Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutes ago, Kone said:

Det er umulig å ta dette her seriøst.

Jeg stoler mer på ordene som kommer fra han, som faktisk har vokst opp sammen med Hamas, sett hvordan Palestinere flest egentlig er, som forteller sannheten om religionen Islam, når de gikk ut i gata å feiret etter terrorangrepet mot Israel, enn hva folk langt ute på venstresiden kommer med av narrativer og løgn.

Palestinere ønsker ikke fred med noen, det er det bare å ta innover seg.

Altså, hvis man leter frem en Palestiner som motsier Yousef vil du tilskrive det vitnesbyrdet samme gravitas? Eller er du bare veldig fornøyd med å ha funnet et individ som deler din forståelse, og ønsker at det skal bety mer enn bare akkurat dét; At du har funnet et individ som du er enig med?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutes ago, Atib Azzad said:

Altså, hvis man leter frem en Palestiner som motsier Yousef vil du tilskrive det vitnesbyrdet samme gravitas? Eller er du bare veldig fornøyd med å ha funnet et individ som deler din forståelse, og ønsker at det skal bety mer enn bare akkurat dét; At du har funnet et individ som du er enig med?

Alternativt kan man finne en jøde som sier noe man liker, og tillegge det masse vekt. Men, vent - det er jo en self-hating jew, det.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at det å ha vokst opp med Hamas (og ha en far som leder av Hamas), gir et unikt innblikk i denne konflikten og hvor forkvakla religion Islam faktisk er, og at det gir mer tyngde enn å plukke en tilfeldig Palestiner fra gata. All ære til han som faktisk gikk imot sin egen far, og som nå forteller sannheten.

Men, det passer ikke inn i narrativet vi blir servert i media, og til venstresiden.

Endret av Kone
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
2 minutes ago, Rhabagatz said:

Alternativt kan man finne en jøde som sier noe man liker, og tillegge det masse vekt. Men, vent - det er jo en self-hating jew, det.

Jeg synes det å basere seg så kraftig på individer var så dumt, at jeg ikke la merke til at hen avsluttet inlegget sitt med å erklære at Palestinere (altså som gruppe, alle) ikke ønsker fred med noen.
Nyansert påstand..

• Liker 3
Skrevet
Kone skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at det å ha vokst opp med Hamas (og ha en far som leder av Hamas), gir et unikt innblikk i denne konflikten og hvor forkvakla religion Islam faktisk er, og at det gir mer tyngde enn å plukke en tilfeldig Palestiner fra gata. All ære til han som faktisk gikk imot sin egen far, og som nå forteller sannheten.

Men, det passer ikke inn i narrativet vi blir servert i media, og til venstresiden.

Det gir et godt innblikk i hvordan islamister tenker. Men jeg har flere muslimer i min omgangskrets og et par som venner som absolutt ikke er slik

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, hocanee said:

Å sitte å vente på nye 7.oktober? 

Det er ikke et valg.

Nå endret du premisset for mitt svar. Israel har hatt et valg hele veien, og valgene de har tatt har vært en svært viktig faktor i å føre oss der vi er. 

Forestillingen om at man er et passivt offer er noe begge parter elsker å ty til. Da blir det mye lettere å begå overgrep.

• Liker 4
Skrevet

Har Hamas-lederne vært ute å bekreftet at de overlevde? Vi husker jo hvor viktig det var for Hitler å prate på radio så fort som mulig etter Claus Von Stauffenberg sin bombe ikke tok livet av han likevel. Er det kanskje et tegn på at hvis de overlevde så er de krøplinger ala gjengen i Hizbollah? Bare lurer

• Liker 4
Skrevet (endret)
Kone skrev (56 minutter siden):

Det er umulig å ta dette her seriøst.

Jeg stoler mer på ordene som kommer fra han, som faktisk har vokst opp sammen med Hamas, sett hvordan Palestinere flest egentlig er, som forteller sannheten om religionen Islam, når de gikk ut i gata å feiret etter terrorangrepet mot Israel, enn hva folk langt ute på venstresiden kommer med av narrativer og løgn.

Palestinere ønsker ikke fred med noen, det er det bare å ta innover seg.

Det er vel heller det at du er enig med han, og derfor har valgt deg ut nettopp denne personen å «stole på» fordi han bekrefter ditt syn. Selv om han er rasist og generaliserer alle palestinere og alle muslimer til å skulle være bare én ting - «nazister».

Det finnes dog mange palestinere både i Israel og i Palestina som mener helt andre ting, og har et sunnere menneskesyn enn denne mannen. Akkurat det samme gjelder israelere, enten de er muslimer, jøder eller noe annet.

