Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

0laf skrev (4 minutter siden):


Hovedgrunn for å angripe sykehuset, var at det ble benyttet av Hamas, noe som vel må sies å være bevist.
At de skal behøve å bevise at det finnes en større kommandosentral under sykehuset, er noe du har funnet på.

Forøvrig var det vel ikke rare angrepet? Etter å stått på utsiden av sykehuset i lengre tid, ringte IDF å sa i fra at de kom inn, uten den hele store dramatikken.

Argumentet som ble gjentatt var at Hamas hadde et underjordisk hovedkvarter under sykehuset.

IDF behøver ikke å bevise noe som helst, men de var raskt ute med å vise frem bagger med noen våpen i et MR rom. Hvorfor hadde IDF behov for å bevise dette, kan man spørre seg.

 

At du mener det ikke var det rare angrepet er irrelevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Det er du som gang etter gang har løftet temaet om dette hovedkvarteret. 

Nei. 

IDF er den parten som kom med en påstand, akkompagnert med en 3D illustrasjon av komplekset. Jeg spør om det er mer informasjon. 

Olaf gikk f.eks fra "det vil ta tid for IDF å komme bevis pga feller og farlige tunneler" til "det vil mest sannsynlig ikke kunne bevises og det er heller ikke relevant"

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Nei. 

IDF er den parten som kom med en påstand, akkompagnert med en 3D illustrasjon av komplekset. Jeg spør om det er mer informasjon. 

Olaf gikk f.eks fra "det vil ta tid for IDF å komme bevis pga feller og farlige tunneler" til "det vil mest sannsynlig ikke kunne bevises og det er heller ikke relevant"

 

 

Jeg bare minnes at du flere ganger har spurt om dette hovedkvarteret i denne tråden. 
 

jeg er allikevel enig med deg, jeg syns ikke det virker å være bevist st hamas har hatt noe hovedkvarter under dette sykehuset, men jeg finner det allikevel plausibelt at det kan ha skjedd, rett og slett fordi de er en desperat underdog som må bruke de muligheter de har 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (32 minutter siden):

Terroristene i IDF har det travelt.

 

lånt fra VG

Ikke så travelt som Ukraina som dreper 1000+ russere om dagen.

Men jeg velger side med Ukraina likevel jeg 🙂 Russland er ansvarlig for døde russere i ukraina, Hamas er ansvarlig for at de helt rettmessig blir kriget mot av Israel og de selv velger å bruke sivile skjold! Min støtte går til Ukraina og Israel i hovedsak, men jeg håper begge følger folkeretten så langt det går. 

GAKdim-XUAABVNT?format=jpg&name=large

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Jeg bare minnes at du flere ganger har spurt om dette hovedkvarteret i denne tråden. 

Det blir repetert at sivile palestinere dør fordi Hamas er fæle side opp og side ned i denne tråden også. 

Når jeg selv ikke finner ny informasjon er det naturlig å spørre i denne tråden.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Ikke så travelt som Ukraina som dreper 1000+ russere om dagen

Regner med de fleste er team Ukraina. Men israel er for det meste opptatt av å myrde barn og skylde på andre. 

I følge ofesille tall er det drept like mange sivile i begge kriger. Og man er der at Russland driver en langt renere krig en Israel og det sier mye

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (17 minutter siden):

Det blir repetert at sivile palestinere dør fordi Hamas er fæle side opp og side ned i denne tråden også. 

Når jeg selv ikke finner ny informasjon er det naturlig å spørre i denne tråden.

 

Jeg er igjen, helt enig, jeg bare svarte på din kommentar om hvorfor folk dro opp dette med hovedkvarteret, som jeg mener du er den eneste som gjør. Det er dog er viktig spørsmål, men et spørsmål jeg mener vi aldri vil få ett troverdig svar på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig litt fremgang internt i Israel. For første gang innrømmer Netanyahus regjering den juridiske diskrimineringen av palestinere.

Som kjent dømmer Israel barn under militær lov, som eneste rettsstat i verden med en slik praksis. Men kun palestinske barn.

Dette er noe Israel er blitt kritisert for fra alle hold, selv fra USA.

https://www.nrk.no/urix/netanyahu-radgiver-innrommer-diskriminering-av-palestinere-1.16661212

Sitat

– Vi har én lov som gjelder for våre borgere, mens palestinere er underlagt militærlov.

Netanyahu-rådgiveren innrømmer med andre ord forskjellsbehandlingen og diskrimineringen av palestinere. Han sier at Israel ikke har annet valg.

– Hvis vi lager ett felles lovverk vil det bli kalt annektering. Det er det internasjonale samfunnet og israelere flest imot. Derfor har vi ikke annet alternativ enn å ha to sett med lover.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Endelig litt fremgang internt i Israel. For første gang innrømmer Netanyahus regjering den juridiske diskrimineringen av palestinere.


Har nevnt dette tidligere, men palestinere skal altså forskjellsbehandles, som det også nevnes i intervjuet, så det er ingen stor hemmelighet der.

Dersom man anser at Gaza og/eller Vestbredden ikke er okkupert, men har selvstyre, så er innbyggerne underlagt lovene som gjelder der. Israel har kun lov til å anholde personer i henhold til militær lov, ikke ordinær israelsk strafferett.

Dersom man derimot anser Gaza og/eller Vestbredden for okkupert, så gjelder Genevekonvensjonen : 

"The Occupying Power is under an obligation to restore and ensure, as far as possible, public order and safety while respecting, unless absolutely prevented, the domestic laws in force in the occupied territory".

Israel har ingen mulighet til å innføre israelsk lov på okkupert område, ettersom det strider med Genevekonvensjonen, og det er derfor i beste fall militær lov som gjelder.

Dersom Israel benyttet ordinær israelsk strafferett mot palestinere, ville det helt korrekt antyde at de palestinske områdene var annektert av Israel, noe som heller ikke er ønskelig.
Det er heller ikke politistyrker som opererer i disse områdene, men militære styrker, som også gjør at militær lov gjelder.

Samtidig er det åpenbart at folk som kaster stein på militære styrker, eller forsøker å detonere selvmordsbomber, knivstikke, eller på annen måte angripe israelske styrker, må straffes. Det eneste alternativet da, er militær lov, og i mange tilfeller administrativ varetekt.

Israelske barn, som i de fleste tilfeller er ungdommer mellom 16 og 18 år, som kaster stein eller på andre måter angriper militære styrker, bør få en reaksjon.

De kan på generelt grunnlag ikke stilles for en sivil rett, eller være underlagt ordinær israelsk lov, ettersom det strider med internasjonale lover, så hva er alternativet?

Personlig mener jeg de burde slutte å fengsle personer under 18 år, men forstår samtidig at det ikke er noe særlig alternativ.
Israel har ingen mulighet til å drive barnevern eller ungdomsarbeid i palestinske områder, og det er lite som tyder på at palestinerne selv vil ta tak i dette.

Om noe, så burde Israel i det minste slippe fri de som kun er fengslet for steinkasting, eventuelt med en advarsel om at gjentatte lovbrudd vil straffes med fengsel, og deretter hatt egne ungdomsfengsel med "propaganda-ministeriet" til stede, for å forsøke å få disse ungdommene til å bli noe annet enn terrorister når de vokser opp.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Endelig litt fremgang internt i Israel. For første gang innrømmer Netanyahus regjering den juridiske diskrimineringen av palestinere.

Som kjent dømmer Israel barn under militær lov, som eneste rettsstat i verden med en slik praksis. Men kun palestinske barn.

Dette er noe Israel er blitt kritisert for fra alle hold, selv fra USA.

https://www.nrk.no/urix/netanyahu-radgiver-innrommer-diskriminering-av-palestinere-1.16661212

 

 

Interessant at Tamir Pardo og Regev sier at Israel praktiserer apartheid.

