Gå til innhold

YouTube innrømmer 5 sekunders-forsinkelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"In 2022, YouTube's global advertising revenues amounted to approximately 29.24 billion U.S. dollars"


YouTube kan dra et visst sted, i min oppfatning. Selvfølgelig har de rett til å forsøke å trykke så mye reklame som mulig opp i trynene våre som overhodet teknisk mulig. Men brukere har også rett til å forsøke å omgå det på alle lovlige måter. Jeg begynte å bruke adblocker bare fordi jeg opplevde at reklamene ble lengre og lengre og fler og fler og at det ble like mye reklame som innhold. Men mye vil ha mer, og drømmen om evig vekst lever også evig.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Meh. Care. Det er selvfølgelig en linje der jeg nok gir opp YT Premium, men foreløpig koser jeg meg fint. Ikke merket noe negativt med YT siste par årene foruten om at de fjernet dislike-knappen.

Brother Ursus skrev (16 minutter siden):

YouTube kan dra et visst sted, i min oppfatning. Selvfølgelig har de rett til å forsøke å trykke så mye reklame som mulig opp i trynene våre som overhodet teknisk mulig. Men brukere har også rett til å forsøke å omgå det på alle lovlige måter.

Så hvis begge sidene bare gjør det de har rett til hvorfor skal YT dra et visst sted?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Comma Chameleon said:

Meh. Care. Det er selvfølgelig en linje der jeg nok gir opp YT Premium, men foreløpig koser jeg meg fint. Ikke merket noe negativt med YT siste par årene foruten om at de fjernet dislike-knappen.

Så hvis begge sidene bare gjør det de har rett til hvorfor skal YT dra et visst sted?



Fordi det er YouTube som har en business å drive. Det er de som har alt å tape. Og de taper i likhet med de fleste andre bedrifter når de irriterer sin egen kundebase.

De har over 300 milliarder kroner i året i omsetning på reklame. Hvor lenge skal de fortsette å legge inn fler og lengre reklamer? Hvor mye blod tror du de klarer å skvise ut av den steinen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (21 minutter siden):

Kjøp premium da, må dere slutte å surre med det der. Brenner dere CDer ennå også eller?

CD-er med sanger fra artister som er låst til et uetisk monopol som aktivt kobler artistene jeg følger til det å generere inntekt for regelrett onde mennesker på samme CD..?

 

Både reklamene som vises og alt for mange av kanalene som gis reklameinntekter er for uetiske, så adblock er et kompromiss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Youtube var uten lange reklamer noe som er årsaken til at folk hoppet over fra kabel-TV til Youtube til å begynne med. Flere og flere skaffer seg adblocker fordi de ikke liker reklame og whitelister kanaler/innhold de faktisk liker. Eller sender penger direkte gjennom Patreon, SubscribeStar, etc. 

Youtube og andre out-of-touch folk og firmaer vet ikke hva det er de driver med og skyter seg selv i foten gang på gang. Youtube prøver nå å bli kabel-TV noe som er en av grunnene til all backlashen de får.

*finner fram popcornet og gir til alle som vil ha litt :>*

image.jpeg.620efa31ee9e7e5fb4d60badb5b15613.jpeg

Endret av Yakamaru
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Fordi det er YouTube som har en business å drive. Det er de som har alt å tape. Og de taper i likhet med de fleste andre bedrifter når de irriterer sin egen kundebase.

De har over 300 milliarder kroner i året i omsetning på reklame. Hvor lenge skal de fortsette å legge inn fler og lengre reklamer? Hvor mye blod tror du de klarer å skvise ut av den steinen?

Omsetning sier ikke så veldig mye uten å vite hva pengene går til. Hva koster det å drifte YouTube når det lastes opp 500 timer hvert minutt. Utvikling og drift koster, og oss utviklere er ikke billige. Det er jo også mulig at inntektene for YouTube er med å dekke andre ting som Google tilbyr og alle bruker. Jeg prøver ikke å unnskylde de eller påstå å vite at jeg vet hvor alle pengene går. Jeg bare sier at du vet heller ikke det. Og omsetningen er bare et tall. Det kunne vært en tiendedel eller 3x så høyt uten at det sier noe mer.

Jeg støtter Google sin rett til å ta betalt i form av reklame. Jeg støtter også det at folk bruker ad-blockers. Jeg bruker ad-blockers selv på alt. Jeg ser så godt som aldri reklame. Jeg betaler også for YT premium da jeg liker produktet og synes det er verdt det, men skulle jeg sluttet så ville jeg sørget for at ad-blockers lar meg se YT uten reklame. 

Det blir en evig kamp, men å henge ut Google/YT blir fortsatt feil, med mindre vi faktisk får bevis på at det er kun grådighet som fører til dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Omsetning sier ikke så veldig mye uten å vite hva pengene går til. Hva koster det å drifte YouTube når det lastes opp 500 timer hvert minutt. Utvikling og drift koster, og oss utviklere er ikke billige. Det er jo også mulig at inntektene for YouTube er med å dekke andre ting som Google tilbyr og alle bruker. Jeg prøver ikke å unnskylde de eller påstå å vite at jeg vet hvor alle pengene går. Jeg bare sier at du vet heller ikke det. Og omsetningen er bare et tall. Det kunne vært en tiendedel eller 3x så høyt uten at det sier noe mer.

