Sovna Skrevet 22. august Skrevet 22. august 0laf skrev (8 timer siden): Hamas er fremdeles islamistiske terrorister Terrorisme. Nå vet ikke jeg hva eksakt Mossad(israelsk etterretning) driver med i dag. Likevel, de omtales drive med kontra-terrorisme, ikke terrorisme. Men når metodene er snikdrap, bilbomber, gift, eksplosiver i personsøkere osv, så ser jeg ikke helt forskjellen. Er det da metodene som indikerer terrorisme eller ikke? Eller er det meningen om hvem som i sin tid kastet den første stenen? 4
Rhabagatz Skrevet 22. august Skrevet 22. august I dag skal Israel svare på utkastet til våpenhvileavtale som Hamas har akseptert. Min spådom er at de sier nei og legger skylden på Hamas. Så kommer USA etter om noen dager, og bekrefter at det er Hamas sin feil. 5
KalleKanin Skrevet 22. august Skrevet 22. august Snikpellik skrev (11 timer siden): Ah, du har ikke fulgt med. <....> Jeg kommer bare med forslag til hva som han kunne sikte til. Men du må selvsagt svare i en nedlatende tone... 1
Snikpellik Skrevet 22. august Forfatter Skrevet 22. august KalleKanin skrev (23 minutter siden): Jeg kommer bare med forslag til hva som han kunne sikte til. Men du må selvsagt svare i en nedlatende tone... Det var på ingen måte ment nedlatende, jeg forsøkte bare å forklare situasjonen ettersom det så ut til at du trodde det han kom med var relevant for mitt innlegg. Da mangler man åpenbart konteksten og oversikt over hvorfor Netanyahus utsagn bare gjør gisselfamiliene mer sinte, og at dette handler om det israelerne ser på som et svik mot de gjenlevende gislene. 5
Snikpellik Skrevet 22. august Forfatter Skrevet 22. august Gantz vurderer å tre inn i Netanyahus regjering dersom det kan sikre flertall for en delvis gisselavtale. Ytre høyre-partiene har truet med å gå ut av regjeringen dersom Israel sier ja til forslaget som nå foreligger, frigivelse av 10 levende gisler og en midlertidig våpenhvile. Det ser uansett ut til at Netanyahu ikke ønsker å inngå noen avtale, etter han i går nok en gang uttalte at det er alt eller ingenting. Gantz’s party signals it may join coalition if PM’s far-right allies bolt over Gaza deal https://www.timesofisrael.com/gantzs-party-signals-it-may-join-coalition-if-pms-far-right-allies-bolt-over-gaza-deal/ Benny Gantz’s centrist Blue and White-National Unity party signaled Thursday it was considering rejoining Prime Minister Benjamin Netanyahu’s government as a safety net to ensure a hostage deal moves forward, a day after reports suggested it was weighing the option amid some momentum in negotiations. Kan news reported Wednesday that the party could join the coalition if Netanyahu agrees to a ceasefire in Gaza, in the event that the far-right parties of Finance Minister Bezalel Smotrich and National Security Minister Itamar Ben Gvir bolt, as they have threatened to do. 6
Snikpellik Skrevet 22. august Forfatter Skrevet 22. august (endret) 21 countries condemn Israel’s West Bank settlement expansion, UK summons ambassador https://www.ynetnews.com/article/rjyz26vkeg Britain, France, Canada and other Western nations denounce Israel’s E1 settlement plan, warning it undermines a two-state solution and fuels instability; London summons Israel’s ambassador, citing a breach of international law. Twenty-one countries, including Britain and France, condemned Israel on Thursday for approving the E1 settlement plan, describing it as a “death blow” to a future Palestinian state. The nations said the plan “is unacceptable and constitutes a blatant violation of international law.” Shortly after, Britain announced it had summoned Israel’s ambassador, Tzipi Hotovely, over the