Gå til innhold

Hvorfor dør så mange rundt jul?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (2 minutter siden):

Er vel stort sett grunnet økt smitte av influensa og andre sykdommer nå på vinteren, folk er mye mer sammen og da gjerne inne og da smitter ting lettere, i tilegg så trives virus bedre i kulden enn for eksempel ved 30 grader.

Den siste der får jeg ikke helt til å gå opp, gamlinger trives best i 30> grader. Er det kanskje trekken som tar dem?

Lenke til kommentar

Jeg tror også mange 'syke' holder ut julen og etter det er over gir de rett og slett opp. De har det som ett mål og gjennomføre høytiden og det tar alt av gjenværende krefter. Det er iallefall min erfaring i fra min far som døde av kreft. Han skulle gjennom julen med oss, og nyttår. Og rett over nyåret var alle krefter borte og det gikk kun kort tid før det var slutt. 

Og på den andre siden er det nok mange som gir opp i julen, da de ikke får besøk av familie osv. Mange triste sjeler rundt jul, dessverre:/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (20 minutter siden):

har du noen bevis / statistikk for påstanden om at flere dør rundt jul?

 

Det stemmer at flere dør om vinteren.

24 prosent flere dør i januar

Ved å slå sammen tall på døde i Norge fra 2002 til 2012 (tall hentet fra Statistisk Sentralbyrå), fordelt etter måneder, ser vi at vintermånedene, og særlig desember, januar og mars, har høyere dødelighet enn de øvrige månedene. Ved å sammenligne oppsummerte tall fra juni (referansemåned) med januar og desember ser vi at det i denne perioden døde 24 prosent flere i januar enn i juni, og 20 prosent flere i desember enn i juni.

https://nhi.no/forskning-og-intervju/dodelighet-og-arstid

Endret av Jalla21
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Det stemmer at flere dør om vinteren.

24 prosent flere dør i januar

Ved å slå sammen tall på døde i Norge fra 2002 til 2012 (tall hentet fra Statistisk Sentralbyrå), fordelt etter måneder, ser vi at vintermånedene, og særlig desember, januar og mars, har høyere dødelighet enn de øvrige månedene. Ved å sammenligne oppsummerte tall fra juni (referansemåned) med januar og desember ser vi at det i denne perioden døde 24 prosent flere i januar enn i juni, og 20 prosent flere i desember enn i juni.

https://nhi.no/forskning-og-intervju/dodelighet-og-arstid

Ja jeg betviler ikke, ønsket bare dokumentasjon på det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (39 minutter siden):

Den siste der får jeg ikke helt til å gå opp, gamlinger trives best i 30> grader. Er det kanskje trekken som tar dem?

Da foreslår jeg at du prøver om igjen, har ikke skrevet noe om gamlinger, men at virus liker seg bedre når det er kaldere enn i syden temperaturer for eksempel.

 

Nå kommer våren. Det er særlig to egenskaper ved den lyse tiden som gir korona-håp. (aftenposten.no)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragonlove said:

Er vel stort sett grunnet økt smitte av influensa og andre sykdommer nå på vinteren, folk er mye mer sammen og da gjerne inne og da smitter ting lettere, i tilegg så trives virus bedre i kulden enn for eksempel ved 30 grader.

Virus "trives" ikke ved noen som helst temperaturer. Virus er kun arvestoff og regnes som dødt.

Bakterier derimot formerer seg mer ved høyere temperaturer. Det er en av grunnene til at det anbefales å ikke ha mer enn omkring 22, maks 24 grader innendørs.

Hvorfor man blir mer forkjølet på vinterstid er IKKE direkte på grunn av kulden. Det er en myte at det kommer av at man fryser. Det siste jeg har fått med meg at har kommet frem er at tørrere luft gir uttørkede slimhinner som gjør folk mer mottaglige for infeksjoner. Det er en indirekte, men ikke direkte følge av kulden sammen med at folk er mer sammenklemt inne på vinteren enn man er på sommeren hvor man er mer utendørs og er mer spredt og ikke så innelukket som du er inne på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (21 minutter siden):

Virus "trives" ikke ved noen som helst temperaturer. Virus er kun arvestoff og regnes som dødt.

Bakterier derimot formerer seg mer ved høyere temperaturer. Det er en av grunnene til at det anbefales å ikke ha mer enn omkring 22, maks 24 grader innendørs.

Hvorfor man blir mer forkjølet på vinterstid er IKKE direkte på grunn av kulden. Det er en myte at det kommer av at man fryser. Det siste jeg har fått med meg at har kommet frem er at tørrere luft gir uttørkede slimhinner som gjør folk mer mottaglige for infeksjoner. Det er en indirekte, men ikke direkte følge av kulden sammen med at folk er mer sammenklemt inne på vinteren enn man er på sommeren hvor man er mer utendørs og er mer spredt og ikke så innelukket som du er inne på.

Ja jeg skrev jo det at mennesker er mer sammen på vinteren, det ble feil og skrive at virus trives mer, jeg burde formulert meg litt annerledes, på vinteren er det tørrere luft og virus henger lenger i luften.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
overhodet skrev (2 timer siden):

Folk blir mer deprimerte i vinterhalvåret pga mangel på lys og varme.

Kjendiser dør av samme grunner som oss vanlige folk. Derfor dør det også flere kjendiser på vinterstid enn om sommeren.

Ja ser hva du sier. Men mener av kreft/hjerte og karsykdom etc. At akkurat den tiden og januar. Ikke valgfritt. 

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (5 timer siden):

Det stemmer at flere dør om vinteren.

24 prosent flere dør i januar

Ved å slå sammen tall på døde i Norge fra 2002 til 2012 (tall hentet fra Statistisk Sentralbyrå), fordelt etter måneder, ser vi at vintermånedene, og særlig desember, januar og mars, har høyere dødelighet enn de øvrige månedene. Ved å sammenligne oppsummerte tall fra juni (referansemåned) med januar og desember ser vi at det i denne perioden døde 24 prosent flere i januar enn i juni, og 20 prosent flere i desember enn i juni.

https://nhi.no/forskning-og-intervju/dodelighet-og-arstid

Det blir egentlig riktig for meg å koke bort i januar. Det er da jeg ble født.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...