Gå til innhold

Er Norge en bananrepublikk-equivalent?


Anbefalte innlegg

Lyncs skrev (21 timer siden):

Det endrer ikke kursen. De samme tabbene gjentar og gjentar seg og grunnen til det er at syndebukkene har 100% tabbekvote. Mulig du skjønner det dersom du eller noen du er glad i skulle bli hardt skadet eller drept av slikt hjernedødt slendrian.

Det ville forundre meg om det ikke var noen av organisasjonene som endret kurs. Jeg kan ikke se for meg at NAV sjefen er fornøyd med å få en av de største bøtene som en offentlig etater har fått. I hvor stor grad de kommer til å endre kursen kommer til avhenge av hvem som har ansvaret for å rette på problemet, hvor vanskelig det er å endre kursen og hvor i organisasjonen problemet ligger.

Jeg vil presisere at jeg ikke er imot at ansatte kan få sparken eller blir omplassert når de gjør en stor tabbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Lyncs said:

Det endrer ikke kursen. De samme tabbene gjentar og gjentar seg og grunnen til det er at syndebukkene har 100% tabbekvote. Mulig du skjønner det dersom du eller noen du er glad i skulle bli hardt skadet eller drept av slikt hjernedødt slendrian.

Har du aldri opplevd å gjere feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
barfoo skrev (På 3.12.2023 den 2:18 PM):

Har du aldri opplevd å gjere feil?

Dersom jeg gjør en feil som påfører andre skader så er det garantert at jeg vil bli straffet for det, mens offentlige ansatte har etablert en slags frimurerordning der straffen blir korrumpert bort ved at det kun gies en bot til foretaket de er ansatt i, dvs. at syndebukkene går fri selv for uaktsomme drap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Lyncs said:

Dersom jeg gjør en feil som påfører andre skader så er det garantert at jeg vil bli straffet for det, mens offentlige ansatte har etablert en slags frimurerordning der straffen blir korrumpert bort ved at det kun gies en bot til foretaket de er ansatt i, dvs. at syndebukkene går fri selv for uaktsomme drap.

Du forstår framleis ikkje poenget. Leger er i ein posisjon der feil kan få ekstreme konsekvenser. Eg og du er veldig sjeldan i slike situasjoner.

Trur du at det å straffe leger vil føre til færre feil, eller vil det føre til at feil ikkje vert rapportert, og at leger kvir seg for å behandle pasienter? Kort sagt - kva oppnår vi med straff?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (22 timer siden):

Du forstår framleis ikkje poenget. Leger er i ein posisjon der feil kan få ekstreme konsekvenser. Eg og du er veldig sjeldan i slike situasjoner.

Trur du at det å straffe leger vil føre til færre feil, eller vil det føre til at feil ikkje vert rapportert, og at leger kvir seg for å behandle pasienter? Kort sagt - kva oppnår vi med straff?

Hvorfor blir da private ansatte straffet? Og dessuten gjelder det ikke bare leger men alle ansatte i offentlig sektor.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Lyncs said:

Hvorfor blir da private ansatte straffet?

Blir dei, for tilsvarande situasjoner? Eg har gjort feil som har kosta pengar og potensielt liv - utan at eg har høyrt snakk om straff eller anmeldelse.

3 hours ago, Lyncs said:

Og dessuten gjelder det ikke bare leger men alle ansatte i offentlig sektor.

Kan du vise til straffbare feil som ikkje vert straffa?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (4 timer siden):

Blir dei, for tilsvarande situasjoner? Eg har gjort feil som har kosta pengar og potensielt liv - utan at eg har høyrt snakk om straff eller anmeldelse.

Kan du vise til straffbare feil som ikkje vert straffa?

Dersom du ikke har vert anmeldt så blir du så klart ikke straffet og dersom du ikke har hørt om uaktsomme drap begått av politi og militærbefal som bare har resultert i bøter på kr 50 000.- til etaten de arbeider for, så har du fulgt dårlig med i hva som skjer på nyhetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lyncs said:

dersom du ikke har hørt om uaktsomme drap begått av politi og militærbefal som bare har resultert i bøter på kr 50 000.- til etaten de arbeider for, så har du fulgt dårlig med i hva som skjer på nyhetene.

Det er vanskeleg å sammenligne dei to døma dine med privat sektor. Politiet har som kjent valdsmonopol.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (5 timer siden):

Det er vanskeleg å sammenligne dei to døma dine med privat sektor. Politiet har som kjent valdsmonopol.

