Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er sjokkert og lei meg over hvor dårlig kroppen min fungerer, prøvde trening igjen og det gikk ikke bra


Gjest 3faf0...f0f

Anbefalte innlegg

Gjest 3faf0...f0f

:( 

Jeg er deprimert. Har hatt et blytungt år. Vært overvektig store deler av voksenlivet mitt, på mitt høyeste veide jeg 106 kg. Dette er 2 år siden. I fjor sommer gikk jeg lange fjellturer og var fysisk aktiv til tross for at jeg veide over 100 kg. Var i knallform for å være meg. Vekten gikk litt nedover, men jeg spiste dessverre for mye. Så gikk jeg i kjelleren, mistet matlysten og gikk ned 15 kg relativt raskt. Spiste bare usunn mat. Gått litt opp. Veier 89 kg nå. Matlysten er dårlig igjen. 

Har knapt vært fysisk aktiv det siste halvåret. Jeg sliter enormt med energien, sliter med bevegelse, alt er trist og tungt. Men i dag bestemte jeg meg for å trene. Gjorde det hjemme, naturligvis, jeg tør ikke på studio. Det er det tyngste jeg har vært med på, på veldig lenge. Beina mine svikta nesten halvveis i treningsøkten. Jeg gjennomførte en "low impact" treningsøkt uten utstyr som jeg fant på youtube, varte i ca. 40 minutter (inkludert oppvarming og tøying på slutten). Ser på klokka at jeg har ligget i moderat til intens pulssone hele veien. 

Jeg er kvalm, jeg griner og jeg skjemmes. Det var så tungt. En økt jeg tror mange klarer uten problemer, som jeg slet meg brutalt gjennom. Jeg klarte ikke gjennomføre alle øvelsene ordentlig engang. 

Kroppen min og sinnet mitt har råtnet. Det har ikke bare føltes slik, det har vært slik. Jeg har et brennende ønske om å bli i god fysisk form og nyte det å bevege kroppen, for jeg vet at følelsen etter en intens gåtur/fjelltur, treningsøkt og lignende i utgangspunktet er ganske god - men jeg kjenner meg ikke bra nå, jeg er kjempe lei meg. Dette er vel også grunnen til at jeg ikke har klart å trene regelmessig, jeg faller av på begynnelsen fordi det virker så håpløst. For ikke å snakke om hvor støl jeg kommer til å bli. Det er 30 minutter siden jeg trente og pulsen er fortsatt over 100. 

Bare en liten utblåsning.. :( 

Anonymous poster hash: 3faf0...f0f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3faf0...f0f skrev (3 timer siden):

En økt jeg tror mange klarer uten problemer,

Aldri sammenlign deg selv mot andre slik, sammenlign deg heller mot deg selv for en uke siden, en måned siden og et år siden. Du får desverre ikke resultatet av dagens trening i morgen, men du bør ikke gi opp dette. Anbefaler deg å ta noen timer med veiledning med en PT. Kan være så enkelt som at det treningsprogrammet du har sett er for mye for deg i nåværende situasjon. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det vil ALLTID være blytungt å starte opp igjen trening etter en lengre periode inaktivitet, skade, eller lignende. Dette gjelder både for profesjonelle idrettsutøvere, og for deg. Kroppen venner seg raskt til det. Neste gang vil ikke være like ille, og gangen etter det enda bedre.

Endret av likferd
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter 2 år med inaktivitet og overvektsproblematikk vil det naturligvis være noe oppstartvansker på aktivitet og trening. Trenger er ferskvare, det vil/og/er bly tungt komme i gang igjen! For alle!

