Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

the 3 X skrev (9 minutter siden):

Konflikten Ukraina/ruzzland og Israel/Terroristene Hamas er egentlig ganske samme sak..

I så fall er det vel Russland/Putin og Israel som er like?

bortsett fra at Putin vil ha områder som tilhørte russerne siste hundre årene, mens Israel vil ha områder det bodde jøder i for to tusen år siden. :whistle:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, internett og propaganda apparatet til Hamas (og tilhengere) er midlertidig stoppet og hylekoret er allerede i gang i vestlig presse. Reportere som sitter trygge på hotellet i Israel og spyr ut Hamas propaganda dagtid og tar seg en kald drink i baren på kvelden. For all del, man blir jo sliten av å bære en diger vest for publikum hele dagen. 

Jeg håper at IDF rensker grundig ut det som er av Hamas terrorister, slik at vi kan leve trygt i et fritt samfunn. Du vet et slikt samfunn som Hamas og deres likestilte religiøse fanatikere hater, og der reportere kan føle seg trygge. Av og til må man bare vaske bilen selv om møkka kommer tilbake.

Du kan ta av deg klovnedrakten, ikke en eneste journalist som har dekket konflikten mellom Israel og Palestinere har dødd på Israels ordinære territorium (der de nå rapporterer fra) siden 1948, meg bekjent.

IMG_6193.thumb.jpeg.ff3eb74c4e8b7df325c4557260f4a41b.jpeg
 

Men i Italia derimot bør de gå med vest.

IMG_6195.thumb.jpeg.29fc4bc4735f33bfdb689ef8210b538e.jpeg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hvis Israel går inn i Gaza så endrer jo krigen også natur. Men om det blir bedre eller verre, mtp. ødeleggelser er jammen ikke godt å si. Ikke at flyangrep er så kirurgisk som man skulle ønske i en tett by, men ting blir sjelden bedre av at bakkestyrker kriger mot hverandre i urbane områder. Da må de i så fall ta og holde på gater og nabolag, relativt fort, for å unngå stillingskrig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Soles said:

Så hvis Israel holder på i et halvt år, er det ikke mye igjen av Gaza dessverre.

Jeg støtter Israel, fordi dem har rett til å slå tilbake mot de som går til krig mot en relativt sterkere forsvarsmakt.

De får smake sin egen medisin Hamas.

Hvis Israel holder på i et halvt år så vil de miste min støtte. Jeg støtter dem i å fjerne Hamas, men ikke om de bare ønsker å utslette Gaza.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (4 minutter siden):

Helt enig, Israel er det eneste demokratiet dere nede, omgitt av rene "røverstater"..

Konflikten Ukraina/ruzzland og Israel/Terroristene Hamas er egentlig ganske samme sak..

Det er land som dyrker fred og frihet, som blir angrepet av diktatur og terrorist stater, som dyrker hat og vold.

Eneste årsak til at Israel får mindre støtte i mange vestlige land, er venstresidens årelange adopsjon av nazi ideologi..

Jeg tror en del personer på venstresiden sympatiserer med Palestina, fordi Palestina er den svake part i konflikten. Det har ikke noe med antisemittisme å gjøre. 

Ellers er jeg enig i at det finnes en del likhetstrekk mellom Israel/Hamas konflikten, og Ukraina/Russland konflikten. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.M said:

I så fall er det vel Russland/Putin og Israel som er like?

bortsett fra at Putin vil ha områder som tilhørte russerne siste hundre årene, mens Israel vil ha områder det bodde jøder i for to tusen år siden. :whistle:

Hvilke områder snakker du om? Er det hele Israel? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

I så fall er det vel Russland/Putin og Israel som er like?

bortsett fra at Putin vil ha områder som tilhørte russerne siste hundre årene, mens Israel vil ha områder det bodde jøder i for to tusen år siden. :whistle:

Nei, Putin og Hamas ønsker terror å helvete på jord...er du uenig i det også..?? 

Men nå svarer du vel neppe...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Camlon said:

Hvis Israel holder på i et halvt år så vil de miste min støtte. Jeg støtter dem i å fjerne Hamas, men ikke om de bare ønsker å utslette Gaza.



Så lenge folk på Gaza støtter Hamas ser jeg ingen annen utvei enn en langvarig krig som systematisk eroderer Hamas. Faren er at man kan styrke motstanden, og måttet drepe veldig mange.

Men hva er alternativet?

Folk som snakker om "fred" og "våpenhvile", inkludert regjeringen vår, synes jeg bør reise ned og stille seg foran rakettene til Hamas.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (Akkurat nå):

Er det også negativt...?

selvsagt ikke, men "det eneste demokratiet der nede" kan få det til å virke som jøder liksom har egenskaper som er bedre enn naboene der nede.

Faktum er jo at, hadde jødene også bodd sammenhengende i området på linje med andre, ville de ikke hatt den type samfunn som de har nå.

Jøder er altså ikke medfødte mer tolerante, demokratiske eller liberalistiske, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 minutter siden):

Venstresiden sympatiserer med palestinerne fordi de hater vesten og usa. 

Ja, desverre er det en del som gjør det. Men kanskje mer av den "gamle garden". Ungdom som i dag står på venstresiden, virker veldig pro-USA, kanskje enda mer enn høyresiden. Men de er fortsatt ikke pro-Israel... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Brother Ursus said:

Så lenge folk på Gaza støtter Hamas ser jeg ingen annen utvei enn en langvarig krig som systematisk eroderer Hamas. Faren er at man kan styrke motstanden, og måttet drepe veldig mange.

Men hva er alternativet?

Folk som snakker om "fred" og "våpenhvile", inkludert regjeringen vår, synes jeg bør reise ned og stille seg foran rakettene til Hamas.

Alternativet er å sende inn bakkestyrker, omringe Hamas i Gaza by og knuse dem.

Jeg er rimelig sikker på at det er hva Israel planlegger og krigen vil derfor ikke være ekstremt langvarig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Jeg er rimelig sikker på at det er hva Israel planlegger og krigen vil derfor ikke være ekstremt langvarig.


Israel ønsker åpenbart ikke en lang krig, det er ikke i deres interesse.

Samtidig så vil det være vanskelig å få tatt Hamas med den posisjonen de har i Gaza, med forsyninger, våpen, tuneller og annet, samt støtte fra Iran, Hezbolla og andre gærninger i midtøsten.

Netanyahu var nettopp ute nå og uttalte at krigen trolig vil være langvarig, men at det var deres andre "frigjøringskrig", (den første var mellom 1947 og 1949), og at de ville vinne frem, å utslette Hamas.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Brother Ursus said:

Og det er nok nødvendig for å ta ut Hamas ved roten, men blir det noe mindre blodig enn en luftkampanje?

Trolig ikke, men det viktigste er etter min mening ikke antall døde, men å få løst problemet i rimelig tid sånn at resten kan gå tilbake til normalt liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...