Jeg støtter Google sin rett til å ta betalt i form av reklame. Jeg støtter også det at folk bruker ad-blockers. Jeg bruker ad-blockers selv på alt. Jeg ser så godt som aldri reklame. Jeg betaler også for YT premium da jeg liker produktet og synes det er verdt det, men skulle jeg sluttet så ville jeg sørget for at ad-blockers lar meg se YT uten reklame. 

Det blir en evig kamp, men å henge ut Google/YT blir fortsatt feil, med mindre vi faktisk får bevis på at det er kun grådighet som fører til dette.

Youtube-reklamens årlige 30 milliarder $ utgjør ca 10% av Googles totale inntekter (merk at linken har kvartalstall). Google har hatt en profittmargin på mellom 20 og 30% de siste åra. De har ikke noe kniv på strupen for å generere mer inntekter. 

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Veldig tydelig at Google tjener godt med penger, men det er vanskelig å skille ut tallene for YouTube. Så blir det jo en debatt om man burde godta grådig taktikk på YT hvis YT taper penger selv om Google/Alphabet tjener fett. For det er jo samme bedriften. Men samtidig så vil de vel at tjenesten skal kunne overleve fint selv.

Enn så lenge man kan komme seg rundt reklamene så går det jo kun på hvor mye tid eller penger man vil bruke.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at Google / Youtube prøver å ta denne kampen engang. De har masse flinke folk, det er ikke det, men community rundt konseptet "adblock" har enda flere flinke folk, som lar det gå sport i å finne løsninger rundt hva enn som dukker opp av blokkering. 

Katt og mus-lek, som koster Google / Youtube en drøss med arbeidstimer og som ikke kommer til å gi særlig resultat. 

Dødfødt prosjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Skjønner ikke at Google / Youtube prøver å ta denne kampen engang. De har masse flinke folk, det er ikke det, men community rundt konseptet "adblock" har enda flere flinke folk, som lar det gå sport i å finne løsninger rundt hva enn som dukker opp av blokkering. 

Katt og mus-lek, som koster Google / Youtube en drøss med arbeidstimer og som ikke kommer til å gi særlig resultat. 

Dødfødt prosjekt.

Jeg er enig i at det er en evig kamp, men ved å gjøre ting vanskeligere så vil det i lange perioder være vanskelig nok å blokkere reklamer til at flere gir opp og enten ser reklamene eller betaler premium eller dropper å bruke YouTube. De trenger ikke stoppe alle fra å blokkere reklamer. De trenger bare stoppe nok personer for at det skal være lønnsomt.

Så blir det opp til hvor mange personer de klarer å få til å se reklame/betale, kontra hvor mye penger de taper på den innsatsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at det er en evig kamp, men ved å gjøre ting vanskeligere så vil det i lange perioder være vanskelig nok å blokkere reklamer til at flere gir opp og enten ser reklamene eller betaler premium eller dropper å bruke YouTube. De trenger ikke stoppe alle fra å blokkere reklamer. De trenger bare stoppe nok personer for at det skal være lønnsomt.

Så blir det opp til hvor mange personer de klarer å få til å se reklame/betale, kontra hvor mye penger de taper på den innsatsen.

Nja, hvis det faktisk krevde noe av meg som sluttbruker, så kunne jeg vært med på den. Men jeg gjør jo ingenting. Jeg, og de andre YouTube prøver å ramme, har allerede installert utvidelsen, oppdateringer skjer automatisk. Så lenge ildsjelene bak utvidelsene fortsetter å pushe oppdateringer for å omgå tiltakene, så er dette fullstendig uproblematisk for meg. Det er ikke vanskelig å blokkere reklame når jeg ikke trenger å gjøre noe mer enn jeg allerede har gjort.

Hvis YouTube "vinner" og folka bak adblock gir opp, så utvidelsene ikke lenger fungerer, da blir det jo noe annet. Det er ikke så mange som har kompetansen til å finne løsninger på egenhånd. Jeg har definitivt ikke.

Men jeg tror ikke vi kommer dit.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (52 minutter siden):

 

Det var jo mange som avinstallerte ad-blockerne når de sluttet å fungere. Ikke at jeg skjønner hvorfor, de blokkerer jo over hele nettet, ikke kun YouTube. Men det kan være mange som blir frustrerte hvis det funker, så slutter å funke, og så funker igjen. Ikke aller så tekniske at de kan skjønne det at de burde bytte ad-blocker f.eks. Man ser jo hvor mange som fortsatt bruker "AdBlock Plus" selv om det er søppelprogram og man burde bruke Ublock Origin på chrome.

Men alt dette blir egentlig litt ubetydelig i mine øyne. Det jeg personlig tror har mer å si er at jeg vil tippe de fleste ser YouTube på telefon, iPad, TV og mer. Statistikker jeg finner på nett sier at det er alt fra 60-90% som ser via smarttelefoner og lignende. Og da bruker de som regel appene og får dermed opp reklamen uansett.

Så det de jager her når de jager ad-blockers er en liten prosent av en liten prosent. Og jeg kan ikke tro det lønner seg med mindre de har noe annet stort bilde i bakhodet når de gjør dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...