0laf Skrevet lørdag kl 18:36 Skrevet lørdag kl 18:36 (endret) Rhabagatz skrev (51 minutter siden): *fire eller fem gjengvoldtekter *åtte voldtekter eller grove overgrep (uvisst om gjengvoldtektene inngår her) *tre lemlestelser *20-30 tilfeller med beføling og/eller seksuelle trusler Må innrømme at når jeg våknet i morges så hadde jeg aldri sett for meg å ende opp midt i en debatt om hvor mange lemlestelser og voldtekter islamistiske terrorister utførte når de drepte over tusen uskyldige mennesker, fordi en eller annen fjott på nettet tror at åtte voldtekter er bedre enn ti, i en merkelig desillusjonert støtte til en av verdens verste terrororganisasjoner ? Endret lørdag kl 19:09 av 0laf 7 1
Ballalaika Skrevet lørdag kl 18:37 Skrevet lørdag kl 18:37 Rhabagatz skrev (19 minutter siden): Som sagt: *fire eller fem gjengvoldtekter *åtte voldtekter eller grove overgrep (uvisst om gjengvoldtektene inngår her) *tre lemlestelser *20-30 tilfeller med beføling og/eller seksuelle trusler Sitat Gotta pump those numbers up. Those are rookie numbers in this racket. 5
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 18:38 Skrevet lørdag kl 18:38 (endret) Jeg forstår at det kan være verre å dokumentere hver enkelt voldtekt 3 år etter at hendelsene har skjedd og likene er begravd (eller brent) når man i hovedsak baserer seg på vitnesbyrd fra 15 personer, men å bare hoppe bukk over funnene og konklusjonen i rapporten man selv legger frem blir litt latterlig. Dog ikke overrasket i det hele tatt. Det er jo alltid slik når dere stolt legger frem en hendelse eller en rapport, dere har cherrypicket det dere liker og så laget deres egne konklusjoner om det. Det virker ikke egentlig som at antall voldtekter heller er poenget med rapporten engang. Endret lørdag kl 18:48 av DukeNukem3d 5
Rhabagatz Skrevet lørdag kl 18:51 Skrevet lørdag kl 18:51 (endret) 14 minutes ago, DukeNukem3d said: Jeg forstår at det kan være verre å dokumentere hver enkelt voldtekt 3 år etter at hendelsene har skjedd og likene er begravd (eller brent) når man i hovedsak baserer seg på vitnesbyrd fra 15 personer, men å bare hoppe bukk over funnene og konklusjonen i rapporten man selv legger frem blir litt latterlig. Dog ikke overrasket i det hele tatt. Det er jo alltid slik når dere stolt legger frem en hendelse eller en rapport, dere har cherrypicket det dere liker og så laget deres egne konklusjoner om det. Jeg registrerer at du åpenbart synes det er for "få" voldtekter. Jeg gjentar min kommentar: Så blir det åpent spørsmål om hvilke adjektiver man bruker og hvilke konklusjoner man trekker fra disse tallene. Men å kalle det for cherrypicking og klage på få vitner, det går imot det forfatterne av rapporten selv hevder, nemlig at de har brukt all tilgjengelig informasjon og laget en "comprehensive" (omfattende/altomfattende) rapport. Forfatterne er for øvrig en professor, en dommer og en oberst. Endret lørdag kl 18:53 av Rhabagatz 3 1
DukeNukem3d Skrevet lørdag kl 18:54 Skrevet lørdag kl 18:54 (endret) Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Så blir det åpent spørsmål om hvilke adjektiver man bruker og hvilke konklusjoner man trekker fra disse tallene. Vel, de som har laget rapporten du viser til fant ihvertfall følgende konklusjon: Hamas brukte seksuell vold systematisk som våpen. Så det er tydeligvis ikke så åpent når du først legger denne rapporten til grunn Endret lørdag kl 18:55 av DukeNukem3d 6 1
Tussi Skrevet lørdag kl 18:56 Skrevet lørdag kl 18:56 DukeNukem3d skrev (Akkurat nå): Vel, de som har laget rapporten du viser til fant ihvertfall følgende konklusjon: Hamas brukte seksuell vold systematisk som våpen. Så det er tydeligvis ikke så åpent når du først legger denne rapporten til grunn Hamas er jo også på FNs liste over de som bruler seksualisert vold, så det er jo det. 7
Tussi Skrevet lørdag kl 18:58 Skrevet lørdag kl 18:58 Israel fikk en advarsel. Hamas er nå svartelistet https://www.haaretz.com/israel-news/2025-08-14/ty-article/.premium/for-first-time-un-blacklists-hamas-for-sexual-violence-on-october-7-against-hostages/00000198-aa35-dff4-a39e-abbfd0d90000 4
