Gå til innhold

Regne ut renter og avdrag til boliglån


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Debatter177 skrev (3 minutter siden):

Jeg har forsøkt å finne meg fram på hvordan jeg kan regne ut avdrag og renter til bolig lånet mitt med forskjellige renter. Jeg klarer ikke å finne noe formell på dette på nettet. Noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette?

Dette er jo barneskolelærdom! Har du annuitets- eller serielån?

Lenke til kommentar
oddeh skrev (19 timer siden):

Enig i at dette er noe alle burde vite, men ironisk nok er dette noe man ikke lærer på barneskolen.

Fortsatt OT: Læreplanen omfatter prosentregning som kompetansemål for 5. klasse. Lenge siden jeg gikk i 5. klasse, men jeg lærte prosentregning på barneskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint om dere kommer med løsningene i stedet for å "shame" TS med unyttigheter som "dette lærer man i 5. klasse".

Det er noe komplisert å regne ut nedbetalingsplanen, da totalbeløpet (avdrag + renter) er konstant i et annuitetslån, som betyr at avdragene øker måned for måned, mens rentene (naturlig nok) synker.

Har aldri forsøkt å gjøre dette "manuelt", men jeg prøver meg. Forutsetter annuitetslån, 500.000 lånebeløp, 6% rente og 5 års nedbetalingstid:

Månedsbeløp (mnd 0) blir da:

Rente: 500.000 * 6% ÷ 12 = 2.500

Avdrag: 500.000 ÷ 60 mnd = 8.333,33

Månedsbeløp: 10.833,33

 

Da har vi månedsbeløpet. Renter + avdrag skal da alltid bli 10.833,33 så lenge renten holder seg konstant.

Påfølgende måneder:

Rente: Restbeløp * rente ÷ 12

Avdrag: månedsbeløp - rente = avdrag

 

Eksempel måned 1:

Restbeløp: 500.000 - 8.333,33 = 491.666,67

Rente: 491.666,67 * 6% / 12 = 2.458,33

Avdrag: 10.833 - 2.458,33 = 8.375

 

Dersom renten endres må man kalkulere nytt månedsbeløp som blir referansebeløpet.

Tror dette skal stemme (makes sense I mitt hode), men fint om dere som sitter på svaret kan dobbeltsjekke. 

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (55 minutter siden):

Fint om dere kommer med løsningene i stedet for å "shame" TS med unyttigheter som "dette lærer man i 5. klasse".

Min gjetning er at TS er en ungdomsskoleelev som vil ha noen andre til å forklare hen det hen burde fått meg seg i barneskolen.

Det finnes massevis av formler og kalkulatorer på nett for å regne ut dette for både annuitets- og serielån. Hvorfor finne opp kruttet på nytt og på nytt?

Lenke til kommentar
Debatter177 skrev (På 5.11.2023 den 4:47 PM):

Hei!

Jeg har forsøkt å finne meg fram på hvordan jeg kan regne ut avdrag og renter til bolig lånet mitt med forskjellige renter. Jeg klarer ikke å finne noe formell på dette på nettet. Noen som kan hjelpe meg å finne ut av dette?

Google "anunitetsformelen" 

Dette er noe man normalt lærer 1 året i økonomimatte på høgskole/universitet og siden aldri bruker igjen, (jeg kunne dette når jeg studerte, men har glemt detaljene nå). 

 

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (1 time siden):

Fint om dere kommer med løsningene i stedet for å "shame" TS med unyttigheter som "dette lærer man i 5. klasse".

Det er noe komplisert å regne ut nedbetalingsplanen, da totalbeløpet (avdrag + renter) er konstant i et annuitetslån, som betyr at avdragene øker måned for måned, mens rentene (naturlig nok) synker.

Har aldri forsøkt å gjøre dette "manuelt", men jeg prøver meg. Forutsetter annuitetslån, 500.000 lånebeløp, 6% rente og 5 års nedbetalingstid:

Månedsbeløp (mnd 0) blir da:

Rente: 500.000 * 6% ÷ 12 = 2.500

Avdrag: 500.000 ÷ 60 mnd = 8.333,33

Månedsbeløp: 10.833,33

 

Da har vi månedsbeløpet. Renter + avdrag skal da alltid bli 10.833,33 så lenge renten holder seg konstant.