Folk som ikke har sunket så lavt at de definerer og nedvurderer andre mennesker kun etter deres livssyn eller opprinnelse, men ut fra hva de selv mener, er verdt å lytte til. Og de er det heldigvis mange flere av.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (20 minutter siden):

Har Hamas-lederne vært ute å bekreftet at de overlevde? Vi husker jo hvor viktig det var for Hitler å prate på radio så fort som mulig etter Claus Von Stauffenberg sin bombe ikke tok livet av han likevel. Er det kanskje et tegn på at hvis de overlevde så er de krøplinger ala gjengen i Hizbollah? Bare lurer

Ifølge rapporter i israelske medier har angrepet trolig ikke vært en suksess, i hvert fall ikke en full suksess. Ut fra hva vi vet til nå kan det hende Hamas en sjelden gang har meldt sannheten etter et attentatforsøk.

Det skal også ha vært uenigheter blant israelske militære ledere om angrepet, og om timingen.

Israeli officials said to doubt success of strike on Hamas leaders in Doha
https://www.timesofisrael.com/israeli-officials-said-to-doubt-success-of-strike-on-hamas-leaders-in-doha/

Top defense officials cited as having opposed strike’s timing; Israel, US reportedly promised Doha that Hamas wouldn’t be hit in Qatar; Trump ‘not thrilled about whole situation’.

Israeli officials appeared on Wednesday to increasingly cast doubt on the success of the previous day’s strike in Qatar targeting the leaders of the Hamas terror group’s politburo, with a series of anonymous quotes to Hebrew-language outlets.

The Kan public broadcaster said in an unsourced report that Israel had informed the United States that the chances that the strike had been successful had decreased significantly.

“Right now there’s no indication that the terrorists were killed,” an anonymous source was quoted telling Channel 12 news. “We continue to hope they were assassinated, but optimism is fading.”

Similar sentiments were reported by Kan, which quoted an official as saying that the final results needed to be seen but that it was possible the strike had not achieved “the desired result.”

Two sources from the defense and intelligence community told Ynet that, in the outlet’s words, they were “pessimistic regarding the lethality of the strike on most of the targets, and perhaps all of them.” A battle damage assessment was ongoing, the report said.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

“Right now there’s no indication that the terrorists were killed,” an anonymous source was quoted telling Channel 12 news. “We continue to hope they were assassinated, but optimism is fading.”

Surt.

"Hamas, which has sometimes only confirmed the assassination of its leaders months later, has offered no proof that al-Hayya and other senior figures had survived."

Stemmer det. Men overlevde de så tar det vel ikke måneder, med mindre de kommer tilbake som krøplinger i rullestol som Hizbollah.

Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Men poenget mitt er, du dømmer israelske sivile basert på hva de har stemt (selv om et flertall lenge før krigen ville fjernet Netanyahu), men palestinske sivile som fortsatt ønsker krig og terror, der er du opptatt av at alle er så uskyldige. Selv om de jublet, spyttet og slo gislene da de kom inn i Gaza

Det er noe som ikke stemmer her. 

"people's beliefs come primarily from their intuitions, and rational thought often comes after to justify initial beliefs."

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Righteous_Mind

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er vel heller det at du er enig med han, og derfor har valgt deg ut nettopp denne personen å «stole på» fordi han bekrefter ditt syn. Selv om han er rasist og generaliserer alle palestinere og alle muslimer til å skulle være bare én ting - «nazister».

Det finnes dog mange palestinere både i Israel og i Palestina som mener helt andre ting, og har et sunnere menneskesyn enn denne mannen. Akkurat det samme gjelder israelere, enten de er muslimer, jøder eller noe annet.

Folk som ikke har sunket så lavt at de definerer og nedvurderer andre mennesker kun etter deres livssyn eller opprinnelse, men ut fra hva de selv mener, er verdt å lytte til. Og de er det heldigvis mange flere av.

Å kalle han rasist er bare totalt skivebom, men dette har jo blitt merkevaren til dere langt ute på venstresiden, en gjeng med hyklere som kaller meningmotstandere for rasister så fort noen kommer med andre meninger og innfallsvinkler. Kommer det kritikk av Islam så går dere totalt av skaftet.

Mosab Hasan yousef er en viktig stemme oppe i all venstregalskapens narrativer og løgner, og bra er det.

Endret av Kone
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
UglaSukk skrev (3 timer siden):

Jeg skjønte ikke helt teorien om en "flare gun". Om det er personen på dekk det siktes til.

De mener de på dekk skyter den rett opp og så kommer den rett ned. Tror jeg. Kan ikke heller si at jeg ser bildene bekrefter det.

• Liker 2
Skrevet
Rune_says skrev (3 timer siden):

OK, så da er du uenig med @Sir som skrev at Katz uttalelse om å "åpne helvetes porter" var "et prakteksempel på å misforstå kommunikasjon rettet internt i Israel"...   