Rhabagatz Skrevet lørdag kl 19:01 Skrevet lørdag kl 19:01 (endret) 15 minutes ago, Tussi said: Hamas er jo også på FNs liste over de som bruler seksualisert vold, så det er jo det. Hvis man virkelig er interessert i å finne ut hva som skjedde, og ikke bare er en utsendt medarbeider for MIFF, kan jeg anbefale denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/verden/i/AvKPJz/ny-rapport-hamas-anklages-for-systematisk-seksuell-vold Den er bak betalingsmur, men du kan kanskje få lest den hvis du slår av javascript. Endret lørdag kl 19:11 av Rhabagatz 3
Tussi Skrevet lørdag kl 19:20 Skrevet lørdag kl 19:20 Rhabagatz skrev (19 minutter siden): Hvis man virkelig er interessert i å finne ut hva som skjedde, og ikke bare er en utsendt medarbeider for MIFF, kan jeg anbefale denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/verden/i/AvKPJz/ny-rapport-hamas-anklages-for-systematisk-seksuell-vold Den er bak betalingsmur, men du kan kanskje få lest den hvis du slår av javascript. Du kunne kanskje sett mitt neste innlegg før du kommer med usaklige MIFF-kommentarer? 6 1
Rhabagatz Skrevet lørdag kl 19:22 Skrevet lørdag kl 19:22 1 minute ago, Tussi said: Du kunne kanskje sett mitt neste innlegg før du kommer med usaklige MIFF-kommentarer? Den var ikke rettet mot deg. 2
Tussi Skrevet lørdag kl 19:23 Skrevet lørdag kl 19:23 Rhabagatz skrev (Akkurat nå): Den var ikke rettet mot deg. Ok.
Ballalaika Skrevet lørdag kl 20:02 Skrevet lørdag kl 20:02 En kortfattet artikkel med intervju av to amanuensiser fra Krigsskolen om kapasiteter, taktikk og strategi for Hamas ifht kommende offensiv: Ekspert: Hamas er under sterkt militært press https://share.google/4aAoqPKJYbxz1dt5q 4 3
Sir Skrevet lørdag kl 20:42 Skrevet lørdag kl 20:42 Rhabagatz skrev (2 timer siden): Wikipedia! The Dinah Project Report: a comprehensive account of the sexual violence that occurred on and after October 7 all available information regarding the sexual violence perpetrated on October 7 and in captivity Som sagt: *fire eller fem gjengvoldtekter *åtte voldtekter eller grove overgrep (uvisst om gjengvoldtektene inngår her) *tre lemlestelser *20-30 tilfeller med beføling og/eller seksuelle trusler Men du ser ut til å foretrekke Wikipedia. Som jeg skrev: Dette er ikke å benekte. Dette er å forholde seg til kunnskapen som finnes om hendelsene 7. oktober. Det reelle antallet er nok høyere, men uvisst hvor mye høyere. Så blir det åpent spørsmål om hvilke adjektiver man bruker og hvilke konklusjoner man trekker fra disse tallene. Dette er benektelse, villedning, eller ignoranse. Det står tydelig i rapporten at det er direkte real-time vitner som er kilden til det du nevner. Altså folk som sier de fysisk så at dette skjedde, og var der når det skjedde: *fire eller fem gjengvoldtekter *åtte voldtekter eller grove overgrep (uvisst om gjengvoldtektene inngår her) *tre lemlestelser. Rapporten viser også til mange andre kilder med ofre som kommer i tillegg til det overnevnte, sikkert med noe overlapping, der en ambulansearbeider har funnet et av ofrene et annet øyenvitne så ble voldtatt tidligere på dagen. Å legge dette frem som at vi "vet" bare om rundt 15 voldtekter totalt sett er absolutt feil. 7
0laf Skrevet søndag kl 00:23 Skrevet søndag kl 00:23 Ballalaika skrev (4 timer siden): En kortfattet artikkel med intervju av to amanuensiser fra Krigsskolen om kapasiteter, taktikk og strategi for Hamas ifht kommende offensiv: "Den israelske hæren står overfor en kombinasjon bakholdsangrep, tunnelkomplekser og improviserte sprengladninger når de skal ta kontroll over Gaza by" "De har vært under et sterkt militært press og lidd store tap siden angrepet på Israel 7. oktober 2023" Bra artikkel, men dette er jo feil, det som foregår i Gaza er folkemord og etnisk rensning, det er ingen som bedriver væpnet kamp mot Israel eller terror, og de eneste som har lidd store tap er journalister og leger, som dør som fluer 2
