Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Snikpellik said:

Hvis du var kjent med at okkupasjon er et folkerettslig begrep og hvordan det er definert i internasjonal lov ser du at FN bruker det helt korrekt ut fra sin tolkning av folkeretten.

Jeg ser ikke hvorfor i alle dager noen skulle kalle Ukrainas struping av vann til Krym for en okkupasjon.

Her er definisjonen av okkupasjon 

"Military occupation, also known as belligerent occupation or simply occupation, is the effective military control by a ruling power over a territory that is outside of that power's sovereign territory"

Som vi har sett så er ikke Gaza under Israels kontroll, og da er ikke Gaza under okkupasjon.

FN består av masse muslimske land som hater Israel, jeg vil anbefale å være skeptisk til det de sier om Israel.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 timer siden):

Nei, du misforstår.

Sitat

From the analysis of the operational systems of the IDF, an enemy rocket barrage was carried out towards Israel, which passed through the vicinity of the hospital when it was hit. 

According to intelligence information, from several sources we have, the Islamic Jihad terrorist organization is responsible for the failed shooting that hit the hospital.

De sier at raketten passerte i nærheten av sykehuset da sykehuset ble truffet, ikke raketten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Abigor said:

Isåfall er Krim dobbeltokkupert? Okkupert fysisk av Russland og abstrakt okkupert av Ukraina som kuttet vannet? Høres rart ut!

Tviler på at han vil være enig med dette siden han mener at å kutte vannet er ikke nok.

Men la oss si Ukraina vinner flere kamper, omringer Krim og kontrollerer Krims adgang til ressurser. Da vil Krim definitivt være dobbeltokkupert om man mener at Israel okkuperer Gaza.

Om man bruker effektiv kontroll som definisjonen over så er ikke dobeltokkupert mulig siden et område kan bare bli kontrollert av et regime om gangen. Krim er da kontrollert av Russland og Gaza er kontrollert av Hamas.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (4 timer siden):

 

hvis man ser fra 53:00 så henger innslagsted/ildkule 8-10 meter høyt på en vegg, det "drypper" brennende fragmenter ned mot bakken.

Har kommet noen bilder fra stedet i dagslys med tydelige spor på bakkenivå, men ikke sett bilde av brannskader på en fasade slik video indikerer burde vært der?

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (8 minutter siden):

Ser ikke ut som det stemmer at noe sykehus ble spesielt ødelagt eller at hundrevis døde. Skulle vært mye større skader. 

https://x.com/Osinttechnical/status/1714571559954731398?s=20

https://x.com/sentdefender/status/1714607434705035536?s=20

Ja alt tyder på at det var en palestinsk rakett som feilet under oppskytning og falt ned.

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

hvis man ser fra 53:00 så henger innslagsted/ildkule 8-10 meter høyt på en vegg, det "drypper" brennende fragmenter ned mot bakken.

Har kommet noen bilder fra stedet i dagslys med tydelige spor på bakkenivå, men ikke sett bilde av brannskader på en fasade slik video indikerer burde vært der?

Du har tydelig bestemt deg for at Israel har skylden. Selv om alle bevis peker i motsatt retning. Hvor konspiratorisk er det mulig å være?

Her har du alle bevis som peker mot feilet Hamas eller Jihad rakett:

 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, overhodet said:

Du har tydelig bestemt deg for at Israel har skylden. Selv om alle bevis peker i motsatt retning. Hvor konspiratorisk er det mulig å være?

Her har du alle bevis som peker mot feilet Hamas eller Jihad rakett:

 

 

Poenget er jo at det er ikke flere hundre døde eller et sykehus som ble særlig ødelagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Poenget er jo at det er ikke flere hundre døde eller et sykehus som ble særlig ødelagt. 

Nei fortell meg gjerne hvilket våpen Israel har som lager et 20cm stort hull i bakken? Iron dome rekker ikke å skyte ned en rakett noen sekunder etter oppskytning. Ergo kan det ikke være Israel som står bak.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
overhodet skrev (3 minutter siden):

Du har tydelig bestemt deg for at Israel har skylden. Selv om alle bevis peker i motsatt retning. Hvor konspiratorisk er det mulig å være?

jeg "analyserer" bevis, og synes du ikke det er betimelig å etterspørre det jeg spurte om? Du quotet en annen post også, med biledmateriale fra TASS, det er 360 grader swipe med kamera, men alle vegger ser fortsatt være hvit-kalket og fine. Hvor er brannskade og sot fra den store ildkula som henger å brenner på fasade??

Lenke til kommentar
Camlon skrev (26 minutter siden):

Tviler på at han vil være enig med dette siden han mener at å kutte vannet er ikke nok.

Men la oss si Ukraina vinner flere kamper, omringer Krim og kontrollerer Krims adgang til ressurser. Da vil Krim definitivt være dobbeltokkupert om man mener at Israel okkuperer Gaza.

Om man bruker effektiv kontroll som definisjonen over så er ikke dobeltokkupert mulig siden et område kan bare bli kontrollert av et regime om gangen. Krim er da kontrollert av Russland og Gaza er kontrollert av Hamas.

Med all respekt, noen ganger kan det være en idé å forsøke å forstå ting du kanskje ikke har satt deg inn i tidligere, for nå begynner dette å bli litt vel tullete. Da kan man også lære.

Det ser ut til at du kanskje er litt opphengt i ordet "okkupert" ut fra din ordbok-forståelse av ordet, uten å hensynta den folkerettslige definisjonen av begrepet, hvordan det brukes i internasjonal rett og hvorfor FN (med flere) bruker begrepet i denne sammenhengen.

Det er ingen som betviler at Hamas har kontrollen inne på Gazastripen.

Camlon skrev (34 minutter siden):

FN består av masse muslimske land som hater Israel, jeg vil anbefale å være skeptisk til det de sier om Israel.

FNs høykommissær for menneskerettigheter er østerriksk, denne komissæren velges ut av FNs generalsekretær som er fra Portugal. Medlemslandene i FN hverken stemmer over eller påvirker OHCHR sitt juridiske arbeid. Landene i FNs menneskerettighetssråd rullerer, hvor 10 av de 47 nåværende medlemslandene er "muslimske land".

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

jeg "analyserer" bevis, og synes du ikke det er betimelig å etterspørre det jeg spurte om? Du quotet en annen post også, med biledmateriale fra TASS, det er 360 grader swipe med kamera, men alle vegger ser fortsatt være hvit-kalket og fine. Hvor er brannskade og sot fra den store ildkula som henger å brenner på fasade??

Hva er du prøver å si, at bildet fra dagslys er falskt eller at Hamas også løy om antall dødsfall?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Hva er du prøver å si, at bildet fra dagslys er falskt eller at Hamas også løy om antall dødsfall?

nei, siste brikka i puslespillet for meg er et bilde fra dagslys, som viser sot/brannmerke på en vegg der ildkula på video var.

er jo tydelig hvordan det er høyt oppe på en fasade og drypper brennbart ned.

kun det jeg etterspør.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

IDF postet jo en drone-video som filmer parkeringsplassen ved sykehuset, de kan sikkert bære eksplosiver.

Hvis det faktisk gikk av en israelsk bombe hadde det vært et dypt krater. De hvite veggene ville vært dekt av jord og blod.

Det man ser er et lite krater på 20cm etter nedslaget av raketten til Hamas Jihad som selvfølgelig er fjernet før media slapp til.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...