Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

JK22 skrev (7 minutter siden):

OSINT-bataljonen er på saken. Og den er ikke god for israelerne. Påstandene om observasjon av en rakettrampe i nærheten av teltleiren som heter "Kuwaiti Peace Camp" har blitt motsagt av satellittbilder som avslørt at den sist var sett i november og var forsvunnet i mai. Dessuten hadde de snublet over et meget interessant dokument om våpenet som var tatt i bruk, GBU-39B, som forklart at det er av type FLM ("Fokusert Dødelig Våpen" på norsk) som har en meget interessant oppbygging som kan forklare hvor det var så mange skadde (stort sett lette skadde) og hvorfor det oppsto brann.

Stridshodet har et meget merkelig fragmentdesign som ikke er basert på metall, men på karbonfiber - hardplast med andre ord. Ved detonasjon vil det spres ut bittesmå og ultralette fragmenter opptil 600 m i radius - så enhver med "myk" overflate som menneskehud kan bli truffet med penetrerende skader som resultat. Dessuten oppvarmes fiberstykker så meget, at disse aktuelt er glohett og dermed kan lett sette fyr på bensinkanner og gassbeholdere - som i Midtøsten ikke er produsert i metall, men av kunststoff. Israelerne kan ha helt misforstått våpenets kapasitet fordi dette var vanligvis benyttet mot herdede mål, ikke på åpen lend. 

Det er blitt meget åpenbart at dette var et bevisst og overlagt angrep der man hadde valgt galt våpen av en uviss grunn, og det er skjellig grunnlag for å anta at det var feilaktig informasjon som hadde kommet gjennom fordekte kilder istedenfor de vanlige militærskanaler om det potensielle målet som hadde blitt angrepet altfor nær teltleiren. 

Med andre ord, hvis dette stemmer, er man ikke i behov av et antatt våpenlager som antageligvis tok fyr for å forklare brannen i teltleiren.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (1 minutt siden):

IDF sluttet med det etter de ble dømt i høysterett.

Rettstat etc etc (om enn ikke sterk nok dessverre, når det kommer til IDF).

Desverre har de ikke sluttet med det. Senest i dag skjedde det igjen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (6 minutter siden):

OSINT-bataljonen er på saken. Og den er ikke god for israelerne. Påstandene om observasjon av en rakettrampe i nærheten av teltleiren som heter "Kuwaiti Peace Camp" har blitt motsagt av satellittbilder som avslørt at den sist var sett i november og var forsvunnet i mai. Dessuten hadde de snublet over et meget interessant dokument om våpenet som var tatt i bruk, GBU-39B, som forklart at det er av type FLM ("Fokusert Dødelig Våpen" på norsk) som har en meget interessant oppbygging som kan forklare hvor det var så mange skadde (stort sett lette skadde) og hvorfor det oppsto brann.

Stridshodet har et meget merkelig fragmentdesign som ikke er basert på metall, men på karbonfiber - hardplast med andre ord. Ved detonasjon vil det spres ut bittesmå og ultralette fragmenter opptil 600 m i radius - så enhver med "myk" overflate som menneskehud kan bli truffet med penetrerende skader som resultat. Dessuten oppvarmes fiberstykker så meget, at disse aktuelt er glohett og dermed kan lett sette fyr på bensinkanner og gassbeholdere - som i Midtøsten ikke er produsert i metall, men av kunststoff. Israelerne kan ha helt misforstått våpenets kapasitet fordi dette var vanligvis benyttet mot herdede mål, ikke på åpen lend. 

Det er blitt meget åpenbart at dette var et bevisst og overlagt angrep der man hadde valgt galt våpen av en uviss grunn, og det er skjellig grunnlag for å anta at det var feilaktig informasjon som hadde kommet gjennom fordekte kilder istedenfor de vanlige militærskanaler om det potensielle målet som hadde blitt angrepet altfor nær teltleiren. 

Her er flere satellittbilder.

Snikpellik skrev (8 timer siden):

The Guardian har publisert før-og-etter satellittbilder fra Planet av området i Rafah som ble rammet av et israelsk luftangrep natt til i går, der en teltleir for internt fordrevne ble rammet som følge av angrepet.

image.thumb.png.dcbfeffdbd79e12913a177b2289b4ea6.png

image.thumb.png.0d8a5bff038e827962b6f5fc050c8fc0.png

Kilde

Videoform:


Geolokasjon:

image.thumb.png.af41e81e43c041f9a0bb97843e4ce926.png

31.319169, 34.251000

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Ørjanø said:

Desverre har de ikke sluttet med det. Senest i dag skjedde det igjen. 

