Gå til innhold

Nå skal minst 40% av styrene i store og mellomstore selskaper være kvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Neffi skrev (Akkurat nå):

Kjære søte snille deg, prøv å legg all verdens godvilje til mens du tolker denne setningen;

Vi kan produsere kvinnebiler og mannebiler, hvor sikkerheten er tilpasset de individuelle behovene. Forstår du hvor jeg vil nå? At jeg skal kunne kjøpe en bil til meg selv, som er ultimat for meg, akkurat som at jeg kan kjøpe tamponger laget for kvinner. 

Jeg prøver! Joda, vi kan godt produsere manne og kvinnebiler, men konsekvensen av det vil bli at alle biler blir veldig mye dyrere, og jeg tror ikke fordelene overveier ulempene. Alle kvinner er feks ikke like, så du må jo ha forskjellige modeller blant damemodellene og det samme blant herremodellene. Og hva gjør du hvis du legger på deg? Og hvor mange færre skader/mindre alvorlige skader vil dette egentlig føre til, når man vet at krasjer i over 70kmt sannsynligvis kvester deg uansett? 

Nei, det beste er å ha en standard, hvor man forsøker å gjøre biler så sikre som mulig, for alle, til lavest mulig pris, og så velger man blant de. 

Biler blir sikrere og sikrere, og fremtiden består i å ha biler som ved hjelp av AI unngår at man i det hele tatt er i ulykker. Å heller forske på det, kontra å finne ut hvordan man skal optimalisere og spesialtilpasse en bil til å passe til kvinner og en til å passe menn, og en til å passe folk mellom 18 og 24 er rett og slett unødvendig. 

Inntil det er på plass, så tenker jeg det smarteste er å bruke nåværende forskning til å sikre seg selv i sin bil, enten det er en Amarok eller en Yaris. Det betyr, at er du feks på størrelse med en 13 åring, så kjøp deg en pute å sitte på. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver! Joda, vi kan godt produsere manne og kvinnebiler, men konsekvensen av det vil bli at alle biler blir veldig mye dyrere, og jeg tror ikke fordelene overveier ulempene. Alle kvinner er feks ikke like, så du må jo ha forskjellige modeller blant damemodellene og det samme blant herremodellene. Og hva gjør du hvis du legger på deg? Og hvor mange færre skader/mindre alvorlige skader vil dette egentlig føre til, når man vet at krasjer i over 70kmt sannsynligvis kvester deg uansett? 

Nei, det beste er å ha en standard, hvor man forsøker å gjøre biler så sikre som mulig, for alle, til lavest mulig pris, og så velger man blant de. 

Biler blir sikrere og sikrere, og fremtiden består i å ha biler som ved hjelp av AI unngår at man i det hele tatt er i ulykker. Å heller forske på det, kontra å finne ut hvordan man skal optimalisere og spesialtilpasse en bil til å passe til kvinner og en til å passe menn, og en til å passe folk mellom 18 og 24 er rett og slett unødvendig. 

Inntil det er på plass, så tenker jeg det smarteste er å bruke nåværende forskning til å sikre seg selv i sin bil, enten det er en Amarok eller en Yaris. Det betyr, at er du feks på størrelse med en 13 åring, så kjøp deg en pute å sitte på. 

Ja, men hvis kvinner er villig til å betale for en slik bli, altså betale mer for den, så er det jo lommeboka som bestemmer, ikke hva som er 'mest økonomisk'. Det er ikke mest økonomisk å bo en et 5 etasjes hus på 800 m², men folk gjør det i alle fall, hvis lommeboka tillater det.

Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Ja, men hvis kvinner er villig til å betale for en slik bli, altså betale mer for den, så er det jo lommeboka som bestemmer, ikke hva som er 'mest økonomisk'. Det er ikke mest økonomisk å bo en et 5 etasjes hus på 800 m², men folk gjør det i alle fall, hvis lommeboka tillater det.

Kan ikke da kvinner bare få denne lista, og så er problemet løst? 
image.png.7e82dda4f23750a760c4fed7e7785f2b.png

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (27 minutter siden):

Ja, og så? Det vi snakker om er sikringstiltak. På lik linje med at menn bruker skrittbeskytter i kampsport. Det bruker ikke kvinner.

