Gå til innhold

Hjelp med valg av klokke som skal være gave


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en klokke i gave. Mottaker er mann, 40 år. Han kler seg mest business casual, ikke veldig sossete men ikke helt slask heller, ikke så opptatt av klesmerker. Nerd på teknologi og slikt. Personen er ikke klokkesamler eller opptatt av klokker på noen måte. Men tenker alle menn bør ha minst 1 pen klokke og at det kan være en fin ting å få i gave?

Ikke puls/treningsklokke, men en litt pen klokke som kan brukes enten til hverdags eller kun til dress og penklær. Kanskje en litt klassisk klokke som kan funke i mange år. Kan se for meg at han heller vil ha fra et etablert klokkemerke enn fra et klesmerke.

Jeg synes selv skinnrem er finest. Det er vel og mer behagelig enn metall?

Budsjett er rundt 2000, ikke mindre enn 1000, maks 3000. Er det mulig å få noe fint til den prisen? Tips om konkrete klokker eller merker? 😇

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vafler skrev (4 minutter siden):

Vurderer å kjøpe en klokke i gave. Mottaker er mann, 40 år. Han kler seg mest business casual, ikke veldig sossete men ikke helt slask heller, ikke så opptatt av klesmerker. Nerd på teknologi og slikt. Personen er ikke klokkesamler eller opptatt av klokker på noen måte. Men tenker alle menn bør ha minst 1 pen klokke og at det kan være en fin ting å få i gave?

Ikke puls/treningsklokke, men en litt pen klokke som kan brukes enten til hverdags eller kun til dress og penklær. Kanskje en litt klassisk klokke som kan funke i mange år. Kan se for meg at han heller vil ha fra et etablert klokkemerke enn fra et klesmerke.

Jeg synes selv skinnrem er finest. Det er vel og mer behagelig enn metall?

Budsjett er rundt 2000, ikke mindre enn 1000, maks 3000. Er det mulig å få noe fint til den prisen? Tips om konkrete klokker eller merker? 😇

Klokker har tydeligvis gått fra å være et nødvendig verktøy til et jålete smykke de siste årene.
Det ene året skal det være rød urskive for å matche den nyeste skjorten.
Det andre året skal det være blå urskive for å stå til den nye badeshortsen.
Det tredje året skal det være en etterhvert stinkende skinnreim for å tekkes en pressgruppe.
Det fjerde året skal det være en utpreget dykkerklokke for å signalisere populære fritidstrender.
Osv

Å kjøpe klokke som gave er derfor en risikosport hvor skiftende smak og trender er avgjørende.
Gi heller et gavekort så blir mottageren mer fornøyd.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (Akkurat nå):

Klokker har tydeligvis gått fra å være et nødvendig verktøy til et jålete smykke de siste årene.
Det ene året skal det være rød urskive for å matche den nyeste skjorten.
Det andre året skal det være blå urskive for å stå til den nye badeshortsen.
Det tredje året skal det være en etterhvert stinkende skinnreim for å tekkes en pressgruppe.
Det fjerde året skal det være en utpreget dykkerklokke for å signalisere populære fritidstrender.
Osv

Å kjøpe klokke som gave er derfor en risikosport hvor skiftende smak og trender er avgjørende.
Gi heller et gavekort så blir mottageren mer fornøyd.

Gavekort er ikke aktuelt, personen liker ikke å shoppe selv :) Ikke veldig trendbevisst så jeg tenkte noe klassisk. Og ja fint at det går an å se hva klokken er også såklart, noe kan jo være pent og praktisk på samme tid.

Lenke til kommentar
vafler skrev (2 minutter siden):

Gavekort er ikke aktuelt, personen liker ikke å shoppe selv :) Ikke veldig trendbevisst så jeg tenkte noe klassisk. Og ja fint at det går an å se hva klokken er også såklart, noe kan jo være pent og praktisk på samme tid.

Da blir det stor risiko for at gaven blir plassert i en skuff i løpet av et par år.

Lenke til kommentar

Å kjøpe en klokke til 2-3.000 kroner i dag mener jeg blir feil. Så sant ikke du VET at personen ønsker seg en spesifikk klokke til den prisen. 

Man får i mine øyne ikke en spesiell "fin" klokke til den prisen. Med "fin" så mener jeg en klokke som er verdt noe eller som har en slags samleverdi etc. 

Kjøper du en klokke til den summen til noen så havner den nok fort i skuffen etter hvert. Så sant du ikke kjøper den til bestemor da. Bestemødre setter langt mer pris på gaver når dem er fra barnebarn etc. 

Jeg så litt på klokker selv for noen år siden, men fant ut at jeg måtte opp i 10.000 kr. eller mer for å få den klokken jeg hadde lyst på. Jeg mener man må opp i fem-siffret beløp for å få en skikkelig "fin" og bra klokke. 

Lenke til kommentar

Seiko 5 sports er greie klokker, men den jeg lenket til overgår budsjettet med 10%. Da får han en ordentlig klokke, med solid automatisk urverk. Det er enkelt å skifte til skinnreim om man ønsker det. Har selv modellen jeg lenket til. Den er sporty, men klassisk og kan brukes til fest og hverdags. Eneste minuset er at den ikke har skru-inn-krone, som betyr at jeg ikke bader med den. 

Ønsker du noe mer klassisk, er Orient et godt alternativ. Bambino som jeg har lenket til finnes i mange varianter, og er fine klassiske dressklokker.

