Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gjesteparkering


peterjohn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beboere kan ikke parkere her, selv med gjesteparkeringsbevis. Samme i vårt borettslag, gjesteparkeringsplasser er for gjester som besøker noen i borettslaget. Beboere har gjestepakeringsbevis som de kan låne ut til gjester.,

Den tredje figuren på skiltet er for å hindre at beboere parkerer sine egne biler/bil nr 2 eller firmabil på gjesteparkingsplassene, disse har nok faste parkeringsplasser som skal brukes.

 

Endret av Hjelperytter
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 minutter siden):

Jeg tolker det som at det er kun for beboere med parkeringsbevis, og ikke en gjesteplass.

Jeg tolker det som beboere med parkeringsbevis eller gjester med gjesteparkeringsbevis. Men ikke beboere med gjesteparkeringsbevis. Dette for å unngå at de bruker ekstra plasser fast. At gjeste kortet kun faktisk brukes til gjester. Det har også vært min erfaring andre steder. 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Jeg tolker det som beboere med parkeringsbevis eller gjester med gjesteparkeringsbevis. Men ikke beboere med gjesteparkeringsbevis. Dette for å unngå at de bruker ekstra plasser fast. At gjeste kortet kun faktisk brukes til gjester. Det har også vært min erfaring andre steder. 

Når jeg leser det igjen så er jeg enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, peterjohn said:

 

Er gjesteparkeringsbevis en papir eller billetter som jeg må vise i bilen hvis jeg få perkering plass i gjesteparkering sted ? 

 

De du besøker må ha info om dette eller kan kontakte borettslaget for å få det.

Normalt er det enten et fysisk bevis som du får av beboer og må plassere synlig i vinduet, likt med andre typiske parkeringsbevis, eller så er det en app / webside som beboeren kan registrere bilskiltet ditt med som gjesteparkering.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Fra nettsiden til borettslaget:

 

Styret har nå avsluttet innsamling av skjemaer/E-poster angående antall biler i SKJENET BRL. Det er 6 beboere som ikke har svart. Vi bestiller nå kort til de som skal ha beboerkort, og alle vil få 2 gjesteparkeringskort. Styret håper at kortene er trykt og klar til utlevering i midten av desember. Da vil alle få skriv i postkassene. Kortene må hentes på styrekontoret når de er klar og kvitteres ut. Når at dette er klart, gjelder kortene fra 1.1.2021

 

Det er inngått avtale med Vest Park AS med oppsyn av parkeringsplasser ute. Følgende regler for parkering i Skjenet BRL gjelder:

  • Det innføres parkeringskort for de som skal parkere i Skjenet BRL.
  • Alle som parkerer ute må ha parkeringskort.
  • Alle parkeringskort blir merket med leilighetsnummer.
  • Ale leiligheter vil få parkeringskort til gjesteparkering.
  • De som har en bil og har garasjeplass får ikke parkeringskort (se punkt 2) og vil derigjennom få bot hvis de står ute.
  • De som har 2 biler og garasjeplass, får to parkeringskort med samme leilighetsnummer. Hvis det står to biler parkert ute med samme leilighetsnummer på kortene, vil en av bilene få bot.

 

 

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (5 timer siden):

Hei, jeg lurer på om det er ok å parkere bil på dette stedet som besøkende i tre timer mens vi besøker en familie i kveld. 

Det skiltet seier linje for linje er:
-Alle som parkerer må ha gyldig p-bevis.
-Utan p-bevis kan ein stå parkert i maks 10 min (sikkert med tanke på at ein skal kunne ringe på og få låne gjesteparkeringsbeviset til den du besøker)-
-Det er all stopp forbudt for bebuarar med gjesteparkeringsbevis (bebuarar må ha p-bevis for bebuarar og kan ikkje bruke gjesteparkeringskortet på eigen bil)
-Det er all stopp forbudt også for firmabilar sjølv om dei har gjesteparkeringsbevis.
-Og så er det ulovleg å parkere (men ikkje å stoppe) utanfor anviste plassar.

AndersT2 skrev (10 minutter siden):

 

  • Det innføres parkeringskort for de som skal parkere i Skjenet BRL.
  • Alle som parkerer ute må ha parkeringskort.
  • Alle parkeringskort blir merket med leilighetsnummer.
  • Ale leiligheter vil få parkeringskort til gjesteparkering.
  • De som har en bil og har garasjeplass får ikke parkeringskort (se punkt 2) og vil derigjennom få bot hvis de står ute.
  • De som har 2 biler og garasjeplass, får to parkeringskort med samme leilighetsnummer. Hvis det står to biler parkert ute med samme leilighetsnummer på kortene, vil en av bilene få bot.

