Gå til innhold

Bør alkohol fjernes


Anbefalte innlegg

Eg mener at alkohol bør fjernes totalt det børde bli forbudt å selge det i norge,Sverige,island etc.. og viss de absolutt ikkje vil fjerne det kan de sette aldersgrensa opp fordi alkohol bare skader kroppen det er nesten verre og det er verre en snus å røyk. Røyk er ikke i nærheten så skadlig som alkohol ka synes dere om dette eg skjønner at det er mangen uenigheter men dette er min mening

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Røyk er mye mer skadelig enn alkohol. 

Det kommer ann paa hvilken skade.

Paa lungene og helsa, ja.

Men naar du roeyker, mister du ikke balansen og skader deg selv, blir aggressiv,voldelig og skader andre, skader matriell, osv.

Du vaakner heller ikke med bondeanger, hvor du har sagt ting og dummet deg ut, brukt opp alle pengene, osv. Skadet din integritet, respekt og aere.

Skjaerer ikke alle under en kam, men for et kaotisk rusmiddel.

Synes heller vi skal gaa andre veien jeg og legalisere, de lettere rusmidlene, som Khat og Cannabis.

Det er jo det, som ikke henger paa greip her, disse to er ulovlige, mens alkoholen, er lovlig.

Proev aa snakk med en person, som er full og tenk paa det. Dette er lovlig, de er ulovlige.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest 7901d...a2d

Det var vel forbudstid i Norge på 1920-tallet, så du kan vel se på hva slags "suksess" dette var.

Folk klarte vel å få tak i alkohol den gangen også. Akkurat som folk klarer å få tak i andre rusmiddel i dagens samfunn, tril tross for at sånne stoffer skal være ulovlige.  

Anonymous poster hash: 7901d...a2d

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (46 minutter siden):

Men naar du roeyker, mister du ikke balansen og skader deg selv, blir aggressiv,voldelig og skader andre, skader matriell, osv.

Du vaakner heller ikke med bondeanger, hvor du har sagt ting og dummet deg ut, brukt opp alle pengene, osv. Skadet din integritet, respekt og aere.

Drikk med måte.

Folk som røyker, røyker opp pengene. 

Jeg drikker alkohol innimellom, men er ikke avhengig av det, og er aldri så full at jeg ikke klarer å ta vare på meg selv. 
Kunne aldri tenkt meg å ta en røyk. 

Kjøp av alkohol er åpent mellom 8 og 20 på hverdager, men skal en ha skikkelige varer så er det åpent mellom 10 og 18.

Det er lov å selge røyk døgnet rundt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvor bra forbud fungerer. Har mer tro på holdningsendringer og opplysning over tid.

Om du skulle forby alkohol er det svært inngripende i vår kultur og du ville fått en uungåelig oppsving i lovbrytere. Kriminelle miljøer ville også få en ny inntjeningspost når kundene som kjøper alkohol ikke bare gjør det fordi det er billigere, men fordi det er eneste måten å få tak i det på uten å ha flere liter "bevismateriale" i heimen. Forgiftninger kommer til å øke da det ikke er kvalitetskontroll av ulovlig fremstilling. Inntekten til staten på lovlig salg hadde også falt bort som er mindre penger i statskassa til velferden. Mange ville nok tydd til andre "narkotika" også uten at jeg skal legge meg borti om dette er bedre eller dårligere fordi "det er jo ulovlig uansett".

Kan være på tide å få ett søkelys på hvor farlig alkohol faktisk er uten å hamre det ned med forbud, folk vil jo stort sett trosse seg gjennom ting de ikke har lov til. 

Endret av shad0th
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg kan ikke fordra alkohol, det påvirker meg i lang tid. Beste måten å få bukt med alkoholen, er å lovliggjøre mindre skadelige stoffer som cannabis etc, for det å ruse oss, det er kommet for å bli. 

Håper bare at andre rusmidler kan bli tatt i bruk lovlig, og den elendige alkoholen får mindre brukere. 

 

Forbud funker ikke, så må se til andre løsninger

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det enkle svaret er vel at det ikke vil bli gjort fordi det er altfor mange som tjener på at det er sånn som det er. Voldsomt store summer som dras inn på arrangementer, alkoholavgift, moms og ting rundt dette. I praksis vil vel man da legge ned hele restaurantbransjen som man kjenner det i dag, puber, sportsbarer osv borte for godt. Halve bysentrum vil bli lagt øde.