 

I de nevnte sakene så har det blitt tatt ut tiltale som endte med at vedkommende ble dømt for uaktsomme drap men syndebukkene gikk fri ved at det bare ble gitt en symbolsk straff for forholdene.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Lyncs said:

I de nevnte sakene så har det blitt tatt ut tiltale som endte med at vedkommende ble dømt for uaktsomme drap men syndebukkene gikk fri ved at det bare ble gitt en symbolsk straff for forholdene.

Du har ikkje tilført nye argumenter - så eg nøyer meg med å sitere meg sjølv. Du kan svare på det, og ikkje repetere påstandane dine ad nauseam.

  

On 12/1/2023 at 11:47 AM, barfoo said:

Fordi det ikkje er systemer som fanger opp slikt! Enkeltpersoner gjer feil, og straff vil aldri kunne forhindre det. Det er derfor det er to piloter foran i flyet. Om du straffer leger for å gjere feil forbedrer du ikkje pasientsikkerheta. Ved å lage robuste systemer som handterer at folk gjer feil, fanger du opp feil før dei får konsekvenser! F.eks. kan det vere system med sidemannskontroll av farlige handlinger.

Grovt sagt er altså målet å forhindre at feil får store konsekvenser, ikkje å straffe i etterkant av at feil skjer.

Du forstår ikkje det, og kritikken din minner strengt tatt meir om brønnpissing enn sakleg kritikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 timer siden):

Du har ikkje tilført nye argumenter - så eg nøyer meg med å sitere meg sjølv. Du kan svare på det, og ikkje repetere påstandane dine ad nauseam.

  

Hvor har du fått den ideen fra at du kan diktere hvordan innleggere her på forumet skal svare? Jeg repeterte muligens noe av det jeg har svart på tidligere men som du tydeligvis ikke hadde fått med deg.

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (På 29.11.2023 den 3:09 PM):

De skyldige i NAV skandalen som gjelder lekkasje av sensitive personopplysninger går fri mens NAV som institusjon blir bøtelagt med 20 mill. Dvs. at det er de svakeste i samfunnet som må betale for dette i form av et strammere budsjett mens syndebukkene går fri.

Dette gjelder forøvrig i alle saker der offentlige ansatte har begått et lovbrudd. Bla.a. går politifolk og leger som har gjort seg skyldige i uaktsommer drap fri mens etaten de er ansatt i blir bøtelagt. Ansatte i private firma blir ubønnhørlig dømt.

Hvorfor godtar det norske folk at det skal være slik? Hvorfor blir ikke denne forskjellsbehandlingen bedre belyst i media?

Lever vi i en nasjon der pressen er redd for å uttale seg om slike ting i frykt for å miste offentlig pressestøtte?

Husk at vi velgere driver en politikk som tar livet av pasienter vi og. Det gjør vi ved å bygge små sykehus, fjerne sengeplasser osv. Skal vi også dømmes?

Lenke til kommentar
majer skrev (16 minutter siden):

Husk at vi velgere driver en politikk som tar livet av pasienter vi og. Det gjør vi ved å bygge små sykehus, fjerne sengeplasser osv. Skal vi også dømmes?

Velgerne velger ikke å bygge små sykehus. Det er politkerne som fører velgerne bak lyset under valgkampen og senere ikke holder løftene. Politkikerne som driver en slik form for bedreageri burde selvsagt også blitt tiltalt og dømt men de har bevilget seg en ubegrenset tabbekvote som innebærer at de ikke kan stilles til strafferettslig ansvar for sine politiske vedtak og avgjørelser.

Og det er til slutt velgerne som blir skadelidende for denslags, så da dømmes ihvertfall dem som har behov for medisinsk hjelp på en indirekte måte uansett. Dvs. at de må bære ansvaret for at løgnaktige politikere førte dem bak lyset under valgkampen.

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lyncs said:

Politkikerne som driver en slik form for bedreageri burde selvsagt også blitt tiltalt og dømt men de har bevilget seg en ubegrenset tabbekvote som innebærer at de ikke kan stilles til strafferettslig ansvar for sine politiske vedtak og avgjørelser.