Nei de har sluttet med det. Det som skjedde helt nylig var ikke sivile som ble brukt som skjold av Israel. Israel ville gitt alt for at de sivile ikke var der.

Men du vet ikke hvilken sak jeg snakker om.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Psykake said:

Med andre ord, hvis dette stemmer, er man ikke i behov av et antatt våpenlager som antageligvis tok fyr for å forklare brannen i teltleiren.

Men spørsmålet om hva slags type missil det var og om det kunne kunne skape branner, var ganske viktig.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, FriskLuft said:

Uviktig spør du meg. Sivilie liv gikk tapt og Israel var ansvarlig for det

Hvis det er uviktig for deg så er det også uviktig for deg om det foregår folkemord eller ikke.

Men la oss pushe litt på det. La oss gi et hypotetisk scenario hvor Hamas akkurat hadde sendt 100 raketter og skulle til å sende 100 til fra nøyaktig samme sted, hadde det fortsatt vært uviktig å vite?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (34 minutter siden):

Israel er 100% ansvarlig for alle sivile drept på Gaza.  Teorier og unnskyldninger om hvordan folk ble drept er bare meningsløs vås fulgt av falske nyheter. Hamas har i det store og hele ansvaret for alle Israelere som mister livet og Israel må ta ansvaret for alle Palestinere. Og verdenssamfunnet har en plikt til å forsøke å stoppe galskapen.  Israelerene selv burde jo snart begynne å bry seg om galskapen som skjer på Gaza utført av deres egne soldater. 

Alle? Inkludert Hamas-raketter som faller ned i Gaza?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg ssynes det virker åpenbart at det som skjedde var utilsiktede konsekvenser. Dette er selvsagt det folk har advart om i Rafah. Når Hamas gjemmer seg blant sivile at det kan bli svært store tap. Det er ekstremt feigt av Hamas å gjemme seg blant flyktninger i en teltleir. Og det veier som at israel ved å bruke de minste presisjonsvåonene de hadde, forsøkte å unngå nettopp det som skjedde. Likevel skjedde det. 

Israel er ansvarlig  for det som skjer når bombene treffet bakken, Hamas er også ansvarlig for hva som skjer når de gjemmer seg bak sivile. Det er uredelig å kun skylde på Israel her.

Jeg merker meg likevel at det kun er Israel som har beklager når sivile blir brent levende, og det var et uhell. Hamas gjorde det med vilje og har ikke bejlaget. Likevel er det Israel som får all kritikken.

Nå er det et nytt angrep, denne gang direkte mot den humanitære sonen. IDF sier det ikke er dem. Jeg tror dem. Jeg tror det er Hamas som skyter mot sonen for å skremme sivile fra å dra dit. De er redd for å miste sine sivile skjold 

Endret av Tussi
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg merker meg likevel at det kun er Israel som har beklager når sivile blir brent levende, og det var et uhell. Hamas gjorde det med vilje og har ikke bejlaget. Likevel er det Israel som får all kritikken.

Fordi man generelt forventer mer fra Israel enn Hamas.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/stotter-fortsatt-israel/81462010

Jeg er ikke enig i alt som sies her, men de har noen viktige poenger. Alle jøder og israelere deler ikke ansvaret for Netanyahu-regjeringen sine handlinger. På samme måte som vanlige russere i Norge ikke bør diskrimineres basert på Putin sine handlinger.

Det er likevel et ansvar som hviler på talspersoner for det israelske/jødiske miljøet i Norge om at de tar avstand fra det som skjer på Gaza. Jeg har ikke registrert at dette har blitt gjort i stor grad.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (12 minutter siden):

Uviktig spør du meg. Sivilie liv gikk tapt og Israel var ansvarlig for det

Nå har jeg hørt mange teorier om hva som gjorde brannen så stor: Bensin og gassflasker i teltleiren, våpenlager utenfor leiren. Mener du at det var Israel som plasserte bensin, gassflasker eller våpenlager der? Og at de bevisst gjorde dette for å ramme sivile?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (4 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/stotter-fortsatt-israel/81462010

Jeg er ikke enig i alt som sies her, men de har noen viktige poenger. Alle jøder og israelere deler ikke ansvaret for Netanyahu-regjeringen sine handlinger. På samme måte som vanlige russere i Norge ikke bør diskrimineres basert på Putin sine handlinger.

