Gå til innhold

Krig i hele Ukraina?


Anbefalte innlegg

muummi skrev (38 minutter siden):

Er du et troll?

Ja, han er nok ett troll. Alle som har ulik / andre meninger er ett troll. Slik fungerer det desverre i ett demokratisk land der en skulle tro at alle sine meninger burde bli respektert. 

Troll my ass, snakk om å undergrave demokratiske prinsipper ved å stemple alle som har ulik mening. Er det ikke nettopp det som betegner ett godt utviklet demokrati at alle kan tørre å si hva de mener og samtidig at dette også blir respektert? 
 

 

Endret av OMyren
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OMyren skrev (35 minutter siden):

Ja, han er nok ett troll. Alle som har ulik / andre meninger er ett troll. Slik fungerer det desverre i ett demokratisk land der en skulle tro at alle sine meninger burde bli respektert. 

Troll my ass, snakk om å undergrave demokratiske prinsipper ved å stemple alle som har ulik mening. Er det ikke nettopp det som betegner ett godt utviklet demokrati at alle kan tørre å si hva de mener og samtidig at dette også blir respektert? 
 

 

Nå lurte han først på om jeg var et barn, fordi jeg i utgangspunktet stilte et helt legitimt spørsmål.

Om han velger å måtte bruke hersketeknikker for å føle seg over andre, pga evt ting han måtte komme til kort med, vet ikke jeg. Men da lukter det troll 🤪

om du hadde tatt deg tid til å lese, så har ikke jeg sagt meg uenig i noe av de han har skrevet

Endret av muummi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Ukrainske flyktninger scorer faktisk lavere på flere integreringsparametere enn snittet fra land i Midtøsten og Afrika. De har også dårligere helse og trenger mer oppfølging av helsevesenet enn snittet av flyktninger. På andre ting, som f.eks språk scorer de bra.

Det kan godt hende ukrainere har dårligere helse enn en gjennomsnittlig syrer, men jeg tenker først og fremst på kulturell integrering. Jeg ville blitt veldig overrasket om vi om ti, tyve, tretti år vil ha store integreringsutfordringer med ukrainere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Snikpellik said:

Ukrainske flyktninger scorer faktisk lavere på flere integreringsparametere enn snittet fra land i Midtøsten og Afrika. De har også dårligere helse og trenger mer oppfølging av helsevesenet enn snittet av flyktninger. På andre ting, som f.eks språk scorer de bra.

Ellers er jeg helt enig med deg.

Hvor finner man data på slikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Det er fortsatt krig i hele landet, selv om noen steder er roligere enn andre. Faren for å bli bombet sønder i sammen er langt høyere i alle områder i Ukraina vs Norge feks. Derfor drar folk ut av Ukraina. Rart at en må forklare dette, er du ett barn?

Jeg mener spørsmålet til trådstarter er helt legitimt. Man trenger ikke være enig, men da argumenterer man heller for hvorfor man er uenig. Grunnen til at jeg mener at trådstarter har et legitimt spørsmål, er fordi det kan virke som at norske myndigheter forskjellsbehandler, for eksempel er afghanske flyktninger returnert til områder i Afghanistan man mener var trygt. Et konkret eksempel er Farhadi-familien, som ble tvangsreturnert for noen år siden, til et område jeg ikke ville følt meg trygg i (Se for eksempel https://www.dagbladet.no/nyheter/familie-sendt-ut-av-norge-med-tvang---rammet-av-bombe/65363934 og https://amnesty.no/aksjon/norge-stans-returene-til-afghanistan for omtale). Skulle jeg måtte velge mellom Kyiv 2023 og Kabul 2017 som destinasjon for et lengre opphold, er ikke jeg i tvil om hva jeg hadde gått for.

Jeg mener Norge har gode forutsetninger for å hjelpe ukrainske flyktninger, at disse er lette å integrere, og at det er riktig å prioritere flyktninger fra egne nærområder, men mener samtidig at man i for liten grad er opptatt av hvem som har et reelt behov for opphold. Norge bør heller ikke tillate opphold for menn i vernepliktig alder med mindre de er fritatt for verneplikt i Ukraina, fordi de trengs der de er. Det er ganske så opplagt at ukrainere øst og sør i landet har et større beskyttelsesbehov enn ukrainere i nord og vest, og utenfor stridsområdene virker behovet for tiden mindre utenfor byer og store tettsteder, men de strømmer til fra hele landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (16 minutter siden):

Jeg mener spørsmålet til trådstarter er helt legitimt. Man trenger ikke være enig, men da argumenterer man heller for hvorfor man er uenig. Grunnen til at jeg mener at trådstarter har et legitimt spørsmål, er fordi det kan virke som at norske myndigheter forskjellsbehandler, for eksempel er afghanske flyktninger returnert til områder i Afghanistan man mener var trygt. Et konkret eksempel er Farhadi-familien, som ble tvangsreturnert for noen år siden, til et område jeg ikke ville følt meg trygg i (Se for eksempel https://www.dagbladet.no/nyheter/familie-sendt-ut-av-norge-med-tvang---rammet-av-bombe/65363934 og https://amnesty.no/aksjon/norge-stans-returene-til-afghanistan for omtale). Skulle jeg måtte velge mellom Kyiv 2023 og Kabul 2017 som destinasjon for et lengre opphold, er ikke jeg i tvil om hva jeg hadde gått for.