Pussig at det finnes slike produkter hvis de ikke bruker dem? Selv om menn er mer sensitive og opplever mer smerter av å bli sparket i ballene, så vil jeg ikke tro det er behagelig for kvinner å bli sparket i skrittet heller.
https://www.kampsportnettbutikk.no/en/shop/crotch-protector-for-ladies-prestige-size-m/

https://www.fruugonorge.com/kvinner-taekwondo-lyskevakt-boksing-karate-jockstrap-sanda-skrittbeskytter-er/p-145160490-306265606?language=no

https://cdon.no/sport-outdoor/nordic-fighter-dame-grion-guard-skrittbeskytter-x-small-p95717475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 minutter siden):

Pussig at det finnes slike produkter hvis de ikke bruker dem? Selv om menn er mer sensitive og opplever mer smerter av å bli sparket i ballene, så vil jeg ikke tro det er behagelig for kvinner å bli sparket i skrittet heller.
https://www.kampsportnettbutikk.no/en/shop/crotch-protector-for-ladies-prestige-size-m/

https://www.fruugonorge.com/kvinner-taekwondo-lyskevakt-boksing-karate-jockstrap-sanda-skrittbeskytter-er/p-145160490-306265606?language=no

https://cdon.no/sport-outdoor/nordic-fighter-dame-grion-guard-skrittbeskytter-x-small-p95717475

Ok da, så var det et dårlig eksempel. Men menn har produkter kvinner ikke trenger. Eksempelvis penisringer. Og kondomer for menn og kvinner er ganske så ulike av naturlige årsaker.

(forøvrig har jeg aldri brukt skrittbeskytter i kamper, men kanskje det brukes på høyere nivå.)

Endret av Neffi
Lenke til kommentar
53 minutes ago, leticia said:

 Hvordan tror du egentlig at de leter etter nye styremedlemmer. (Blant CVer til kvalifiserte kvinner og menn?) Eller innad i gutteklubben grei? Svaret er innlysende enkelt. 

Kanske i männeske klubben närheten? 

Är ju känt att mycket på arbetsmarknaden består av kontakter. Många tjänster lyses inte ens ut. Hvis då kontakt nettet består av mest män, som det uppenbart gör i många bransjer, så blir det väl som det blir utan att någon diskriminering har förekommet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (13 minutter siden):

Hvilke sportsbiler blir produsert på det mest økonomiske grunnlaget? Er de konkurransedyktige på pris?

Hva har det med saken å gjøre? Eller mener du at sikkerhet for kvinner skal være en luksus på lik linje med sportsbiler? 

Jeg sier bare at å designe egne biler tilpasset damer for at deres sikkerhet skal bli bedre i de, kommer til å bli en dyr affære, og da kan man like gjerne gå til innkjøp av en av de bilene i lista, siden det allikevel er sannsynlig at det er en av de man kommer til å tilpasse til "damesikringsbil" dersom hovedpoenget er sikring. 

Det du foreslår kommer ikke til å fungere fordi: 
a) de på lista er dyre fra før
b) de blir enda dyrere når de må spesialtilpasses 

Det vil altså bare være en bitteliten gruppe kvinner som vil få disse "damesikringsbilene"

Dersom du som kvinne vil ha en bil som gjør det sikrere for deg, kan du garantert kontakte en billeverandør og be om å få 5-punktsseler og stoler tilpasset din kropp. Da er vi tilbake til brukertilpasset sikringssutstyr, som er den beste måten å få ekstra sikkerhet på, og som sannsynligvis vil kunne gjøre Yarisen din trygg nok ift whiplash og andre småskader som skjer fordi biler er tilpasset menn. 

Dette er slik de sikrer biler i bilsport osv. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre? Jeg sier bare at å designe egne biler tilpasset damer for at deres sikkerhet skal bli bedre i de, kommer til å bli en dyr affære, og da kan man like gjerne gå til innkjøp av en av de bilene i lista, siden det allikevel er sannsynlig at det er en av de man kommer til å tilpasse til "damesikringsbil" dersom hovedpoenget er sikring. 

Det du foreslår kommer ikke til å fungere fordi: 
a) de på lista er dyre fra før
b) de blir enda dyrere når de må spesialtilpasses 

Det vil altså bare være en bitteliten gruppe kvinner som vil få disse "damesikringsbilene"

Dersom du som kvinne vil ha en bil som gjør det sikrere for deg, kan du garantert kontakte en billeverandør og be om å få 5-punktsseler og stoler tilpasset din kropp. Da er vi tilbake til brukertilpasset sikringssutstyr, som er den beste måten å få ekstra sikkerhet på. 

Dette er slik de sikrer biler i bilsport osv. 

