JK22 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden FN utarbeider en liste over selskaper involvert i opprettholdelse av israelske bosettinger på okkupert palestinsk område, og den spanske jernbaneprodusenten CAG risikeres å settes på denne listen. Fram til våren dette året hadde CAF forsørget et infrastrukturprosjekt i Jerusalem knyttet til bybanetrafikk i mange år, som gjør disses involvering kontroversielt - så meget, at dette vekte bekymringer i flere land deriblant byrådet i Oslo, Norge om man burde velge CAF som selger for transportmateriell til egne trikk- og metrotrafikk. Selve kontroversen er om "den grønne linjen" som vil krysse grønnlinjen mellom Jerusalem byområdet og Vestbredden. Den nye trikketraseen som settes i bygging vil går fra nordre del av Vest-Jerusalem til settlerbyen Gilo som ligger mellom Jerusalem og Betlehem. En settlerby som har eksistert siden 1973, og er svært kontroversielt fordi den er kunstig oppbygd fremfor utviklet som en normal by. Til tross for kraftige advarsler hadde CAF nektet å trekke seg ut, og fram til mai 2025 hadde de internasjonale reaksjonene latt vente på seg i forhåpning om at det vil bli intet av den grønne linjen-prosjektet eller at konsernledelsen vil realisere den potensielle faren. Det hendt ikke. Fra 21. mai 2025 begynte arbeidet på den grønne linjen mens CAF begynte leveransen av de beordrede 114 Urbos 3 trikker i februar 2025. CAF nekte å trekke seg fra eierskapet av 50 % andelen av prosjektet tross en lang rekke til dels alvorlige advarsler. Dermed havner CAF på svartelisten i september 2025, samtidig som det bli langt mer politisk risikobart enn tidligere. Det gjør at Oslo byrådet er satt i en moralsk krise som dels er selvforsynt; siden 2019 hadde det vært kritikk mot å velge CAF - motivert av frykt for at det kan få alvorlige følger som med ordrekansellering og leverandørbrudd. De nye SL 18 trikkene basert på Urbos 3 har så langt vært en suksess sett fra Sporveiens perspektiv, ettersom den spanske leverandøren hadde vært en god samarbeidspartner som klarte å oppfylle de strenge kravene som var stilt i forveien. Samtidige 87 trikk er levert siden 2020, og det er en opsjon på 60 andre trikk i påvent på utvidelse av spornettverket i Oslo for de neste ti årene. Siden ble det besluttet i 2024 - til manges overraskelse - at CAF skulle få den meget luksuriøse ordren for den neste generasjon metrotog, som vil starte med Fornebubanen som skal åpnes i 2029. Den nye generasjonen vil het M4000. 20 M4000 metrotog har blitt bestilt. Det er en opsjon på 90 metrotog for 2030-årene, som vil oppstykkes i separate ordrer - minst to har blitt prosjektert, 7 i første omgang for Fornebubanen og Grorudbanen, og 17 metrotog fra 2032 for Kolsåsbanen og Lambertseterbanen. En utvidelse av T-banen vil finne sted for de neste ti til femten år, og da må man ha en ny generasjon metrotog for ekstra kapasitet. Mange hadde ventet at Siemens skulle vinne ordren. Og ikke bare det... den polske Solario som bygger elbuss, har inngått en kontrakt med Oslo om levering av 183 Urbino 18 leddbuss til Unibuss. Solario eies av CAF. Oslo har i løpet av få år blitt en "CAF-by". Som da betyr at hvis byrådet må stenge ut CAF som fremtidig leverandør - det vites ikke om det vil gjelder elbuss - kan det lede til store utilsiktede problemer i en tid hvor en selger også forsørge oppfølgning, assistanse og kompetanse for kunden som ikke bare-bare kan skifte om, spesielt hvis i større skala. Det verst med alt dette er at dette kunne ha blitt forhindret. Og CAFs ledelsen viser en forbausende mangel på selvrefleks, disse fatter ikke at den grønne linjen i seg selv er en rød tråd som ikke burde krysses. Det virker som de har mistet gangsynet og feilbedømte hele situasjonen som hadde oppstått i de siste måneder. Det burde ha gått opp et lys for dem så snart den spanske statsministeren gikk til frontalangrep på Israel i september. Det neste valget i Spania er om to hele år... 1
Boing_80 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Snikpellik skrev (11 timer siden): De blir ikke behandlet på samme vis som Russland. Dersom Israel utestenges, er det på grunn av de andre landenes reaksjoner etter rapportene som konkluderer med at de begår folkemord ifølge artiklene. Ikke på grunn av okkupasjonen eller krigen i seg selv, som jo har pågått lenge uten noe flertall for utestengelse. Vi må ikke for et øyeblikk tro at elitene jobber ut fra empati og omsorg. Folkeopionen i de fleste land er ganske samstemt omkring det som skjer i Gaza. Her er det mange økonomiske interesser på spill. Jeg fornekter ikke det faktum at borgere i ulike land er drevet av empati. Elitene stoler jeg rett og slett ikke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå