Gå til innhold

Velge TV, str 80-100"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OleOst_ skrev (3 timer siden):

Heisann.

 

Er på jakt etter TV til kinorommet mitt.

Sitter ca 2.7 meter fra TV-vegg.

 

Har sett på følgende:

 

TCL 98 P745 4K Smart TV (2023) - 20000 kr

Samsung 85" Q80B 4K QLED TV - 20000 kr

TCL 85" C735 QLED 4K Google TV 120Hz - 15000 kr

 

 

Dette rommet blir brukt til spilling og kino.

 

Noe formeining om hvilket TV jeg bør velge, evt noe andre?kinorom.jpeg

Den Samsung Q80’en er er ganske bra kjøp. Men jeg ville nok kjøpt OLED til kino/gamingrommet der jeg kan mørklegge hele sjappa.

OLED er marginalt bedre i mid/high end, men jeg har ikke merket dårlig bilde da jeg gikk over fra LG OLED til Samsung QLED. Sikkert litt personlig hvor følsom man er for sånt.. Jeg gikk over til QLED i stua fordi det er så lyst der. I kjellerstua har jeg en LG OLED (og projektor) 😊 

En annen ting verdt å tenke på er at OLED ofte er tynnere enn LCD/QLED. 

Les litt her om forskjellene hvis du er i tvil:
https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/qled-vs-oled/

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at man snakker om optimal sitteavstand til visse skjermstørrelser er ikke bare p.g.a oppløsning vs synet men også at man skal slippe å bevege hodet. Hvis du noen gang har sittet fremst i en kinosal opplever du gjerne denne effekten veldig sterkt. Det blir ikke like ekstremt og ubehagelig i en hjemmekino.

Det å gå litt over anbefalt størrelse er helt greit, men det er greit å få noe stort til låns før man kjøper en TV som rett og slett blir for stor. Med det sagt så tar det normalt sett ganske kort tid å venne seg til en stor TV, så lenge de ikke blir direkte ubehagelig.

Min måte å vurdere dette på er å dele opp synsfeltet i 9 biter (3x3). Da går jeg for at skjermen skal dekke biten i midten. Da kan man greit bevege skarpsynet sitt over hele skjermen med bare øynene.

Det som gjør at en tåler film i større skjermer er at de gjerne er mindre høye og derfor blir bredere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv tenkt litt på noe tilsvarende, og kom frem til at LG C2 77" var tingen - men C3 er selvsagt hakket bedre...! 

Endte imidlertid at jeg gikk litt opp i pris da Samsung QN95C 85" kom på tilbud, den passer størrelsesmessig veldig fint på veggen. Sitter på ca 3m avstand, og tenker at det kommer til å bli veldig bra - selv om det ikke er OLED. 
Et annet sted har jeg en Philips OLED 65" med ambilight, veldig bra bilde men føler at den er litt liten på drøye to meters avstand. Så jeg hadde definitivt gått for størrelse fremfor OLED, så langt jeg har sett er QLED (i hvert fall de litt dyrere) veldig klare og fine.

Lenke til kommentar

Takk for tips, er ikke dum den OLEDen der.

Hva tenker folk om denne TCLen til 20000 ? 

TCL 85 MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)

 

Ser det er mini-led, men finner ingen referranse til om det er med lokal dimming? Var inne og såg på denne i butikken, men er utrolig vanskelig å gjøre seg opp en mening i opplyst butikk uten gode kilder, kun youtube og evt ferdiglagd demo material.

Endret av OleOst_
Lenke til kommentar
OleOst_ skrev (4 timer siden):

Takk for tips, er ikke dum den OLEDen der.

Hva tenker folk om denne TCLen til 20000 ? 

TCL 85 MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)

 

Ser det er mini-led, men finner ingen referranse til om det er med lokal dimming? Var inne og såg på denne i butikken, men er utrolig vanskelig å gjøre seg opp en mening i opplyst butikk uten gode kilder, kun youtube og evt ferdiglagd demo material.

85" har 880 lokale dimmesoner.

Her er litt specs om du vil se:

https://www.flatpanelshd.com/tcl_c805_qled_2023.php

Den heter C805 ellers i Europa og i Norge om andre butikker tar den inn. Elkjøp har fått ett eget modellnummer, trolig for å unngå prismatch f.eks

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (7 timer siden):

85" har 880 lokale dimmesoner.

Her er litt specs om du vil se:

https://www.flatpanelshd.com/tcl_c805_qled_2023.php

Den heter C805 ellers i Europa og i Norge om andre butikker tar den inn. Elkjøp har fått ett eget modellnummer, trolig for å unngå prismatch f.eks

 

Takk.

Godt frustrende at det holdes på slik med forskjellige modell nummer, er allerede vanskelig å navigere seg rundt tester av diverse TVer, gjør ikke saken noe bedre med slikt tull.

Tror det må bli denne TVen for min del. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...