Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Vel, i så fall er det enkelte som ikke forstår betydningen av visse ord. Ikke noe å henge seg opp i.

Jo, det er noe å henge seg oppnå når visse personer anser jødehat som legitim israelkritikk. Det er noe alle burde henge seg opp i og ta direkte avstand fra

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Tussi said:

Jo, det er noe å henge seg oppnå når visse personer anser jødehat som legitim israelkritikk. Det er noe alle burde henge seg opp i og ta direkte avstand fra

Bra @Tussi. Man kan fint kritisere handlingene til Israel uten å hate jøder. 

Og vi kan fordømme Hamas sine handlinger uten å fordømme alle palestinere.

• Liker 2
Skrevet
rozon skrev (2 minutter siden):

Bra @Tussi. Man kan fint kritisere handlingene til Israel uten å hate jøder. 

Og vi kan fordømme Hamas sine handlinger uten å fordømme alle palestinere.

Riktig!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
26 minutes ago, Tussi said:

Som sagt, folk som ikke forstå hva kritikk er, kan man overse. Hat og kritikk er to ulike ting.

Å si at å jakte på jøder er kritikk (som er eksempelet  vi diskuterer) tyder på svekkede sjelsevner. Alternativet er at det er oppspinn at du har sett det i FB, eller at du feiltolker.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (31 minutter siden):

Som sagt, folk som ikke forstå hva kritikk er, kan man overse. Hat og kritikk er to ulike ting.

Å si at å jakte på jøder er kritikk (som er eksempelet  vi diskuterer) tyder på svekkede sjelsevner. Alternativet er at det er oppspinn at du har sett det i FB, eller at du feiltolker.

Det er reelle ting. Her inne var det en som mente at å marsjere gjennom jødiske nabolag er legitim israelkritikk,  på fb var det en som mente å ødelegge minnesteiner for jødiske ofre for holocaust var det samme. Jeg har ikke behov for å lyve for å fremme mine poeng. Jeg kan ta feil, men dette er eksempler som er ganske vanskelig å misforstå

Når det gjelder manglende sjelsevner kan jeg være enig med deg. En person klarte inne på KG å si at Hitler burde drept alle jøder pga Israels adferd. Det ble heldigvis slettet. Men ikke før mange hadde sett det

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

"House Speaker Mike Johnson on Monday told Israeli officials during a meeting in Ariel, Israel, that he would push to end the use of the term "West Bank" in the federal government, replacing it with "Judea and Samaria" instead."

https://justthenews.com/government/congress/johnson-vows-end-use-term-west-bank-federal-government-use-judea-and-samaria

"Judea and Samaria a part of Israel, US will work to end use of term West Bank, Mike Johnson says."

https://www.jpost.com/https://images.jpost.com/image/upload/f_auto,fl_lossy/q_auto/c_fill,g_faces:center,h_687,w_1280/675547

Demonstrasjon utenfor Trump-hotell i New York :

https://www.youtube.com/watch?v=Flm_c3-8j8c

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (44 minutter siden):

Det er reelle ting. Her inne var det en som mente at å marsjere gjennom jødiske nabolag er legitim israelkritikk,  på fb var det en som mente å ødelegge minnesteiner for jødiske ofre for holocaust var det samme. Jeg har ikke behov for å lyve for å fremme mine poeng. Jeg kan ta feil, men dette er eksempler som er ganske vanskelig å misforstå

Når det gjelder manglende sjelsevner kan jeg være enig med deg. En person klarte inne på KG å si at Hitler burde drept alle jøder pga Israels adferd. Det ble heldigvis slettet. Men ikke før mange hadde sett det

Litt stein i glasshus mtp de ganske så mange ufyselige kommentarene om palestinere generelt i tråden her. Mye av det et jo regelrett brudd på rasismeparagrafen og hadde det blitt ropt ut utenfor stortinget for eksempel så hadde det vanket hvertfall bøter om ikke fengselsstraff. 
Ikke at jeg mener noe av det er greit men skal man ta en ting burde man også ta det andre.

• Liker 5
Skrevet

Netanyahus sønn Yair beskylder IDF for å "planlegge et opprør og militærkupp" mot faren, etter at IDF-sjefen uttalte seg negativt om Netanyahus planer om militær okkupasjon av hele Gazastripen. 

Yair Netanyahu, som leder en høyreekstrem podcast, har av israelsk media tidligere blitt kalt "en krysning mellom Tucker Carlson og Marjorie Taylor Greene". Han har tidligere hevdet at de israelske sikkerhetstjenestene forsøker å avsette faren, og deler hyppig rasistiske innlegg om palestinere og konspirasjonsteorier i sosiale medier.

Netanyahu’s eldest son, Yair, also took to social media from his home in Miami to lambaste Zamir in a series of posts on X, and implied the IDF chief was trying to lead a military rebellion against his father.

https://www.timesofisrael.com/netanyahu-holding-talks-on-gaza-war-plans-as-loyalists-launch-attacks-on-idf-chief/

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
34 minutes ago, ParadiseCity said:

Litt stein i glasshus mtp de ganske så mange ufyselige kommentarene om palestinere generelt i tråden her.

For eksempel?

• Liker 1
Skrevet
ParadiseCity skrev (35 minutter siden):

Litt stein i glasshus mtp de ganske så mange ufyselige kommentarene om palestinere generelt i tråden her. Mye av det et jo regelrett brudd på rasismeparagrafen og hadde det blitt ropt ut utenfor stortinget for eksempel så hadde det vanket hvertfall bøter om ikke fengselsstraff. 
Ikke at jeg mener noe av det er greit men skal man ta en ting burde man også ta det andre.