Ikke kjøp klokker fra Hugo Boss, Armani eller lignende. Det er juggel fra Kina, der du betaler mest for merkenavnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv har jeg kjøpt klokker fra både Holzkern og Treehut. Der får du litt anderledes klokker med alternativer i forskjellige ståltyper, tre og marmor - og selvfølgelig i all hovedsak en kombinasjon av disse.

Selv kjøpte jeg meg denne fra Holzkern da jeg liker enkle design: https://www.holzkern.com/en/fitzroy-leadwood-marble.html

Denne har svart marmor urskive pluss leadwood (blytre) og grått børstet rustfritt stål i lenken. Bruker den selv ganske ofte, og den går ypperlig sammen med en dress da jeg syntes den gjør seg godt uten å stjele for mye oppmerksomhet.

210830_q_fitzroy_cv_7.jpg

De har mer avansert klokker også, om masse duppeditter er å foretrekke.

De nevnte Treehut har også endel fint, men de har nok et bredere utvalg for hipstere selv om deres mer klassiske design er ganske gode også.

Litt usikker på om Holzkern har det, men hvertfall hos Treehut kan du bygge din egen klokke. Verdt å ta en kikk på den muligheten også.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville styrt langt klar av trendklokker til 1k til 5k!

Hvis du skal kjøpe noe til en som ikke er spesielt opptatt av klokker så kjøper du en svart Applewatch (innenfor budsjett) og sørger for å få med en byttelapp. "Alle" bruker Applewatch, så her gjør du ikke mye feil hvis du først skal kjøpe klokke! Når han også er teknologi nerd så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at dette skal være suksess. Hvis han er så nerd at han nekter å ha noe med Apple å gjøre, så kan han kjøpe seg noe annet for pengene gjennom tilgodelappen, men da har du i hvert fall prøvd.

Har selv gitt klokker i gave opp gjennom, og alltid gått for klassisk sveitsisk, men da er det kanskje en litt annen prisklasse enn den det er snakk om her

Lenke til kommentar
Dassen skrev (På 5.1.2024 den 11:57 AM):

[..] Da får han en ordentlig klokke, med solid automatisk urverk.

er det ikke "bedre" å gi quartz-ur til folk som ikke har greie på "innmaten"?

en automatic klokke, må man komme med forklaing på at klokka stopper hvis man ikke bruker jevnlig, da "må du skru ut kronen, finne riktig hakk, og trekke den manuelt opp, bla bla bla.

En quartz klokke derimot, går opptil flere år, og omsider trenger den et nytt batteri. Enkel logikk som alle skjønner "uten opplæring".

Dessuten er de rimeligere, mange klokker å velge mellom fra kjente kvalitetmerker til under 3000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg er enig med @Mr.M :) En som i utgangspunktet ikke er særlig interessert i klokker, vil neppe sette pris på et mekanisk urverk - som jo oftest er mer unøyaktig enn et kvartsurverk. Mekaniske ur er og blir noe for dem som faktisk interesserer seg for klokker. 

Jeg gjorde filtrering på urverket.no der jeg filtrerte fram et resultat med følgende parametere:
* Urverkstype "Kvarts (batteridrevet)" - også ur der batteriet lades med lysdrevne kommer med
* Armbånd "Lær" som ganske riktig er behagelig
* Urkassetype "Rund" er jo klassisk
* Diameter mellom 36 og 42 mm, som ytre verdier for et dressur for mann
* Pris mellom 1000 og 3000 kroner
* Glass "Ripebeskyttet safirglass"
* Vannbeskyttelse mer enn 10 bar

De to siste er ikke nødvendige i en dressklokke - jeg la dem til kun som kvalitetsindikatorer, og det kan godt tenkes at jeg dermed filtrerer bort en topp dressklokke. Jeg savnet å kunne filtrere på tykkelse, et dressur bør i mitt hode ikke være særlig tykkere enn 10 mm.

Uansett: Resultatet viser 27 klokker, de fleste er sveitsiske merkenavn, med Tissot som det jeg mener er det mest anerkjente av dem. 5 av klokkene har "dykkerbezel" og/eller kronograf, noe jeg mener diskvalifiserer dem fra betegnelsen dressklokke. Resten av dem ser for meg ut som dressklokker, noen mer klassiske mens noen lener mot det sportslige. De jeg hadde likt mest med førsteposten i bakhodet, er den hvite 39 mm Tissot PR 100, den blå 40 mm Wenger Classic, den grønne 40 mm Bering Solar og den svarte 41 mm Festina :) 

(PS i parentes: Jeg kan nevne at jeg har handlet hos urverket én gang, uten å være veldig fornøyd - det var feil i varebeskrivelsen og leveransetiden ble mye lenger enn annonsert. Det kan ha vært uflaks, men de er i alle fall langt fra ufeilbarlige... Dette er altså ikke reklame for dem.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 timer siden):

Lær-reim gir meg flashback til min første klokke.

Etter en tid stinker den «høgg» og går i oppløsning.
Mye mer praktisk og varig med stål….

lær-reimer har også tendens å være "for korte". Man kan kanskje bruke ytterste hullet, men er ikke ideelt.

stållenker har mer rikelig lengde synes jeg ha erfart (må evt. fjerne ledd) men er tross alt å foretrekke.

Det sagt, så er muligens majoriteten kunder kanskje vanligvis godt innenfor gjengs reim-lengde, for egen del er jeg drøye 20cm. rundt håndleddet og støter på problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...