approval. The joint statement was signed by foreign ministers from Australia, Belgium, Canada, Denmark, Estonia, Finland, France, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Latvia, Lithuania, Luxembourg, the Netherlands, Norway, Portugal, Slovenia, Spain, Sweden and Britain, as well as the European Union’s High Representative for Foreign Affairs and Security Policy and Vice President of the European Commission. According to the statement, “Finance Minister Bezalel Smotrich said the E1 plan would make a two-state solution impossible by dividing any future Palestinian state and restricting Palestinian access to Jerusalem. This does not benefit the Israeli people but distances us further from peace and risks increasing violence and instability.” Endret 22. august av Snikpellik 5
Rune_says Skrevet 22. august Skrevet 22. august Tussi skrev (17 timer siden): Nå er det jo Hamas som er garantisten for nye kriger her. Så de må bort, og så må man bygge opp noe nytt som gjør at forholdene i Gaza og Palestina forøvrig blir så gode at man ikke ser seg tjent med mer krig og kamp. Det folk har det bra, fred, frihet og selvstendighet Du lever i en utopisk forestilling. Dagens Israel og IDF ønsker ikke noe annet enn å utrydde alle palestinere. De få gjenværende Hamas har ingen militær slagkraft og blir brukt som alibi for folkemord. Israel vil ikke betale noe for å gjøre forholdene bedre - den regningen dumper de på resten av verden. Selv Holocaust-overlevende sier dette er et folkemord - der Israel nå gjør det samme mot palestinere som Nazistene gjorde mot jødene og de sier "Not in my name". https://youtu.be/HcCgV0dSoAM?si=ddPq6Q-6jMnsaAkD 9
Ballalaika Skrevet 22. august Skrevet 22. august Rhabagatz skrev (3 timer siden): Hamas er en organisasjon som blant annet driver med terror. Men å bruke terrororganisasjon om Hamas er noe som brukes bevisst for å redusere Hamas til nettopp bare terror, når det er velkjent at de har en omfattende sosial virksomhet, har fungert som den sivile forvaltningen på Gaza og ikke minst har en uniformert hær som er innblandet i en geriljakrig. Jeg støtter ikke bruk av terror, men jeg støtter motstandskampen mot okkupanten. Jeg støtter spesifikt ikke Hamas. Fordi de er islamister og fordi de bruker terror. Men dessverre er det de som driver motstandskampen mot apartheidstaten og folkemyrderne. Se der ja, nå er vi stort sett i mål. 2
Ballalaika Skrevet 22. august Skrevet 22. august Rune_says skrev (13 minutter siden): Du lever i en utopisk forestilling. Dagens Israel og IDF ønsker ikke noe annet enn å utrydde alle palestinere. De få gjenværende Hamas har ingen militær slagkraft og blir brukt som alibi for folkemord. Om man mener det så bør man ihvertfall være enig i at Hamas må bort. 2 1
Snikpellik Skrevet 22. august Forfatter Skrevet 22. august (endret) Netanyahus siste uttalelser, der han nok en gang går bort fra gisselavtalen som foreligger, tas ikke veldig godt i mot hos familiene til de gjenværende gislene. Mother of Israeli hostage slams Netanyahu: Don't order negotiations, sign a deal https://www.haaretz.com/israel-news/2025-08-22/ty-article-live/israeli-strikes-cause-widespread-destruction-and-casualties-in-and-near-gaza-city-un-says/00000198-cfb2-dc9d-abd9-dffef2e20000 Einav Zangauker, mother of hostage Matan Zangauker who is being held in the Gaza Strip, wrote on X, "My son has been in Gaza for 685 days, and just now Netanyahu 'orders' to start negotiations for him. Don't order – sign." Zangauker also called on Netanyahu to "give up on the obstacles you set up for the talks, stop getting whipped by [Finance Minister Bezalel] Smotrich and [National Security Minister Itamar] Ben-Gvir. For once, do the right thing." In her remarks, Zangauker responded to Netanyahu's directive released on Thursday night for an Israeli delegation to start negotiations for a complete hostage deal and an end to the war on Israel's conditions, as he approves the military's plan for taking over Gaza. Endret 22. august av Snikpellik 6
