Gå til innhold

Kynisk å ty til sykemelding ved intense smerter?


Anbefalte innlegg

Hei,

Vil begynne med å si at jeg definitivt aller helst ønsker å stå i jobb, men at jeg nå står ved et veiskille som jeg synes er veldig vanskelig. Har i flere år hatt problemer med intense ryggsmerter, som bare har blitt verre med tiden. Jeg har en stillesittende kontorjobb, og det forverrer tilstanden betraktelig å måtte sitte så mye statisk stille 40 timer i uka og hamre løs på tastaturet. Jeg har også utviklet tendenser til musearm, med strålesmerter nedover i fingrene, kan bli så ille at jeg sliter med å sove. Jobben er veldig intens, må skrive konstant, hele dagen, og er omtrent ikke takhøyde for å gå på do engang.

 

Har naturligvis vært på en rekke utredninger hos spesialiser, tatt mr, røntgen og det som går an, uten at noen har klart å finne årsaken til smertene. Det  er iallefall ikke noe tvil om at smertene er der, og jeg kriger meg gjennom hver arbeidsdag, men nå har det kommet til punktet hvor det er så ille at jeg må begynne å revurdere om det er verdt å ødelegge helsa for å stå i jobb, og være miserabel, eller om jeg skal sykemelde meg og fokusere 100% på å bli bedre med riktig trening og fortsette målrettet med å prøve å finne årsaken til smertene. Jeg er fremdeles veldig ung og synes det er utrolig trist at jeg har så mye vondt i kroppen allerede og at jobben er en stor bidragende faktor til forverring av smertene (stillesitting / repetitive statiske løft er definitivt det som trigger smertene mest).

 

En kan tenke hvorfor i all verden jeg ikke har skaffet meg en jobb som ikke er like stillesittende, og det er det 2 hovedgrunner til. 1. Nåværende jobb har lovt forandring i lang tid. Nye arbeidsoppgaver og tilrettelegging. Dette har overhodet ikke skjedd og jeg sitter på eksakt samme sted nå som i fjor ved lovnad om dette. 

 

2. Skal jeg bytte så resulterer det i at jeg går ned betraktelig i lønn og med mye forpliktelser og stadig lavere reallønnsvekst / lavere kjøpekraft så er det veldig utfordrende å få økonomien til å gå rundt ved bytte til en jobb som betaler 150-200k mindre.

 

Jeg vet at arbeidsgiver får det vanskelig om de mister meg, både på kapasitetsfronten og kompetansen som kreves, og det faktum at jeg egentlig trives godt med jobben jevnt over, gjør det vanskeligere å være kynisk her. Samtidig har jeg blitt holdt på pinebenken i lang tid, arbeidsgiver er klar over situasjonen og har gjort veldig lite for å tilrettelegge foreløpig, begrenset hva man får gjort grunnet stillingens natur, så måtte blitt at jeg får en annen stilling med andre ansvarsområder. Smertene er uutholdelige om dagen, helsa går rett i dass og jeg synes på et sett det er helt idiotisk å ikke klare å være kynisk nok til å sykemelde seg i en situasjon som dette. 

 

 

Hva hadde dere gjort i min situasjon?

 

Endret av Erlingen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sette helsa over arbeidsgivers situasjon er ikke kynisk. Arbeidsgiver(e) bryr seg kun om arbeidstakere når de blir tvunget til det av lovverk/jus, så det er langt ifra kynisk at du som arbeidstaker bryr deg om din egen helse og lar arbeidsgiver seile sin egen sjø (uansett hvor store bølger arbeidsgiver selv har skapt i den sjøen).

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (16 minutter siden):

Arbeidsgiver er lovpålagt å følge opp arbeidstakere og HMS

Men i praksis så blir det ikke sanksjonert skikkelig selv i skikkelig grove overtramp.. Den virkelige verden er ikke nødvendigvis det du finner på lovdata.no og arbeidstilsynet.no..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei det syns jeg ikke er kynisk. Helsa må komme først, uten helse risikerer du og arbeidsgiver at du ikke kan jobbe mer i det hele tatt. Du burde kreve at de tilrettelegger for deg med fysiske, ergonomiske tiltak, samt endring av arbeidsoppgaver. De har jo som du sier lovt dette i lengre tid, så nå er det på tide å innfri de løftene. Det er ingen av dere som tjener på å 'spare seg til fant'. Om de ikke vil tilrettelegge, blir du garantert sykemeldt og den sykemeldingen blir bare lengre jo lengre de venter med å tilrettelegge. Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
11 hours ago, ali q said:

Men i praksis så blir det ikke sanksjonert skikkelig selv i skikkelig grove overtramp.. Den virkelige verden er ikke nødvendigvis det du finner på lovdata.no og arbeidstilsynet.no..

Og det er akkurat det som er poenget, arbeider man for noen som ikke later til å bry seg det minste om annet enn seg selv, da skal man aller helst bytte beite om man kan.  Tilrettelegging er det minste man kan kreve når en slik situasjon oppstår, og man skal et godt stykke ned i tønna før man finner slike som nekter å tilrettelegge.

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (På 28.12.2023 den 1:44 AM):

Arbeidsgiver er lovpålagt å følge opp arbeidstakere og HMS

Det har overhodet ingenting i praksis å si hva de er lovpålagt til så lenge de kaller det "tilrettelagt arbeid" i dokumentasjonen. Arbeidslivet er dessverre bruk og kast,og ingen er uerstattelig. Personlig synes jeg det er en forkastelig mentalitet og jeg har vært forbannet på det norske arbeidslivet mer enn en gang for å si det mildt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Erlingen skrev (På 28.12.2023 den 1:08 AM):

Hei,

Vil begynne med å si at jeg definitivt aller helst ønsker å stå i jobb, men at jeg nå står ved et veiskille som jeg synes er veldig vanskelig. Har i flere år hatt problemer med intense ryggsmerter, som bare har blitt verre med tiden. Jeg har en stillesittende kontorjobb, og det forverrer tilstanden betraktelig å måtte sitte så mye statisk stille 40 timer i uka og hamre løs på tastaturet. Jeg har også utviklet tendenser til musearm, med strålesmerter nedover i fingrene, kan bli så ille at jeg sliter med å sove. Jobben er veldig intens, må skrive konstant, hele dagen, og er omtrent ikke takhøyde for å gå på do engang.

 

Har naturligvis vært på en rekke utredninger hos spesialiser, tatt mr, røntgen og det som går an, uten at noen har klart å finne årsaken til smertene. Det  er iallefall ikke noe tvil om at smertene er der, og jeg kriger meg gjennom hver arbeidsdag, men nå har det kommet til punktet hvor det er så ille at jeg må begynne å revurdere om det er verdt å ødelegge helsa for å stå i jobb, og være miserabel, eller om jeg skal sykemelde meg og fokusere 100% på å bli bedre med riktig trening og fortsette målrettet med å prøve å finne årsaken til smertene. Jeg er fremdeles veldig ung og synes det er utrolig trist at jeg har så mye vondt i kroppen allerede og at jobben er en stor bidragende faktor til forverring av smertene (stillesitting / repetitive statiske løft er definitivt det som trigger smertene mest).

 

En kan tenke hvorfor i all verden jeg ikke har skaffet meg en jobb som ikke er like stillesittende, og det er det 2 hovedgrunner til. 1. Nåværende jobb har lovt forandring i lang tid. Nye arbeidsoppgaver og tilrettelegging. Dette har overhodet ikke skjedd og jeg sitter på eksakt samme sted nå som i fjor ved lovnad om dette. 

 

2. Skal jeg bytte så resulterer det i at jeg går ned betraktelig i lønn og med mye forpliktelser og stadig lavere reallønnsvekst / lavere kjøpekraft så er det veldig utfordrende å få økonomien til å gå rundt ved bytte til en jobb som betaler 150-200k mindre.

 

Jeg vet at arbeidsgiver får det vanskelig om de mister meg, både på kapasitetsfronten og kompetansen som kreves, og det faktum at jeg egentlig trives godt med jobben jevnt over, gjør det vanskeligere å være kynisk her. Samtidig har jeg blitt holdt på pinebenken i lang tid, arbeidsgiver er klar over situasjonen og har gjort veldig lite for å tilrettelegge foreløpig, begrenset hva man får gjort grunnet stillingens natur, så måtte blitt at jeg får en annen stilling med andre ansvarsområder. Smertene er uutholdelige om dagen, helsa går rett i dass og jeg synes på et sett det er helt idiotisk å ikke klare å være kynisk nok til å sykemelde seg i en situasjon som dette. 

 

 

Hva hadde dere gjort i min situasjon?

 

Du bør sykemelde deg og begynne utredning og rehab.trening. Hvis det viser seg at det på sikt er snakk om kroniske ukurable smerter så kan delvis uførhet være et alternativ for å få ned totalbelastningen og gjøre livet mer levelig. Det er absolutt ikke kynisk å ta rede på egen helse, blir man utbrent og arbeidsufør pga smerter blir det både dyrere for samfunnet og mindre samfunnsnyttig produktivitet. Jo tidligere man adresserer problemet jo større sjangs er det å få bukt på det. Du kan absolutt ikke regne med noen tilrettelegging med mindre du har en eksepsjonell forståelsesfull og empatisk arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Heldigvis er ikke det du som sykemelder deg. Det er legen din som gjør. 

Det kan være lurt å få bedriftshelsetjenesten til å ta turen innom arbeidsplassen. De er flinke til å sjekke sittestillinger, kontrollere lysforhold, arbeidsverktøy osv. Jeg bruker selv vertical-mouse fra Evoluent, og får intense smerter etter bare 15 minutters bruk av "vanlig" datamus. 

MEN hva du gjør de 16 timene i døgnet du ikke er på jobb påvirker også kroppen din. Utrolig hva litt trening gjør med smerter i anspente muskler. Veldig mange kommer hjem fra en fysisk hard arbeidsdag og trur at 9 timer dataspill eller netflix løser alle utfordringer. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Muligens litt gammel tråd, men mine tips er å strekke spesielt korsryggen, det finnes noen veldig gode strekk-øvelser som minimerer smerte. Har selv hatt mye smerter i rygg, det som hjelper er trening og  strekking. 

 

Er spesielt én strekk-øvelse jeg anbefaler

Denne funker bra for meg. Kan også kombinere med andre øvelser. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Absolutt ikke kynisk. Det som er kynisk er å ta egenmelding (feriedager) og sykmelding uten reell grunn. Nok folk som gjør det.

To ting jeg reagerer på eller stiller spørsmål ved:

1. Du skriver at jobben er så intens og krevende at du knapt rekker å gå på do i løpet av en dag. Hva i all verden jobber du med? Jeg har jobbet mange plasser med høyt tempo, men aldri opplevd lignende utenom når det er unntakstilstand (tenk betongbil som står og er klar til å fylle forskalingen til en hel grunnmur når du egentlig hadde lyst å ta lunsj eller en byggeplass/fabrikk som forventer/trenger tegninger/deler ASAP).

Om jobben er så intens som du antyder, så ville jeg byttet jobb eller tatt det opp med leder. Sannsynligvis overdriver du alvorlighetsgraden her eller tar det litt for alvorlig? Det er veldig få jobber det er verdt å drepe seg for. Og om det faktisk er så høye krav som du antyder, så finner du faktisk andre alternativ i arbeidsmarkedet.

2. Hva har du gjort for å forbedre situasjonen din selv? Tenker da på ergonomi og eventuelt trening.

Den moderne kontorlivsstilen er USUNN og etter min mening er trening essensielt for å balansere/nøytralisere denne unaturlige livsstilen.

