Gå til innhold

Flytte e-post til annet sted, har det noe for seg?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har hatt hotmail (outlook) konto i mange år, opplever et enormt trykk av epost med innhold av spam, scam, phishing, ja myye e-post som jeg ikke ønsker å ha i innboksen min, ei heller i søppelpost hvor det blander seg inn reelle eposter. Jeg har prøvd ulike løsninger for å bli kvitt disse, til tider har det fungert og vært færre, men nå er det tilbake til det samme. Får sikkert rundt 100 e-poster hver dag som bare er phishing. Frustrerende å hver dag måtte bruke tid på å slette alle disse. Det jeg lurer på er om noen har en annen type e-post aktør som er verdt å flytte over til for å unngå dette problemet i så stor grad? Helst gratis bruk dersom mulig. Nå skal det sies at jeg har enorme mengder mail sortert på outlooken, og mange jeg ønsker å ta vare på. Er det noen raske løsninger å flytte disse?

Håper det finnes noen gode og seriøse tips der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i samme båt. Ufattelig mye span og phishing. Valgte å ta i bruk en Gmail konto jeg opprettet i 2012. Hadde ikke fått en eneste spam mail. Jeg valgte å starte med å bytte mailen på viktige tjenester som bank, strømleverandør, altinn osv over hit først, sakte men sikkert så har jeg fått byttet konto på det viktigste. Jeg beholder dog den andre kontoen for å være medlem av nyhetsbrev i forbindelse med rabatter på nettshopping blant annet. Kommer stort sett ikke unna.

 

jeg fant ingen god metode å flytte absolutt alt over, men det finnes nok noen  løsninger der ute, men må si det var herlig med en frisk start etterhvert, alltid litt angst i starten, men gikk seg til fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er ikke bare meg?

Det har virkelig eksplodert. Fra noen få mail i uka renner det inn noen titalls og hver eneste dag. Sikkert opp mot hundre ja.

Har tenkt å ditche hotmailen (som jeg har hatt i over 20 år), men tanken på etterslepet med sjekking jeg må gjøre uansett (har brukt denne mailen til ALT) gjør at jeg utsetter det hele tiden.

Hvis det finnes noen botemidler som funker så er jeg veldig interessert i knep for å stanse all driten.

Har ikke vært uvøren føler jeg, og aldri signa opp på tvilsomme sider. Ifølge haveibeenpwned har epostadressen min vært registrert hos blant annet følgende aktører som har blitt hacka og eksponert listene sine:

Collection #1 (unverified): In January 2019, a large collection of credential stuffing lists (combinations of email addresses and passwords used to hijack accounts on other services) was discovered being distributed on a popular hacking forum. The data contained almost 2.7 billion records including 773 million unique email addresses alongside passwords those addresses had used on other breached services. Full details on the incident and how to search the breached passwords are provided in the blog post The 773 Million Record "Collection #1" Data Breach.

Dropbox: In mid-2012, Dropbox suffered a data breach which exposed the stored credentials of tens of millions of their customers. In August 2016, they forced password resets for customers they believed may be at risk. A large volume of data totalling over 68 million records was subsequently traded online and included email addresses and salted hashes of passwords (half of them SHA1, half of them bcrypt).

MGM Resorts (2022 Update): In July 2019, MGM Resorts discovered a data breach of one of their cloud services. The breach included 10.6M guest records with 3.1M unique email addresses stemming back to 2017. In May 2022, a superset of the data totalling almost 25M unique email addresses across 142M rows was extensively shared on Telegram. On analysis, it's highly likely the data stems from the same incident with 142M records having been discovered for sale on a dark web marketplace in mid-2020. The exposed data included email and physical addresses, names, phone numbers and dates of birth.

MyHeritage: In October 2017, the genealogy website MyHeritage suffered a data breach. The incident was reported 7 months later after a security researcher discovered the data and contacted MyHeritage. In total, more than 92M customer records were exposed and included email addresses and salted SHA-1 password hashes. In 2019, the data appeared listed for sale on a dark web marketplace (along with several other large breaches) and subsequently began circulating more broadly. The data was provided to HIBP by a source who requested it be attributed to "[email protected]".

Twitter (200M): In early 2023, over 200M records scraped from Twitter appeared on a popular hacking forum. The data was obtained sometime in 2021 by abusing an API that enabled email addresses to be resolved to Twitter profiles. The subsequent results were then composed into a corpus of data containing email addresses alongside public Twitter profile information including names, usernames and follower counts.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei jeg jobber ikke i Telenor. Men ville bare si litt om online Web Eposten deres. Har hatt online kontoen i årevis, men aldri brukt den via Telenors web epost tjeneste. Fantes ikke spamkontroll på den, alt slapp i gjennom. Helt håpløs. Derfor brukte jeg Thunderbird hvor det tross alt er mulig og lage filtere som sorterer ut en del av de værste.

Men så i fjor(?) fikk alle Online brukere epost om at eposten ikke lenger ville være gratis, noe som resuterte i ramaskrik. Til gjengeld sa de at tjenesten ville bli oppdatert med bl.a avansert spamfiltrering. 