1. Ta det i ditt temp, du konkurrerer ikke med andre men du konkurrer med deg selv! :)

2. Finn en lysbetinget aktivitet som du trives i/med, treningssenter er ikke for alle.

3. Hverdagsaktivitet er vel så viktig som treningssenter.

4. Et bedre/sunnere kosthold, tilpasset hverdagsaktivitet og du er i gang (Start her!)

5. Små steg!

 

Lykke til, dette tar tid, du er på rett spor allerede når du opprettet denne tråden!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 7.12.2023 den 5:59 PM):

Aldri sammenlign deg selv mot andre slik, sammenlign deg heller mot deg selv for en uke siden, en måned siden og et år siden. Du får desverre ikke resultatet av dagens trening i morgen, men du bør ikke gi opp dette. Anbefaler deg å ta noen timer med veiledning med en PT. Kan være så enkelt som at det treningsprogrammet du har sett er for mye for deg i nåværende situasjon. 

Når jeg starter sykkelsesongen tur/retur jobb på våren er også formen på bunn med smerter, høy puls og vonde bein.

Det går over etter noen økter……

Lenke til kommentar

Du fortjener jo ros for å ha kommet såpass langt allerede. Jeg vet det ikke er lett, men husk at smerte er midlertidig og forteller deg at du har jobbet hardt i tråd med det du vil. Dette har du god grunn til å være stolt av!

Mulig du har slanket deg litt for hardt. Kanskje du skulle satse på å spise nok (sunn) mat en periode. Da vil treningen antakelig bli enklere. Får du til dette en periode, vil du få det mye bedre. Så kan du se på om du gidder å gå på slankern igjen etterhvert. Husk at muskler veier mer enn fett, så det er ikke sikkert at vektnedgang burde være det primære målet. Det bør i alle fall ikke være det eneste.

Når det kommer til matlyst så er det jo på en måte bra at du ikke er sulten? Det er i alle fall den måten jeg faster på – altså å kun spise når jeg er sulten. Dette har fungert bra for min del. Det virker som du har trent mindre i det siste – at matlysten da går ned er helt naturlig. 

To kostholdsråd som jeg tror for min del har vært bra for velvære – og midjemål – er å ligge unna ultraprosessert mat. Og få i meg bra probiotika fra Biola, Kefir, grønne bananer, yoghurt og flest mulig ulike grønnsaker, krydder og frukt.


Lykke til :)

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (20 timer siden):

Du fortjener jo ros for å ha kommet såpass langt allerede. Jeg vet det ikke er lett, men husk at smerte er midlertidig og forteller deg at du har jobbet hardt i tråd med det du vil. Dette har du god grunn til å være stolt av!

Mulig du har slanket deg litt for hardt. Kanskje du skulle satse på å spise nok (sunn) mat en periode. Da vil treningen antakelig bli enklere. Får du til dette en periode, vil du få det mye bedre. Så kan du se på om du gidder å gå på slankern igjen etterhvert. Husk at muskler veier mer enn fett, så det er ikke sikkert at vektnedgang burde være det primære målet. Det bør i alle fall ikke være det eneste.

Når det kommer til matlyst så er det jo på en måte bra at du ikke er sulten? Det er i alle fall den måten jeg faster på – altså å kun spise når jeg er sulten. Dette har fungert bra for min del. Det virker som du har trent mindre i det siste – at matlysten da går ned er helt naturlig. 

To kostholdsråd som jeg tror for min del har vært bra for velvære – og midjemål – er å ligge unna ultraprosessert mat. Og få i meg bra probiotika fra Biola, Kefir, grønne bananer, yoghurt og flest mulig ulike grønnsaker, krydder og frukt.


Lykke til :)

Grønne bananer som vomfyll og for å unngå sukker ???. Ett sted går grensen for meg…….

https://www.kk.no/livstil/derfor-bor-du-spise-gronne-bananer/67939352

Lenke til kommentar
On 12/9/2023 at 12:29 PM, afixy said:

5. Små steg!

Veldig viktig. Man skal ikke prøve å ødelegge seg selv. F.eks hvis du tar en burpee en dag, så har kroppen allerede forberedt seg litt til neste dag slik at 2 burpees blir enklere. Neste 3... osv  Og kanskje bare 3 burpees hver dag i 5 dager fremover, alt ettersom hva kroppen din forteller deg.