Tiltalt for kva? Korleis ser du for deg at det skulle vore gjennomført? Kven skulle avgjort kva som er straffbart? Og trur du at det hadde fungert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (51 minutter siden):

Tiltalt for kva? Korleis ser du for deg at det skulle vore gjennomført? Kven skulle avgjort kva som er straffbart? Og trur du at det hadde fungert?

Tiltalt for bedrageri. Når en politiker som f.eks kristin Halvorsen engang lovde at hun skulle fjerne fattigdommen med et pennestrøk og resultatet dengang ble at fattigdommen økte, så er det en form for bedrageri.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Lyncs said:

Tiltalt for bedrageri. Når en politiker som f.eks kristin Halvorsen engang lovde at hun skulle fjerne fattigdommen med et pennestrøk og resultatet dengang ble at fattigdommen økte, så er det en form for bedrageri.

Politikk handler jo om kompromiss. Det vil jo i realiteten vere umulig å ha eit partiprogram om du skal ha ditt system. Viare så trur eg dei aller fleste er oppegåande nok til å forstå at politikk handler om kompromiss, og at saker er meir komplekse enn enkeltsetninger. Viare - kven trur du hadde vorte politikarar med eit slikt system? Hadde vi fått mindre Cover Your Ass-oppførsel med å true med straff trur du?

At du foreslår det i tilsynelatande fullt alvor antyder vel at du ikkje faktisk forstår det politiske systemet, og korleis parlamentarisme fungerer. Kanskje er det betre om du plukker opp ei samfunnsfagbok enn om vi straffer politikere for fote?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lyncs said:

Velgerne velger ikke å bygge små sykehus. Det er politkerne som fører velgerne bak lyset under valgkampen og senere ikke holder løftene. Politkikerne som driver en slik form for bedreageri burde selvsagt også blitt tiltalt og dømt men de har bevilget seg en ubegrenset tabbekvote som innebærer at de ikke kan stilles til strafferettslig ansvar for sine politiske vedtak og avgjørelser.

Dette illustrerer poenget mitt. Veit du kva system vi har for å straffe politikarar vi ikkje likar?

Stemme på noko anna! Vi har media som stortsett opplyser oss om sjukehusnedleggingar og andre vedtak politikarar gjer - og Stortinget sine møter er offentlege og sendt på nett-tv.

I tillegg til å stemme på andre ting har du andre demokratiske kanaler også, som partidemokrati, aktivisme, organisasjoner også bortetter. Kort sagt stemmer jo faktisk folk på partia. Om du hevder folk er førde bak lyset så må jo det i stor grad vere folk sin feil, ikkje politikarane - ettersom det er snakk om offentleg og lett tilgjengeleg informasjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (5 timer siden):

Dette illustrerer poenget mitt. Veit du kva system vi har for å straffe politikarar vi ikkje likar?

Stemme på noko anna! Vi har media som stortsett opplyser oss om sjukehusnedleggingar og andre vedtak politikarar gjer - og Stortinget sine møter er offentlege og sendt på nett-tv.

I tillegg til å stemme på andre ting har du andre demokratiske kanaler også, som partidemokrati, aktivisme, organisasjoner også bortetter. Kort sagt stemmer jo faktisk folk på partia. Om du hevder folk er førde bak lyset så må jo det i stor grad vere folk sin feil, ikkje politikarane - ettersom det er snakk om offentleg og lett tilgjengeleg informasjon.

Er det folk sin feil at politikerne kommer med løgneriske valgløfter? Hvordan kan de i forkant av et valg vite hva som er sant og hva som viser seg å være bedrageri?

Detskal være likhet for loven men slik er det ikke i dette landet når offentlige ansatte ikke blir straffet for sine ugjerninger.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Lyncs said:

Er det folk sin feil at politikerne kommer med løgneriske valgløfter? Hvordan kan de i forkant av et valg vite hva som er sant og hva som viser seg å være bedrageri?

Det kan jo ingen vite. Poenget er at måten å halde politikarar ansvarlege på er å velje andre politikarar. Enten gjennom partidemokratiet, eller over stemmeseddelen fjerdekvart år. Viare så forstår dei aller fleste at ingen parti får reint fleirtal, og kan gjennomføre alle valløfta sine, og at det difor må bli skilnad på politikk og partiprogram.

5 hours ago, Lyncs said:

Detskal være likhet for loven men slik er det ikke i dette landet når offentlige ansatte ikke blir straffet for sine ugjerninger.

Ja, du har sagt det. Kan du konkretisere det? Kan du svare på kritikken du har fått?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...