Ballalaika Skrevet 22. august Skrevet 22. august (endret) Rune_says skrev (58 minutter siden): De få gjenværende Hamas har ingen militær slagkraft https://x.com/afalkhatib/status/1958251401655595124 Får håpe han Hamas-fyren bare bløffer, og at du har rett i at Hamas ikke har noen militær slagkraft, så den kommende inkursjonen i Gaza by ikke blir det blodbadet man frykter. Endret 22. august av Ballalaika 3
Simen1 Skrevet 22. august Skrevet 22. august trn100 skrev (11 timer siden): Trodde du var kristen og dermed hadde litt omtanke for mennesker generelt, men du bekrefter bare min mistanke om at religøse mennesker er verre enn de fleste! 😉 Merkelig fordom om at ikke-religiøse skal ha dårligere moralsk utgangspunkt enn religiøse, når så ufattelig mye empiri i verden tilsier det motsatte. Det sies at religion er opphavet til de fleste kriger i verden og krig er død og lidelser. Likevel er det et utall religioner her på planeten som går rundt og tror at de har så mye bedre moral enn resten av verdens befolkning at de er villig til å drepe for deres høye moral. 3
0laf Skrevet 22. august Skrevet 22. august (endret) Rune_says skrev (2 timer siden): Selv Holocaust-overlevende sier dette er et folkemord - der Israel nå gjør det samme mot palestinere som Nazistene gjorde mot jødene og de sier "Not in my name". Du har funnet Stephen Kapos, han kom fra Budapest, og var 6 år når krigen sluttet På sine eldre dager har han vært en aktiv pro-palestinsk demonstrant, jeg mener å huske at han bor i England nå? Ut ifra hva andre holocaust-overlevende har uttalt, og det faktum at over 100 000 av de fremdeles bor i Israel, så tror jeg neppe Kapos er normen og at det er bred støtte for Hamas blant holocaust-overlevende Her med sitt klassiske palestinaskjerf sammen med Albanese Ironien er at han umiddelbart ville blitt drept dersom han reiste til palestinske områder Endret 22. august av 0laf 2 2
UglaSukk Skrevet 22. august Skrevet 22. august "Netanyahu Says Israel To Take Over Gaza Regardless of Whether Deal Is Reached With Hamas." https://www.timesofisrael.com/netanyahu-israel-will-conquer-gaza-regardless-of-whether-hamas-accepts-hostage-deal/ 3
Tussi Skrevet 22. august Skrevet 22. august Rhabagatz skrev (5 timer siden): Hamas er en organisasjon som blant annet driver med terror. Men å bruke terrororganisasjon om Hamas er noe som brukes bevisst for å redusere Hamas til nettopp bare terror, når det er velkjent at de har en omfattende sosial virksomhet, har fungert som den sivile forvaltningen på Gaza og ikke minst har en uniformert hær som er innblandet i en geriljakrig. Jeg støtter ikke bruk av terror, men jeg støtter motstandskampen mot okkupanten. Jeg støtter spesifikt ikke Hamas. Fordi de er islamister og fordi de bruker terror. Men dessverre er det de som driver motstandskampen mot apartheidstaten og folkemyrderne. Der samme kan sies om IS, de hadde også sivilt ansatte og drev med sosialt arbeid og var myndigheder i et område. 3