Dette harmoniserer ikkje heilt med det som skiltet seier, men det viser nok i alle fall kva styret har tenkt.
Det som manglar er særleg dette med at sjølv om ein har to parkeringskort så er det berre det eine kortet som til ei kvar tid er gyldig for å parkere ute sjølv om begge korta er gyldige.

 

Eg lurer på korleis dette burettslaget har tenkt å handtere dei som treng handtverkertenester. Slik som reglane er no så er det ikkje lov for firmabilar å nytte parkeringsplassane i det heile tatt, dei får ikkje ein gong lov til å stoppe på ein parkeringsplass for å lesse av bilen. Men det dei har lov til er å stoppe for av og pålossing der det ikkje er oppmerka parkeringsplass (som til dømes rett utanfor inngangsdøra). Deretter må handtverkaren køyre vekk og finne ein anna parkeringsplass.
Det er litt uklart for meg korleis det stiller seg om det er ein av bebuarane som disponerer firmabilen. Det er heilt klart at firmabilen ikkje kan nytte gjesteparkeringskortet men det er noko meir usikkert om firmabilen kan nytte bebuarparkeringsbeviset (om det er bebuaren som disponerer firmabilen).

Lenke til kommentar

I vårt borettslag hadde vi i mange år disse laminerte gjesteparkeringskortene. Også et eget til oss selv som måtte ligge synlig i bilen. Dette har vært noe herk da vi bare fikk 2 gjestekort og mye mas frem og tilbake.  Folk fikk bøter fordi kortet hadde glidd ned i ruten og bare var delvis synlig, mye surhet. Jeg jublet da vi fikk muligheten til å bruke Easypark. Bare å registrere gjestenes bil i appen og en kan stå enten ett døgn eller tre. I tillegg lagres numrene, så jeg trenger ikke spør om nummer hver gang jeg får besøk. Mye, mye bedre.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Eg lurer på korleis dette burettslaget har tenkt å handtere dei som treng handtverkertenester. Slik som reglane er no så er det ikkje lov for firmabilar å nytte parkeringsplassane i det heile tatt, dei får ikkje ein gong lov til å stoppe på ein parkeringsplass for å lesse av bilen. Men det dei har lov til er å stoppe for av og pålossing der det ikkje er oppmerka parkeringsplass (som til dømes rett utanfor inngangsdøra). Deretter må handtverkaren køyre vekk og finne ein anna parkeringsplass.
Det er litt uklart for meg korleis det stiller seg om det er ein av bebuarane som disponerer firmabilen. Det er heilt klart at firmabilen ikkje kan nytte gjesteparkeringskortet men det er noko meir usikkert om firmabilen kan nytte bebuarparkeringsbeviset (om det er bebuaren som disponerer firmabilen).

Hos oss stod (mens vi enda hadde gjestekortene) håndtverkere som var på jobb hos en av leilighetene alltid på enten hoveparkeringsplass eller gjesteparkeringen , og jeg så aldri bøter. Jeg fikk leiligheten min renovert over 2-3 måneder, og da fikk de heller aldri bøter. Men jeg vet ikke om det var offisielt, på papiret stod de nok "ulovlig".  Beboere her kan disponere to parkeringsplasser, så det er mulighet for å ha firmabil stående, dog ikke på gjesteparkeringen.

Lenke til kommentar

Hvis dette er der jeg tror det er, så finnes det gratis parkeringsmuligheter i området om du kan gå i et minutt eller to.

The Avatar skrev (28 minutter siden):

Eg lurer på korleis dette burettslaget har tenkt å handtere dei som treng handtverkertenester. Slik som reglane er no så er det ikkje lov for firmabilar å nytte parkeringsplassane i det heile tatt, dei får ikkje ein gong lov til å stoppe på ein parkeringsplass for å lesse av bilen. Men det dei har lov til er å stoppe for av og pålossing der det ikkje er oppmerka parkeringsplass (som til dømes rett utanfor inngangsdøra).

Noen borettslag ber parkeringsselskapet hviteliste enkelte reg.nummer eller alle biler fra et gitt firma. Ellers er det sjeldent parkeringsvaktene gir bot om en ikke står på parkeringsplassen, men på en eller annen vei i borettslaget. Ellers pleier det å gå greit å få styret til å kontakte parkeringsselskapet i ettertid for å få slettet boten.

Min erfaring er arbeid utført for borettslaget og ikke for privatpersoner som bor i borettslaget.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (1 time siden):

Sjeleglad for at jeg bor i egen enebolig. Når det å parkere bilen hos noen du skal besøke har blitt et problem, så har det virkelig gått for langt. 

Det er jo ikke et problem her. Det er kun snakk om et smått forvirrende skilt. Mange av stedene der det er et problem (f.eks. Oslo sentrum) er det som oftest en grunn til det og kollektivt er et bedre/lettere alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...