Jeg mener Norge har gode forutsetninger for å hjelpe ukrainske flyktninger, at disse er lette å integrere, og at det er riktig å prioritere flyktninger fra egne nærområder, men mener samtidig at man i for liten grad er opptatt av hvem som har et reelt behov for opphold. Norge bør heller ikke tillate opphold for menn i vernepliktig alder med mindre de er fritatt for verneplikt i Ukraina, fordi de trengs der de er. Det er ganske så opplagt at ukrainere øst og sør i landet har et større beskyttelsesbehov enn ukrainere i nord og vest, og utenfor stridsområdene virker behovet for tiden mindre utenfor byer og store tettsteder, men de strømmer til fra hele landet.

Så den dagen det bryter ut krig i Norge ønsker du ikke mulighet til å flykte landet?

At ting er gjort dårlig før er ikke grunn til å gjøre det dårlig nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
muummi skrev (På 18.11.2023 den 14.17):

Jeg så for en liten stund siden, en reportasje fra Ukraina, der man kunne se at man ikke merket stort til krigen, bortsett fra ved fronten.

Butikker, kaféer, kjøpesentre, restauranter, skoler, alt var åpent, og hverdagen gikk som den gjorde for de aller fleste før invasjonen.

Om dette stemmer, hva er grunnen til at det da er en strøm av flyktninger ut av Ukraina, istedenfor at de flykter til en rolig del av sitt eget land?

Er jo nettopp det de gjør, nesten ingen som kommer til Danmark og Sverige. I polen så har mange millioner ukrainere reist hjem igjen allerede.

Forskjellen her er at dem får penger, språkopplæring, bolig og statsborgerskap.
Da er det ikke rart at det kommer ufattelig mange.

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (7 minutter siden):

Er jo nettopp det de gjør, nesten ingen som kommer til Danmark og Sverige. I polen så har mange millioner ukrainere reist hjem igjen allerede.

Forskjellen her er at dem får penger, språkopplæring, bolig og statsborgerskap.
Da er det ikke rart at det kommer ufattelig mange.

Kilde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Kilde?

" 4 millioner har krysset grensene siden begynnelsen av året: 70 % fra Polen"

". «Jeg kommer tilbake fordi jeg ikke kunne holde meg unna kjæresten min lenger. Han forsikret meg om at situasjonen er rolig i det minste i Ternopil, hvor vi skal bo og hvor vi ønsker å gifte oss."

https://www.avvenire.it/mondo/pagine/ucraina-boom-di-rientri-in-patria-troppo-dura-la

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (11 minutter siden):

" 4 millioner har krysset grensene siden begynnelsen av året: 70 % fra Polen"

". «Jeg kommer tilbake fordi jeg ikke kunne holde meg unna kjæresten min lenger. Han forsikret meg om at situasjonen er rolig i det minste i Ternopil, hvor vi skal bo og hvor vi ønsker å gifte oss."

https://www.avvenire.it/mondo/pagine/ucraina-boom-di-rientri-in-patria-troppo-dura-la

Italiensk kilde😂 mange av påstandene dine er ikke med her 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (32 minutter siden):

Er jo nettopp det de gjør, nesten ingen som kommer til Danmark og Sverige. I polen så har mange millioner ukrainere reist hjem igjen allerede.

Forskjellen her er at dem får penger, språkopplæring, bolig og statsborgerskap.
Da er det ikke rart at det kommer ufattelig mange.

https://www.euronews.com/2023/09/20/war-in-ukraine-which-european-countries-host-the-most-refugees

 

Se på grafikken her, stemmer uttalelsen din ift den?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (58 minutter siden):

Er jo nettopp det de gjør, nesten ingen som kommer til Danmark og Sverige. I polen så har mange millioner ukrainere reist hjem igjen allerede.

Forskjellen her er at dem får penger, språkopplæring, bolig og statsborgerskap.
Da er det ikke rart at det kommer ufattelig mange.

Forøvrig får de ikke mye penger, i min kommune får de fra 6 til 19 000 ca. Avhengig av alder og bo situasjon.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Forøvrig får de ikke mye penger, i min kommune får de fra 6 til 19 000 ca. Avhengig av alder og bo situasjon.

19 000 tilsvarer en rimelig vanlig pensjon

Språkopplæring, helse og skole kommer i tillegg.

Salvesen. skrev (29 minutter siden):

JA det stemmer rimelig godt overens da statistikken der er utdatert, ingen tvil om at polen gir mange ukrainere beskyttelse. Men det totale antallet som oppholder seg i polen synker raskt da mange reiser hjem, og videre til andre land.

