Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det teit for en 32 år gammel å kjøpe scooter? eller bør jeg gå for en moped?


lue

Anbefalte innlegg

Er vel litt sammenblanding av begrepene her.. scooter fåes fra 50 kubikk til langt over 750..

Om det er 50 kubikk du skal ha, ville jeg gått for scooter..

Selv er jeg blitt så "gammel" at jeg har gått fra Honda Shadow, MC , til Honda Forza som er en scooter på 350 kubikk..

Utrolig mye bedre kjørekomfort, en helt annen verden..

Er ellers enig med de som påpeker dette med maks 45 km/t på moped...tror lett det blir et stress problem, sikkert ikke inne i bykjernen, men ellers.

Det å fikse "plomberingen" på 50 kubikker, er like ulovlig som å kjøre ulovlig med en 125 kubikker...så da ville jeg gått for det siste, som er langt tryggere dersom du har bestemt deg for å være lovbryter...

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
the 3 X skrev (9 minutter siden):

Det å fikse "plomberingen" på 50 kubikker, er like ulovlig som å kjøre ulovlig med en 125 kubikker...så da ville jeg gått for det siste, som er langt tryggere dersom du har bestemt deg for å være lovbryter...

Hva tenker du tryggere? Sikkerhetsmessig er det vel tryggere å kjøre en 50cc scooter med maks fart på 60-70 enn en lett MC som går langt over 100. Du blir også straffet strengere om du kjører uten førerkort. Fjerne plombering anses som trimming, og blir straffet med ett forenklet forelegg. Å kjøre uten førerkort kan du regne med en bot som er strengere enn forenklet forelegg, samt bli ilagt sperrefrist. Så det du kom med der var ikke ett godt råd :)

Ikke at mitt innlegg var ment som en anbefaling av å fjerne plombering. Det var bare en erfaring jeg hadde selv for mange herrens år siden, da dette nok også var mer vanlig enn det er i dag. En 50cc med maks 45 km/t fungerer fint i bybilde hvor fartsgrense for det meste er 50. Skal man mye ut på landevei og distriktet ville jeg heller anbefalt å ta førerkortet på lett MC, og kjøre lovlig på det.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

MT5 var mindre, MTX var omtrent like stor som TSX, såklart bare bedre 😜

Og ja, kunne virkelig trimmes. Min hadde med Zeta trimsett en toppfart på 122 med bare meg og holdt 83 med dama bakpå opp en relativt bratt bakke målt på speedometeret i en Audi.

En kompis som skulle låne den når den var demontert for service skulle sette den sammen først, og mistet låseringen (husker ikke hva den heter) på bolten i rådelageret ned i veivhuset, og tok bare en ny og satta sammen uten å fiske ut den han mistet. 

Long story short, Zeta kunne ikke lenger skaffes, og Malossisettet leverte på ingen måte samme power.

Du har rett, forvekslet den med mt5, det var den jeg prøvde. Kjørte også opp med en mt5. Mtx har jeg faktisk aldri prøvd. Hadde en dtr i sin tid, hadde ikke råd til trimsett så jeg filte bort plomberingen i utblåsningen,litt i spylekanalene og drevet den om og satte på effektanlegg. Fikk 80 på flata og 100 i nedoverbakke. Mt5'en jeg prøvde hadde jeg 105 på.

Lenke til kommentar
Kron skrev (3 timer siden):

Jeg synes å få opp ganske mange eksempler ved å søke «mopedist skadet i forbikjøring» og «syklist skadet i forbikjøring» på google. Så er det jo også det at ofte fører ikke en farlig forbikjøring til ulykke, men er nok ikke så gøy å til stadighet oppleve. 

 

Jeg forholder meg til faktisk ulykkesstatistikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (3 timer siden):

Hva tenker du tryggere? Sikkerhetsmessig er det vel tryggere å kjøre en 50cc scooter med maks fart på 60-70 enn en lett MC som går langt over 100. Du blir også straffet strengere om du kjører uten førerkort. Fjerne plombering anses som trimming, og blir straffet med ett forenklet forelegg. Å kjøre uten førerkort kan du regne med en bot som er strengere enn forenklet forelegg, samt bli ilagt sperrefrist. Så det du kom med der var ikke ett godt råd :)

 

 

Kan sikkert diskuteres vegger opp og ned... men en 125 er konstruert for farten den er bygget for...bremser etc. en trimmet moped er ikke bygget for 80 km/t...

Regner med han har bil sertifikat... da er det vel bare forenklet for 125 også...

Lenke til kommentar
the 3 X skrev (3 timer siden):

 

Kan sikkert diskuteres vegger opp og ned... men en 125 er konstruert for farten den er bygget for...bremser etc. en trimmet moped er ikke bygget for 80 km/t...

Regner med han har bil sertifikat... da er det vel bare forenklet for 125 også...

En 50cc er vel konstruert for bruk uten plombering. Det er ikke en naturlig del av sykkelen, men noe som legges til for å imøtekomme lover og regler. Enten elektronisk, eller med en plombering lagt inn i potta/svanehalsen for å redusere effekten. Det siste går ikke bare ut over toppfart, men også akselerasjon, og evne til å holde 45 km/t i oppoverbakker, spesielt om føreren har en del kg overvekt. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kron said:

Enten elektronisk, eller med en plombering lagt inn i potta/svanehalsen for å redusere effekten. Det siste går ikke bare ut over toppfart, men også akselerasjon, og evne til å holde 45 km/t i oppoverbakker,

Ja dette er de overhodet ikke laget for. Har selv sett noen av disse plomberingene og hullet kan være så lite som 8-10 millimeter i potta på noen av de. Kveler jo motoren på den måten. Variator ring er jo lett å fjerne. Samt plombe i innsuget. Lurer på hvilke land som har slike regler, er helt tydelig at mange land hvertfall ikke har noe slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 timer siden):

Jo tregere det går med den du skal kjøre forbi, jo tryggere blir vel egentlig forbikjøringen, med unntak av kanskje traktorer og treskere som tar litt store deler av veibanen og er uoversiktlige å komme forbi.  

Jeg er usikker på hvor mye tryggere det blir dersom 16åringer skal pushe seg opp mot maksfart (80?) på mopeden for deretter å bli forbikjørt av de utålmodige som ikke vil ligge bak en sånn. 

 

det er fatisk et godt poeng , når jeg drev og fes rundt på kona sin vespa som gikk greit i 70 så var det altid de som skulle forbi selv om vi allerede var godt over fartsgrensen, tror de bare så en moped og derfor måtte kjøre forbi 

Lenke til kommentar
the 3 X skrev (5 timer siden):

 

Kan sikkert diskuteres vegger opp og ned... men en 125 er konstruert for farten den er bygget for...bremser etc. en trimmet moped er ikke bygget for 80 km/t...

Regner med han har bil sertifikat... da er det vel bare forenklet for 125 også...

med tanke på at mopedene er begrensit i fart etter alle muligemetoder så er de helt klart bygget for den orginale hastigehten uten begrensinger, om du derimot motere trimsett som gjør at de går raskere en de gjøre orginalt fra fabrikk så er det noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 24.9.2023 den 9:34 AM):

Jeg kjører min datters GPR Nude 50cc innimellom, den er langt kulere enn en scooter når den står parkert.

bggq2e413l.jpg

Men, når du er i trafikken med en slik og ikke kjører raskere enn 45 så føler du deg ikke så kul noe mer.

En annen fordel med scooter er at designet gjør at du er mindre utsatt for vann i veibanen etc. 

Fin den da 😀

Lenke til kommentar
ihavequestions skrev (På 25.9.2023 den 10:05 AM):

Hadde scooter i flere år til kjøring i by. Dette var riktig nok i studietiden, men hadde ikke stusset dersom jeg fortsatt bodde midt i byen. Parkerer gratis, ingen bompenger og veldig enkelt å komme seg frem. Kunne kjøpt motorsykkel, men da blir alt mye mer omstendelig når du skal ut. Det samme når det kommer til service og generelt vedlikehold. 

Jeg satt på effektanlegg og fjernet CDI-sperren. Toppfart rundt 70 km/t og mye bedre akselerasjon. Ja, det er kanskje ulovlig, men motoren har det mye bedre. 

Kanskje? Det ER ulovlig! hvor bodde du egentlig? Og du ble aldri tatt av politiet? 

Lenke til kommentar

Ja det er merkelige regler at man må kjøre i 45km/t i sykler som er over 7hk originalt og har en toppfart på 80-90km/t fra fabrikk. At de struper den noe pga aldersgrensen er en ting men det går feil vei med tanke på flyt i trafikk og farlige situasjoner i forhold til det, før var grensen 50km/t. De var også mer rundere i kantene før, dtr'en ble strupet til 60km/t men var alikevel lovlig i Norge som moped i sin tid.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (8 timer siden):

Ja det er merkelige regler at man må kjøre i 45km/t i sykler som er over 7hk originalt og har en toppfart på 80-90km/t fra fabrikk. At de struper den noe pga aldersgrensen er en ting men det går feil vei med tanke på flyt i trafikk og farlige situasjoner i forhold til det, før var grensen 50km/t. De var også mer rundere i kantene før, dtr'en ble strupet til 60km/t men var alikevel lovlig i Norge som moped i sin tid.

Men blir man ofte tatt hvis man trimmer scooter og bruker den i oslo?

Endret av lue
Lenke til kommentar

Er 31 år og kjører scooter selv om jeg har en ganske ny og nedbetalt bil.  For min del syns jeg det er morsommere å farte rundt imellom på scooter. Såklart trimmet for akselerasjon. Holder fint oppe med den øvrige trafikken. Brukes for å farte imellom jobb og butikk. Kjøpte den for 1 000,-. Kunne godt tenkt meg noe lignende med større motor og som er mere "lovlig".

Endret av Labelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Labelle skrev (15 minutter siden):

Er 31 år og kjører scooter selv om jeg har en ganske ny og nedbetalt bil.  For min del syns jeg det er morsommere å farte rundt imellom på scooter. Såklart trimmet for akselerasjon. Holder fint oppe med den øvrige trafikken. Brukes for å farte imellom jobb og butikk. Kjøpte den for 1 000,-. Kunne godt tenkt meg noe lignende med større motor og som er mere "lovlig".

Bor du i Oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...