Gå til innhold

Msi RTX 4070 Gaming X - Er dette kortet verdt kroner 4000


Raymond D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja 4000 er ok for RTX 3070. Det har også 16x pcie som er fint på pcie 3.

Vær også klar over at enkelte b450 kort reduserer pcie til 8x, når en har to M.2 SSD i bruk. Det går fint å bruke på 8x også, men det er litt redusert i noen spill (ofte under 5%, men noen ganger mer).

Alternativer kort kan være:

Radeon 7600, 6700, 6700 XT

GeForce RTX 4060, 4060 Ti, 3060 Ti

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raymond D skrev (7 minutter siden):

Hei alle,

Igjen er jeg ute og maser om grafikkort.

Som overskriften sier, lurer jeg på om dette er et godt kort/bra kjøp/kompatibelt med PCIe 3 ?

Er det andre ting å tenke på angående dette kortet?

(Min CPU er en Ryzen 5 3600x) - Hovedkort Asus Primw b450-Plus

Sånn litt 'midt på treet'- kort, men kan vel muligens bli holdt litt tilbake av CPU. PCIe generasjonene er kompatible begge veier, men  kjører selvsagt med verdiene til den 'laveste' generasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle CPUer vil i CPU-krevende spill ha begrensinger i hvor høy fps CPU greier å drive spilet i. Dette er i stor grad uavhengig av hvilket grafikkort som brukes. Men du kan si at det i slike tilfeller ikke er hjelp i kraftigere grafikkort om det er CPU som begrenser.

Ryzen 5 3600x vil være en grei cpu til grafikkortet i de fleste spill, men det finnes sikkert spill der vil ha en bedre CPU for å få høy FPS.

Her er en sammenligning av Ryzen 5 3600 og Ryzen 5 5600X: https://www.techspot.com/review/2185-amd-zen-3-ryzen-5600-versus/

Jeg tenker i hvertfall at CPU er noe en beholder så lenge så mulig, også bytte når behovet er der.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (43 minutter siden):

Alle CPUer vil i CPU-krevende spill ha begrensinger i hvor høy fps CPU greier å drive spilet i. Dette er i stor grad uavhengig av hvilket grafikkort som brukes. Men du kan si at det i slike tilfeller ikke er hjelp i kraftigere grafikkort om det er CPU som begrenser.

Ryzen 5 3600x vil være en grei cpu til grafikkortet i de fleste spill, men det finnes sikkert spill der vil ha en bedre CPU for å få høy FPS.

Her er en sammenligning av Ryzen 5 3600 og Ryzen 5 5600X: https://www.techspot.com/review/2185-amd-zen-3-ryzen-5600-versus/

Jeg tenker i hvertfall at CPU er noe en beholder så lenge så mulig, også bytte når behovet er der.

Godt svar der 🙂  Kan være enig i at kortet holder et stykke i forhold til CPU'n, så lenge man holder seg på lav oppløsning. Skal ikke vente høy oppløsning og max settings her.

Lenke til kommentar
Raymond D skrev (1 time siden):

Et spm: Vil min Ryzen 5 3600x være til noen hindring for prestasjonen på grafikkortet?

Jeg har bygd to eller tre pc'er siste 5årene med tilsvarende kombinasjon, da for spilling i 2560x1440 oppløsning og der er cpu'en overhode ingen begrensning. :) En flott kombinasjon etter min mening.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (19 timer siden):

Alle CPUer vil i CPU-krevende spill ha begrensinger i hvor høy fps CPU greier å drive spilet i. Dette er i stor grad uavhengig av hvilket grafikkort som brukes. Men du kan si at det i slike tilfeller ikke er hjelp i kraftigere grafikkort om det er CPU som begrenser.

Er det ikke omvendt da?
For å klare å teste CPU ytelse i spill så tester jo alle med 4090 og 1080p fordi CPU blir bare flaskehals når du har helt koko framerates. Dersom du gamer i 1440 eller 4k så er skjeldent CPU flaskehals.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...