Gå til innhold

Ny pandemi på vei? Bør vi være bekymret?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • ForTheEmperor endret tittelen til Ny pandemi på vei? Bør vi være bekymret?
ForTheEmperor skrev (16 timer siden):

WHO bekymret for mulig ny sykdom i Kina. Bør vi være forberedt og ta forhåndsregler siden Kina er rett og slett ikke til å stole på etter sist gang?

Vel, hvis det VIRKELIG dukker opp et nytt pandemisk virus fra KINA(av alle steder)bare 4 år etter forrige gang, og når man vet at store pandemier er sjeldne og skjer rundt hvert hundrede år så er jeg overbevist om at det er snakk om en lablekkasje og at det er bevisst(jeg er forøvrig nå 100% overbevist om at coronaviruset kom fra Wuhan-laboratoriet og ikke fra en flaggermussuppe). Kina er tross alt en gedigen løgnfabrikk som klarte å skape frykt og panikk i en hel verden basert på fake news om folk som falt døde om i gatene og store sykehus bygd i løpet av timer(åpenbart propagandabløff med store tomme skall av noen bygninger). Og noen ny runde med samme opplegg som sist her hjemme, med nedstenginger vil DENNE GANGEN knekke norsk økonomi en gang for alle; i en dyrtid med superinflasjon, megarenter, høy kronekurs, svindyr strøm og bufferkontoer brukt opp.

På den annen side liker media å blåse opp ting med frykt og redsel og NRK er desverre ikke lenger det unntaket det en gang var. Kina hadde jo zero-covid og nedstenginger i nesten 3 år som først tok slutt for bare et år siden så det kan jo være at de nå får oppleve en gigantisk oppygging av immunitetsgjeld, noe som også indikeres i artikkelen. Det står jo at det er hoovedsaklig i Nord-Kina, hvor de har kalde vintre der som her som er høysesong for virussmitte, så da opplever de i så fall den første vinteren uten lockdowns på snart 4 år og da er det ikke rart om alle mulige virus som alltid har vært der men som ble undertrykt i årevis nå gjør sitt største comeback noensinne. Men isåfall er det Kinas problem alene og ikke vårt.

 

Sviskepott skrev (16 timer siden):

Uansett hva som kommer, så kan jeg ikke gjøre det bedre enn jeg gjorde det sist, for min egen del. 
Jeg har mengder av munnbind og gjør alt det andre "fra avstand", tar kun buss om den er lite folk i. 

Den totalt mislykkede og Kina-inspirerte modellen med "lockdown" bør aldri mer tas i bruk som noen modell for virusbekjempelse. Norge hadde en pandemiplan som ble kastet overbord over natta i mars 2020 til fordel for lockdown-modellen. Den opprinnelige planen som ikke inneholder noe om nedstenging av samfunnet eller to meter mellom alle mennesker bør det børstes støv av til en eventuell ny runde. Samt skroting av foretaksmodellen i helsevesenet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Vel, hvis det VIRKELIG dukker opp et nytt pandemisk virus fra KINA(av alle steder)bare 4 år etter forrige gang, og når man vet at store pandemier er sjeldne og skjer rundt hvert hundrede år så er jeg overbevist om at det er snakk om en lablekkasje og at det er bevisst

Det er ikke slik statistikk og tilfeldigheter fungerer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Vel, hvis det VIRKELIG dukker opp et nytt pandemisk virus fra KINA(av alle steder)bare 4 år etter forrige gang, og når man vet at store pandemier er sjeldne og skjer rundt hvert hundrede år så er jeg overbevist om at det er snakk om en lablekkasje

Tingen er at det er i endring.

  • Vi har øydelagt natur i stort tempo. Det fører til at ville dyr kjem nærare oss, og større sjans for at ville dyr kan smitte oss.
  • Urbaniseringa har auka. Det fører til at folk bur tettare, og sjukdom smitter lettare mellom folk.
  • Klimaet har endra seg, slik at ein del sjukdomsvektorer har fått større geografisk leveområde, og kan komme lettare i kontakt med folk.
  • Vi reiser stadig meir, slik at dei sprer seg lettare.

Forskarar har påpeikt at pandemiar vil verte vanlegare. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9175207/ er døme på slike advarsler.

Så godt råd er å faktisk forholde seg til forskning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Iki said:

Verste influensaen vi har sett på lenge isåfall, dødelighet på godt over 1 prosent, selv i land med tiltak. (Opp mot 5+ % i enkelte tilfeller)

 

(Influensa ligger på 0.01% for sammenligningens skyld)

Tall som var proppa til de grader opp fordi de gjorde ikke forskjell på døde AV Covid og døde MED Covid. Og de av oss som pekte på at det var viktig å gjøre forskjell på disse fikk Covid fanatikere til å skrike "KONSPIRASJONSTEORETIKER", "VIL DU DREPE BESTEMOR?!". Dette fungerer ikke da dere har tapt narrativet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7539724/

https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/covid-comorbidities-alberta-spitzer-1.6212510#:~:text=CBC News Loaded-,Alberta's reporting of comorbidities questioned after boy%2C 14%2C removed from,Alta.%2C died in hospital.

 

Samme energi.

7e12dbd3297dea3b9adecce6efb485a7e6cfed5e47d92eacd710ff54c4b71bcf_1.thumb.webp.6b283d83b0a2e77bb62be2db3bf61f93.webp

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Iki said:

Verste influensaen vi har sett på lenge isåfall, dødelighet på godt over 1 prosent, selv i land med tiltak. (Opp mot 5+ % i enkelte tilfeller)

 

(Influensa ligger på 0.01% for sammenligningens skyld)

Tall som var proppa til de grader opp fordi de gjorde ikke forskjell på døde AV Covid og døde MED Covid. Og de av oss som pekte på at det var viktig å gjøre forskjell på disse fikk Covid fanatikere til å skrike "KONSPIRASJONSTEORETIKER", "VIL DU DREPE BESTEMOR?!". Dette fungerer ikke da dere har tapt narrativet og folk er lei alle løgnene og hysteriet. Derfor skrev jeg V

25 minutes ago, Yakamaru said:

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7539724/

https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/covid-comorbidities-alberta-spitzer-1.6212510#:~:text=CBC News Loaded-,Alberta's reporting of comorbidities questioned after boy%2C 14%2C removed from,Alta.%2C died in hospital.

En gutt som ble rapportert som døde av Covid. Han hadde stadie 5 kreft. Dette var med vilje.

 

Endret av Yakamaru
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

Vel, hvis det VIRKELIG dukker opp et nytt pandemisk virus fra KINA(av alle steder)bare 4 år etter forrige gang, og når man vet at store pandemier er sjeldne og skjer rundt hvert hundrede år så er jeg overbevist om at det er snakk om en lablekkasje og at det er bevisst(jeg er forøvrig nå 100% overbevist om at coronaviruset kom fra Wuhan-laboratoriet og ikke fra en flaggermussuppe). Kina er tross alt en gedigen løgnfabrikk som klarte å skape frykt og panikk i en hel verden basert på fake news om folk som falt døde om i gatene og store sykehus bygd i løpet av timer(åpenbart propagandabløff med store tomme skall av noen bygninger). Og noen ny runde med samme opplegg som sist her hjemme, med nedstenginger vil DENNE GANGEN knekke norsk økonomi en gang for alle; i en dyrtid med superinflasjon, megarenter, høy kronekurs, svindyr strøm og bufferkontoer brukt opp.

På den annen side liker media å blåse opp ting med frykt og redsel og NRK er desverre ikke lenger det unntaket det en gang var. Kina hadde jo zero-covid og nedstenginger i nesten 3 år som først tok slutt for bare et år siden så det kan jo være at de nå får oppleve en gigantisk oppygging av immunitetsgjeld, noe som også indikeres i artikkelen. Det står jo at det er hoovedsaklig i Nord-Kina, hvor de har kalde vintre der som her som er høysesong for virussmitte, så da opplever de i så fall den første vinteren uten lockdowns på snart 4 år og da er det ikke rart om alle mulige virus som alltid har vært der men som ble undertrykt i årevis nå gjør sitt største comeback noensinne. Men isåfall er det Kinas problem alene og ikke vårt.