Hadde selv musearm en periode og det var så intenst at det gjorde vondt å bære handleposer og pusse tennene. Har også høy terskel for sykmelding, så jeg bestemte meg for å jobbe meg gjennom det. Fikk behandling med fysioterapeut og lignende. Beskjeden fra alle behandlere var at dette var noe jeg burde trene meg frisk av og ikke hvile meg frisk fra.

Er i dag MYE bedre, men det har dessverre blitt kronisk. Men det er til å leve med.

Det er nok andre grep jeg kunne tatt for å bli helt frisk eller enda bedre da jeg også sliter med diverse smerter her og der, men det som gjør det levelig for min del er altså trening. 

Summa summarum: Du må ta grep i punkt 1 og 2. Om du tar en sykmelding og får hvilt deg litt vil punkt 1 og 2 fortsatt være der når du er tilbake. 

Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Erlingen skrev (På 28.12.2023 den 1:08 AM):

Hei,

Vil begynne med å si at jeg definitivt aller helst ønsker å stå i jobb, men at jeg nå står ved et veiskille som jeg synes er veldig vanskelig. Har i flere år hatt problemer med intense ryggsmerter, som bare har blitt verre med tiden. Jeg har en stillesittende kontorjobb, og det forverrer tilstanden betraktelig å måtte sitte så mye statisk stille 40 timer i uka og hamre løs på tastaturet. Jeg har også utviklet tendenser til musearm, med strålesmerter nedover i fingrene, kan bli så ille at jeg sliter med å sove. Jobben er veldig intens, må skrive konstant, hele dagen, og er omtrent ikke takhøyde for å gå på do engang.

 

Har naturligvis vært på en rekke utredninger hos spesialiser, tatt mr, røntgen og det som går an, uten at noen har klart å finne årsaken til smertene. Det  er iallefall ikke noe tvil om at smertene er der, og jeg kriger meg gjennom hver arbeidsdag, men nå har det kommet til punktet hvor det er så ille at jeg må begynne å revurdere om det er verdt å ødelegge helsa for å stå i jobb, og være miserabel, eller om jeg skal sykemelde meg og fokusere 100% på å bli bedre med riktig trening og fortsette målrettet med å prøve å finne årsaken til smertene. Jeg er fremdeles veldig ung og synes det er utrolig trist at jeg har så mye vondt i kroppen allerede og at jobben er en stor bidragende faktor til forverring av smertene (stillesitting / repetitive statiske løft er definitivt det som trigger smertene mest).

 

En kan tenke hvorfor i all verden jeg ikke har skaffet meg en jobb som ikke er like stillesittende, og det er det 2 hovedgrunner til. 1. Nåværende jobb har lovt forandring i lang tid. Nye arbeidsoppgaver og tilrettelegging. Dette har overhodet ikke skjedd og jeg sitter på eksakt samme sted nå som i fjor ved lovnad om dette. 

 

2. Skal jeg bytte så resulterer det i at jeg går ned betraktelig i lønn og med mye forpliktelser og stadig lavere reallønnsvekst / lavere kjøpekraft så er det veldig utfordrende å få økonomien til å gå rundt ved bytte til en jobb som betaler 150-200k mindre.

 

Jeg vet at arbeidsgiver får det vanskelig om de mister meg, både på kapasitetsfronten og kompetansen som kreves, og det faktum at jeg egentlig trives godt med jobben jevnt over, gjør det vanskeligere å være kynisk her. Samtidig har jeg blitt holdt på pinebenken i lang tid, arbeidsgiver er klar over situasjonen og har gjort veldig lite for å tilrettelegge foreløpig, begrenset hva man får gjort grunnet stillingens natur, så måtte blitt at jeg får en annen stilling med andre ansvarsområder. Smertene er uutholdelige om dagen, helsa går rett i dass og jeg synes på et sett det er helt idiotisk å ikke klare å være kynisk nok til å sykemelde seg i en situasjon som dette. 

 

 

Hva hadde dere gjort i min situasjon?

 

Hvorfor snakker du ikke med fastlegen om dette? Da får du sykmelding om nødvendig, eventuelt kan det gjøres tilrettelegging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...