Gå til innhold

Jeg er autist AMA


Osenua

Anbefalte innlegg

Autisme er møtt med ganske mye fordom, ofte et resultat av feilinformasjon og ignoranse.
Vi blir også diskriminert på både direkte og udirekte vis.
Noen blir til og med utsatt for vold.

Men denne tråden handler ikke om syting. Tvert imot. I denne tråden vil jeg som autist, forhåpentligvis svare på de spørsmålene du har om autisme. Du kan spør meg hva som helst, så lenge det ikke er upassende eller umoralske spørsmål. Vær obs på at autisme er et spekter, så jeg kan bare svare for meg selv og en liten andel andre autister. Forhåpentligvis vil denne tråden være litt oppvåkende 

Shoot

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det kommet noen behandlinger eller gjennombrudd om hvordan man kan bli kvitt den svært høye mengden av aluminium som autistiske barn fikk påvist å ha i hodet sammenlignet med andre barn? (1,2,3,4,5,6,7)

Er det nok oppfølging av helsevesenet i din mening om den mange ganger høyere andelen aluminium som de med autisme ser ut til å ha i hjernevev?

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (40 minutter siden):

Har det kommet noen behandlinger eller gjennombrudd om hvordan man kan bli kvitt den svært høye mengden av aluminium som autistiske barn fikk påvist å ha i hodet sammenlignet med andre barn? (1,2,3,4,5,6,7)

Er det nok oppfølging av helsevesenet i din mening om den mange ganger høyere andelen aluminium som de med autisme ser ut til å ha i hjernevev?

Jeg er hverken kvalifisert eller informert nokk om dette til å svare på det, er jeg redd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (4 minutter siden):

Som middelaldrende mann så er Rainman det første jeg assosierer med autisme for man snakket liksom ikke om sånne ting før i tiden. Mitt spørsmål er derfor: er du god i matematikk og har du unormal god hukommelse? 

Jeg har ganske god hukommelse, til alles irritasjon 😅
Men jeg er overhodet ikke flink med tall

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (55 minutter siden):

Jeg har skjønt at sosiale koder kan være vanskelig for autister. Merker du noe hvis du møter andre på spekteret? Er det lettere å omgås dem? 

Overhodet ikke.
Jeg har en mild variant av autisme, og føler meg som et sort får når
jeg drar på gatherings der det er andre autister. Jeg synes mange av dem er enten snåle (og mange er det),
selvopptatt og emosjonelt flate og/eller rigide i kommunikasjonen.

Jeg har alltids trives best med nevrotypikere

Endret av Osenua
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan oppleves det å ha en diagnose som "autist", oppleves det å være til fordel eller til ulempe å ha en slik diagnose?

For 80 år siden så fantes ikke diagnosen autisme, men så ble da denne diagnosen "oppdaget". Senere så er det flere og flere som har fått denne diagnosen.

https://www.utdanningsnytt.no/autisme-autismespekteret-kamil-ozerk/autismediagnosen-er-blitt-80-ar/371012

Enten så er det befolkningen som har endret seg, eller så er det legevitenskapen som har utviklet seg slik at det som før var "en litt spesiell personlighet" nå har blitt til diagnosen "autisme".

Det er også store fylkesvise forskjeller i Norge, ser det finnes mange autister i noen fylker og ganske få i andre fylker:

https://www.fhi.no/nyheter/2019/andelen-barn-med-autisme-aukar-i-noreg-og-det-er-store-fylkesvise-forskjell/

Enten er det slik at befolkningen er forskjellig i de forskjellige fylkene, eller så er det slik at befolkningen er forholdsvis lik, mens det er en del forskjell mellom helsetjenestene slik at diagnosene i praksis blir gitt ut i fra litt forskjellige kriteria i de ulike fylkene.

Som autist så er man jo i ganske godt selskap, ettersom det er ganske mange berømte personer fra verdenshistorien som man i ettertid har funnet ut har hatt autistiske trekk, for eksempel Sir Isac Newton, Albert Einstein, Nicola Tesla og Elon Musk.

https://www.axios.com/2022/04/15/elon-musk-aspergers-syndrome

Hvis man nå hadde kart å behandle alle symptomene, slik at for eksempel Albert Einstein kunne få seg en jobb i kassa på Rema 1000, og Elon Musk kunne få seg en jobb som miljøassistent i en barnehage, ville det nødvendigvis medføre noen stor forbedring?

Det som jeg synes er litt dumt, det er hvis forskjellige diagnoser som kanskje egentlig handler litt om personlighet og som gis litt forskjellig ut i fra årstall og fylke, får en negativ effekt for selvbildet for den som får diagnosen, at man kanskje tenker noe slikt som at "jeg har jo denne diagnosen, det er ikke så lett å få til noe for meg". Noen ganger så kan det jo fungere akkurat motsatt, hvis man så og si godtar seg selv, slik som man er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Krig og fred said:

Som middelaldrende mann så er Rainman det første jeg assosierer med autisme for man snakket liksom ikke om sånne ting før i tiden. Mitt spørsmål er derfor: er du god i matematikk og har du unormal god hukommelse? 

Rainman i filmen hadde en "ekstradiagnose" som kalles "idiot savant". Det er en liten brøkdel på noen få promille eller noe slikt som har den "ekstradiagnosen". Tror de er godt ute/et godt stykke ute på autismeskalaen unntatt på ETT eneste område, der er de genier. Noen er musikalske genier, noen er genier på å tegne bygninger, noen er genier på å tegne oversiktskart, noen er genier på kalendere og kan øyeblikkelig si hvilke ukedager/datoer noe er på kalenderen årevis frem i tid, og så videre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (22 minutter siden):

Hvordan oppleves det å ha en diagnose som "autist", oppleves det å være til fordel eller til ulempe å ha en slik diagnose?