Ballalaika Skrevet søndag kl 00:33 Skrevet søndag kl 00:33 0laf skrev (9 minutter siden): "Den israelske hæren står overfor en kombinasjon bakholdsangrep, tunnelkomplekser og improviserte sprengladninger når de skal ta kontroll over Gaza by" "De har vært under et sterkt militært press og lidd store tap siden angrepet på Israel 7. oktober 2023" Bra artikkel, men dette er jo feil, det som foregår i Gaza er folkemord og etnisk rensning, det er ingen som bedriver væpnet kamp mot Israel eller terror, og de eneste som har lidd store tap er journalister og leger, som dør som fluer Hva skal vi med Forsvarets Høyskole når vi har Tik Tok? 4
Ballalaika Skrevet søndag kl 00:44 Skrevet søndag kl 00:44 (endret) Rhabagatz skrev (6 timer siden): Som sagt: *fire eller fem gjengvoldtekter *åtte voldtekter eller grove overgrep (uvisst om gjengvoldtektene inngår her) *tre lemlestelser *20-30 tilfeller med beføling og/eller seksuelle trusler De 4-5(kjente)gjengvoldtektene inngår ikke i de 8 grov seksuelle overgrep/voldtektene. Seksuelle trusler går bla på å true gisler i Gaza med tvangsgifte. Hvis man lurer på hva som menes med 'lemleste' så er feks to av tilfellene å skjære av brystene på noen. Sitat It is important to note that one of the hallmarks of CRSV is the public nature of the sexual attack, which is purposefully done out in the open in front of spectators in order to instill yet more fear and terror. Men de er jo ikke en terrorgruppe, selvfølgelig. Endret søndag kl 00:55 av Ballalaika 5
shockorshot Skrevet søndag kl 00:58 Skrevet søndag kl 00:58 Jeg har et enkelt spørsmål. Hvis israel hadde sluttet med krigsforbrytelser og etnisk rensing, har israel rett til å fortsette krigen i Gaza? 4
shockorshot Skrevet søndag kl 04:26 Skrevet søndag kl 04:26 4 minutes ago, Mannen med ljåen said: Har du sluttet å banke kona di? Er du uenig i at Israel har begått krigsforbrytelser? 4
Rhabagatz Skrevet søndag kl 04:54 Skrevet søndag kl 04:54 (endret) 8 hours ago, Sir said: Dette er benektelse, villedning, eller ignoranse. Det står tydelig i rapporten at det er direkte real-time vitner som er kilden til det du nevner. Altså folk som sier de fysisk så at dette skjedde, og var der når det skjedde: *fire eller fem gjengvoldtekter *åtte voldtekter eller grove overgrep (uvisst om gjengvoldtektene inngår her) *tre lemlestelser. Rapporten viser også til mange andre kilder med ofre som kommer i tillegg til det overnevnte, sikkert med noe overlapping, der en ambulansearbeider har funnet et av ofrene et annet øyenvitne så ble voldtatt tidligere på dagen. Å legge dette frem som at vi "vet" bare om rundt 15 voldtekter totalt sett er absolutt feil. Jeg er åpen for denne kritikken, selv om jeg gjentatte ganger slår fast at det reelle tallet er høyere. Jeg summerte identifiserte ofre + vitnemål fordi det var i disse kategoriene vi har klare tall. For de andre kategoriene informasjonen uklar, og usikkerheten er mye større. (bl.a. inngår Zaka-vitnemål i rapporten). Det finnes unektelig et visst antall voldtekter som vi ikke har vitner på, og hvor offeret er drept. I tillegg finnes den "noen" ofre som får hjelp fra helsevesenet og som ikke ville la seg intervjue, med dette er et fåtall. Informasjon om disse er ikke tilgjengelig på grunn av taushetsplikt. Tallene fra Dinah-rapporten gir en klar indikasjon på omfanget av overgrepene. Når noen reagerer på at det bare er 15 vitner, er det naturlige spørsmålet - hvis det "bare" er femten vitner, tyder ikke det på at omfanget kanskje er mindre enn det man har fått forestillinger om? Dette er den mest fullstendige oversikten over seksuelle overgrep vi har. Alle kan lese den selv og gjøre seg opp en mening. Hvorvidt dette skal klassifiseres som massivt, grovt, forbrytelser mot menneskeheten, bruk av voldtekt som våpen e.l., er en annen debatt. Det som er utvilsomt er at hver eneste voldtekt er en svært grov forbrytelse. Endret søndag kl 04:59 av Rhabagatz 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå