Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Du kommer uansett ikke utenom at folk stemmer av fri vilje, dette er ikke et kjøpt valg

Haha dagens. USA er i ferd med å bli et oligarki styrt av de med penger. Penger er alt når det kommer til amerikanske presidentvalg.

Jeg er villig til å vedde venstre nyra mi på at vi hadde hørt noe helt annet fra deg hvis det var 200 millioner dollar Trump mottok fra en Sjeik i Qatar enn en israeler. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rune_says skrev (10 minutter siden):

Likevel klarer ikke IDF å se forskjell på barn og Hamas ved matutleveringer osv??

Hvis du leser det jeg skriver med mer ettertanke ser du at poenget var at Hamas bruker ikke uniformer annet enn som paradeuniformer for propagandaformål.

Barn er barn, de skal ikke få dødsstraff for å være lett påvirkelige.  De som er 0-5 år gamle er pr def uskyldige og skal heller ikke få dødsstraff ved bombing av sykehus eller utsulting.

Ok, så innlegget med en video av jødiske ungdommer som utagerer på en buss er en oppfordring til drap på jødiske barn?

Hva er det du selv tror du skal fram til med dette?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Foreløpig rapport om skytingen mot Nasser sykehuset 

Får håpe kommende rapport(er) er mer utfyllende og detaljert. Var kanskje flere mangler enn de som ble identifisert på slutten av denne.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Målet for dobbelt-tappen på sykehuset var altså - et kamera. Ikke et hvilket som helst kamera, men et "Hamas-kamera".

Med en slik proporsjonalitet er det fritt fram for Israels fiender, skulle man tro. En "Israel-buss"? En "israel-bosetting"?

For det er vel ikke bare den ene siden som driver med terror her, er det vel?

https://www.nrk.no/nyheter/israelsk-militaer_-malet-for-sykehusangrep-var-et-hamas-kamera-1.17542921

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (10 minutter siden):

Målet for dobbelt-tappen på sykehuset var altså - et kamera. Ikke et hvilket som helst kamera, men et "Hamas-kamera".

Med en slik proporsjonalitet er det fritt fram for Israels fiender, skulle man tro. En "Israel-buss"? En "israel-bosetting"?

For det er vel ikke bare den ene siden som driver med terror her, er det vel?

https://www.nrk.no/nyheter/israelsk-militaer_-malet-for-sykehusangrep-var-et-hamas-kamera-1.17542921

Busser IDF har tatt i bruk til militære formål er selvfølgelig legitime militære mål. Vet ikke helt hvordan bosetting blir brukt militært, men i prinsippet, så ja.

• Liker 2
Skrevet
Ballalaika skrev (2 timer siden):

Busser IDF har tatt i bruk til militære formål er selvfølgelig legitime militære mål. Vet ikke helt hvordan bosetting blir brukt militært, men i prinsippet, så ja.

Men sykehus benyttet til militære formål er selvsagt ikke legitime mål, eller?

Nasser har vært benyttet av Hamas i flere tiår, det er det sykehuset IDF beleiret i starten av 2024, og det har vært pågående kamper der flere ganger

Denne gangen eliminerte de seks terrorister, en av de deltok i 7. oktober
Dessverre ble også flere sivile drept, deriblant journalister, men det burde jo være viden kjent på Gazastripen at Nasser sykehus benyttes av Hamas

• Liker 2
Skrevet (endret)
0laf skrev (29 minutter siden):
Ballalaika skrev (2 timer siden):

Men sykehus benyttet til militære formål er selvsagt ikke legitime mål, eller?

Sykehus blir legitime mål så fort de brukes til militære formål, ja.

0laf skrev (29 minutter siden):

Denne gangen eliminerte de seks terrorister, en av de deltok i 7. oktober
Dessverre ble også flere sivile drept, deriblant journalister, men det burde jo være viden kjent på Gazastripen at Nasser sykehus benyttes av Hamas

I hvertfall 2 av "journalistene" er blant de 6 terroristene, om jeg forsto det riktig.

Endret av Ballalaika
  • Liker 4
Skrevet
Ballalaika skrev (8 timer siden):

..

Ok, så innlegget med en video av jødiske ungdommer som utagerer på en buss er en oppfordring til drap på jødiske barn?

Hva er det du selv tror du skal fram til med dette?

What !?  Skjønner overhodet ikke logikken din her.  Videoen du viser til har jeg a) ikke sett og b) hvis det er jødiske ungdommer som utagerer på en buss - hva har det med små barn i Gaza som sulter i hjel ?  Ren defleksjon fra din side igjen.  Velbrukt propaganda-grep. 

Ballalaika skrev (4 minutter siden):

Jo, sykehus blir legitime mål så fort de brukes til militære formål. 

