Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er det så mange egosentriske pasienter?


majer

Anbefalte innlegg

On 12/20/2023 at 8:58 AM, majer said:

Nei, det er nettopp det. Men de som ringer på uten at de trenger det må forstå at de risikerer å oppta tid som burde blitt brukt på andre

Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger og var den personen som ble nevnt nest mest med navn under kartlegginger gjort av pasienter. Det er forskjell på tanker og handlinger. Meningene mine er heller ikke unormale. Jeg tror det er vanlig at helsepersonell begynner å danne seg en del stereotyper rundt pasienter og det er helt naturlig. 

Hvis du tror du er i en bransje hvor klientene/pasientene/kundene/brukerne sløser mye av din tid så kan jeg love deg at det finnes verre bransjer. Ellers støtter jeg de andre her. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror mange her inne misforstår. Det er jo ikke snakk om at jeg ordnet mindre smertelindring enn pasientene kunne få. Ta en rusmisbruker som eksempel. Istedenfor å bare sette pasienten opp på noe som overhodet ikke vil gi effekt med vedkommendes toleranse brukte jeg heller tid på å hente informasjon fra ekspertene på andre avdelinger for å sikre at vedkommende får den behandlingen vedkommende trenger, men det blir vanskelig om vedkommende eller andre "maser" samtidig. Da blir alt sammen lapskaus. Jeg vet ikke om et par av dere helt forstår hva det vil si å være empatisk. 

Har man empati ønsker man å sørge for at alle får så god hjelp som mulig og evt prioriteres ut fra alvorlighetsgrad, prognoser mm. Det går ikke om man får tunnelsyn og fokuserer på den som roper høyest istedenfor den som trenger det som mest

Lenke til kommentar
majer skrev (7 minutter siden):

Jeg tror mange her inne misforstår. Det er jo ikke snakk om at jeg ordnet mindre smertelindring enn pasientene kunne få. Ta en rusmisbruker som eksempel. Istedenfor å bare sette pasienten opp på noe som overhodet ikke vil gi effekt med vedkommendes toleranse brukte jeg heller tid på å hente informasjon fra ekspertene på andre avdelinger for å sikre at vedkommende får den behandlingen vedkommende trenger, men det blir vanskelig om vedkommende eller andre "maser" samtidig. Da blir alt sammen lapskaus. Jeg vet ikke om et par av dere helt forstår hva det vil si å være empatisk. 

Har man empati ønsker man å sørge for at alle får så god hjelp som mulig og evt prioriteres ut fra alvorlighetsgrad, prognoser mm. Det går ikke om man får tunnelsyn og fokuserer på den som roper høyest istedenfor den som trenger det som mest

Kan virke som du blir lett stresset. Vet kanskje ikke helt hvor du skal begynne eller/og når du skal slutte. Ingen kan gjøre alt på en gang, nøyaktig på samme tidspunkt. Du trenger ikke å kjase deg opp for dette, alle forstår slikt. Jeg kan heller ikke fikse bilen og vaskemaskinen samtidig.

Innleggene modereres heftig av deg selv som svarene tikker inn. Holdningene dine er delvis visket ut.. bra.

Tror det er bra at du byttet bransje, også for din egen helses skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

Jeg tror mange her inne misforstår. Det er jo ikke snakk om at jeg ordnet mindre smertelindring enn pasientene kunne få. Ta en rusmisbruker som eksempel. Istedenfor å bare sette pasienten opp på noe som overhodet ikke vil gi effekt med vedkommendes toleranse brukte jeg heller tid på å hente informasjon fra ekspertene på andre avdelinger for å sikre at vedkommende får den behandlingen vedkommende trenger, men det blir vanskelig om vedkommende eller andre "maser" samtidig. Da blir alt sammen lapskaus. Jeg vet ikke om et par av dere helt forstår hva det vil si å være empatisk. 