Jeg har ikke kommet med slike kommentarer selv om du har beskyldt meg for holdninger jeg ikke har tidligere, som er grunnen til at du et på ignorerlista mi, men dette måtte jeg bare se.

Jeg har også tatt avstand fra generalisering av palestinere. Så nei, ingen stein i glass hus her

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Polen:

Israel kaller inn Polens ambassadør på teppet, etter at statsminister Donald Tusk sa at "Polen vil aldri være på siden til politikere hvis handlinger fører til sult og dødsfall blant mødre og barn, og at dette burde være åpenbart for nasjoner som opplevde andre verdenskrig." Israel kaller disse uttalelsene for "uakseptable" og en "fornærmelse mot ofre for Holocaust" (!).

Israel summons Poland’s ambassador over Tusk remarks on Gaza
https://www.polskieradio.pl/395/7785/Artykul/3561308,israel-summons-poland’s-ambassador-over-tusk-remarks-on-gaza

On Sunday, Tusk wrote on X that Poland “was, is and will be” on Israel’s side against Islamist terrorism, “but never on the side of politicians whose actions lead to hunger and the deaths of mothers and children,” adding this should be obvious to nations that endured World War Two.

(...) The ministry said Ambassador Maciej Hunia was called in “for an official démarche by the head of the Political-Strategic Division, following unacceptable statements made by the prime minister of Poland.”

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Polen:

Israel kaller inn Polens ambassadør på teppet, etter at statsminister Donald Tusk sa at "Polen vil aldri være på siden til politikere hvis handlinger fører til sult og dødsfall blant mødre og barn, og at dette burde være åpenbart for nasjoner som opplevde andre verdenskrig." Israel kaller disse uttalelsene for "uakseptable".

Israel summons Poland’s ambassador over Tusk remarks on Gaza
https://www.polskieradio.pl/395/7785/Artykul/3561308,israel-summons-poland’s-ambassador-over-tusk-remarks-on-gaza

On Sunday, Tusk wrote on X that Poland “was, is and will be” on Israel’s side against Islamist terrorism, “but never on the side of politicians whose actions lead to hunger and the deaths of mothers and children,” adding this should be obvious to nations that endured World War Two.

(...) The ministry said Ambassador Maciej Hunia was called in “for an official démarche by the head of the Political-Strategic Division, following unacceptable statements made by the prime minister of Poland.”

Synes uttalelsene var helt iorden jeg

• Liker 5
Skrevet
Tussi skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke kommet med slike kommentarer selv om du har beskyldt meg for holdninger jeg ikke har tidligere, som er grunnen til at du et på ignorerlista mi, men dette måtte jeg bare se.

Jeg har også tatt avstand fra generalisering av palestinere. Så nei, ingen stein i glass hus her

Nei er ikke deg jeg beskylder for det. Vi vet begge hvem jeg snakker om tror jeg. Er bare litt spesielt å henge seg opp i det samtidig som man ignorerer alt dritet som blir skrevet om palestinere.

• Liker 4
Skrevet
Tussi skrev (44 minutter siden):

https://www.ynetnews.com/article/skvxuqxdxl

Interessant. Det er åpenbart mange forfalskede bilder fra Gaza. Men det er åpenbart at folk sulter. Dette et vel et argument for å få inn journalister i  Gaza, slik at det som kommer er reelt. Og ikke staged. 

Å hindre frie media tilgang, det er som tatt fra læreboken: "The Germans closed the Warsaw Ghetto to the outside world on November 15, 1940. The wall around it was 3 m (9.8 ft) high and topped with barbed wire. Escapees were shot on sight. German policemen from Battalion 61 used to hold victory parties on the days when a large number of prisoners were shot at the ghetto fence. The borders of the ghetto changed and its overall area was gradually reduced, as the captive population was decreased by outbreaks of infectious diseases, mass hunger, and regular executions." (https://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_Ghetto)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
1 hour ago, Atib Azzad said:

Denne? ...Godt likt også..

Kanskje ikke de beste eksempler på hva menneskearten kan tilby nei. :( 

2 hours ago, Tussi said:

Interessant. Det er åpenbart mange forfalskede bilder fra Gaza. Men det er åpenbart at folk sulter. Dette et vel et argument for å få inn journalister i  Gaza, slik at det som kommer er reelt. Og ikke staged.

Tror vi kan mer enn anta at folk sulter. Hvis vi vil gjøre noe med det så kan vi jo mobilisere våre unge håpefulle i forsvaret eller sivilforsvaret. Altså hvis vi virkelig mener det.

Skrevet (endret)
27 minutes ago, rozon said:

Kanskje ikke de beste eksempler på hva menneskearten kan tilby nei. :( 

Tror vi kan mer enn anta at folk sulter. Hvis vi vil gjøre noe med det så kan vi jo mobilisere våre unge håpefulle i forsvaret eller sivilforsvaret. Altså hvis vi virkelig mener det.

?

Hvordan hjelper dette sultkatastrofen der nede, i dag? 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hva om vi boikotter HAMAS?

Ingen mer terrorstøtte før de deler ut nødhjelpen Israel gir dem.

Har du virkelig ikke fått med deg at Israel stengte grensene for nødhjelp i tre måneder? At de fortsatt bare tillater en brøkdel av det daglige behovet? At de deler ut mat selv?

Enkelte er så langt inne i tunnelen at virkeligheten har mistet relevansen ...

Endret av Rhabagatz
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...