Det er synd at så mye i samfunnet er bygd rundt det å ruse seg på alkohol og hvor vanlig og akseptert det har blitt. Ønsker man å ikke drikke blir man nærmest sett på som en raring. Selv drikker jeg meg full 2-3 ganger i året og det er mer enn nok for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (39 minutter siden):

 men skal en ha skikkelige varer så er det åpent mellom 10 og 18.

Huff og huff, brennevinet. Eller vinen, forhaapentligvis?

Jeg er veldig for liberale lover og regler, men det brennevinet, sliter jeg med. Veldig vanskelig.

Er egentlig for lover, der du kan kjoepe ei flaske med brennevin, klokka fem paa tirsdagsmorgenen, paa seven eleven, men............

Har sett, noen alkoholikere opp i gjennom, er alkoholiker selv. Utrolig, hvor mye lenger oelalkoholikerene, beholder helsa, en de som drikker brennevin.

Men selvfoelgelig, er det noen, som behersker dette. Derfor synes jeg, det skal vaere fritt.

Sterke begrensinger, eller forbud, vil bare, gjoere vondt verre, for de som sliter.

Og skape marked, for kriminalitet. 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei det bør det ikke, la folk gjøre som de vil selv. Skulle alt som er "helseskadelig" blitt ulovlig, hadde livet blitt kjedelig. Drikker meg sjeldent full selv, men liker å ta noen pils i ny og ne, spesielt om sommeren. Ikke mye som slår en iskald pils da. Det handler om å klare å beherske seg. Alt med måte som man sier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å la folk gjøre som de vil er et postapokalyptisk scenario, så det er aldri rett svar, noen gang.

Jeg selv har hatt glede av alkohol i ungdomstiden men det er vanskelig å stikke under en stol at det er skadelig. Ser man bare på rusmiddelets skadeeffekt isolert hadde det vært en enkel avgjørelse. Hadde det ikke vært for den "kulturelle forankringen", altså tradisjon, og det var et nyoppfunnet nytelsesmiddel hadde alkohol aldri blitt tillatt. På individuell plan har det ødelagt mye for veldig mange og samlet er samsunnskostnadene enorme.

Når det er sagt så er alkohol eneste måten nordmenn klarer å øke mot og senke standard nok til å etablere forhold på, så uten alkohol dør vi jo ut. B=

Som etablert og vanlig rusmiddel er det vel mange stater som har forsøkt alkoholforbud uten å få det til. Det blir derfor ganske teoretisk spørsmålsstilling. Men jeg synes det er naturlig med tiltak for å redusere forbruket. Dersom man får bort introduksjon til rus i alderen 12 til 15, gjør det vanskeligere å få tak i mellom 15 og 18, og klarer redusere bruken fra lovlig alder til f.eks. 22, når man begynner bli voksen, tror jeg veldig mye skadeeffekt blir borte uten et forbud.

Og så vil andre si jeg er en ork som ikke vet hva jeg prater om, og det er greit. Heldigvis finnes det mye flinkere folk enn meg som kan noe om temaet, og basert på deres forsking og rådgiving så har staten over tid styrt sin alkoholpolitikk. De vurderingene som er gjort over tid, er bedre fundamentert enn personlige meninger, inklusive mine. Så da er kanskje ikke dagens status helt katastrofe, i henhold til hvilket samfunn vi har valgt å ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (7 minutter siden):

Og så vil andre si jeg er en ork som ikke vet hva jeg prater om, og det er greit. Heldigvis finnes det mye flinkere folk enn meg som kan noe om temaet, og basert på deres forsking og rådgiving så har staten over tid styrt sin alkoholpolitikk. De vurderingene som er gjort over tid, er bedre fundamentert enn personlige meninger, inklusive mine. Så da er kanskje ikke dagens status helt katastrofe, i henhold til hvilket samfunn vi har valgt å ha.

Og med hjelp av denne, faglige stoetten, hvordan opplever du at staten, har fikset ruspolitikken, generelt da?

I all vennskapelighet,det har jo, gaatt saa til helvete, saa det gaar ann aa gaa, har det ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Karltorbj said:

Og med hjelp av denne, faglige stoetten, hvordan opplever du at staten, har fikset ruspolitikken, generelt da?

I all vennskapelighet,det har jo, gaatt saa til helvete, saa det gaar ann aa gaa, har det ikke?

Så til helvete som det går an? Synes du? Basert på hva?

Jeg tror at mange andre stater enten har større problemer med rus og relatert kriminalitet og/eller større problemer med ulovlig rus og relatert kriminalitet, enn Norge de siste tiårene. Jeg tror nok at regjeringer (inkl. regjeringer med KrF i) styrer etter to typer måletall: alkoholens kostnad omgjort til penger, og mulighet til å bli gjenvalgt. Jeg tror ikke alkoholpolitikken er så tilfeldig og feilslått at vi ender opp med så dårlig status som det går an.

Bare litt tilfeldig og litt feilslått.

Siden du siterte det du gjorde kan jeg legge til at det sannsynligvis hadde gått mer til helvete om de styrte etter mitt råd. Til syvende og sist hadde mitt råd vært "øk aldersgrensen for alkohol med ett år annet hvert år til den når pensjonsalder, og stopp der".

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Antontester skrev (6 timer siden):

Eg mener at alkohol bør fjernes totalt det børde bli forbudt å selge det i norge,Sverige,island etc.. og viss de absolutt ikkje vil fjerne det kan de sette aldersgrensa opp fordi alkohol bare skader kroppen det er nesten verre og det er verre en snus å røyk. Røyk er ikke i nærheten så skadlig som alkohol ka synes dere om dette eg skjønner at det er mangen uenigheter men dette er min mening

Da skaper du et svart marked som antageligvis totalt sett vil skade samfunnet mye mer, regulering er en mye bedre løsning for alkohol å for mange andre rusmidler, vi burde legalisere cannabis for eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Det enkle svaret er vel at det ikke vil bli gjort fordi det er altfor mange som tjener på at det er sånn som det er. Voldsomt store summer som dras inn på arrangementer, alkoholavgift, moms og ting rundt dette. I praksis vil vel man da legge ned hele restaurantbransjen som man kjenner det i dag, puber, sportsbarer osv borte for godt. Halve bysentrum vil bli lagt øde.

Det er synd at så mye i samfunnet er bygd rundt det å ruse seg på alkohol og hvor vanlig og akseptert det har blitt. Ønsker man å ikke drikke blir man nærmest sett på som en raring. Selv drikker jeg meg full 2-3 ganger i året og det er mer enn nok for min del.

Du glemte bryggerier, transport, lagerjobber, logistikk osv. Nav penger til arbeidsledige, skatter og avgifter tilknyttet til inntekter osv.. Fremtidige pensjoner til alle ansatte som mister jobben sin osv..

Osv, osv.. 

Edit: seff fra alle i verdikjeden, fra råvarer til revisorer og departemantene. Saken vil også få politiske forandringer i Norge.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Antontester skrev (7 timer siden):

Eg mener at alkohol bør fjernes totalt det børde bli forbudt å selge det i norge,Sverige,island etc.. og viss de absolutt ikkje vil fjerne det kan de sette aldersgrensa opp fordi alkohol bare skader kroppen det er nesten verre og det er verre en snus å røyk. Røyk er ikke i nærheten så skadlig som alkohol ka synes dere om dette eg skjønner at det er mangen uenigheter men dette er min mening

Forrige tråden din var «bør aldersgrensen for snus settes til 16 år» Nå har du en tråd om «bør alkohol fjernes»

Vet ikke om du prøver å trolle temaer om tobakk & alkohol, eller om du genuint mener å ha samtaler-tråder om dette?

Hva det spørsmålet ditt angår… Nei, bør ikke fjernes/forbys. Oppskriften på alkohol er verdenskjent og har vært det en stund. Forbud betyr bare at andre lager sin egen alkohol og selger den. Det kan fort bli mye dårlig saker i omløp sånn sett.

 

Sigaretter er jævlig dårlig for deg, og de fleste drikker ikke hvert 20. minutt som er gjennomsnittet for når en røyker tenner en ny røyk. 

Endret av thatguy83
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...