Jeg har en mild form, så jeg har ikke så mange utfordringer.
Ulempene mine er følgende

- Moralsk rigiditet
- Veldig ærlig (med takt og finesse)
- Alexithymia
- Til tider pedantisk

Fordelene mine er...

- Stahet
- Målrettet
- Elokvent (men ikke på forumer lol)
- Veldig ærlig (med takt og finesse)
- Overveldende analytisk om mine lidenskaper
- Kreativ
- Originalitet/high-concept ting er i genene mine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (4 minutter siden):

Når fikk du utredning for det? 

Hvordan håndterte du nyhetene når du fikk dem?

Og hva slags planer for framtiden har du?

Jeg fikk diagnosen i 2012

Reagerte ikke noe særlig. Jeg vet hvem jeg er. No big deal egentlig

Akkurat nå er "jobben" min å komme meg på bena igjen etter noen uheldige år med sykdom

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier du har mild autisme og har fått diagnose for 10 år siden?

- Hvem tok initiativ til å "få deg" diagnostisert? Deg selv, skole, foreldre, jobb, andre feks?
- Hvilke trekk tenker du var det som utløste utredning?
- Vil du råde eller fraråde høyt funksjonelle personer med mulig autisme om å bli utredet?

Lenke til kommentar

Hva synes du om personer som eksempelvis Elon Musk, som befinner seg et sted på spektrumet? Glad for at han viser at diagnosen ikke står i veien, eller irritert over at folk «ser» autisme ut i fra personer som han? Eller kanskje du føler noe helt annet? Grunnen til hvorfor jeg spør er fordi personen er nokså polariserende, og da er det jo interessant å høre fra folk som har noen av de samme utfordringene (igjen, et spektrum), om de føler at han er en representant for denne gruppen. 

Bonusspørsmål: vet du hvorfor så mange autister er veldig glade i tog? Jeg er genuin altså, ikke noe forsøk på  å være ekkel, men virker å være en korrelasjon / sammenheng.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Hvordan opplevde du skolen?

Skolen var dødskjedelig. Fordi på skolen, blir man tvunget til å lære seg
forskjellige ting som faller utenfor ens autistiske spesialistfelt.
Kombiner det med at man kan lære mye mer via internett enn det man gjør på skolen

Zepticon skrev (3 timer siden):

Du sier du har mild autisme og har fått diagnose for 10 år siden?

- Hvem tok initiativ til å "få deg" diagnostisert? Deg selv, skole, foreldre, jobb, andre feks?
- Hvilke trekk tenker du var det som utløste utredning?
- Vil du råde eller fraråde høyt funksjonelle personer med mulig autisme om å bli utredet?

Det var foreldrene mine som mistenkte dette.
Jeg gjorde motstand mot brudd på rutiner og brå forandringer.
Snevre interesser og godt ordforråd for alderen.
Det ironiske er at jeg lærte meg å snakke senere enn vanlig for barn

Jeg tenker en diagnose er nødvendig for å få legal rett til
tilpasning og forståelse i jobb og skole. Selvdiagnostisering er noe tull.
Det jeg ikke støtter derimot, er "behandling" og "kurering" mot autisme

Sjørøver skrev (2 timer siden):

Hvilke fordommer og former for diskriminering møter du på? 

Her i Norge er det ikke like grove diskrimineringer som i andre land.
Her i Norge, opplever jeg (og mine bekjente) det som kalles for 'infantilizing'.
Infantilizing vil si å snakke til voksne på en veldig barnslig og forsiktig måte.
Infantilizing er noe du sikkert har lagt merke til.
Pleiere som er ansvarlige for folk med psyk. utviklingshemning oppfører seg ofte slik.
Det er ekstremt nedlatende og umoralsk for oss som faktisk er funksjonelle

The Very End skrev (2 timer siden):

Hva synes du om personer som eksempelvis Elon Musk, som befinner seg et sted på spektrumet? Glad for at han viser at diagnosen ikke står i veien, eller irritert over at folk «ser» autisme ut i fra personer som han? Eller kanskje du føler noe helt annet? Grunnen til hvorfor jeg spør er fordi personen er nokså polariserende, og da er det jo interessant å høre fra folk som har noen av de samme utfordringene (igjen, et spektrum), om de føler at han er en representant for denne gruppen. 

Bonusspørsmål: vet du hvorfor så mange autister er veldig glade i tog? Jeg er genuin altså, ikke noe forsøk på  å være ekkel, men virker å være en korrelasjon / sammenheng.

Elon Musk's prestasjoner er ikke mine,
så det er ikke relevant for meg, og jeg bryr meg ikke om jeg har noen å "relatere" til.
Det viktigste for meg er hva jeg selv klarer å oppnå

Jeg vet ikke noe om det med tog, dessverre 😅

Endret av Osenua
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Osenua skrev (28 minutter siden):

 

Her i Norge er det ikke like grove diskrimineringer som i andre land.
Her i Norge, opplever jeg (og mine bekjente) det som kalles for 'infantilizing'.
Infantilizing vil si å snakke til voksne på en veldig barnslig og forsiktig måte.
Infantilizing er noe du sikkert har lagt merke til.
Pleiere som er ansvarlige for folk med psyk. utviklingshemning oppfører seg ofte slik.
Det er ekstremt nedlatende og umoralsk for oss som faktisk er funksjonelle.

Har jobbet en del med folk med forskjellige medfødte utfordringer, deriblandt en del på autismespekteret.

Husker jeg hadde ett par kolleger som ikke helt hadde sansen for at jeg snakka som "normalt" med brukere, og i bunn å grunn behandla dem som "vanlige folk" (tok jo selvfølgelig hensyn til de utfordringene de hadde.)

Jeg så personen, ikke bruker.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...