Gå til innhold

Takke ja til jobb for deretter å takke nei?


Anbefalte innlegg

La oss anta at en venn:

Har takket ja til et jobbtilbud. Oppstart av jobb er i desember. 

Etter at vennen har takket ja til denne jobben blir han kontaktatet av en annen arbeidsgiver han også har søkt jobb på.

Vennen får tilbud om å få jobb der. Denne jobben er en god del bedre enn den andre jobben.

Er det lov å "si opp" den første jobben og heller gå for den andre jobben?

Veldig dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver nr 1?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du signert en arbeidskontrakt?

Arbeidsrett er ikke min sterke side, men jeg finner dette på sidene til Langseth-advokatene:

Sitat

Høyesterett har fastsatt at arbeidsmiljølovens bestemmelser som hovedregel ikke kommer til anvendelse før arbeidstaker tiltrer stillingen. Det betyr med andre ord at frister, rettigheter og plikter som følger av arbeidsmiljøloven ikke vil få betydning for verken arbeidsgiver eller arbeidstaker, før arbeidstaker møter første dag på jobb. Dette utgangspunktet gjelder uavhengig av om arbeidstakeren er ansatt som vikar, i fast stilling, heltid eller deltid.

 

https://langsethadvokat.no/arbeidsrett/kan-du-si-opp-for-du-har-startet-i-ny-jobb/

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon en gang og det gikk helt fint. Ikke noe jeg anbefaler å gjøre mange ganger akkurat, men en gang er ikke nødvendigvis noen krise. For min del var jeg ærlig og sa at jeg hadde vært for rask på avtrekkeren og valgte å bli værende der jeg var i stedet for å bytte. Var heldig at alle parter tok det helt fint og jeg slapp å brenne noen broer.

En ting jeg lurer på er når oppsigelsetiden starter hvis man sier ifra før oppstart? Fra første arbeidsdag? Fra når man sier ifra? Hvis man har 1 mnd før man starte og kun 2 ukers oppsigelse, vil man da teknisk sett ha sagt opp før man starter? Tenker da i tilfelle nye arbeidsgiveren er vanskelig og ikke vil avbryte, og i praksis tvinge deg til å jobbe oppsigelsestiden.

Det blir vel veldig teoretisk da jeg tviler på at de får noe ut av å ha noen ansatt i rundt 2 uker, men det er jo noen kjipe arbeidsgivere der ute også.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Eneste svaret er å ta kontakt med jobben en takket ja til og si hvordan det er. Da finnes det en løsning for alle. Ingen arbeidsgivere som vil ha en ansatt som ikke vil jobbe der og de vil sette pris på så tidlig varsel som mulig.

Selv om kontrakt ikke er skrevet nødvendigvis er det bare ryddigere å si ifra ordentlig og finne en god løsning for alle.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er fleire måtar å svare ut dette på.

Den fyrste måten er reint juridisk. Munnlege avtalar er like bindande som skriftlege avtalar, så inngåtte avtalar skal i utgangspunktet avsluttast på den måten som det er avtalt. Ved å ikkje møte på jobb som avtalt så kan ein få erstatningskrav for avtalebrotet (på same måte som at du som har takka ja til ein jobb kan kreve erstatning frå arbeidsgjevar om det er arbeidsgjevar som trekker seg og ikkje lar deg jobbe).

Den andre måten er det reint praktiske. Å bryte ein arbeidsavtale på denne måten har vanlegvis liten konsekvens. Vanligvis vil det være få eller ingen økonomiske tap som arbeidsgivar kan dokumentere når ein nytilsett ikkje møter opp. I dei aller fleste tilfeller så er arbeidstakaren uansett ikkje produktiv den fyrste tida, og strengt tatt så blir det ei netto utgift for ein arbeidsgivar som krev at arbeidstakaren jobbar ut oppseiingstida ettersom arbeidstakaren skal ha opplæring. Det kan likevel oppstå situasjonar der du f.eks. har takka ja til ein jobb som budbilsjåfør og fordi du ikkje møter på jobb fyrste dagen som avtalt så må arbeidsgivar klare seg utan sjåfør i eit par veker til ein får tilsatt ein ny person med førarkor, men sjølv her vil erstatningskravet være tynt etter som dette "tapet" hadde vært like stort om den nytilsette hadde møtt opp på jobb og meldt seg sjuk. Det er ikkje arbeidstakaren sitt ansvar at arbeidsgivar ikkje har tatt høgde for fråvær.
I tillegg kostar det mykje i både tid og pengar å skulle ta saka vidare til retten.

Den tredje måten å svare ut dette på er sett i lys av kva som er lurt med tanke på karriereutvikling. Om du berre droppar ein arbeidsgivar på denne måten så kan du nok ikkje rekne med å få jobb i den bedrifta på eit seinare tidspunkt, i alle fall ikkje før det har gått ein del tid. Er du innafor eit mindre fagmiljø så kan du få deg eit dårleg rykte, arbeidsgivarane innafor eit fagfelt vil ofte snakke saman i ulike fora.

