Gå til innhold

Nå skal minst 40% av styrene i store og mellomstore selskaper være kvinner


Anbefalte innlegg

Neffi skrev (4 timer siden):

Fordi hvis produsentene er menn, så vet ikke de hva kvinnene vil ha. Det blir litt som å ha en ikke helt så bra partner hvor man må fake orgasme, fordi det er det du får... (wow, nå imponerte jeg meg selv med metaforer her).

Hva slags produkter er det du savner?

Neffi skrev (4 timer siden):

Headhunting er lovelig, men det er også lovelig å headhunte kvinner. Og hans søknad var ikke untatt offentligheten, han hadde aldri søkt.

Han ble headhunted og han søkte, men ble ikke plassert på søkerlisten, som er kritikkverdig. Men poenget mitt består, ingen kvinner hadde søkt.

Neffi skrev (4 timer siden):

Det er søtt at du tror det. At du har en sånn tiltro til folk. Men jeg vet at det ikke er sant. Fremfor å krangle om det, skal jeg ta en tenkepause på hvordan jeg kan bevise for deg at det handler om hvem foreldrene dine er, hvilke venner man har, hvem som tjener på dine posisjoner osv.

"Moving the goalposts" igjen, tråden handler om kjønn, verken om foreldre eller nettverk.

Neffi skrev (4 timer siden):

Han og hun er dårlige ledere fordi de ikke har det bra med seg selv. Gode ledere kan bli til dårlige, og omvendt. Det handler om at mennesker som har det godt, gjør gode ting, og vice versa. Dette gjelder ikke bare ledere, men mennesker generelt.

Dette er jo bare svada uten noe innhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (2 timer siden):

Søkte dere begge på samme jobb?

Nei, men i samme geografiske område, som både var (og enda er) et konservativt område av landet når det kommer til tradisjonelle kjønnsroller. Vi hadde høy utdanning begge,  altså like lang utdanning (nei ingen av oss hadde utdanning innen kvinnedominert yrke).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (10 timer siden):

Holder du samme standard for de resterende 60 prosentene? Som er i flertall i forhold til 40 %?

Ja, er det ikke det vi prøver å jobbe oss vekk fra? At kvinner blir diskriminert i slike verv, og at man måles etter kompetanse og ikke kjønn, venner, hudfarge, religion, legning eller antall barn?

Men vi løser ikke diskriminering med mer diskriminering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (23 timer siden):

Det er ikke det jeg spør om men takk. Jeg også forstår konklusjonen i denne rapporten, og jeg forstår sammenhengen den settes inn i artikkelen på: https://illvit.no/mennesket/hvorfor-dor-kvinner-oftere-enn-menn-i-bilulykker

Det jeg ikke forstår, er hvordan du kan hevde ovenfor en annen bruker at forskningen finnes selvom brukeren ikke forstår den.... Det må vel bety, at du har forstått forskningen, og mener den beskriver grunnen til at kvinner oftere blir skadet, som ifølge artikkelen er fordi biler er designet for menn, på en god måte. 

Her er jeg dypt uenig, denne forskningen kan ikke brukes til mye, annet enn det jeg er enig med deg i, at det kan være lurt å forske mer på hvorfor kvinner oftere blir skadet.  Jeg ville da i tillegg kanskje sett bort ifra høyde og vekt, som ikke har noe spesifikt med kvinner å gjøre, men heller forsket på om det biologiske kan være en faktor, siden det vi faktisk ser er at kvinner oftere blir skadet. 

 

 

 

Jeg leste denne såvidt her i går og jeg fikk den ikke til å stemme, jeg kan ikke få fysikken til å stemme med tanke på at menn vil oppleve større treghet fordi menns egenvekt er større og trampoline-effekten vil dermed også øke. Samt det som slo meg hardest i dag når jeg våknet var at dette eksprimentet har ingen "control sample", det finnes ingenting å måle imot. Dette eksprimentet er mildt sagt søppel.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (12 timer siden):

Man trenger ikke ett California woke universitet desverre, Harvard er like woke og det universitetet er på andre siden av statene (bokstavelig talt). "Woke" startet for mange år siden, begynnelsen av 70 tallet hvis jeg ikke tar helt feil hvor det begynte begynte sakte men sikkert. Forøvrig "woke" er bare slang for intersectional feminism.

Kan love deg at woke-nivået på institutt for design på NTNU tidlig 2000-tallet var ikke-eksisterende. Instituttledelsen var bare gamle gubber, og det var de som underviste oss :D Men de hadde nok faglig integritet til å at dette ble dekket grundig da det rett og slett er dårlig praksis å designe "for seg selv".