@0laf er inne på den samme apologetiske linjen... at vi "misforstår" budskapet og at det er en mildere form for helvete enn den vestlige stereotypien (som Katz helt åpenbar sikter til

Er muligens det ja

Rune_says skrev (3 timer siden):

MEN det er den vestlige stereotypen som Katz mener - at IDF oppfører seg som demoner som strømmer ut fra helvete for å skyte, brenne, bombe alle sivile som måtte være igjen i Gaza....

Nei....

• Liker 4
Skrevet (endret)
Kone skrev (32 minutter siden):

Å kalle han rasist er bare totalt skivebom, men dette har jo blitt merkevaren til dere langt ute på venstresiden, en gjeng med hyklere som kaller meningmotstandere for rasister så fort noen kommer med andre meninger og innfallsvinkler. Kommer det kritikk av Islam så går dere totalt av skaftet.

Mosab Hasan yousef er en viktig stemme oppe i all venstregalskapens narrativer og løgner, og bra er det.

Rasisme er rasisme, enten man nedvurderer eller generaliserer folk etter hudfarge, opprinnelse, eller i Mosab Hasans Yousefs tilfelle - religion. Å kalle alle muslimer for «nazister» er ikke legitim kritikk av hverken muslimer eller islam. Det er rasisme.

Du må gjerne gå enda lengre bort fra saklighet og stemple meg som «hykler» og «langt ute på venstresiden», men dette er ikke noe argument, ei heller befinner jeg meg på noen venstreside med mindre du har fått for deg at Høyre har skiftet totalt blokk og retning. Jeg tenker at du kommer lengre ved å forsøke å holde deg litt mer saklig enn å fokusere på hva slags personkarakteristikker du tror folk du er uenig med skulle ha.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Rasisme er rasisme, enten man nedvurderer eller generaliserer folk etter hudfarge, opprinnelse, eller i Mosab Hasans Yousefs tilfelle - religion. Å kalle alle muslimer for «nazister» er ikke legitim kritikk av hverken muslimer eller islam. Det er rasisme.

Du må gjerne gå enda lengre bort fra saklighet og stemple meg som «hykler» og «langt ute på venstresiden», men dette er ikke noe argument, ei heller befinner jeg meg på noen venstreside med mindre du har fått for deg at Høyre har skiftet totalt blokk og retning. Jeg tenker at du kommer lengre ved å forsøke å holde deg litt mer saklig enn å fokusere på hva slags personkarakteristikker du tror folk du er uenig med skulle ha.

Det er ikke rasisme det han kommer med, det kan du gjerne gjenta til du blir blå.

Ut fra hans bakgrunn og ståsted så er det helt legitim kritikk av både Islam og Palestinere.

Nå kom jo Erna Solberg selv med svært tvilsomme uttalelser, så ikke mye bedre i den leiren.

https://www.nettavisen.no/nyheter/rotter-og-rettigheter/s/12-95-3423925965?fbclid=IwY2xjawMujbFleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBZV3RGV3J4Zmg0dVA1TlJIAR5DdvHTuiFiJGwj7Pw44O-pAmZ8-0_O4N2AZENrNRS0wpM3-xyz7JSESPzqkw_aem_9uJqsyvo-6IugtUUpNZNHw

Endret av Kone
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kone skrev (18 minutter siden):

Det er ikke rasisme det han kommer med, det kan du gjerne gjenta til du blir blå, men det er altså ikke.

Ut fra hans bakgrunn og ståsted så er det helt legitim kritikk av både Islam og Palestinere.

Jo, islamofobi er og blir rasisme. Å stemple alle verdens muslimer som «nazister» er åpenbart grovt nedvurderende og rasistisk. Dette er ikke legitim kritikk av en religion eller folk, uansett ståsted.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Jo, islamofobi er og blir rasisme. Å stemple alle verdens muslimer som «nazister» er åpenbart grovt nedvurderende og rasistisk. Dette er ikke legitim kritikk av en religion eller folk, uansett ståsted.

Jeg venta på det, og der kom islamofob.

Du vet tydeligvis ikke hvem du kritiserer, men her har du en video du kan se, om nettopp en som kaller han det

Det er faktisk enda mer skivebom og helt ute på jordet å kalle han islamofob.

Endret av Kone
  • Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

islamofobi er og blir rasisme.

Det ender opp med å bli et uttrykk som parerer all kritikk av Islam, også den sanne og nødvendige. Så er det ikke slik at de dårlige ideene blir noe bedre fordi noen hvite konvertitter omfavner de (ofte enda mer ekstremt enn de fleste muslimer selv). Så at det skulle ha noe med rasisme å gjøre kan jeg ikke skjønne. Man er kritisk til en dårlig ide, så er debatten om min oppfatning av den dårlige ideen er overdrevet. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...