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (50 minutter siden):

19 000 tilsvarer en rimelig vanlig pensjon

Språkopplæring, helse og skole kommer i tillegg.

JA det stemmer rimelig godt overens da statistikken der er utdatert, ingen tvil om at polen gir mange ukrainere beskyttelse. Men det totale antallet som oppholder seg i polen synker raskt da mange reiser hjem, og videre til andre land.

Språkopplæring er krav for utbetaling. Om de ikke møter opp så reduseres den.

 

Om den er utdatert så kan du gjerne vise til en som stemmer med din påstand om at resten av Skandinavia ikke tar i mot. På grafikken tar de mer enn oss.

 

Edit: vanlig pensjon er 22500 og det er ikke en fet tilværelse for yngre folk. For de eldre er det overkommelig da mange har sparepenger(stort sett eiendom) 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det har elles vore ein del saker i år om inflasjon, aukande fattigdom og folk som treng hjelp til å få seg mat. Inntrykket mitt er at ukrainarar ofte går att i desse sakene. Norge er ikkje berre eit rikt land, men også eit dyrt land å leve i. Tydelegvis får mange ukrainske flyktningar ikkje pengane dei får til å strekkje til medan dei ventar på å få seg ein jobb.

Det har også vore mange suksesshistorier. I motsetnad til andre flyktningar får dei ukrainske flyktningane lov til å jobbe i Norge, og sidan dette er europearar let dei seg forholdsvis lett integrere.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Så den dagen det bryter ut krig i Norge ønsker du ikke mulighet til å flykte landet?

At ting er gjort dårlig før er ikke grunn til å gjøre det dårlig nå.

Hvis det blir krig, i hvert fall med det første, tror jeg neppe at det å forlate landet er en åpen mulighet for min del. I områder med stor sannsynlighet for omfattende kamphandlinger, er det naturlig å gjøre et forsøk på å tømme utsatte områder for sivilbefolkning i den grad det praktisk lar seg gjennomføre. Siden du liker å leke med tenkte eksempler: Hvis du hadde vært lutfattig og levd relativt trygt, men fattigslig, i et av verdens fattigste land, og det åpnet seg en mulighet for å flytte til et av verdens rikeste land, men lovnad om mat, bolig og utdanning, hadde ikke du takket ja til deg og dine, uavhengig av hvorvidt det forelå et reelt behov eller ikke?

Poenget mitt var uansett at spørsmålet til trådstarter ikke må latterliggjøres bare fordi man er uenig, og jeg ønsket begrunne det med at det virker å være forskjellsbehandling ut fra hvor man kommer fra, i forhold til vurderingen om det er sikkert å oppholde seg i landet man ønsker å flykte fra, med et konkret eksempel med afghanske flyktninger sammenlignet med ukrainske flyktninger, samt at det i liten til ingen grad gjøre individuelle vurderinger av behovet for opphold basert på sikkerhetssituasjonen til den enkelte. Det er helt sikkert gode argumenter for kollektive avgjørelser her, heriblant samkjøring med øvrige Schengen-land, samt at det er sannsynlig at Ukraina på et eller annet tidspunkt kommer inn i EØS-samarbeid med blant annet Norge, hvor da de samme menneskene uansett kan komme og gå som de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Språkopplæring er krav for utbetaling. Om de ikke møter opp så reduseres den.

 

Om den er utdatert så kan du gjerne vise til en som stemmer med din påstand om at resten av Skandinavia ikke tar i mot. På grafikken tar de mer enn oss.

 

Edit: vanlig pensjon er 22500 og det er ikke en fet tilværelse for yngre folk. For de eldre er det overkommelig da mange har sparepenger(stort sett eiendom) 

Mange som får mindre enn 19 000, virker mest som du er opptatt av å kverulere. 19 000 er en helt normal pensjon som mange får her i landet, så enkelt er det! Jeg snakker ikke om et gjennomsnitt!

Spåkopplæringskurs et krav, ja hva så? Har det noe som helst av betydning?
 

Om den er utdatert? Du ser jo selv at statistikken på den siden sluttet for vel ett  år siden. Da er den ikke bare litt utdatert, men veldig utdatert.

 

https://udibloggen.no/2023/03/01/ett-ar-med-ukrainske-flyktninger-fortsatt-hoye-ankomster/

"Fra i fjor sommer endret dette seg og Norges relative attraktivitet økte. Norge har siden da vært det nordiske landet som har fått flest ukrainske flyktninger,"

Legg merke til fjor sommer allerede, altså nesten ett og et halvt år siden

 

Og det har utviklet seg derifra til at vi når tar imot flere ukrainere enn det resten av Norden gjør til sammen:

https://www.utrop.no/nyheter/notis/349539/

"Norge tar imot flere fordrevne fra Ukraina enn Sverige, Danmark og Finland til sammen, sier justisministeren i en redegjørelse for Stortinget"

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...