Altså, som produktutvikler uansett om det er fysiske produkter, eller digitale, må man være klar over sitt eget bias og at man selv ikke er den eneste brukeren. Vi har statlige krav om universiell utforming som forsøker å gjøre designet og produktene mer tilgjengelige. Jeg som funksjonsfrisk mann tenker ikke over ting som trapper, høyde på skap, bredde på dører, tilgjengelig areal for å snu en rullestol, dører som kan åpnes uten kraft etc. Derfor må vi jobbe systematisk med dette for å ikke lage diskriminerende design. Det er ingen som med vilje prøver å gjøre livet dritt for rullestolbrukere, men når den som designer ikke selv har et slikt handicap, så er det fort at man ikke tenker på den brukergruppen.

Et annet eksempel som brukes ofte er at brøyting om vinteren er diskriminerende. Ansvaret for denne jobben skjer av planleggere i kommunen, og dette er svært ofte mannlige ingeniører som drifter slikt. Det som skjer da er at det er størst prioritet på å få brøytet _alle_ bilveier, og så er fortau og gangveier 2. prioritet. Helt selvfølgelig for dem siden bil er viktig. Dette er en prioritering som (du gjetter det!) favoriserer hvite menn. Statistisk sett er det oss etnisk hvite menn, gjerne med familie, som kjører bil til og fra jobb. Kvinner og folk med invandrerbakgrunn tar bussen i mye større grad, og benytter også fortau oftere. Untaket her er kanskje et knippe menn som deltar på tour-de-france på gangstien hver morgen og ettermiddag.

https://agendamagasin.no/artikler/kan-snorydding-vaere-kjonnsdiskriminerende/?s=09

Nå vil vell gjerne en anti-feminist sette kaffen i halsen av den artikkelen, uten å forstå hva poenget er. Men det er ikke så mye fakta kan gjøre med religiøse overbevisninger. Men om man faktisk er interessert i å finne ut hvordan verden fungerer så må man ta inn det andre prøver å si, og forstå hvordan verden ser ut for andre.

En annen ting er feks hårfjerning for kvinner. Den første barberhøvelen som ble markedsført for kvinner var i 1915 om jeg husker rett. Dog var dette en helt ordinær barberhøvel for menn, med kvinnelig styling. Det skulle ta 75 år før Gilette lanserte en høvel som var faktisk var designet fra grunnen for å barbere kvinnekropp, og ikke mannefjes.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (8 minutter siden):

De prøvde å rydde snø anderledes i Stockholm for noen år siden, etter mye press fra feminister. Resultatet var at motorveien stod stille og ingen kom noe sted, selv de kvinnene som man skulle akkomodere for. Det vil si eksprimentet ledet til en liten katastrofe.

Zepticon skrev (12 minutter siden):

En annen ting er feks hårfjerning for kvinner. Den første barberhøvelen som ble markedsført for kvinner var i 1915 om jeg husker rett. Dog var dette en helt ordinær barberhøvel for menn, med kvinnelig styling. Det skulle ta 75 år før Gilette lanserte en høvel som var faktisk var designet fra grunnen for å barbere kvinnekropp, og ikke mannefjes.

Dette er en motegreie og det var ikke normalt for kvinner å vise frem beina sine offentlig før bikinien kom.

Sitat

Bikinien i sin moderne form ble første gang brukt i 1946, men ble først populær på 1950-tallet. Ordet bikini kommer fra marshallesisk, og betyr «kokosstedet». Plagget er oppkalt etter Bikiniatollen i Stillehavet, hvor USA foretok atomprøvesprenginger.

Alder eller kjønn har ingenting med feminst /anti-feminist å gjøre forøvrig, flere kjente og respekterte anti-feminister er kvinner. Hvis historikeren som har forsket i historien til feminismen så intok feminismen universitetene lenge før 2000 tallet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 timer siden):

Ja, eneste forskjellen var at jeg utelot å skrive at jeg hadde barn. Merkelige greier at man da skulle være så mye mer interessant...

Jeg syntes ikke det er merkelig i det hele tatt. Det kommer jo endel an på hva slags jobb man søker på selvfølgelig, men i de fleste jobber er dette irrelevant informasjon og etter å ha lest 100 søknader blir nok de som går rundt grøten lagt vekk like fort som folk sveiper venstre på Tinder.

Lenke til kommentar
leticia skrev (13 timer siden):

Hvis det ikke var relevant for søknaden. Hvorfor spør da arbeidsgivere på intervjuet om jeg har barn og hvor mange når jeg ikke har nevnt noe om det i CV - en. Da er det vel arbeidsgiver som har dette fokuset og ikke jeg. Som sagt, dette var for 20 år siden, så det kan ha blitt en endring nå. 

Du skrev vel at du tok det vekk fra søknaden. Så du skrev det innledningsvis i søknaden. Vanskelig å si at det er arbeidsgiver som fokuserer på det da.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (33 minutter siden):

Kan love deg at woke-nivået på institutt for design på NTNU tidlig 2000-tallet var ikke-eksisterende. Instituttledelsen var bare gamle gubber, og det var de som underviste oss :D Men de hadde nok faglig integritet til å at dette ble dekket grundig da det rett og slett er dårlig praksis å designe "for seg selv".

Altså, som produktutvikler uansett om det er fysiske produkter, eller digitale, må man være klar over sitt eget bias og at man selv ikke er den eneste brukeren. Vi har statlige krav om universiell utforming som forsøker å gjøre designet og produktene mer tilgjengelige. Jeg som funksjonsfrisk mann tenker ikke over ting som trapper, høyde på skap, bredde på dører, tilgjengelig areal for å snu en rullestol, dører som kan åpnes uten kraft etc. Derfor må vi jobbe systematisk med dette for å ikke lage diskriminerende design. Det er ingen som med vilje prøver å gjøre livet dritt for rullestolbrukere, men når den som designer ikke selv har et slikt handicap, så er det fort at man ikke tenker på den brukergruppen.

Et annet eksempel som brukes ofte er at brøyting om vinteren er diskriminerende. Ansvaret for denne jobben skjer av planleggere i kommunen, og dette er svært ofte mannlige ingeniører som drifter slikt. Det som skjer da er at det er størst prioritet på å få brøytet _alle_ bilveier, og så er fortau og gangveier 2. prioritet. Helt selvfølgelig for dem siden bil er viktig. Dette er en prioritering som (du gjetter det!) favoriserer hvite menn. Statistisk sett er det oss etnisk hvite menn, gjerne med familie, som kjører bil til og fra jobb. Kvinner og folk med invandrerbakgrunn tar bussen i mye større grad, og benytter også fortau oftere. Untaket her er kanskje et knippe menn som deltar på tour-de-france på gangstien hver morgen og ettermiddag.

https://agendamagasin.no/artikler/kan-snorydding-vaere-kjonnsdiskriminerende/?s=09

Nå vil vell gjerne en anti-feminist sette kaffen i halsen av den artikkelen, uten å forstå hva poenget er. Men det er ikke så mye fakta kan gjøre med religiøse overbevisninger. Men om man faktisk er interessert i å finne ut hvordan verden fungerer så må man ta inn det andre prøver å si, og forstå hvordan verden ser ut for andre.

En annen ting er feks hårfjerning for kvinner. Den første barberhøvelen som ble markedsført for kvinner var i 1915 om jeg husker rett. Dog var dette en helt ordinær barberhøvel for menn, med kvinnelig styling. Det skulle ta 75 år før Gilette lanserte en høvel som var faktisk var designet fra grunnen for å barbere kvinnekropp, og ikke mannefjes.

Så... Hvordan snørydding organiseres kan ikke ha noe å gjøre med hva som raskest fjerner trafikkork, hindrer tomgangskjøring, får flest folk til jobben raskest mulig og slike ting? Jeg tror heller det teller mer enn "Jeg kjører bil så derfor må vi rydde veiene".

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (17 timer siden):

Ja, lett å endre høyden på kjøkkenbenken når alt av vhitevarer bygges etter den standarden. Så da må kvinnen velge å enten ha for høy kjøkkenbenk eller vaske opp for hånd. Likestilling.

Det er lett i ditt eget hjem. Det er jo ikke problemet. Prøv skoler, kontorer, offentlige bygg osv. Der får man raskt beskjed om at "ventilasjonen og innetemperaturen er stillt inn etter veiledende nivåer".

Er man så kort at det er et problem kan man faktisk endre høyden andre steder enn akkurat der det er maskiner plassert.

Og for temperaturen ville jeg blitt overrasket om ikke økonomi på offentlige plasser stiller vesentlig sterkere enn hva nettopp et spesifikt kjønn liker bedre enn det andre kjønnet. Litt som med bilsikkerheten, egentlig.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (22 timer siden):

Er man så kort at det er et problem kan man faktisk endre høyden andre steder enn akkurat der det er maskiner plassert.

Jeg forstår denne problematikken.

90 cm benker er litt lavt for meg. Skulle gjerne hatt de på 100 eller 110cm. Standard senger og dyner er korte. Sofaer er lave og sitte-putene for små. Spisebord er lave. Badekar er for små. Benplass på fly er for liten. Benplass i mange biler er alt for liten.

At verden diskriminerer meg på denne måten pga. alt er produsert av korte menn eller høye kvinner er uhørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår denne problematikken.