 

Det er dyrt å produsere sportsbiler til en ganske smal kundegruppe. Kvinner setter sikkerhet og trygghet høyere enn estetikk. Disse bilene hadde solgt som varmt hvetebrød. Særlig med den økende mengde kvinner som er singel. Bare markedet i Japan alene ville gjort produksjonen lønnsom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Ok da, så var det et dårlig eksempel. Men menn har produkter kvinner ikke trenger. Eksempelvis penisringer. 

Som nevnt så finnes det per i dag ingen bevis for at biler designes spesifikt for menn, at kvinner i større grad blir utsatt for skader(eller død) i ulykker, har nok noe med at kvinner stort sett er mindre kraftig bygget og er lavere.
Sikkerhet for fører og passasjerer er stadig i fokus, og forbedringer her vil gagne alle, uansett kjønn og alder. 
At dette skulle være et eksempel på kjønnsdiskriminering er et villspor.

Jeg ser ingen relevans til trådens tema overhodet, hva har produkter for menn og produkter kvinner noe med kvotering å gjøre? Okaaay, kvinner trenger ikke penisringer, so what?

Hva med å komme oss tilbake til tema? Kvotering av kvinner til styreverv? Dette her er jo helt på viddene.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (4 minutter siden):

Det er dyrt å produsere sportsbiler til en ganske smal kundegruppe. Kvinner setter sikkerhet og trygghet høyere enn estetikk. Disse bilene hadde solgt som varmt hvetebrød. Særlig med den økende mengde kvinner som er singel. Bare markedet i Japan alene ville gjort produksjonen lønnsom.

Kanskje du har rett allikevel. Jeg har sett min andel serier om amerikanske husfruer, og der kjører de store SUV`er alle sammen, som jo er trygge kjøretøy (for de som sitter bak rattet i dem). 

Jeg takker for dansen, og så får vi følge moderators oppfordring om å komme tilbake på sporet av hva tråden handler om. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Som nevnt så finnes det per i dag ingen bevis for at biler designes spesifikt for menn, at kvinner i større grad blir utsatt for skader(eller død) i ulykker, har nok noe med at kvinner stort sett er mindre kraftig bygget og er lavere.
Sikkerhet for fører og passasjerer er stadig i fokus, og forbedringer her vil gagne alle, uansett kjønn og alder. 
At dette skulle være et eksempel på kjønnsdiskriminering er et villspor.

Jeg, eller andre her, har ikke sagt dette er et bevis på kjønnsdiskriminering. Men det er svært så relevant til trådstarters problemstilling, fordi; Vi trenger kvinner i produktutviklingen, i styrer og ledelse, for at produkter skal kunne utvikles til også kvinners behov. Jo mer mangfold man har i styrer, jo mer bredde får man på markedshensyn. Styrene trenger rett og slett flere perspektiver.

Uderzo skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ingen relevans til trådens tema overhodet, hva har produkter for menn og produkter kvinner noe med kvotering å gjøre? Okaaay, kvinner trenger ikke penisringer, so what?

Markedet, som i åpent konkurransemarked, baserer seg på en teori om at markedet er grenseløst. Begrensningen ligger evntuelt på ressurser. Det betyr at nyutvikling av flere produkter = økonomisk vekst, både for aktører og storsamfunnet. Slik tusler kapitalismen videre i en stadig økt vekst.

Uderzo skrev (1 minutt siden):

Hva med å komme oss tilbake til tema? Kvotering av kvinner til styreverv? Dette her er jo helt på viddene.

Peker tilbake til mitt første avsitt. Men jeg er enig i at denne bildebatten var en stor avsporing. Dratt inn fra en annen tråd med et annet tema, for å latterliggjøre enkelte deltakere her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Kanskje du har rett allikevel. Jeg har sett min andel serier om amerikanske husfruer, og der kjører de store SUV`er alle sammen, som jo er trygge kjøretøy (for de som sitter bak rattet i dem). 

Jeg takker for dansen, og så får vi følge moderators oppfordring om å komme tilbake på sporet av hva tråden handler om. 

Må selv gi en stor takk, for du er helt klart en av de mer seriøse medspillerne her inne. Givende å diskutere med! Håper å se deg i en annen sving.