 

Mitt råd er at ein strekk seg langt for å holde sine lovnadar, å ha eit rykte om at ein er lite lojal kan straffe seg på sikt.
Det sagt så er det mykje som kan ordnast med dialog, så om det andre tilbodet er mykje betre så ville eg tatt kontakt med den fyrste arbeidsgivaren for å informere om tilbodet. Det er mogleg at du kan få reforhandla tilbodet du har takka ja til slik at det blir like godt som det nye tilbodet.
Det er også veldig ryddig å ha ein god dialog på at du tenker å trekke deg frå jobben, for her vil du vanlegvis få eit godt grunnlag til å vurdere konsekvensane som for eksempel om du påfører arbeidsgivar kostnadar som du kan få erstatningskrav for. Samtidig gir du også arbeidsgivaren mest mogleg tid til å lyse ut stillinga på nytt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som andre her har vært inne på så bør du nok "vennen din" kontakte arbeidsgiversen som du vennen din først avtalte å starte hos for å informere og klarlegge den videre gangen. Selv ville jeg ikke hatt noen som helst dårlig samvittighet med å trekke meg slik: Jeg kan nesten garantere deg at den samme arbeidsggiveren ikke har noen som helst dårlig samvittighet for alle de andre eventuelle søkerene på stillingen som den samme arbeidsgiveren IKKE gav noen jobb...!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Personlig har jeg valgt å takke nei til bedre tilbud da jeg allerede har avtalt med arbeidsgiver. Blir som en gentlemans agreement

Har gjort det samme noe jeg egentlig angret på den gang, men en avtale er en avtale

Uansett, om man skal trekke seg fra noe man har sagt ja til bør arbeidsgiver varsles. Om de har innstilt flere kan eventuelt nestemann på lista få mulighet. (Greit å huske på er at fagmiljøene i Norge er små så om du får et rykte på deg som upålitelig kan det bite deg i stumpen senere)

Ryddighet er stikkord her 

Lenke til kommentar

Har selv takket ja til en jobb, men angret meg når jeg skulle signere kontrakten. Tok da kontakt med firma og forklarte situasjonen og takket nei til jobben.
Det er flaut, men det er det beste for begge parter. Det er ingen god start på et arbeidsforhold om man egentlig ikke ønsker å være der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
simen929 skrev (49 minutter siden):

Det er flaut, men det er det beste for begge parter. Det er ingen god start på et arbeidsforhold om man egentlig ikke ønsker å være der.

Helt enig. Jeg følte meg også ganske flau når jeg måtte gjøre det. Det er vel bare naturlig. Men det er et bedre tegn at man faktisk tar tak i det i stedet for å starte og så la arbeidsgiver bruke massevis av penger når du vet at du egentlig ikke vil være der. Det er baksiden av at man tok et feil valg først, men det riktige er jo å gi beskjed så tidlig som mulig om at noe er galt.

Lenke til kommentar

Er nok mye vandligere enn vi tror, har selv vært i samme situasjon, hvor jeg fikk ett tilbud etter å godtatt en annen jobb. For min del var det geografisk lokasjon som var forskjellen mellom stillingene, og arbeidsgiveren som jeg først hadde sagt ja til hadde ingen problemer med å forstå mine prioriteringer.

I mitt tilfelle hjalp det nok også at jeg ringte de tilbake dagen etter at jeg hadde akseptert tilbudet for å fortelle om at jeg hadde fått ett tilbud som ikke medførte flytting, så de hadde fortsatt mulighet til å få tak i nummer 2 på listen.

Ikke at det på noen måte føltes bra å bytte slik, men jeg tror at det kan gjøres ryddig. For min del hadde det andre tilbudet kommet senere i tid hadde jeg nok prioritert annerledes.

Lenke til kommentar

You do you. En arbeidsgiver er tross alt bare en lønningsmaskin (satt litt på spissen). Om man kan få bedre ordninger en annen plass i forhold til egne preferanser, do it!

Normalt er arbeidsgiver forståelsesfull i slike tilfeller, og innser at det er bedre å bryte en kontrakt (selv om den teknisk sett ikke er gyldig enda) enn å få en umotivert ansatt som tenker på den jobben hen gikk glipp av. Det burde ikke brenne noen broer, men mennesker er uforutsigbare og har forskjellige reaksjonsmønstre.

Gå for den jobben du har mest lyst på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

man brenner en bro, men så er det gjerne ikke en bor man trenger, har gjort det selv hvor jeg hadde en deltidsjobb og ble tilbut en fast jobb hvor deltidsjobben kontrent med fast fulltids stilling når jeg sa jeg hadde fått en annen jobb, for min del var avtalen med tilbudet bare muntelig.
det ble noe sur stevning, men dette var vi et rekruterings firma og mot en arbeidsgiver jeg egentilig ikke tenker så høyt om, så tenker jeg trenger ikke en mulighet der senere i livet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...