Etter et års bruk kan jeg bare si, dette er en epostkonto jeg gladelig betaler 39 kr mnd for. Og jeg har prøvd mange. I default oppsett blir så og si all faenskap luket ut. I tillegg kan jeg veldig enkelt sette opp egne lokale filtere som trigger på alt av ord, utrykk osv som er uønsket hvis de sḱulle slippe igjennom. Dette er det ikke mange eposter som kan. Gmail og Thunderbird er to av de, men det er mer krøkkete og sette opp.  

Online web epost har ikke akkurat verdens mest avanserte grensesnitt, veldig basic uten bells and whistles. Men du verden så bra det funker hvis du som meg prioriterer en "renslig" postkasse.

 

Endret av Martin54
Lenke til kommentar

Eg har nyleg flytta det meste over frå Hotmail til Gmail pga. dei enorme mengdene spam og phishing. Veit ikkje om eg kan kvitte meg heilt med Hotmail-kontoen sidan den er knytt mot lisenser og litt sånt, men så lenge eg slepp bruke den dagleg og irritere meg over søppelpostmappa med 345 e-postar, der det kanskje er ein av dei som eg faktisk vil ha, så er det greit.

Gmail har kanskje betre filter for spam enn Hotmail, men eg har hatt den Hotmail-kontoen sidan 90-talet og lagt den igjen både her og der over 25+ år.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Martin54 said:

Nei jeg jobber ikke i Telenor. Men ville bare si litt om online Web Eposten deres. Har hatt online kontoen i årevis, men aldri brukt den via Telenors web epost tjeneste. Fantes ikke spamkontroll på den, alt slapp i gjennom. Helt håpløs. Derfor brukte jeg Thunderbird hvor det tross alt er mulig og lage filtere som sorterer ut en del av de værste.

Men så i fjor(?) fikk alle Online brukere epost om at eposten ikke lenger ville være gratis, noe som resuterte i ramaskrik. Til gjengeld sa de at tjenesten ville bli oppdatert med bl.a avansert spamfiltrering. 

Etter et års bruk kan jeg bare si, dette er en epostkonto jeg gladelig betaler 39 kr mnd for. Og jeg har prøvd mange. I default oppsett blir så og si all faenskap luket ut. I tillegg kan jeg veldig enkelt sette opp egne lokale filtere som trigger på alt av ord, utrykk osv som er uønsket hvis de sḱulle slippe igjennom. Dette er det ikke mange eposter som kan. Gmail og Thunderbird er to av de, men det er mer krøkkete og sette opp.  

Online web epost har ikke akkurat verdens mest avanserte grensesnitt, veldig basic uten bells and whistles. Men du verden så bra det funker hvis du som meg prioriterer en "renslig" postkasse.

 

Har selv Online-mail og betaler ikke ei krone. Web-mailen har hatt spamfilter i flere år (ihvertfall 5) som du kan administrere. Har ikke noe kundeforhold til Telenor, men første mail var en Frisurf-konto for 26 år siden, som senere ble til Online.no.

Lenke til kommentar

Bruker mest Gmail og har nokre andre gratis-epostar som eg ikkje brukar men som eg har sin backup.

Synes at Gmail fungerer heilt fint og har mange gode funksjonar der mange av dei er heilt standardfunksjonar som å sortere mellom det som er reklame, det som er automatiske kvitteringar og det som gjeld sosiale media frå det som er epostar som ikkje er automatisk genererte. Alt dette fungerer heilt fint.

 

Einaste ankepunktet eg har er at det er litt skummelt å være avhengige av Google, ikkje på grunn av personvernet (som eg sikkert burde uroe meg meir over) men på grunn av at det skal ikkje enormt mykje til for å bli kasta ut av Google. Og blir ein fyrst utestengt enten det er på grunn av ein feil eller fordi eg har brutt noko slags form for rettningslinjer så er det i praksis særdeles vanskeleg å kome i kontakt med ein kundebehandlar som kan hjelpe meg. Både fordi Google tydelegvis setter av svært lite personellressursar til dette og satsar på at FAQ og chat-botter skal dekke behovet, og fordi som gratisbrukar (det vil seie brukar som betalar gjennom annonsevisningar) så er eg særdeles lavt prioritert som kunde.
Eg synes derfor at det er litt risikabelt å ha ein epostkonto som igjen er kopla til så mange andre tenester eg nytter gjennom eit privat selskap i USA som fort kan endre på nesten kva som helst utan at eg som brukar har noko eg skulle ha sagt i den saka.
Sjølv om eg reknar med at Google tek IT-sikkerheita på høgste alvor ettersom det er IT dei lever av, så er nok også Google av dei største hacker-måla i verden. Det sitt heilt sikkert folk på gutterom over heile verda og leitar etter svakheiter og bakvegar inn til f.eks. Gmail, og på eit eller anna tidspunkt så vil nok hackerane klare å bryte seg inn før Google sjølv rekk å stoppe dei.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt gmail i mange år. Epostadressen ligger tilgjengelig på nett p.g.a. næringsvirksomhet. Spam kommer bare en ytterst sjelden gang igjennom, anslagsvis 1 stk i året. Har heller ikke problemer med at viktig mail ikke kommer frem.

Lenke til kommentar

For de som har en appleID/konto kan man opprette en ny unik epostadresse for hver app og nettbutikk man benytter. All epost til disse «fake» adressene blir routet til din hoved epostadresse, denne er skjult for alle.

skulle det begynne å komme uønskede eposter inn er det bare å slette «fake»adressen og opprette en ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...