Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama tror på det overnaturlige ++


Gjest 89c26...e28

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Neffi said:

fotball, en fullstendig meningsløs sport, hvor det å springe etter en ball (ingen verdiskapning) er målet i livet.

Ja jøss, det er jo folk som tjener millioner i UKA på å gjøre dette. Totalt meningsløst selvsagt. Og det er vel bare en av verdens største idretter som omsetter for hinsides summer i året, bare i Europa. Snakk om å være blind og historieløs. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (6 minutter siden):

Ja jøss, det er jo folk som tjener millioner i UKA på å gjøre dette. Totalt meningsløst selvsagt. Og det er vel bare en av verdens største idretter som omsetter for hinsides summer i året, bare i Europa. Snakk om å være blind og historieløs. 

Det er folk som tjener stort på å spille på sex også. Penger er ingen målestokk på mening. Eller, det fins folk som tjener rått på serier om sex og spøkelser.

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Selfuniverse said:

Annen taktikk kan være å finne andre spennende videoer på youtube for å dele med henne, for å sakte men sikkert prøve å dytte henne av manien. Det hjelper ikke stort å prøve å få noen til å ikke tenke på noe, bedre å prøve å erstatte det med noe annet. Og det har du jo prøvd også virket det som. Men noe enkelt spennende fra youtube kan kanskje greie det.

The Why Files. Han er så flink til å få historiene til å høres troverdig ut, også kommer debunkinga tilslutt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (7 timer siden):

Det er folk som tjener stort på å spille på sex også. Penger er ingen målestokk på mening. Eller, det fins folk som tjener rått på serier om sex og spøkelser.

Penger kan absolutt brukes som en målestokk på mening, uten at det betyr at det er den eneste målestokken for mening. 
De aller fleste mennesker investerer i ting som gir mening for dem, enten investeringen består av tid, penger eller andre ting.

Det finnes ingen objektiv mening med noen ting, så det man kan kalle meningsløst er det at èn part som liker fotball kan rakke ned på motparten som liker spøkelser, og hevde det er meningsløst (og vice versa). 

 

Lenke til kommentar
MrL skrev (10 timer siden):

Herregud..for en tråd

Man mangler da ikke sunn fornuft og basiskunnskap hvis man tror på det overnaturlige. 

Nei, jeg sier ikke det er sant. Men det foreligger mer enn nok bevis og materiale igjennom historien som gjør det helt innenfor å tro på flere overnaturlige hendeler og «spøkelser». Faktisk i så stor grad at jeg vil påstå man er mer ignorant hvis man komplett avveier alt. 

Source: trust me bro

Når det er sagt.. Enig i det noe av det du skriver. Man trenger ikke være helt uten sunn fornuft og basiskunnskap for å tro på overnaturlige ting. Men hos noen av de som tror på sånt, og spesielt hos de som sluker alt, så skorter det på realkunnskap og evne til å tenke kritisk. Det er nok statistisk sett en korrelasjon mellom de to tingene.

Ser frem til å få se bevisene for overnaturlige fenomener som du hinter til. Stort sett når folk påstår sånt så er bevisene alt annet enn faktiske bevis, men når du ikke spesifiserer overhodet så kan jeg ikke annet enn å lure på akkurat hva du tenker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (9 timer siden):

The Why Files. Han er så flink til å få historiene til å høres troverdig ut, også kommer debunkinga tilslutt. 

Jeg har prøvd noen sånne før. Folk i familien som tror på multimillionærer som driver med cold reading og lignende og overbeviser folk om at de kan snakke med døde familiemedlemmer og denslags. Noen som har lurt folk på denne måten har innrømmet det i etterkant og vist frem akkurat hvordan de gjør det. Men de som tror på det velger bort det som da er den åpenbare forklaringen, nemlig at det er disse enkle velkjente metodene som brukes for å lure dem, og at akkurat de folkene som de selv følger med på og er betatt at er "the real deal", selv om alt de gjør kan forklares på helt enkelt og naturlig vis. Og så blir de provosert og fornærmet om noen antyder noe annet.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 89c26...e28 skrev (18 timer siden):

Jeg sliter litt ( mye til tider ) med at dama tror på det overnaturlige.

Hun ser på "ghost hunters" på youtube hver eneste dag. Hun jobber 40% og jeg vet at dagen hennes går i det samme søppelet.

Reality tv som ex on the beach, paradise hotel, bloggerne og alt sånn når det er tilgjengelig. Men hun ser jo en hel sesong på par dager.  Så etter det, farer hun tilbake til youtube for å se på influensere og spøkelsesjakt.