Uderzo Skrevet 22. august Skrevet 22. august Rhabagatz skrev (6 timer siden): Det er underlig hvordan det å kalle Hamas for noe som du selv er enig i at de er, en motstandsbevegelse, er retorisk tåkelegging. Man kan jo bli fristet til å anklage deg for det samme. Eller skal vi kanskje heller kalle det for retorisk målretting. Implikasjonen av å kalle Hamas en terrororganisasjon er at alle som er engasjert av Hamas, uansett om de jobber som byråkrater, lærere, politi, brannmenn eller sykepleiere, er fritt vilt. For å bruke suppekjøkkenet, de som deler ut suppe har blitt drept, sammen med sine familier. Det er dette du ubevisst støtter når du insisterer på å bruke begrepet terrororganisasjon om Hamas. Da blir du Israels nyttige idiot. Du vrir på det jeg skrev. Å kalle Hamas en terrororganisasjon betyr ikke at alle lærere eller sykepleiere i Gaza er "fritt vilt". Det betyr at organisasjonen som helhet defineres av sin systematiske bruk av terror mot sivile. Det er en internasjonalt anerkjent definisjon, ikke min personlige oppfinnelse. Om Israel bruker dette som påskudd for å ramme uskyldige, er en kritikk mot Israel, ikke mot begrepet. 2 1
Uderzo Skrevet 22. august Skrevet 22. august trn100 skrev (12 timer siden): Er dette det man kaller for sirkelargumentasjon? Er IDFs og Israels utsulting av sivile barn i Gaza mindre alvorlig fordi Hamas er en terrororganiasjon? Nei, dette er ikke sirkelargumentasjon. Du prøver bare å bytte tema. At Israel begår alvorlige overgrep betyr ikke at Hamas plutselig slutter å være en terrororganisasjon. Det opprinnelige poenget jeg svarte på, var påstanden om at begrepet "terrororganisasjon" bare er en vestlig merkelapp. Når du hele tiden drar inn Israels handlinger, bekrefter du egentlig bare at du ikke har et godt argument mot at Hamas er nettopp det, en terrororganisasjon. 2 3
scripture Skrevet 22. august Skrevet 22. august Israelerne definerer den asymmetrisk krigen som et nullsumspill, enhver kritikk av Israel er en støtte til Hamas. Men er det Hamas Israel kjemper imot egentlig? Er det ikke hele det palestinske befolkning og samfunn de israelske ekstremistene kjemper mot under dekke av å kjempe mot Hamas? (Jfr utsultingen av hele befolkingen). Og trekker ikke Netanyahu ut tiden for utveksling av gisler for å forlenge krigen, som er det hovedsakelige for ham, krigen mot palestinerne. Hamas er ingen trussel, og krigen mot dem er et påskudd og sekundært. 5
Tussi Skrevet 22. august Skrevet 22. august scripture skrev (2 minutter siden): Israelerne definerer den asymmetrisk krigen som et nullsumspill, enhver kritikk av Israel er en støtte til Hamas. Men er det Hamas Israel kjemper imot egentlig? Er det ikke hele det palestinske befolkning og samfunn de israelske ekstremistene kjemper mot under dekke av å kjempe mot Hamas? (Jfr utsultingen av hele befolkingen). Og trekker ikke Netanyahu ut tiden for utveksling av gisler for å forlenge krigen, som er det hovedsakelige for ham, krigen mot palestinerne. Hamas er ingen trussel, og krigen mot dem er et påskudd og sekundært. Mener du hele denne krigen er et påskudd? Og at Hamas aldri var en trussel? Eller mener du de ikke er en trussel nå? 3
scripture Skrevet 22. august Skrevet 22. august 4 minutes ago, Tussi said: Mener du hele denne krigen er et påskudd? Og at Hamas aldri var en trussel? Eller mener du de ikke er en trussel nå? Israelerne definerer den asymmetrisk krigen som et nullsumspill, enhver kritikk av Israel er en støtte til Hamas. Men er det Hamas Israel kjemper imot egentlig? Er det ikke hele det palestinske befolkning og samfunn de israelske ekstremistene kjemper mot under dekke av å kjempe mot Hamas? (Jfr utsultingen av hele befolkingen). Og trekker ikke Netanyahu ut tiden for utveksling av gisler for å forlenge krigen, som er det hovedsakelige for ham, krigen mot palestinerne. Hamas er ingen trussel, og krigen mot dem er et påskudd og sekundært. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå