Gå til innhold

Valgfusk i Norge/andre land


Mag ne

Anbefalte innlegg

Vi nordmenn vil kanskje kalle det valgfusk hvis utlendinger bevisst tilbakeholder negativ informasjon, for eksempel om ulovlig innsidehandel og løgn, før et valg. I Norge kaller vi det bare "uheldig", "ikke fullstendig riktig" osv. Særlig hvis det er dannede mennesker som driver med kun økonomisk snusk, som vi vet aldri går ut over noen, nei da må vi ordlegge oss forsiktig.

Sindre Finnes-skandalen - Skaper mistillit (dagbladet.no)

Sitat

Holdt de det skjult?
Nå viser det seg at Solberg allerede uken før valget ble klar over at den forklaringen hun hadde gitt offentlig om ektemannens aksjekjøp, var feil. Listen E24 hadde sendt henne, inneholdt langt flere selskapsnavn enn det hun og hennes kontor hadde vært informert om mens hun var statsminister.

Kommentar: Dette blir verre og verre - VG

Endret av Mag ne
lagt til sitat og ref
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vi (folket) kaller det, og hva de (de involverte) kaller det er vel to ganske forskjellige ting.

Det sagt, jeg ser ikke helt hvordan dette egentlig skulle være valgfusk. Han er en privatperson knyttet til statsministeren. Valget var fylkes og kommunevalg.

Selvsagt skal man se på implikasjonene knyttet til saken, men jeg ser ikke at denne, eller saken med Husfeldt burde påvirke lokalvalgene? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 minutter siden):

Selvsagt skal man se på implikasjonene knyttet til saken, men jeg ser ikke at denne, eller saken med Husfeldt burde påvirke lokalvalgene? 

"Erna og mannen er to kjeltringer, så da stemmer hvertfall ikke jeg Høyre her på Smøla!" 

Noen tenker sikkert sånn, men jeg får heller ikke det helt til å gå opp. Stortingsvalg ville vært noe helt annet. 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (2 timer siden):

Det er ikke han som er mest interessant. Det er hennes valg om å tilbakeholde informasjon som er mest alvorlig.

Jo, men dette bør påvirke personen Erna Solberg, ikke partiet Høyre, med mindre partiet har bistått med å skjule fakta, men uansett ikke partipolitikere på fylkes og kommunalt nivå.

Om det stemmer vil det åpenbart kunne påvirke hennes politiske kariære, men det bør ikke ha ringvirkninger utover landet i lokalvalgene. Hvis en slik sak brukes som politisk skyts og påvirker lokalvalgene så er jo dette i effekt like forringende på den demokratiske prosessen i og med at lokalpolitikere blir rammet.

Jeg forsvarer ikke at det ble holdt skjult, men å kalle det valgfusk blir helt søkt. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det uærlig ovenfor velgerne? Selvfølgelig. Men valgfusk er det ikke.

Serpentbane skrev (17 timer siden):

Jo, men dette bør påvirke personen Erna Solberg, ikke partiet Høyre, med mindre partiet har bistått med å skjule fakta, men uansett ikke partipolitikere på fylkes og kommunalt nivå.

Her jeg uenig. Det bør påvirke Erna Solberg og Høyre, og det vil påvirke begge.

Ikke tro et øyeblikk på noen som nå forsøker å gjøre dette valget til et "kommunevalg der rikspolitikk ikke hadde betydning". Spør de som stod på stand for Arbeiderpartiet og Rødt om de ble konfrontert med habilitet og solbriller, selv om det i utgangspunktet ikke er av betydning for kommunevalg. På NRK måtte til og med lokalpolitikere fra Arbeiderpartiet i Trondheim svare for Huitfeldt-saken på direkten.

Denne kommunevalgkampen har ikke bare vært preget mer av rikspolitikk enn noensinne, den har også vært mer preget av Erna Solberg enn noensinne. Hele Høyres valgkamp har hatt et helt enormt personfokus på Solberg.

Partiet har bokstavelig talt turnert henne gjennom landet i Erna-bussen, en buss med et gigantisk portrettbilde av henne på. De har delt ut "Erna-vann", de som står på stands har t-skjorter med bilde av Erna på, de delte ut potetgull med Erna på pakka, og bare 6 av de siste 50 innleggene på Høyres Instagram er ikke et portrett av Erna Solberg.

Likevel sier Høyre etter valget: "valget handlet faktisk mest om våre lokale kandidater".

Den kjøper ingen. Erna Solberg har vært Høyres sterkeste kort, også i dette kommunevalget. Derfor sitter det så ekstremt langt inne for partitoppene å kaste henne.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ein drar valgfusk begrepet ganske langt om ein reknar dette som valgfusk.

Teknisk sett så kan det være valgfusk å påvirke stemmegivarane gjennom feilinformasjon, men opnar ein den døra så er vel alle valg fuska med? Det skjer aldri at alle stemmegivarane har all tilgjengeleg informasjon og kan nyttegjere seg av denne informasjonen før dei stemmer.

I denne saka så er det også ei viss avstand mellom det som angår ein partileiar og framtidig statsministerkandidat i stortingsvalget, og det som foregår i kommunevalga på lokalt nivå.
Dei som går til stemmeurnene i kommunevalget og gir sin stemme basert på rikspolitikk har i alle fall ikkje nyttegjort seg av all relevant informasjon om kva dei lokale representantane står for i nærmiljøet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Var det uærlig ovenfor velgerne? Selvfølgelig. Men valgfusk er det ikke.

Her jeg uenig. Det bør påvirke Erna Solberg og Høyre, og det vil påvirke begge.

Ikke tro et øyeblikk på noen som nå forsøker å gjøre dette valget til et "kommunevalg der rikspolitikk ikke hadde betydning". Spør de som stod på stand for Arbeiderpartiet og Rødt om de ble konfrontert med habilitet og solbriller, selv om det i utgangspunktet ikke er av betydning for kommunevalg. På NRK måtte til og med lokalpolitikere fra Arbeiderpartiet i Trondheim svare for Huitfeldt-saken på direkten.

Denne kommunevalgkampen har ikke bare vært preget mer av rikspolitikk enn noensinne, den har også vært mer preget av Erna Solberg enn noensinne. Hele Høyres valgkamp har hatt et helt enormt personfokus på Solberg.

Partiet har bokstavelig talt turnert henne gjennom landet i Erna-bussen, en buss med et gigantisk portrettbilde av henne på. De har delt ut "Erna-vann", de som står på stands har t-skjorter med bilde av Erna på, de delte ut potetgull med Erna på pakka, og bare 6 av de siste 50 innleggene på Høyres Instagram er ikke et portrett av Erna Solberg.

Likevel sier Høyre etter valget: "valget handlet faktisk mest om våre lokale kandidater".

Den kjøper ingen. Erna Solberg har vært Høyres sterkeste kort, også i dette kommunevalget. Derfor sitter det så ekstremt langt inne for partitoppene å kaste henne.

Jeg sier ikke at de to hendelsene ble håndtert riktig opp mot kommune og fylkesvalget. Heller ikke disse to burde påvirke valgresultatet i lokalvalgene. De var også handlinger utført av privatpersoner, ikke av partiene.

Selvfølgelig skal disse tingene få direkte konsekvenser for de dirkete involverte. Jeg vet ikke hvor alvorlig hvert tilfelle har vært, men er det bevist tyveri, unndragelse, osv. så bør det i ytterste fall være en straffesak, og potensielt slutten på deres stillinger som toppolitikere.

Om partiene eller enkeltpersoner knyttet til partiene også bidro til ulovligheter bør det også få konsekvenser for disse. Men igjen, det burde ikke påvirke lokalpolitikerne at enkeltpersoner på stortinget driver med snusk. Da må snusket ryddes opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...