Du får ikke ett tog opp i 100 Km/t med en gang. Det går veldig sakte til å begynne med. For de som synes metaforer er snacks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7.12.2023 at 2:39 PM, Guest 3faf0...f0f said:

:( 

Jeg er deprimert. Har hatt et blytungt år. Vært overvektig store deler av voksenlivet mitt, på mitt høyeste veide jeg 106 kg. Dette er 2 år siden. I fjor sommer gikk jeg lange fjellturer og var fysisk aktiv til tross for at jeg veide over 100 kg. Var i knallform for å være meg. Vekten gikk litt nedover, men jeg spiste dessverre for mye. Så gikk jeg i kjelleren, mistet matlysten og gikk ned 15 kg relativt raskt. Spiste bare usunn mat. Gått litt opp. Veier 89 kg nå. Matlysten er dårlig igjen. 

Har knapt vært fysisk aktiv det siste halvåret. Jeg sliter enormt med energien, sliter med bevegelse, alt er trist og tungt. Men i dag bestemte jeg meg for å trene. Gjorde det hjemme, naturligvis, jeg tør ikke på studio. Det er det tyngste jeg har vært med på, på veldig lenge. Beina mine svikta nesten halvveis i treningsøkten. Jeg gjennomførte en "low impact" treningsøkt uten utstyr som jeg fant på youtube, varte i ca. 40 minutter (inkludert oppvarming og tøying på slutten). Ser på klokka at jeg har ligget i moderat til intens pulssone hele veien. 

Jeg er kvalm, jeg griner og jeg skjemmes. Det var så tungt. En økt jeg tror mange klarer uten problemer, som jeg slet meg brutalt gjennom. Jeg klarte ikke gjennomføre alle øvelsene ordentlig engang. 

Kroppen min og sinnet mitt har råtnet. Det har ikke bare føltes slik, det har vært slik. Jeg har et brennende ønske om å bli i god fysisk form og nyte det å bevege kroppen, for jeg vet at følelsen etter en intens gåtur/fjelltur, treningsøkt og lignende i utgangspunktet er ganske god - men jeg kjenner meg ikke bra nå, jeg er kjempe lei meg. Dette er vel også grunnen til at jeg ikke har klart å trene regelmessig, jeg faller av på begynnelsen fordi det virker så håpløst. For ikke å snakke om hvor støl jeg kommer til å bli. Det er 30 minutter siden jeg trente og pulsen er fortsatt over 100. 

Bare en liten utblåsning.. :( 

Anonymous poster hash: 3faf0...f0f

Finn deg noen å trene sammen med, jobb sammen for å finne en minste fellesnevner for intensitet og en treningsform, dere begge liker "pisk" hverandre til å stå på og støtt hverandre. Gjetter på at du er jente/dame basert på hva og hvordan du skriver? Tror det å ha en partner og hjelpe og støtte hverandre er viktigere enn for menn? Husk: Som overvektig har du på en måte et VELDIG godt grunnlag. For det å bevege seg som overvektig krever mye. Så hvis du trener og går ned i vekt vil du trolig allerede i utganspunket ha en større styrke enn en gjennomsnittlig person!

Og en annen ting: Ikke fokuser SÅ mye på trening for å gå ned i vekt. Kosthold er mye viktigere hvis du ikke har planer om å trene ekstremt mye. Og for helsen så er utholdenhetstrening med høy puls mye viktigere enn styrketrening.

Sjekk opp kostholdsråd som fasting i perioder, og trening i form av ekstremt intensive men korte intervalltreninger. Det er forskning som tyder på at begge deler er effektive.