I hvertfall 2 av "journalistene" er blant de 6 terroristene, om jeg forsto det riktig.

Ehm... her var det et "Hamas-kamera" som var målet ifølge IDF.  Vet ikke helt hvordan et slikt "Hamas-kamera" ser ut, men det lukter "plausible denial" og definitivt ikke Hasselblad som i det minste begynner på samme bokstav.

Det var også et "double tap" angrep som IDF brukte her.  Dvs de venter en viss stund etter hovedangrepet og tar så et nytt angrep.  Eneste grunn til "double tap" angrep er å drepe helsepersonell/nødhjelp som strømmer til.

En sjette journalist ble drept i tillegg til de fem i dette angrepet.  Bombet i et telt i en såkalt "safe zone"...

• Liker 4
Skrevet

What !?  Skjønner overhodet ikke logikken din her.  Videoen du viser til har jeg a) ikke sett og b) hvis det er jødiske ungdommer som utagerer på en buss - hva har det med små barn i Gaza som sulter i hjel ?

Sikkert ikke så dumt å lese konteksten til innlegg du svarer på før du hisser deg opp.

Rune_says skrev (12 minutter siden):

Det var også et "double tap" angrep som IDF brukte her.  Dvs de venter en viss stund etter hovedangrepet og tar så et nytt angrep.  Eneste grunn til "double tap" angrep er å drepe helsepersonell/nødhjelp som strømmer til.

Om dette skulle vise seg å være et såkalt double tap så vil det være en krigsforbrytelse uavhengig av at sykehuset mister sin spesielle status når det brukes til militære formål, ja.

• Liker 1
Skrevet
Ballalaika skrev (16 minutter siden):

Om dette skulle vise seg å være et såkalt double tap så vil det være en krigsforbrytelse uavhengig av at sykehuset mister sin spesielle status når det brukes til militære formål, ja.

Nærmeste sannheten er nok Netanyahu som på mandag sa det var et "uhell" som oversatt betyr "uhell at det ble oppdaget nok en krigsforbrytelse". 

Så IDF skjønte de at de måtte koke opp en begrunnelse, men i likhet med tidligere hendelsen med de 15 ubevæpnede ambulansearbeiderne som ble skutt og begravet med ambulansene, er de ikke så gode på "cover up".

• Liker 5
Skrevet
Rune_says skrev (1 minutt siden):

Nærmeste sannheten er nok Netanyahu som på mandag sa det var et "uhell" som oversatt betyr "uhell at det ble oppdaget nok en krigsforbrytelse". 

Så IDF skjønte de at de måtte koke opp en begrunnelse, men i likhet med tidligere hendelsen med de 15 ubevæpnede ambulansearbeiderne som ble skutt og begravet med ambulansene, er de ikke så gode på "cover up".

Vi får se hva etterforskningen bringer. Åpenbart at IDF har et forklaringsproblem. Vi får se.

Skrevet (endret)
On 8/19/2025 at 6:50 AM, Rhabagatz said:

Da har Hamas akseptert et avtaleutkast fra Egypt/Qatar.

Betyr dette at anerkjennelsen ikke spiller inn?
Hvis Israel ikke umiddelbart aksepterer dette, betyr de at Israel ikke søker fred?
https://www.theguardian.com/world/2025/aug/18/hamas-gaza-proposed-ceasefire-hostage-release-deal-israel

60 dagers våpenhvile mot halvparten av gislene og palestinske fanger

Jeg tok visst feil. Jeg trodde Israel (med USAs hjelp) ville spinne det til å være Hamas sin feil at de måtte avvise, men de gadd ikke en gang å legge skylden på Hamas.

De rullet bare videre med tanksene sine.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Skrevet
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Javel, det får du gjerne prøve. Heldigvis er både Vålerenga og Klanen anti-fascister som gjør en solid jobb i kampen mot rasisme og andre gode saker som for eksempel skeives rettigheter. De har også donert til hjelpearbeid til barn i Gaza, og arrangert veldedighetskamp mot det palestinske kvinnelandslaget.

Eller så kan du ta en tur til Japan og fortelle de lokale at de er nazister fordi de bruker swastika-symbolet på helligdommer og sjekke hva responsen blir.

Som sagt, det handler om kontekst og hva man legger bak bruken av et begrep. Påstanden over om promotering av folkemord på Gamlehaugen i Bergen og insinuasjonen om at kongefamilien liksom skal støtte det, er hinsides.

Tydeligvis rasister da, siden de ikke tolerer at jeg svaier et japansk kulturelt uttrykk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Ballalaika skrev (12 minutter siden):

Tydeligvis rasister da, siden de ikke tolerer at jeg svaier et japansk kulturelt uttrykk.

