sk0yern Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden obygda skrev (17 minutter siden): Da møter man i praksis en arbeidsgiver som gir blanke i ansatte som ikke bor sentralt. Arbeidsgiveren vil nok gjerne ha nok parkeringsplasser. De blir skvist fra andre hold. Dette er reprise av det som skjedde ved det nye sykehuset på Kalnes i Østfold. Der var det så få parkeringsplasser til ansatte i starten, at de som kom på ettermiddagsvakt, ofte måtte vente i mange minutter på ledig plass. Samtidig kunne ikke de som var på vakt, gå av vakten før ny person kom på jobb. Ekte molbohistorie. Man gjentar også historien i Oslo nå: https://sykepleien.no/2024/08/over-1500-parkeringsplasser-blir-borte-pa-nytt-oslo-sykehus Sitat Oslo kommunes parkeringsnorm tilsier at vi radikalt må redusere antall parkeringsplasser. Også klima, trafikk- og miljøaspektene trekker i samme retning, forteller Teigstad.
Rune_says Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden (endret) The Avatar skrev (På 25.9.2025 den 11.17): Ja dette med parkeringskapasitet er eit resultat av ein politikk der det no er stilt krav om maksimal antall parkeringsplassar ved slike utbyggingar i staden for minstekrav om at det må være minst X parkeringsplassar slik som det var før. ... Eg skjønner godt at sjukehusleiinga ønsker at flest mogleg av dei ansatte skal reise kollektivt, for det er jo tross alt pengar spart ved å redusere størrelsen på parkeringsplassen. For den ansatte så blir kostnaden og tida det tek å kome seg på jobb ein del av reknestykket når ein vurderer å ta jobben, men mange vil nok oppleve denne flyttinga til ny arbeidsplass som ein lønnsnedgang gjennom auka pendleutgifter, og då er det eit spørsmål om sjukehuset klarer å holde og skaffe den kompetansen som trengs for å drifte sjukehuset. Og sjølv om eg har full sympati med dei ansatte som no må bruke lengre tid og meir pengar på å kome seg til og frå jobb, så er det likevel viktigast at det er nok parkeringsplass for pasientar og til dels besøkande. Ansatte som er friske og raske toler å ta bussen til sjukehuset... Hva får deg til å tro at det blir nok parkeringsplasser til besøkende og pasienter ? Det er en antagelse som neppe er riktig. Ansatte som bor i en av forstedene til Drammen, Steinberg, risikerer å miste togavganger - så der har du kollektivsatsingen i et nøtteskall. Ser av Vy's tabeller at det kunne gått på 15 min om R13 toget hadde stoppet på Brakerøya, men overgangstid mellom tog på 20 min (!) i Drammen. Buss bruker 45 min ca https://www.dt.no/plutselig-forsvant-avgangene-fra-rutetabellen-veldig-veldig-darlig/s/5-57-2699344 Sitat I et høringsforslag kutter Bane Nor en rekke avganger fra Steinberg stasjon. Det har på nytt satt sinnene i kok hos pendlere og politikere. Ellers kan jeg ta stedet jeg bor i 25 min bilkjørings-avstand fra Drammen som eksempel. Bussen har avganger bare annenhver time utenom rushtid og den slutter å gå tidlig på kvelden. På søndager går den ikke i det hele tatt (!) Men ingen skal vel besøke noen på sykehus på en søndag ? (Ironisk ment) Apropos "penger spart" så hadde det jo vært mer fornuftig om staten stod for byggekostnadene enn at helseforetakene må lånefinansiere det nye sykehused til 8,4 milliarder. Sykehuset skal betjene 500 000 innbyggere. Tullball at dette ikke gjøres som bevilgning istedenfor som lån https://www.nrk.no/rogaland/gjeldskrise-for-norske-sykehus_-betaler-milliarder-i-renter-til-staten-1.17542482 Endret 9 timer siden av Rune_says
The Avatar Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Rune_says skrev (7 minutter siden): Hva får deg til å tro at det blir nok parkeringsplasser til besøkende og pasienter ? Det er en antagelse som neppe er riktig. Då misforstod du det eg meinte. At det er for lite parkeringsplassar går utover alle, eg understreker berre at det største problemet er når parkeringskapasiteten går utover pasientar og besøkande, uavhengig av om det er fordi det er for få parkeringsplassar eller fordi dei få parkeringsplassane som er etablert er fylt opp av ansatte. Dei ansatte har tross alt litt større handlingsrom på korleis dei skal reise til jobb, og endog om dei i det heile tatt skal fortsette å jobbe ein stad der det kostar urimeleg mykje i både pengar og fritid å kome seg til og frå jobb.
obygda Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) The Avatar skrev (17 minutter siden): Då misforstod du det eg meinte. At det er for lite parkeringsplassar går utover alle, eg understreker berre at det største problemet er når parkeringskapasiteten går utover pasientar og besøkande, uavhengig av om det er fordi det er for få parkeringsplassar eller fordi dei få parkeringsplassane som er etablert er fylt opp av ansatte. Dei ansatte har tross alt litt større handlingsrom på korleis dei skal reise til jobb, og endog om dei i det heile tatt skal fortsette å jobbe ein stad der det kostar urimeleg mykje i både pengar og fritid å kome seg til og frå jobb. Det går ikke tog fra flere av bygdene nord og vest for Drammen. Busstilbudet er i praksis ikke tilstede her heller. Både for ansatte og pasienter fra bygdene nord og vest for Drammen har man i generasjoner vært og er avhengig av bil. Det nye sykehuset fremstår derfor mer som et lokalsykehus for Drammen enn et regions sykehus. Dette med parkering for ansatte og besøkende/pasienter har man både her og flere andre steder valgt å prioritere bort. Da sier man samtidig til de som blir negativt berørt at de er mindre verdt enn de som bor sentralt. Endret 8 timer siden av obygda
Rune_says Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden The Avatar skrev (18 minutter siden): ... Dei ansatte har tross alt litt større handlingsrom på korleis dei skal reise til jobb, og endog om dei i det heile tatt skal fortsette å jobbe ein stad der det kostar urimeleg mykje i både pengar og fritid å kome seg til og frå jobb. Mange er nok "fanget". F.eks. lavtlønnet sykepleier som sammen med samboer har kjøpt bolig på Steinberg (lavere priser enn mer sentralt i Drammen) har vel egentlig ikke så mange valg. Bytte bolig inkl meglerkostnader og dokumentavgift blir fort 250K bare det. Som Arnulf Øverland sa «Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!» En bil er den logiske løsningen der kollektivtrafikken ikke fungerer eller eksisterer. Kanskje tilogmed en elbil som burde parere tidligere mantra om at biltrafikken må ned pga miljøet.
Jarmo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden https://www.nettavisen.no/nyheter/milliardsykehuset-ma-kutte-i-fodetilbudet-ser-ingen-annen-mulighet/s/5-95-2639790
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå