Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Mr.M said:

hvis det er Israel som står bak siste sykehus-tragedien, tror jeg de ble overrasket/sjokkert over antall drepte, og dermed satte i gang cover-up apparatet.

Selv når bevisene er overveldende skal det såes tvil. De endelige bevisene er i hendene på palestinerne (rester av raketten, type drivstoff, type eksplosiver). Du får smøre deg med tålmodighet og avvente en pressekonferanse fra terroristene der de fremlegger sine bevis. Jeg tror imidlertidig den pressekonferansen ikke kommer da de allerede ser på dette som en mediaseier hvor alle de med litt svakhet for terroristene sin "frihetskamp" allerede har gjort jobben for de. 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (11 minutter siden):

Selv når bevisene er overveldende skal det såes tvil.

den bør du rette til jødene.

Israel benekter vel fortsatt Deir Yassin-massakren.

til overmål har en som selv deltok i operasjonen i ettertid utgitt bok hvor han beskiver hvordan de gikk fra hus til hus og slaktet alle de kom over, inkludert kvinner og barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mr.M said:

den bør du rette til jødene.

Israel benekter vel fortsatt Deir Yassin-massakren.

til overmål har en som selv deltok i operasjonen i ettertid utgitt bok hvor han beskiver hvordan de gikk fra hus til hus og slaktet alle de kom over, inkludert kvinner og barn

Handlingen skjedde i 1948 og førte til 100 dødsfall. Det er færre enn de som ble drept av Hamas for 10 dager siden og Hamas benekter for at de angrep sivile. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (20 minutter siden):

Nå venter jeg bare på at norske media og alle ekspertene (Egeland, Gilbert, Wolasmal etc) kommer ut med en beklagelse og hvor de lover å være mere kritisk neste gang Hamas hevder at Israel har bombet sykehus med over 500 drepte inkludert mange barn. 

Hva mener du Yama Wolasmal skal beklage? Å videreformidle utsagn fra partene?

Etter min mening er han Norges dyktigste utenrikskorrespondent, som Nome sier kanskje den beste Norge noensinne har hatt også. Tydelig, objektiv, empatisk og balanserende selv når han utsetter seg for livsfare. En veldig vanskelig jobb å dekke Midtøsten der så mange har piggene ute og leter etter noe de mener er feil. Det holder å bare si ett ord feil, så klikker noen i vinkel.

Ser dessverre den siste uka at han utsettes for hets og rasisme fordi han ser ut som han gjør, det er utrolig synd.

Spoiler

image.thumb.png.66bfce515c3fa0ae90e6a8e1f0bc589a.png

Spoiler

image.thumb.png.20c341127f9d298d23af3e187ba2707a.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Ekspertkommentator said:

IDF sier selv (video jeg postet nå nylig) at "missile misfired". Alt er forklart i detail av IDF. Det ble ikke skutt ned (eller "truffet") av IDF.
 
Nå venter jeg bare på at norske media og alle ekspertene (Egeland, Gilbert, Wolasmal etc) kommer ut med en beklagelse og hvor de lover å være mere kritisk neste gang Hamas hevder at Israel har bombet sykehus med over 500 drepte inkludert mange barn. 

Riktig, ville bare påpeke at han har presentert ulike forklaringer. Begge deler kan ikke vært sant samtidig. 

Hadde Israel gjort angrepene så hadde norske aviser vært fylt opp med fordømmelser av Israel, men idag må jeg scrolle langt ned for å finne nyheter om sykehusangrepene og Egeland og Gilbert sier ingenting. Det er tydelig at folk som Egeland og Gilbert ikke bryr seg om palestinske dødsfall hvis de ikke kan bruke det mot Israel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 minutter siden):

idag må jeg scrolle langt ned for å finne nyheter om sykehusangrepene og Egeland og Gilbert sier ingenting. Det er tydelig at folk som Egeland og Gilbert ikke bryr seg om palestinske dødsfall hvis de ikke kan bruke det mot Israel.

Det er vel ikke akkurat Jan Egeland sin feil at mediene ikke formidler alle hans uttalelser. Han har vært aktiv på Twitter i dag, der han på sedvanlig vis ber om stans i missilangrep både fra Gaza og mot Gaza. Han konkluderer heller ikke med hvem som står bak.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Det er vel ikke akkurat Jan Egeland sin feil at mediene ikke omtaler hva han uttaler. Han har vært aktiv på Twitter i dag, der han på sedvanlig vis ber om stans i missilangrep både fra Gaza og mot Gaza. Han konkluderer heller ikke med hvem som står bak.