Endret av Neffi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Neffi
Jeg kan ikke se at flere kvinner i styrer er nødvendig for at det skal lages flere produkter rettet mot kvinner. Omtrent halvparten av verdensbefolkningen er kvinner, markedet er for å si det forsiktig, enormt. Om noe så lages det unødvendig mange produkter rettet mot kvinner som i praksis er det samme produktet men som er rosa og litt dyrere enn de som er blå.
Så insentivet for å lage produkter til kvinner er i høyeste grad tilstede, for de ønsker å tjene penger, det er ikke behov for kvinner i et styre for å knekke den koden.

Hvis jeg ikke tar helt feil så er du i mot kvotering? Så hva er problemet? Er vi ikke i utgangspunktet enig i at kvinner, såvel som menn, skal vurderes på bakgrunn av kompetanse etc. og ikke kjønn?
Etter min mening så har det noe med selvrespekt å gjøre, at man fikk den jobben fordi man var den personen som var best egnet, ikke fordi arbeidsgiveren hadde en kvote som måtte fylles og du fikk tilbudet fordi du er kvinne, ikke fordi du var den beste kandidaten.
Det er ikke bra for noen, etter min mening.

Flere ulike faktorer har blitt tatt opp tidligere, faktumet er at det er forskjell på kvinner og menn. De nordiske landene er blant de aller mest likestilte landene i verden, likevel så velger kvinner i større grad typiske "kvinneyrker" sammenlignet med mange andre land.
Hva forteller det deg?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (44 minutter siden):

Det er dyrt å produsere sportsbiler til en ganske smal kundegruppe. Kvinner setter sikkerhet og trygghet høyere enn estetikk. Disse bilene hadde solgt som varmt hvetebrød. Særlig med den økende mengde kvinner som er singel. Bare markedet i Japan alene ville gjort produksjonen lønnsom.

Var det ikke vist at kvinner i all hovedsak velger fra farge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (43 minutter siden):

Som nevnt så finnes det per i dag ingen bevis for at biler designes spesifikt for menn, at kvinner i større grad blir utsatt for skader(eller død) i ulykker, har nok noe med at kvinner stort sett er mindre kraftig bygget og er lavere.
Sikkerhet for fører og passasjerer er stadig i fokus, og forbedringer her vil gagne alle, uansett kjønn og alder
At dette skulle være et eksempel på kjønnsdiskriminering er et villspor.

Jeg ser ingen relevans til trådens tema overhodet, hva har produkter for menn og produkter kvinner noe med kvotering å gjøre? Okaaay, kvinner trenger ikke penisringer, so what?

Hva med å komme oss tilbake til tema? Kvotering av kvinner til styreverv? Dette her er jo helt på viddene.

Dette er hva jeg ikke skjønner heller. Dersom man lager en sikrere bil for kvinner - blir ikke den da også sikrere for menn? Tross alt er fysiologiske trekk som høyde og vekt mer overlappende mellom kvinner og menn enn det ikke er det, så hva er egentlig denne magiske kvinnetilpasningen som skal gjøres som ikke også vil gavne menn?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, fokkeslasken said:

Var det ikke vist at kvinner i all hovedsak velger fra farge?

Nei, det var bare en påstand fra en eller annen bruker som senere akket seg over andres påstander med manglende dokumentasjon, jeg husker det fordi jeg slo det opp på egenhånd, og mitt første treff tilbakeviste denne gamle morsommheten som de kalte det:

Det har i mange år vært en «morsomhet » at kvinner velger bil ved å se på fargen, men sannheten er at menn faktisk er mer opptatt av fargen på lakken. I undersøkelsen [Kantar Sifo som har undersøkt fargenes betydning for prisene på bruktbiler. Undersøkelsen viser at opp mot 60 prosent av de potensielle kundene går rett forbi en bil som har «feil» farge] svarte nemlig 58 prosent av mennene at de ville avstå hvis bilen har «feil» farge, mens «bare» 48 prosent av kvinnene var opptatt av fargen.

Jeg fant aldri selve undersøkelsen, jeg fant ingen andre heller, men masse leserinlegg som gjentar denne gamle såkalte morsommheten.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Pussig at det finnes slike produkter hvis de ikke bruker dem? Selv om menn er mer sensitive og opplever mer smerter av å bli sparket i ballene, så vil jeg ikke tro det er behagelig for kvinner å bli sparket i skrittet heller.

Neffi har bestemt seg, det nytter ikke å forsøke. Hvis du tilbakeviser påstander eller ber om bevis for at en stor urett begås mot kvinner fordi det ikke finnes flere overklassekvinner i overklassestillinger, så tap-dancer hun bare forbi innlegget ditt og kommer med flere løse påstander. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...