 

Sitat

Tamir Pardo, tidligere toppsjef i Israels mektige etterretningstjeneste Mossad, sa også nylig at Israel praktiserer apartheid.

Eks-spionsjefen begrunner dette med at israelere og palestinere på Vestbredden ikke er likestilt overfor loven.

Det faktuelle i det han sier stemmer, innrømmer Regev.

– Vi har én lov som gjelder for våre borgere, mens palestinere er underlagt militærlov

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Psykake said:

Israel bryr seg ikke om internasjonal fordømmelse. 

Har det noen praktisk betydning om det er 5000, 8000 eller 15000 døde sivile? 

Forholdet mellom antall Hamas-krigere og sivile har en betydning. På grunn av Hamas-propaganda som viser få døde Hamas-krigere så har mange blitt overbevist om at Israel angriper sivile mål for å få hevn.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Forholdet mellom antall Hamas-krigere og sivile har en betydning. På grunn av Hamas-propaganda som viser få døde Hamas-krigere så har mange blitt overbevist om at Israel angriper sivile mål for å få hevn.

Om Israel tar hevn eller ei har ikke så mye å si for normale mennesker som reagerer på at Israel dreper tusenvis av sivile. 

Om det er 5000, 8000 eller 15000 døde sivile, spiller heller ingen stor rolle.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Psykake said:

Om Israel tar hevn eller ei har ikke så mye å si for normale mennesker som reagerer på at Israel dreper tusenvis av sivile. 

Om det er 5000, 8000 eller 15000 døde sivile, spiller heller ingen stor rolle.

Sivile dør i krig, og det er ingen grunn til at Gaza skulle være annerledes. Flere millioner tyske sivile døde under andre verdenskrig og det har jeg aldri hørt noen fordømme.

Hamas gjemmer seg blant sivile og områder som blir bedt om å evakuere blir ikke ordentlig evakuert. Da er det umulig å unngå høye sivile tap.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (48 minutter siden):


Har nevnt dette tidligere, men palestinere skal altså forskjellsbehandles, som det også nevnes i intervjuet, så det er ingen stor hemmelighet der.

Israel har ingen mulighet til å innføre israelsk lov på okkupert område, ettersom det strider med Genevekonvensjonen, og det er derfor i beste fall militær lov som gjelder.

Dersom Israel benyttet ordinær israelsk strafferett mot palestinere, ville det helt korrekt antyde at de palestinske områdene var annektert av Israel, noe som heller ikke er ønskelig.

Tilgi meg hvis jeg husker feil, men jeg mener du var rimelig overbevist om at Israel på ingen måte praktiserte apartheid.

Denne forskjellsbehandlingen er pr definisjon apartheid i følge Regev.

 

Forstår jeg det slik at du her sier at Israel har ikke noe annet valg enn å praktisere apartheid? 

Sitat

men palestinere skal altså forskjellsbehandles, som det også nevnes i intervjuet, så det er ingen stor hemmelighet der

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Sivile dør i krig, og det er ingen grunn til at Gaza skulle være annerledes. Flere millioner tyske sivile døde under andre verdenskrig og det har jeg aldri hørt noen fordømme.

Hamas gjemmer seg blant sivile og områder som blir bedt om å evakuere blir ikke ordentlig evakuert. Da er det umulig å unngå høye sivile tap.

Ja, dette er repetert flere ganger i denne tråden. Det gjør det ikke mer relevant av den grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Psykake said:

Ja, dette er repetert flere ganger i denne tråden. Det gjør det ikke mer relevant av den grunn.

Hvorfor er det ikke relevant at Hamas bruke sivile som menneskelige skjold? Det blir naturligvis mye flere sivile dødsfall hvis Israel må kjempe imot Hamas i sivile områder.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...