De siterer han ikke, fordi det han sier gir null mening.

Ville vi argumentert for fredsforhandlinger om en av Russlands raketter traff et russisk sykehus og de skyldte på Ukraina? Naturligvis ikke. Hvis Hamas står bak så styrker det argumentet om at Hamas må fjernes fra makten, siden fred vil bare føre til at de skaffer seg nye våpen som de bruker til å drepe Israelere og Palestinere.

Og igår sa han at USA ikke kan støtte Israel hvis det viste seg å være Israel. Hvorfor sier han ikke det samme om Hamas og deres arabervenner?

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (10 minutter siden):

Litt sent å komme med floskler nå, Egeland, når du nærmest falt i staver mens du fordømte det "grusomme israelske angrepet", som du kalte en krigsforbrytelse i går. Litt rask på avtrekker'n der, Egeland, i din iver etter å svartmale. Hva skulle Israel vinne på å bombe et sykehus, egentlig? Det virker ulogisk og lite plausibelt.

Har du kilde på det sitatet ("grusomme israelske angrepet")? Jeg finner ingen slike sitater fra Egeland i går. Han ble intervjuet av VG i går, men det er ikke noe slikt sitat der: 
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/69QJPz/israelsk-luftangrep-mot-sykehusomraade-minst-500-doede-ifoelge-hamas

Han beskylder dog i dag Hamas/Islamic Jihad for krigsforbrytelser i et intervju med Dagsavisen:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/10/18/egelands-bonn-til-biden-vapenhvile-na/

Jeg ser per nå ikke at Egelands uttalelser er noe mer konkluderende eller skiller seg fra uttalelsene som kom fra for eksempel Scholz, Biden og Macron i starten? 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Har du kilde på det sitatet ("grusomme israelske angrepet")? Jeg finner ingen slike sitater fra Egeland i går. Han ble intervjuet av VG i går, men det er ikke noe slikt sitat der: 
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/69QJPz/israelsk-luftangrep-mot-sykehusomraade-minst-500-doede-ifoelge-hamas

Han beskylder dog i dag Hamas/Islamic Jihad for krigsforbrytelser i et intervju med Dagsavisen:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/10/18/egelands-bonn-til-biden-vapenhvile-na/

Jeg ser per nå ikke at Egelands uttalelser er noe mer konkluderende eller skiller seg fra uttalelsene som kom fra for eksempel Scholz, Biden og Macron i starten? 

Beklager. Han sa ikke "grusomt", han sa "absolutt helt fryktelig". Han sier også "Dette er en enorm luftkampanje mot et tett befolket område fullt av helt uskyldige kvinner og barn som har ingenting med Hamas å gjøre." 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rhabagatz said:

Hittil er det ca. 3000 døde sivile i Gaza, uten å ta med sykehushendelsen. Det er ca. 4 ganger flere en i Ukraina hittil i 2023. Greit med perspektiver.


Vel 170.000+ russiske menn har dødd i Ukraina i 2023. Og titusener av ukrainske menn som er like uskyldige som sivile

Litt mer kontekst og perspektiv

  • Palestinerne angrep også Israel, Ukraina angrep ikke Russland
  • Palestinerne forsøker å utslette israelerne, Ukraina forsøker ikke å utslette Russland
  • Palestinerne er ansvarlig for alle sivile dødsfall også på sin egen side
  • Ukraina har relativt få sivile tap ene og alene fordi vi støtter Ukraina og har gitt dem antiluftskyts og andre våpen som nøytraliserer russernes herjinger. USAs våpenstøtte til Israel sørger for det samme - et troverdig forsvar.
  • Frontlinjen i Ukraina er ca. 25 ganger lengre enn hele Gazas grense til Israel
  • Legger palestinerne eller russerne ned våpnene blir det fred. Legger Israel eller Ukraina ned våpnene blir det folkemord.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Brother Ursus said:

Påståtte tapstall gikk også fra 500 til 600 til 1300 i sosiale medier. Og nå som det er en Islamsk Hellig Krig rakett så er estimatet på 20.

Dette er som sagt forøvrig ikke først gang palestinerne bomber seg selv og legger skylden på Israel. Det har skjedd mange ganger. Mediene lærer aldri.

De må føle seg passe dumme, de som demonstrerte utenfor Israels ambassade i går kveld/natt, da.

https://www.nettavisen.no/nyheter/fortviler-over-sykehusangrepet-vare-familier-er-pa-gaza/s/5-95-1398995

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...