Og som andre har vært inne på: Ikke overdriv, men bygg deg opp i et fornuftig tempo. Overdriver du til å begynne med er sansynligheten høy for at du går på en smell, går lei og/eller får belastningsskader og ender opp med å ikke komme noen veg!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 3faf0...f0f

Takk for svar dere. Treningssenter og PT er fullstendig uaktuelt. Jeg har prøvd et par treningssenter her i byen, og jeg er ikke komfortabel i omgivelsene der. Har hørt og lest så vanvittig mye dritt om overvektige mennesker og jeg orker ikke dømmingen, blikkene, jeg orker ikke trening som involverer folk. Jeg orker iallefall ikke de "medfølende" blikkene fra folk som tenker oi så bra hun har bestemt seg for å ikke være bælfeit lenger, yaaay. Som om jeg trener for å bli eye candy for andre. Det er ikke derfor. Ja jeg er lei av samfunnet og lei av mennesker. 

Angående mat så har jeg litt peiling der men jeg prioriterer å bevege meg først mens jeg sakte men sikkert prøver å få orden på kostholdet. Jeg vil ikke trene for å gå ned i vekt, det er for å lindre depresjonen jeg sliter med. Jeg vet kostholdet er alt når det kommer til vektnedngang. Angående slankingen jeg allerede har gjort så var ikke det med vilje, det var mangel på matlyst og jeg spiste bokstavelig talt bare brødskiver med salami og sjokolade når jeg gikk ned. 

Jeg skal prøve en roligere økt neste gang.. Sendte meg helt i kjelleren det der. Sola snur snart, så da er det ikke så altfor lenge igjen til vår og sommer, da kan jeg bruke naturen, jeg er ikke glad i vinter. 

Anonymous poster hash: 3faf0...f0f

Lenke til kommentar

Jeg har vært aktiv og trent mye gjennom livet, men i voksen alder har det blitt lengre perioder som har vært lite aktive. Altså hjemmekontor og null trening og generelt alt for lite bevegelse. Når jeg så starter å trene igjen er det helt forjævlig blytungt, og jeg blir skremt over hvor dårlig form jeg er i. Men jeg blir også overrasket over hvor enorm progresjon det er etter kun to-tre uker, i hvert fall om jeg får inn 3-4 økter i uka. Altså, at du føler deg elendig etter første, andre eller tredje økt har null å si, det betyr bare at du har veldig godt av den treningen. Og gled deg så til følelsen av mestring når du merker at du er i bedre form, om det så tar et par uker eller et par måneder. 

Støtter for øvrig treningsvideor fra Youtube 100%. Jeg har kommet i en alder hvor jeg trener for helsen fremfor utseendet, merker at inaktiv hverdag med hjemmekontor absolutt ikke er bærekraftig. Og får veldig godt utbytte av de videoene sammenlignet med å løfte vekter på treningsstudio, hvor innsatsen går på egen vilje og dagsform. I tillegg til at man sparer veldig mye tid. Vil bare anbefale å finne noe som passer nivået du er på, hverken for enkelt eller vanskelig. Gjerne korte og varierte økter hver dag, eller mer krevende/lengre 3-4 ganger i uken hvor du heller går en tur på hviledagene. Min erfaring var at jeg ganske raskt kjente meg veldig mye bedre i rygg, skuldre, hode og generelt i kroppen. Øktene var helt jævlig i starten, og strengt tatt på et alt for høyt nivå for meg da jeg startet, men etter et par uker gledet jeg meg til neste økt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og til slutt, jeg tror de fleste liker å drive med en eller annen form for sport, men av forskjellige årsaker ikke utøver den. Jeg begynte nylig å spille fotball igjen, via en venn som fant en Facebook-gruppe. Når jeg spiller fotball så er fokus 100% på spillet og jeg bryr meg ingenting om hvor sliten jeg er. En del kilometer med intervalltrening som ville vært gørr om det var vanlig løping. En drøss av andre sporter ville jeg gjerne gjort uten å tenkt på det som trening, om det var lett tilgjengelig. Det er noe å vurdere, om det er en idrett du liker, eller kanskje kunne tenkt deg å prøve, så finnes det alltid mulighet til å melde seg på et sted. Da er plutselig trening en morsom og sosial greie, ikke bare noe man skal hate å drive med. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forstår deg veldig godt! Har selv hatt perioder med depresjon og inaktivitet, og det har vært tungt både fysisk og psykisk å komme igang igjen. Jeg syns du er tøff som har startet! Du kunne valgt det motsatte, men her er du.