Har man empati ønsker man å sørge for at alle får så god hjelp som mulig og evt prioriteres ut fra alvorlighetsgrad, prognoser mm. Det går ikke om man får tunnelsyn og fokuserer på den som roper høyest istedenfor den som trenger det som mest

Om du virkelig ønsket at alle skulle få den hjelpen de trenger så ville du ikke brukt ord som egosentrisk når du beskriver dem...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (2 timer siden):

Jeg tror mange her inne misforstår. Det er jo ikke snakk om at jeg ordnet mindre smertelindring enn pasientene kunne få. Ta en rusmisbruker som eksempel. Istedenfor å bare sette pasienten opp på noe som overhodet ikke vil gi effekt med vedkommendes toleranse brukte jeg heller tid på å hente informasjon fra ekspertene på andre avdelinger for å sikre at vedkommende får den behandlingen vedkommende trenger, men det blir vanskelig om vedkommende eller andre "maser" samtidig. Da blir alt sammen lapskaus. Jeg vet ikke om et par av dere helt forstår hva det vil si å være empatisk. 

Har man empati ønsker man å sørge for at alle får så god hjelp som mulig og evt prioriteres ut fra alvorlighetsgrad, prognoser mm. Det går ikke om man får tunnelsyn og fokuserer på den som roper høyest istedenfor den som trenger det som mest

"Empati er evnen til å oppdage og erkjenne andres følelser og tanker. Emosjonelt handler empati om å se andres følelser, det være seg redsel, tristhet, sorg eller andre følelsesmessige tilstander. Kognitivt vil empati handle om å kunne sette seg inn i den andres opplevelse av en situasjon. I begge tilfelle hører det gjerne med en passende respons fra observatøren, eksempelvis at man trøster den man ser ikke har det bra, eller at man hjelper den som er i nød."
https://snl.no/empati

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Laserbeam skrev (3 timer siden):

"Empati er evnen til å oppdage og erkjenne andres følelser og tanker. Emosjonelt handler empati om å se andres følelser, det være seg redsel, tristhet, sorg eller andre følelsesmessige tilstander. Kognitivt vil empati handle om å kunne sette seg inn i den andres opplevelse av en situasjon. I begge tilfelle hører det gjerne med en passende respons fra observatøren, eksempelvis at man trøster den man ser ikke har det bra, eller at man hjelper den som er i nød."
https://snl.no/empati

Ja, men så har vi en helseforetaksmodell som gjør at det ikke går an å bruke tid på å trøste Gro uten at det går utover kreftsyke Harald. Alt handler om prioriteringer. Da er det viktig å hjelpe flest mulig

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 27.12.2023 den 10:54 PM):

Wow! Jeg har ikke ord for hvor....jeg lar det være. Julen skal liksom få frem det beste i folk...

Sant nok, men hvordan skal julen bidra til å få frem det beste i folk når de fleste knapt nok vet / ønsker å vite hvorfor vi feirer jul? 
 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (2 minutter siden):

Ja, men så har vi en helseforetaksmodell som gjør at det ikke går an å bruke tid på å trøste Gro uten at det går utover kreftsyke Harald. Alt handler om prioriteringer. Da er det viktig å hjelpe flest mulig

Det er som sagt en vesentlig forskjell på å prioritere hvem som trenger hjelp og det å kjefte på noen du selv ikke synes trenger hjelp.

Lenke til kommentar

Her er det jo trådstarter som er den egosentriske, som setter seg selv foran pasientene sine. Det er bra sånne folk slutter i helsevesenet. Hvis man "hater" pasientene som er jobben sin, er det bare å finne noe annet å gjøre.

Det har vært en klassisk meme helt siden data-alderen startet, at administratorer "hater" de dumme brukerene sine, men uten brukere har de ingenting å være administrator for heller.