Konteksten på Vålerenga- kamp er ikke en japansk religiøs kontekst.

• Liker 4
Skrevet
UglaSukk skrev (3 minutter siden):

Konteksten på Vålerenga- kamp er ikke en japansk religiøs kontekst.

Neida, sikkert derfor jeg ville fått bank om jeg svaiet et swastika-flagg...

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

IDF burde heller massakrert en palestinsk musikkfestival? 

Ganske sikkert på at om palestinerne hadde arangert en musikk festival så hadde det blitt bombing der tvert. Men de tar det jo igjen på å daglig massakrere andre steder, men dreper ikke 100 kvinner og barn daglig i 20 måneder ved et uhell 

• Liker 8
Skrevet
Tussi skrev (17 minutter siden):

Ethvert land har rett til å beskytte sine borgere mot terror, også Israel. 

Og at Hamas ikke utgjør en fare per idag, betyr ikke at de ikke gjør det om to år h is de for fortsette. Da har vi en ny krig hvert 4 år, igjen. Dwt virker nesten som at det er den løsningen du mener er riktig, bortsett fra at Israel bare skal ta imot terror fra Hamas da, for hvis du håpet på et fritt Gaza uten blokkade med Hamas som styrer, da lever du i en fantasiverden. Skjer ikke 

Og jeg er klarne er at du mener Israel ikke har rett til å beskytte seg, men faktum er at ethvert land har PLIKT til å beskytte egne borgere. Også Israel.

Og jeg oppfatter at du mener ikke bare måten Israel fører krig på er gaø, jeg oppfatter at du mener Israelske borgere ikke har rett på beskyttelse i det hele tatt. Da er det vanskelig å ta kritikk av krigføringen alvorlig

Med slik argumentasjon kan man fort havne i en felle der man legitimerer folkemord. Du mener altså i bunn og grunn at Israel sin rett og plikt til å forsvare sine borgere trumfer alle internasjonale lover og normer uansett hvor abstrakt det måtte være. For det er jo til syvende og sist Israel som tar den risikovurderingen. 

Er ikke da hele det palestinske folk en potensiell trussel mot Israel, og dens borgere da Hamas vokste ut av palestinske motstandsbevegelser?

• Liker 4
Skrevet
Tussi skrev (53 minutter siden):

Og at Hamas ikke utgjør en fare per idag, betyr ikke at de ikke gjør det om to år h is de for fortsette. Da har vi en ny krig hvert 4 år, igjen. Dwt virker nesten som at det er den løsningen du mener er riktig, bortsett fra at Israel bare skal ta imot terror fra Hamas da, for hvis du håpet på et fritt Gaza uten blokkade med Hamas som styrer, da lever du i en fantasiverden. Skjer ikke 

Og jeg er klarne er at du mener Israel ikke har rett til å beskytte seg, men faktum er at ethvert land har PLIKT til å beskytte egne borgere. Også Israel.

Og jeg oppfatter at du mener ikke bare måten Israel fører krig på er gal, jeg oppfatter at du mener Israelske borgere ikke har rett på beskyttelse i det hele tatt, så lenge angriperne er palestinere. Da er det vanskelig å ta kritikk av krigføringen alvorlig, for selv om 100% av de drepte var Hamas vil du likevel mene det er galt av Israel å gå etter Hamas, fordi de er okkupanter, uten å se på hvorfor de er okkupanter

Enig med @Tussi

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Tussi said:

Og jeg oppfatter at du mener ikke bare måten Israel fører krig på er gal, jeg oppfatter at du mener Israelske borgere ikke har rett på beskyttelse i det hele tatt, så lenge angriperne er palestinere. Da er det vanskelig å ta kritikk av krigføringen alvorlig, for selv om 100% av de drepte var Hamas vil du likevel mene det er galt av Israel å gå etter Hamas, fordi de er okkupanter, uten å se på hvorfor de er okkupanter

Nå er dette et kompleks tema, men det er noen ting som ikke er så mye å diskutere:

En okkupant har ikke noe rett på forsvar, folkerettslig sett. Ja, Israel har en plikt til å beskytte egne borgere, men det har ikke noe rett, folkerettslig sett, til å forsvare seg mot dem de okkuperer. Så er det et annet spørsmål om man mener at de har en slags moralsk rett, eller en rett som baserer seg på et annet rettslig grunnlag.

Det er også et spørsmål om terror/krigsforbrytelser (uavhengig av okkupasjon). Man kan forsvare seg mot lignende angrep, men proporsjonalt. Det betyr at selv om Israel hadde hatt en rett til forsvar, er utslettelse ikke innenfor denne retten. Det måtte ha begrenset seg til hensiktsmessige angrep som er direkte rettet mot Hamas sine offensive kapabiliteter, altså proporsjonalitet.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...