Det er likevel et ansvar som hviler på talspersoner for det israelske/jødiske miljøet i Norge om at de tar avstand fra det som skjer på Gaza. Jeg har ikke registrert at dette har blitt gjort i stor grad.

Flere gode poeng der!

Jeg likte spesielt denne:

- Å støtte Israel er ikke det samme som å støtte det politiske landskapet til enhver tid. Men Israel trenger å vite, og jødene trenger å vite, at de har støttespillere, sier Ingjerd Schou, som er leder for venneforeningen

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

Fordi man generelt forventer mer fra Israel enn Hamas.

Merkelig tankegang. Så hvis Israel og Hamas gjør samme ugjerning, så skal Israel kritiseres hardere fordi de Hamas vanligvis er mye verre?

Så hvis en driver med serievoldtekter og en annen tas for førstegangs voldtekt så mener du førstnevnte skal oversees fordi det var "vanlig"?

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Merkelig tankegang. Så hvis Israel og Hamas gjør samme ugjerning, så skal Israel kritiseres hardere fordi de Hamas vanligvis er mye verre?

Så hvis en driver med serievoldtekter og en annen tas for førstegangs voldtekt så mener du førstnevnte skal oversees fordi det var "vanlig"?

Nei, ikke det hele tatt.

Konteksten var at Israel beklaget når de ved et uhell satt fyr på sivile og  Hamas ikke har beklaget.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg hørt mange teorier om hva som gjorde brannen så stor: Bensin og gassflasker i teltleiren, våpenlager utenfor leiren. Mener du at det var Israel som plasserte bensin, gassflasker eller våpenlager der? Og at de bevisst gjorde dette for å ramme sivile?

Det var en leir hvor sivile tok tilflukt. Selvfølgelig vil det ha vært bensin og gassbeholdere der. 

Ingen mener at Israel har plassert dette der, meg bekjent.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (49 minutter siden):

Dessuten hadde de snublet over et meget interessant dokument om våpenet som var tatt i bruk, GBU-39B, som forklart at det er av type FLM ("Fokusert Dødelig Våpen" på norsk) som har en meget interessant oppbygging som kan forklare hvor det var så mange skadde (stort sett lette skadde) og hvorfor det oppsto brann.

Stridshodet har et meget merkelig fragmentdesign som ikke er basert på metall, men på karbonfiber - hardplast med andre ord. Ved detonasjon vil det spres ut bittesmå og ultralette fragmenter opptil 600 m i radius - så enhver med "myk" overflate som menneskehud kan bli truffet med penetrerende skader som resultat.


GBU-39B er et "multipurpose"-system som kan bære en rekke stridshoder, både i metall og kompositt.

Israel hevder de har benyttet de minste bombene de har, og det er mulig det er GBU-39B, ettersom de kan utstyres med mindre stridshoder på 16 kilo ( Israel hevder 2 x 17 kilo ble benyttet ).

Dette er bomber som er ansett å være "ultra-low collateral damage", og blant de mer presise som finner.

Varianten med kompositthus, dersom den ble benyttet, er nettopp utviklet spesielt for å ytterligere unngå utilsiktet skade, så det må i så fall være bra. Det er dog langt mer trolig at de benyttet stridshoder i stål.

"Under a contract awarded in September 2006, Boeing developed a version of the SDB I which replaces the steel casing with a lightweight composite casing and the warhead with a focused-blast explosive such as dense inert metal explosive (DIME).
This should further reduce collateral damage when using the weapon for pin-point strikes in urban areas."

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


GBU-39B er et "multipurpose"-system som kan bære en rekke stridshoder, både i metall og kompositt.

Israel hevder de har benyttet de minste bombene de har, og det er mulig det er GBU-39B, ettersom de kan utstyres med mindre stridshoder på 16 kilo ( Israel hevder 2 x 17 kilo ble benyttet ).

Dette er bomber som er ansett å være "ultra-low collateral damage", og blant de mer presise som finner.

Varianten med kompositthus, dersom den ble benyttet, er nettopp utviklet spesielt for å ytterligere unngå utilsiktet skade, så det må i så fall være bra.

"Under a contract awarded in September 2006, Boeing developed a version of the SDB I which replaces the steel casing with a lightweight composite casing and the warhead with a focused-blast explosive such as dense inert metal explosive (DIME).
This should further reduce collateral damage when using the weapon for pin-point strikes in urban areas."

Bra i urbane bebygde strøk hvor ikke mesteparten av bygningene er laget av plast/tekstil, dette med tanke på varmeutviklingen, vil jeg anta.

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...