Endret av Bytex
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bytex skrev (2 timer siden):

Her er det jo trådstarter som er den egosentriske, som setter seg selv foran pasientene sine. Det er bra sånne folk slutter i helsevesenet. Hvis man "hater" pasientene som er jobben sin, er det bare å finne noe annet å gjøre.

Det har vært en klassisk meme helt siden data-alderen startet, at administratorer "hater" de dumme brukerene sine, men uten brukere har de ingenting å være administrator for heller.

Feil. Det er velgerne som er de egosentriske her. De ønsker dagens helsevesen og da er det det de får. Når mange av disse velgerne attpåtil velger å fortsette med egodriven og ikke evner å tenke på de andre innlagte så er det ikke akkurat et tegn på altruisme 

Lenke til kommentar
majer skrev (23 minutter siden):

Feil. Det er velgerne som er de egosentriske her. De ønsker dagens helsevesen og da er det det de får. Når mange av disse velgerne attpåtil velger å fortsette med egodriven og ikke evner å tenke på de andre innlagte så er det ikke akkurat et tegn på altruisme 

Når vi er inne på det med altruisme, er ikke det også en egoistisk handling i bunn og grunn? 

Lenke til kommentar
Bytex skrev (2 timer siden):

Her er det jo trådstarter som er den egosentriske, som setter seg selv foran pasientene sine. Det er bra sånne folk slutter i helsevesenet. Hvis man "hater" pasientene som er jobben sin, er det bare å finne noe annet å gjøre.

Det har vært en klassisk meme helt siden data-alderen startet, at administratorer "hater" de dumme brukerene sine, men uten brukere har de ingenting å være administrator for heller.

Jeg tenkte det samme først, men er litt mer betenkt nå. Med tanke på alle direktivene, reglene, prosedyrene som helsepersonell må jobbe innunder, så tror jeg at det ikke er så rart at empatien forsvinner hos helsearbeidere. For eks. tar dokumentasjonsplikten veldig mye tid som kunne blitt brukt til pasientbehandling. Leger bruker mer tid på kode pasienttimer enn å gjøre jobben sin. Så kanskje trådstarter ikke er helt på jordet med det han skrev. Det hadde vært flott om han utdypet  det mer fordi det setter ting mer i perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (37 minutter siden):

Feil. Det er velgerne som er de egosentriske her. De ønsker dagens helsevesen og da er det det de får. Når mange av disse velgerne attpåtil velger å fortsette med egodriven og ikke evner å tenke på de andre innlagte så er det ikke akkurat et tegn på altruisme 

De fleste her er ganske samstemt i at det er du som er problemet, ikke systemet...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

De fleste her er ganske samstemt i at det er du som er problemet, ikke systemet...

Så du er fornøyd med systemet? 

Jeg synes det er skremmende om ikke alle her kan være enige i følgende:

1 man må sørge for at alle pasientene får et minimum av forsvarlig behandling 

2 man må prøve å minimere risikoen for varige skader/funksjonstap

3 man må sørge for at arbeidsforholdene er gode nok til at det er nok kompetent personell på jobb sånn at man unngår feilbehandlinger, og kunnskap blir videreført

4 man må behandle mennesker ut fra diagnoser og prognoser fremfor trynefaktor 

5 man må ha kapasitet (tid, senger, utstyr, kvalifisert personell) til å ta imot akutte henvendelser 

Så lenge man har x ressurser til rådighet må de fordeles på en måte som sikrer dette. Jeg er særlig opptatt av faktor 4 her siden det egentlig burde vært enkelt å få til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
majer skrev (8 minutter siden):

Så du er fornøyd med systemet? 