Påfølgende måneder:

Rente: Restbeløp * rente ÷ 12

Avdrag: månedsbeløp - rente = avdrag

 

Eksempel måned 1:

Restbeløp: 500.000 - 8.333,33 = 491.666,67

Rente: 491.666,67 * 6% / 12 = 2.458,33

Avdrag: 10.833 - 2.458,33 = 8.375

 

Dersom renten endres må man kalkulere nytt månedsbeløp som blir referansebeløpet.

Tror dette skal stemme (makes sense I mitt hode), men fint om dere som sitter på svaret kan dobbeltsjekke. 

Har sett på logikken/matten din ett par minutter

Du starter med ett ok forsøk rent teoretisk, men merk at Føste mnd har du beregemet det beløpet som trenges for å betale tilbake ett serielån. altså du betaler tilbake 1/60 del av lånet i avdrag, og neste måned så betaler du litt ekstra. så i praksis så vil du være ferdig før det har gått 60 mnd

 

Jeg kan ikke lengre utlede/forklare loggiken rundt følgende formel, men jeg stoler på at den er riktig. 

https://skolediskusjon.no/kompendier/matematikk/regelbok-matte/annuitet/annuitetslaan

image.png.f20b3aa94a33cb67c5d1731c610d66e5.png

Har sett på dette i word og har limt inn ett bilde med loggiken for hvordan det skal gjørs. 

image.thumb.png.445f83d54c83158f57a358cf2fc0e2c0.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser nå at jeg kommer da jeg først trenger ut et fast snitt på avdrag, og så ender opp med å betale mer og mer, og således nedbetaler lånet adskillig raskere.

Skal se litt nærmere på formelen din for å se om jeg kan lage en dynamisk nedbetalingsplan i Excel. Takk for svar!

8 hours ago, zanta said:

Min gjetning er at TS er en ungdomsskoleelev som vil ha noen andre til å forklare hen det hen burde fått meg seg i barneskolen.

Det finnes massevis av formler og kalkulatorer på nett for å regne ut dette for både annuitets- og serielån. Hvorfor finne opp kruttet på nytt og på nytt?

Poenget er vel at dette ikke er barne- eller ungdomsskolepensum, i alle fall ikke noe jeg var i nærheten av på 2000-tallet. Det er mye mer komplisert enn å regne ut månedlig rente på et gitt beløp. Jeg er dog interessert i å lære formelen, da jeg er over snittet interessert i privatøkonomi. 

Lenke til kommentar

Regne ut terminbeløp og rente for et annuitetslån er absolutt ikke barneskolestoff. Selv hadde jeg ikke geometriske serier før forkurset høyskolen, men regner med man har det på videregående for de som tar realfagene der. Derfra kan man begynne å utlede det.

Formlen til @HW1 finnes i Excel/Google Sheets som pmt (avbetaling i Excel på norsk). For lekfolk med litt excel-kompetanse er det et fint sted å begynne.

Lenke til kommentar

Det utledes av summen av nåverdien av hver innbetaling. Kan settes opp som en serie med rentesrente-utrykk, og forkortes derfra.

Av rentesreteformel vet vi at nåverdi p av et avdrag a frem i tid i perioder er  p = a / (1+r)^i

Verdi p av n avdrag på a med rente r, som i et lån, får man:

p = a/(1+r)^1 + a/(1+r)^2 +  a/(1+r)^3 + ... a/(1+r)^n

Derfra bør man kunne bruke substraksjonstriksene man lærte på skolen, eller formel for geometrisk serie om man husker den for å utlede formler for hvert parameter.

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hmm, TS skriver i andre innlegg at hen har avsluttet Bachelor som Velferdsviter, har jobbet i NAV tidligere men synets lønnen var for lav og nå spør om boliglån utregning som det finnes link til i hver eneste Finn.no bolig-annonse (Pris på lån -> Lånekalkulator til en av tilbyderne ->  juster til å matche eget lån og rente) 

Språket er også litt "off" ift akademisk utdannelse.

Merkelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...