Jeg er som deg også glad i å gå tur. Kan du ta på deg en sekk og gå deg en tur, i stedet for å trene inne? Å gå med sekk er god trening og du kan fylle sekken med mer vekt etterhvert. Du kan også løpe litt i snøen som en intervalltrening. Det er tungt så etterpå kan du lage en engel i snøen, slappe av og se på stjerner, og om du er heldig; nordlys.

Ja, det kan være kjipt med vinter. Men lufta er frisk og man kan øve seg på å legge merke til små ting å sette pris på selv om det er mørkt og kaldt. Det hjelper også på depresjon (snakker av egen erfaring). Og så må du glede deg over det du får til og ikke sørge over det du ikke får til (enda). For hvert skritt du tar er du nærmere en fjelltopp til våren :woot: 

Endret av Trippelure
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 12/14/2023 at 10:50 PM, Guest 3faf0...f0f said:

Takk for svar dere. Treningssenter og PT er fullstendig uaktuelt. Jeg har prøvd et par treningssenter her i byen, og jeg er ikke komfortabel i omgivelsene der. Har hørt og lest så vanvittig mye dritt om overvektige mennesker og jeg orker ikke dømmingen, blikkene, jeg orker ikke trening som involverer folk. Jeg orker iallefall ikke de "medfølende" blikkene fra folk som tenker oi så bra hun har bestemt seg for å ikke være bælfeit lenger, yaaay. Som om jeg trener for å bli eye candy for andre. Det er ikke derfor. Ja jeg er lei av samfunnet og lei av mennesker. 

Angående mat så har jeg litt peiling der men jeg prioriterer å bevege meg først mens jeg sakte men sikkert prøver å få orden på kostholdet. Jeg vil ikke trene for å gå ned i vekt, det er for å lindre depresjonen jeg sliter med. Jeg vet kostholdet er alt når det kommer til vektnedngang. Angående slankingen jeg allerede har gjort så var ikke det med vilje, det var mangel på matlyst og jeg spiste bokstavelig talt bare brødskiver med salami og sjokolade når jeg gikk ned. 

Jeg skal prøve en roligere økt neste gang.. Sendte meg helt i kjelleren det der. Sola snur snart, så da er det ikke så altfor lenge igjen til vår og sommer, da kan jeg bruke naturen, jeg er ikke glad i vinter. 

Anonymous poster hash: 3faf0...f0f

Hvordan går det med deg?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 3faf0...f0f
Gjest MKII skrev (18 timer siden):

Hvordan går det med deg?

Har ikke trent siden, men takk som spør. 

Anonymous poster hash: 3faf0...f0f

Lenke til kommentar

Om en greier å trene 10 minutter med litt gåing eller lignende innendørs så tror jeg det vil hjelpe på.

Her en tilfeldig treningsvideo jeg fant nå på nett:

Spoiler

 

Vil nevne at en øvelse mange kan, men som nå frarådes er sit-ups der en løfter hele ryggen. En kan også passe litt på at en ikke gjør øvelser der en blir svimmel, svimer av eller skader seg.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest b2bdd...2ac

Jeg er bare medium tilhenger av quotes. men jeg liker dette

What does progress not perfection mean?
 
 
Progress not perfection means focusing on what you've already achieved and being proud of the work you've put toward a goal even if it's not 100% perfect. Remind yourself that it's okay if you make mistakes. Focus on all the hard work you've already done and celebrate those achievements

Anonymous poster hash: b2bdd...2ac

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...