 

Den totalt mislykkede og Kina-inspirerte modellen med "lockdown" bør aldri mer tas i bruk som noen modell for virusbekjempelse. Norge hadde en pandemiplan som ble kastet overbord over natta i mars 2020 til fordel for lockdown-modellen. Den opprinnelige planen som ikke inneholder noe om nedstenging av samfunnet eller to meter mellom alle mennesker bør det børstes støv av til en eventuell ny runde. Samt skroting av foretaksmodellen i helsevesenet.

Husker jo Gunnhild Nyborg, Bjørg Marit Andersen et al som forfektet zero covid. Hver minste gjenåpning var idiotisk for den menigheten der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
barfoo skrev (10 timer siden):

Tingen er at det er i endring.

  • Vi har øydelagt natur i stort tempo. Det fører til at ville dyr kjem nærare oss, og større sjans for at ville dyr kan smitte oss.
  • Urbaniseringa har auka. Det fører til at folk bur tettare, og sjukdom smitter lettare mellom folk.
  • Klimaet har endra seg, slik at ein del sjukdomsvektorer har fått større geografisk leveområde, og kan komme lettare i kontakt med folk.
  • Vi reiser stadig meir, slik at dei sprer seg lettare.

Forskarar har påpeikt at pandemiar vil verte vanlegare. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9175207/ er døme på slike advarsler.

Så godt råd er å faktisk forholde seg til forskning.

Å skrive et så tynt og sprikende innlegg og så avslutte med at ditt syn er det eneste som forholder seg til forskning holder ikke. Det er mulig du innbiller deg det, men det er i så fall fordi du kun har lest forskning som støtter den ene siden.

 

Forskningen rundt denne saken er det ingen her inne som forstår – og den spriker i begge retninger. Det blir derfor et spørsmål om troverdighet, hvem man mener har det og hvem man mener ikke har det.

Dessverre er all forskning til salgs, bare prisen er høy nok.

 

Når det kommer til epidemiens opphav har det lekket innsideinformasjon om hvordan Fauci snudde forskere til å stå samlet utad om at det ikke var en lablekkasje, via "økonomisk støtte".

FBI har konkludert med at Covid 19 med høy sannsynlighet stammer fra en lablekkasje i labben i Wuhan.

 

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

spennende at vi kun diskuterer dødsfall.

hva med long covid/post-covid-19 condition (PCC)?

 

Quote

Results Of 299 692 vaccinated individuals with covid-19, 1201 (0.4%) had a diagnosis of PCC during follow-up, compared with 4118 (1.4%) of 290 030 unvaccinated individuals. Covid-19 vaccination with any number of doses before infection was associated with a reduced risk of PCC (adjusted hazard ratio 0.42, 95% confidence interval 0.38 to 0.46), with a vaccine effectiveness of 58%. Of the vaccinated individuals, 21 111 received one dose only, 205 650 received two doses, and 72 931 received three or more doses. Vaccine effectiveness against PCC for one dose, two doses, and three or more doses was 21%, 59%, and 73%, respectively.

https://www.bmj.com/content/383/bmj-2023-076990

merknad: min understreking

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Aiven said:

Å skrive et så tynt og sprikende innlegg og så avslutte med at ditt syn er det eneste som forholder seg til forskning holder ikke. Det er mulig du innbiller deg det, men det er i så fall fordi du kun har lest forskning som støtter den ene siden.

Uhm. Vis gjerne til forsking som seier det motsette. Så vidt eg har fått med meg er medisinske miljø rimeleg samstemte her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Uhm. Vis gjerne til forsking som seier det motsette. Så vidt eg har fått med meg er medisinske miljø rimeleg samstemte her.

De er nok ikke det. Den medisinske journalen Lancet hyret inn 28 fagfolk og skrev denne rapporten. De kunne ikke konkludere med hva som var virusets opphav, om det var naturlig eller fra en lab. De anmerker at USA nektet dem all form for innsyn, som gjorde oppgaven med å vurdere om viruset kom fra Wuhan-labben umulig.

Etter mitt syn har det pågått en vellykket brannslukkingskampanje fra amerikanske myndigheter, for å feie under teppet det åpenbare: Det er neppe tilfeldig dersom en sykdom som oppstår i samme by som det utvikles nye virus av eksakt samme sære type. Da forskningen var finansiert av det amerikanske forsvaret, var USA mildt sagt lite interessert i at dette skulle bli allmennkunnskap, av åpenbare grunner.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 23.11.2023 den 3:15 PM):

WHO bekymret for mulig ny sykdom i Kina. Bør vi være forberedt og ta forhåndsregler siden Kina er rett og slett ikke til å stole på etter sist gang?

Nei er ovehodet ikke noe å være bekymret over, det er bortkastet energi å være bekymret over noe man ikke har kontroll over. Det som skjer det skjer, det er tingenes iboende jævelskap.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (22 timer siden):

Svaret mitt er nei. C19 var på det verste en influensa og har blitt fjernet fra lista over sykdommer man trenger å bry seg om noe særlig her til lands. 

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

Vel, det er ikke snakk om covid-19 nå men muligens som det påstås et nytt virus, selv om det er langt fra sikkert. Og ja, vi bør ikke la oss skremme en gang til av fake news fra Kina(for det skjedde sist med folk som angivelig falt om og døde på gatene i Wuhan og annen løgn)og av acopalyptiske worst case datamodeller som dannet grunnlaget for lockdownnarrativet.

 

Aiven skrev (22 timer siden):

Stoler ikke spesielt på WHO lengre, så bekymrer meg ikke nevneverdig. Og skal jeg føye meg etter nye tiltak, bør det være bevist at neste sykdom faktisk er svært farlig. Det verste med covid 19 var overgrepene det førte til mot befolkningen.

At tiltakene ikke stod i proposjon med farene er nå hevet over enhver tvil og burde vært klart snart 4 år etter forrige gang. Også hvor mange never salt man skal ta informasjon fra Kina og hvorvidt man bør ta noe for god fisk. Bilder fra Kina nå med overfylte venterom på sykehus er ikke uvanlig på sykehus der borte i slike sesonger; vi snakker tross alt et land med over en milliard innbyggere. WHO med en korrupt menneskerettighetsforbryter i lederstolen er det aller siste i verden jeg vil forbinde med pålitelighet.

process skrev (22 timer siden):

Det er ikke slik statistikk og tilfeldigheter fungerer.

Nei. For noen er det bare en ren tilfeldighet at et nytt coronavirus dukker opp i en by hvor det drives gain-of-functioning-forskning på et laboratorium. Og helt tilfeldig om det skulle dukke opp to ganger kort tid etter hverandre i et lukket diktatur som skjuler hva som foregår for omverdenen og som driver slik luguber forskning som også har vært forbudt i flere land av ganske så åpenbare grunner.

Og når i historien spratt voldsomme pandemier opp hvert fjerde år? Man skulle nesten tro at mennekeheten sluttet å ha immunforsvar i 2020 og at evolusjonen stoppet helt opp.

 

Iki skrev (23 timer siden):

Verste influensaen vi har sett på lenge isåfall, dødelighet på godt over 1 prosent, selv i land med tiltak. (Opp mot 5+ % i enkelte tilfeller)

 

(Influensa ligger på 0.01% for sammenligningens skyld)

5% eller mer? Hvor var dette? Du ble utfordret på dette spørsmålet i en annen tråd og da jeg ganske raskt kunne debunke det med både fakta om intensiviteten av massestesting i befolkninger og kilder og linker, noe du ikke ville oppgi forsvant du fra tråden meg en gang. Og du behøver ikke å nevne den med 18% dødelighet i det ekstremt dysfunksjonele og borgerkrigsherjede landet Jemen som overhodet ikke massetestet hele befolkningen for covid-19. Årsaken til at man så slike dødstall hos de man faktisk testet i en krigssone i den tredje verden ble meget enkelt og godt fortalt. Så har du noen god statistikk på at 5% av mennesker i en hel befolkning med coronasmitte døde så synes jeg du skal oppgi disse kildene for at det skal gi noen relevans til diskusjonen. Som det heter på Wikipedia: citiation needed.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...