Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avgifter fra staten på amerikanske pickuper


Kurt Skjold

Anbefalte innlegg

Tenk at vi vanlige nordmenn som faktisk har en drøm om å få kjøpt en ekte amerikansk pickup. Men blir knust av staten pga alle avgifter vi må betale for pickuper, jeg mener at det burde være straffbart av staten i å ilegge oss vanlige folk vanvittige mengder avgifter. Her et eksempel: en dogde ram pickup fra Norsk importør i fra Stjørdal, Brumunddal, Oslo, Bergen. Disse selger RAM og SILVERADO pickuper. Og disse ligger på ca 1.2-1.4 mill ferdig reg , og en ram koster i USA ca 650000 nkr 2023 modell. I dette så må vi vanlige mennesker ut med nesten 580000 i avgifter for å få realisert en drøm som ikke blir Reelt, Synes at det ikke er greit jeg. 

Screenshot_2023-11-08-19-02-48-97_a6a855e3920e1b61ee92a1da3bd5d159.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kurt Skjold skrev (17 minutter siden):

Tenk at vi vanlige nordmenn som faktisk har en drøm om å få kjøpt en ekte amerikansk pickup.

Du får jo kjøpt Ford F-150 Lightning med et langt lavere avgiftsnivå, og det er definitivt en amerikansk pickup. Totalprisen er kanskje ikke så veldig mye lavere, men likevel.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

Burde vært høyere avgifter på slikt, med mindre det var yrkessjåfører som kjøpte dem.

Yrkessjåfører trenger svært sjeldent bakseter. Derfor er avgiftene egentlig utformet ganske riktig:

2 hours ago, Dubious said:

De skal ha omtrent 300k for at jeg skal få sette inn baksetene.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Yrkessjåfører trenger svært sjeldent bakseter. Derfor er avgiftene egentlig utformet ganske riktig:

 

Greit nok at det koster mer å få inn baksetene i bilen, men personlig mener jeg man burde betale mer for en bil som ikke har bakseter, avhengig av størrelse og utslipp, da du får færre passasjerer å fordele dette på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Fordi man kan ha flere tanker i hode samtidig. Vekt er ikke alt.

Dette var et innlegg som spesfikk referte til at pickup var idiotisk pga vekt og størrelse. 

Nei, vekt er ikke ALT. Men:

Avgiftsfrie elektriske biler med høy vekt og økt aksererasjon også kan gi økt risiko for ulykker

Flere avgiftsfrie elektriske biler deler høy profil på lik linje med SUV/pickup som gir samme risiko for fotgjengere
Flere avgiftsfrie  elekstriske biler har 37% og 57% større sjangse for fotgjenger kollision
Flere avgiftsfrie elektriske biler har 40% større sjanse for krasj pga høy akselerasjon

F-150 i el versjon selges avgiftsfri. 

Så flere av disse avgiftsfrie elektriske bilene, I pickup versjon eller ikke - utgjør like stor eller større risiko som den idiotiske amerikanske pickupen. 


 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 23.11.2023 den 14.29):

Er ikke pick-ups i USA en litt spesiell kjøretøygruppe med diverse skattefritak og lavere utslippskrav? (Car vs light truck vs truck)

Har lest at noe av grunnen til at de nå er så enorme er at de da havner i en annen gruppe som gjør de rimeligere, og dermed selger bedre.

Slik jeg har forstått det så tok de på en måte over for den gamle amerikanske store sedanen grunnet reguleringer som oppstod rundt sedanen. Jeg har ikke lest meg opp på dette selv men henger litt på diverse veteranbil facebook grupper der dette har blitt nevnt flere ganger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...