90 cm benker er litt lavt for meg. Skulle gjerne hatt de på 100 eller 110cm. Standard senger og dyner er korte. Sofaer er lave og sitte-putene for små. Spisebord er lave. Badekar er for små. Benplass på fly er for liten. Benplass i mange biler er alt for liten.

At verden diskriminerer meg på denne måten pga. alt er produsert av korte menn eller høye kvinner er uhørt.

Jeg opplever det samme og er ikke spesielt høy engang, alt er for lavt det å er for lite plass, i både høyde og bredde, jeg mener har disse kvinnelige ingeniørene/designerne tenkt over at vi faktisk må ha plass til de sensitive ballene våre ? Åpenbart ikke, så lei av denne diskrimineringen mot menn. 

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (37 minutter siden):

Jeg forstår denne problematikken.

90 cm benker er litt lavt for meg. Skulle gjerne hatt de på 100 eller 110cm. Standard senger og dyner er korte. Sofaer er lave og sitte-putene for små. Spisebord er lave. Badekar er for små. Benplass på fly er for liten. Benplass i mange biler er alt for liten.

At verden diskriminerer meg på denne måten pga. alt er produsert av korte menn eller høye kvinner er uhørt.

Samme her, må legge til at siden jeg har litt over gjennomsnittet brede skuldre så å sitte i midtgangen på ett fly gjør att passasjerer hele tiden dunker til meg når de går forbi.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

Jeg opplever det samme og er ikke spesielt høy engang, alt er for lavt det å er for lite plass, i både høyde og bredde, jeg mener har disse kvinnelige ingeniørene/designerne tenkt over at vi faktisk må ha plass til de sensitive ballene våre ? Åpenbart ikke, så lei av denne diskrimineringen mot menn. 

Holy balls! Amen.

Det er på tide at kvinnene, altså majoriteten av forskere faktisk begynner å utvikle produkter tilpasses oss menn. Er dritt lei av at ikke ting er tilpasset meg.. meg, meg, alt handler om meg.

Det irriterer meg også ganske så mye at bilen, kjøkkenbenken, servanten, toalettet osv. ikke er tilpasset 4 åringen min. Bilbeltet er jo direkte farlig. Er dritt lei at voksne mennesker skal utvikle alt til å passe voksne! Tenker ingen på barna?

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (3 minutter siden):

Samme her, må legge til at siden jeg har litt over gjennomsnittet brede skuldre så å sitte i midtgangen på ett fly gjør att passasjerer hele tiden dunker til meg når de går forbi.

At man må sitte skulder mot skulder er en sak, det som er direkte smertefullt er når man må sitte i sete ved korridoren og må sitte bredbent pga. sete foran og pga. store baller.
Altså det kneet på beinet som er ut mot korridoren ender med å være blått og gult etter flyturen pga. den 120kg tralla som stresser frem og tilbake frontkolliderer med kneskåla. Vond vridd hoft, nesten brukken lårhals og et ubrukelig kne. Det er deilig.

Hvem har skylda? KVINNER. Kvinner er majoriteten av forskere og majoriteten av designere. Hvorfor skal de på død og liv ødelegge livet mitt?
@Neffi kan du svare for alle kvinner er du grei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Jeg forstår denne problematikken.

90 cm benker er litt lavt for meg. Skulle gjerne hatt de på 100 eller 110cm. Standard senger og dyner er korte. Sofaer er lave og sitte-putene for små. Spisebord er lave. Badekar er for små. Benplass på fly er for liten. Benplass i mange biler er alt for liten.

At verden diskriminerer meg på denne måten pga. alt er produsert av korte menn eller høye kvinner er uhørt.

Jeg har samme problem. Det er sågar enkelte bilmodeller jeg ikke kan kjøpe, og mye over gjennomsnittet i høyde er jeg ikke. Kjørte sjefens et-eller-annet Mercedes stasjonsvogn og kunne knapt sitte oppreist. Da jeg var yngre skulle jeg kjøpe meg en Audi 325 og måtte bare la det være da hodet subbet i taket.

Men, klart, alt er laget for menn må skjønne.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Noxhaven said:

Holy balls! Amen.

Det er på tide at kvinnene, altså majoriteten av forskere faktisk begynner å utvikle produkter tilpasses oss menn. Er dritt lei av at ikke ting er tilpasset meg.. meg, meg, alt handler om meg.

Det irriterer meg også ganske så mye at bilen, kjøkkenbenken, servanten, toalettet osv. ikke er tilpasset 4 åringen min. Bilbeltet er jo direkte farlig. Er dritt lei at voksne mennesker skal utvikle alt til å passe voksne! Tenker ingen på barna?

 

Ja, "WON'T SOMEBODY PLEASE THINK OF THE CHILDREN!?"!!! 🤣

7a1.jpg

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...