Hun vet veldig godt at jeg ikke tror på slikt. Og har egentlig lav toleranse når det gjelder å prøve å snakke seriøst om sånt. Hun gjør det med mormoren og moren sin hele tiden.. De tror at bestefaren hennes er en sommerfugl etter at han døde fordi de ba om et tegn en sommerdag, også kom det en sommerfugl på verandaen.

Og alt dette koker over litt for mye for min del.  Hun har til dels klart å legge fra seg det å snakke om det med meg, men baksiden er jo at vi sitter igjen med ingenting å prate om.  Jeg har virkelig prøvd å sett på reality program og få med meg det som skjer, men prøver jeg å diskutere noe, så blir det for innviklet for henne å diskutere.

Jeg sliter rett å slett med at min kjære er for lite belest, har ingen mål og mening, og prøver å leve livet på easy mode.

What to fucking do.

Jeg elsker 9/10 sider av henne. Har prøvd i flere år å motivere henne til å finne noe hun brenner for, få henne til å tenke på andre ting, fylle sinnet med noe mer "produktivt"..Men etter 1 uke med "hype" så er det over fordi hun er redd for å feile.  Klassisk tilfelle med andre ord.

Anonymous poster hash: 89c26...e28

Dette er svært enkelt: Enten aksepterer du at dere har forskjellig syn på disse tingene og lar henne ha sine synspunkt på det paranormale, eller så gjør du det slutt. Å prøve å forandre mennesker til å bli mer lik en selv fungerer sjelden, og fører bare til et dårligere forhold på sikt. Det fortjener ingen av dere.

Ingen match er perfekt, og hvis du elsker 9 av 10 sider av henne, burde det være lett for deg å akspetere at dere er forskjellige på akkurat dette punktet. Hvis det blir for tungt for deg, så er det kanskje på tide å innse at dere ikke er kompatible og gå hver deres vei.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 89c26...e28 skrev (18 timer siden):

Jeg sliter litt ( mye til tider ) med at dama tror på det overnaturlige.

Hun ser på "ghost hunters" på youtube hver eneste dag. Hun jobber 40% og jeg vet at dagen hennes går i det samme søppelet.

Reality tv som ex on the beach, paradise hotel, bloggerne og alt sånn når det er tilgjengelig. Men hun ser jo en hel sesong på par dager.  Så etter det, farer hun tilbake til youtube for å se på influensere og spøkelsesjakt.

Hun vet veldig godt at jeg ikke tror på slikt. Og har egentlig lav toleranse når det gjelder å prøve å snakke seriøst om sånt. Hun gjør det med mormoren og moren sin hele tiden.. De tror at bestefaren hennes er en sommerfugl etter at han døde fordi de ba om et tegn en sommerdag, også kom det en sommerfugl på verandaen.

Og alt dette koker over litt for mye for min del.  Hun har til dels klart å legge fra seg det å snakke om det med meg, men baksiden er jo at vi sitter igjen med ingenting å prate om.  Jeg har virkelig prøvd å sett på reality program og få med meg det som skjer, men prøver jeg å diskutere noe, så blir det for innviklet for henne å diskutere.

Jeg sliter rett å slett med at min kjære er for lite belest, har ingen mål og mening, og prøver å leve livet på easy mode.

What to fucking do.

Jeg elsker 9/10 sider av henne. Har prøvd i flere år å motivere henne til å finne noe hun brenner for, få henne til å tenke på andre ting, fylle sinnet med noe mer "produktivt"..Men etter 1 uke med "hype" så er det over fordi hun er redd for å feile.  Klassisk tilfelle med andre ord.

Anonymous poster hash: 89c26...e28

Høres ut som hobbyene hennes har «tatt av». En usunn livsstil og begrensede interesser er ikke bra for helsa.
Er hun klar over at hun risikerer en tidlig alderdom med mange tilhørende plager ?

Har du forsøkt å dra på en lengre og hyggelig ferie hvor disse kanalene ikke er tilgjengelige ?
Fottur i fjellet, sykkeltur, hytteferie, helseferie e.l. ?

Lenke til kommentar
MrL skrev (11 timer siden):

Man mangler da ikke sunn fornuft og basiskunnskap hvis man tror på det overnaturlige. 

Det er plass til litt nyanse inni der. På den ene siden har du det å være åpen for liv etter døden.

Men tror man på serier som f.eks. Åndenes Makt så mangler man sunn fornuft ja. Hvis man tror at Lilli Bendriss & co faktisk kan prate med døde så er man ikke så veldig oppegående på en del områder. Hvis noen er så dum at de tror på disse seriene så ville jeg ikke stolt særlig mye på deres andre meninger og valg i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (49 minutter siden):

Høres ut som hobbyene hennes har «tatt av». En usunn livsstil og begrensede interesser er ikke bra for helsa.
Er hun klar over at hun risikerer en tidlig alderdom med mange tilhørende plager ?