Jeg synes det er skremmende om ikke alle her kan være enige i følgende:

1 man må sørge for at alle pasientene får et minimum av forsvarlig behandling 

2 man må prøve å minimere risikoen for varige skader/funksjonstap

3 man må sørge for at arbeidsforholdene er gode nok til at det er nok kompetent personell på jobb sånn at man unngår feilbehandlinger, og kunnskap blir videreført

4 man må behandle mennesker ut fra diagnoser og prognoser fremfor trynefaktor 

5 man må ha kapasitet (tid, senger, utstyr, kvalifisert personell) til å ta imot akutte henvendelser 

Så lenge man har x ressurser til rådighet må de fordeles på en måte som sikrer dette. Jeg er særlig opptatt av faktor 4 her siden det egentlig burde vært enkelt å få til

Nei jeg er generelt sett ikke fornøyd med systemet. Men denne tråden har blitt mer om deg og mindre om systemet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser en kjempestor mismatch i argumentene dine, den originale posten din var at pasientene kunne skjerpe seg og ligge en natt med smerter fordi du hadde mye å gjøre, og at det var bortkastet tid å måtte smertelindre pasienter som hadde tatt illegale rusmidler for det var selvforskyldt.

Disse tingene har INGENTING med foretaksmodellen, NPM eller noe systemmessig; det dreide seg om dine egne holdninger til jobben. Måten du beskrev deg på i den første posten kan man absolutt argumentere for at er et brudd på forsvarlighetsprinsippet og tjenestemessig mislighold.

Du klarer ikke se forskjell på årsak og virkning. Foretaksmodellen og høyt arbeidstrykk er ikke en grunn til å ha de meningene du har, det må du stå for selv. Jeg har de samme meningene om høyt arbeidstrykk slik som alle andre sykepleiere, men jeg har ikke på langt nær de meningene om pasienter som du har - å blande de er farlig, og på kanten til stråmannsargumentasjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
majer skrev (7 timer siden):

Jeg er særlig opptatt av faktor 4 her siden det egentlig burde vært enkelt å få til

Synes også at du sier dette er ganske ironisk, i kontekst av at du også sa dette:

majer skrev (På 18.12.2023 den 2:12 AM):

Det er ikke helsepersonellet sin feil om noen knasker smertelindrende som drops til vanlig og dermed har høy toleranse. Da har man tatt et dumt valg selv. Ansatte kan ikke gamble og gi dobbel dose heller...

Dette er problemet jeg har med deg, du kjører på med et stort korstog om hvordan foretaksmodellen og høyt arbeidstrykk fører til holdninger som dine. Vel, det gjør de ikke. Dine egne fordommer og misoppfattede syn på pasienter er kun deg selv skyldig. Og det lyser en skam over yrket og profesjonen i seg selv, derfor slår jeg hardt ned på det. Jeg kan sitere deg så mange steder i postene der du viser veldig tydelig at du har en fundamental misforståelse på veldig mange aspekter med fysiologi og pasienters opplevelser, som igjen viser at du enten ikke har lært om, har innsikt i eller gidder å tenke over pasientens situasjon og pasientforløpet i seg selv. Ting som dette:

majer skrev (På 18.12.2023 den 2:12 AM):

Det er naturlig at inngrep fører til en viss smerte. Men får man det vondt nok så svimer man av, og det er det ingen av pasientene som gjør. Mange lyver på seg ti i smerte på en skala fra 1-10. Altså de er jo våkne! De klarer å snakke og puster helt normalt. Tenker de ikke på hvordan det er for helsepersonellet om alle skulle oppført seg som dem?

Smerteopplevelser og teorien bak smerte er veldig basic, dette burde du kunne. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over den paragrafen der. Du burde vite veldig godt at smerte er subjektivt, og at «de er jo våkne!» betyr ikke at de ikke har vondt(???). Denne eksakte tankegangen fører til feilbehandling av pasienter, og er igjen, brudd på forsvarlighetsprinsippet. Jeg vet du kommer til å komme med motargumenter mot dette, men utifra det du sier her, er det ganske tydelig hvordan du stilte deg til jobben din, og til pasientene dine. Og det er skamfullt og trist.

Endret av WallieOP
Rettskriving
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...