Har du forsøkt å dra på en lengre og hyggelig ferie hvor disse kanalene ikke er tilgjengelige ?
Fottur i fjellet, sykkeltur, hytteferie, helseferie e.l. ?

Det du risikerer på lang sikt er å få en overvektig og uflidd partner som ikke gidder annet enn å sitte å fise foran TV.

Hvis du liker 9/10 av henne i dag er du sikkert også interessert i ta initiativ for å unngå at dere havner i stigmaet om en ulykkelig alderdom.
 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Guest 89c26...e28 said:

Jeg sliter litt ( mye til tider ) med at dama tror på det overnaturlige.

Hun ser på "ghost hunters" på youtube hver eneste dag. Hun jobber 40% og jeg vet at dagen hennes går i det samme søppelet.

Reality tv som ex on the beach, paradise hotel, bloggerne og alt sånn når det er tilgjengelig. Men hun ser jo en hel sesong på par dager.  Så etter det, farer hun tilbake til youtube for å se på influensere og spøkelsesjakt.

Hun vet veldig godt at jeg ikke tror på slikt. Og har egentlig lav toleranse når det gjelder å prøve å snakke seriøst om sånt. Hun gjør det med mormoren og moren sin hele tiden.. De tror at bestefaren hennes er en sommerfugl etter at han døde fordi de ba om et tegn en sommerdag, også kom det en sommerfugl på verandaen.

Og alt dette koker over litt for mye for min del.  Hun har til dels klart å legge fra seg det å snakke om det med meg, men baksiden er jo at vi sitter igjen med ingenting å prate om.  Jeg har virkelig prøvd å sett på reality program og få med meg det som skjer, men prøver jeg å diskutere noe, så blir det for innviklet for henne å diskutere.

Jeg sliter rett å slett med at min kjære er for lite belest, har ingen mål og mening, og prøver å leve livet på easy mode.

What to fucking do.

Jeg elsker 9/10 sider av henne. Har prøvd i flere år å motivere henne til å finne noe hun brenner for, få henne til å tenke på andre ting, fylle sinnet med noe mer "produktivt"..Men etter 1 uke med "hype" så er det over fordi hun er redd for å feile.  Klassisk tilfelle med andre ord.

Anonymous poster hash: 89c26...e28

Hvorfor sliter du med det? Du sier jo du elsker 9/10 sider av henne, men fordi hun har en annen oppfatning enn deg om noe her i livet, så takler du det ikke på ditt intolerante vis? Det minner om de som lider av RDS.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Colin. said:

...men fordi hun har en annen oppfatning enn deg om noe her i livet, så takler du det ikke på ditt intolerante vis?

Dette er vel mer enn en oppfatning, og er han nødvendigvis intolerant når de er så til de grader inkompatible?

Hun er kaos, drevet av frykt og uvitenhet - han er orden, drevet av mål og mening.

På en måte kunne de vært en perfekt match i hvordan de utfyller hverandre, om de var sammen om å løfte hverandre opp - samtidig vet vi at om hun ikke kan snakke med han om det overnaturlige har de ingenting å prate om.

Er det på dette vis ingenting av substans igjen i forholdet, så skal han sitte igjen med 9/10 deler hvor den siste delen som mangler er gnisten og essensen? Hvor troverdig er det at et slikt forhold skal kunne vare i sin nåværende form?

Valget han sitter igjen med er om han skal forsøke løfte henne opp og ut av situasjonen, gå sin egen vei, eller bli med henne ned.

 

edit typo

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
Colin. skrev (2 timer siden):

Hvorfor sliter du med det? Du sier jo du elsker 9/10 sider av henne, men fordi hun har en annen oppfatning enn deg om noe her i livet, så takler du det ikke på ditt intolerante vis? Det minner om de som lider av RDS.

Det er nok ikke kun det å ha en oppfatning om noe. Deler av problemet er nok at noen tror på slike spøkelses-programmer, men det som betyr like mye er vel all tiden hun bruker på noe hjernedødt. Det hadde vært like ille om personen satt og spilte dataspill eller scroller instagram i like mange timer i stedet for å gjøre noe produktivt.

Hvis man bryr seg om noen så ønsker man ikke at de sitter der og råtner bort med hjernedød underholdning i store mengder. Litt er bare normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (4 timer siden):

Source: trust me bro

Når det er sagt.. Enig i det noe av det du skriver. Man trenger ikke være helt uten sunn fornuft og basiskunnskap for å tro på overnaturlige ting. Men hos noen av de som tror på sånt, og spesielt hos de som sluker alt, så skorter det på realkunnskap og evne til å tenke kritisk. Det er nok statistisk sett en korrelasjon mellom de to tingene.

Ser frem til å få se bevisene for overnaturlige fenomener som du hinter til. Stort sett når folk påstår sånt så er bevisene alt annet enn faktiske bevis, men når du ikke spesifiserer overhodet så kan jeg ikke annet enn å lure på akkurat hva du tenker på.

Det riktige blir nok heller å si at det finnes mye materiale og samlet infomasjon som understøtter at det er en mulighet.

Bevis blir et omdiskutert ord i denne sammenheng, problemet er faktisk at man ofte går tilbake til hva man tror.

Rent konkret kan man se på en rekke av sakene til Ed and Lorraine Warren. Der finnes et bilde tatt av det som hevdes er et spøkelse. Problemet med alle "beviser" i denne sammenheng, er at man alltid også kan si at det bildet er staget, rigget, det er noe feil med kamera. Hva eller hvem tror man på?

Når man jobber med objekter eller hus som har forbannelser som medførere de utroligste historier og mareritt for de involverte, hvordan beviser man det håndfast? Selvom historiene er helt utrolige - og flere opplever de samme historiene? Det går tilbake til hva man tror. 

I nyere tid har vi Sam and Colby som har etterforsket et hus i en av sakene til Ed and Lorraine Warren. Det er det en het video som det snakkes mye om nå, hvorav det er registreres bankelyder i et hus som kobles til et alfabetet hvor man får ut informasjon om blant annet flere av deltakerne i huset fra deres døde etterkommere. 

Det har dog kommet frem at det finnes muligheter for å fake dette, samt at informasjonen kommet frem kan være tilgjengelig på internett.

Men fordi man kan fake og rigge noe betyr ikke det at det nødvendigvis er faket. Fordi noen jukser i TV-show eller Åndenes makt, betyr ikke det at alt er sprøyt. Fordi informasjonen finnes på internett betyr ikke det at den er hentet derifra.

Her går det igjen tilbake til hva man tror og troverdigheten til de som er med. Det finnes jo uendelig mer enn det jeg viser til her, men av alt jeg har sett igjennom tidene vil jeg på ingen måte stemple noen som gal hvis man tror på dette. Jeg har forsåvidt selv også opplevd uforklarlige ting.

Men å tro blindt på alt uten kritisk tenkning? Ja det er jeg enig i er dumt.

 


 


 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kakkelfant said:

Dette er vel mer enn en oppfatning, og er han nødvendigvis intolerant når de er så til de grader inkompatible?

Jaha? Mer enn en oppfatning? Hva mener du med det?

Til de grader inkompatible? De har jo vært sammen i mange år allerede.

1 hour ago, Kakkelfant said:

Hun er kaos, drevet av frykt og uvitenhet - han er orden, drevet av mål og mening.

😂 Veldig så mye du vet om deres forhold? Det er ikke frykt å tro på noe annet enn det du selv tror på... men det er jo en fin-fin herseteknikk for å sette motparten i dårlig lys.

1 hour ago, Kakkelfant said:

samtidig vet vi at om hun ikke kan snakke med han om det overnaturlige har de ingenting å prate om.

Men de har vært sammen i flere år og han sier selv han elsker 9/10 sider av henne?

1 hour ago, Kakkelfant said:

Er det på dette vis ingenting av substans igjen i forholdet, så skal han sitte igjen med 9/10 deler hvor den siste delen som mangler er gnisten og essensen? Hvor troverdig er det et slikt forhold skal kunne vare i sin nåværende form?

Gnisten og essensen i forholdet har absolutt nada å gjøre med om noen tror på spøkelser. Kom igjen. Latterlig.

1 hour ago, Kakkelfant said:

Valget han sitter igjen med er om han skal forsøke løfte henne opp og ut av situasjonen, gå sin egen vei, eller bli med henne ned.

Bli med henne ned? Hun har sin mening om dette og burde da sannelig få lov til å ha den meningen.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Colin. said:

Jaha? Mer enn en oppfatning? Hva mener du med det?

Til de grader inkompatible? De har jo vært sammen i mange år allerede.

😂 Veldig så mye du vet om deres forhold? Det er ikke frykt å tro på noe annet enn det du selv tror på... men det er jo en fin-fin herseteknikk for å sette motparten i dårlig lys.

Men de har vært sammen i flere år og han sier selv han elsker 9/10 sider av henne?

Gnisten og essensen i forholdet har absolutt nada å gjøre med om noen tror på spøkelser. Kom igjen. Latterlig.

Bli med henne ned? Hun har sin mening om dette og burde da sannelig få lov til å ha den meningen.

Har du lest hele tråden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...