Gå til innhold

Bør alkohol fjernes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (7 minutter siden):

I hvilken kontekst? Å bli dritings hver dag er selvfølgelig meget skadelig, men hva med en øl til maten hver dag? Hvilken skade gjør dette på helsen, kontra å spise ostepop hver dag?

Ei guinnes til dagen, kjempesunt, en jägermeister det samme. 

Poenget er, at i de drikkene der, er det et stoff, som du blir helt idiot av.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Ei guinnes til dagen, kjempesunt, en jägermeister det samme. 

Poenget er, at i de drikkene der, er det et stoff, som du blir helt idiot av.

Så hvordan kan det være det mest skadelige du kan få kjøpt på butikken? Fordi enkelte misbruker det? Jeg anerkjenner at det er problematisk med overstadig beruselse, samt de som blir avhengige, men det er for meg merkelig å ville forby alkohol fordi noen ikke klarer å styre unna, og ikke fordi vi må ha et lovlig rusmiddel, men fordi alkohol også har andre funksjoner enn å bli drita, eller bli avhengig av. 

Det er også et rusmiddel hvor man enkelt kan styre sin egen rus, selvom veldig mange bommer på akkurat det. 

Veien å gå er holdningsendringer og opplæring, og når det gjelder de som blir avhengige så er problemstillingen en litt annen. Disse ville slitt dersom cannabis var det eneste lovlige rusmiddelet også. 
 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (18 minutter siden):

Nei, for de skader bare seg selv, alle bør få lov til og skade seg selv om det er det de vil. 

Hvor ofte blir du påtvunget alkohol?
Jeg har aldri blitt tvunget til å drikke alkohol, eller ertet for å ikke drikke.

Jeg har mange ganger blitt spurt om jeg vil ha kake/søtsaker, og sier man nei, så får en kommentarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Så hvordan kan det være det mest skadelige du kan få kjøpt på butikken? Fordi enkelte misbruker det? Jeg anerkjenner at det er problematisk med overstadig beruselse, samt de som blir avhengige, men det er for meg merkelig å ville forby alkohol fordi noen ikke klarer å styre unna, og ikke fordi vi må ha et lovlig rusmiddel, men fordi alkohol også har andre funksjoner enn å bli drita, eller bli avhengig av. 

Det er også et rusmiddel hvor man enkelt kan styre sin egen rus, selvom veldig mange bommer på akkurat det. 

Veien å gå er holdningsendringer og opplæring, og når det gjelder de som blir avhengige så er problemstillingen en litt annen. Disse ville slitt dersom cannabis var det eneste lovlige rusmiddelet også. 
 

Er egentlig enig med deg, men reagerer paa at giften alkohol, alltid skal bagateliseres, gjennom maatehold.

Hvis jeg vil roeyke meg ovestadig beruset paa cannabis, saa maa jeg roeyke til jeg blir kvalm.

Og for aa si det saann, jeg ville heller, ha foert en diskusjon, med en som var "ovestadig" beruset paa cannabis enn en som var, det samme paa alkohol.

Men for all del, ikke noe forbud, paa alkoholen, heller friere lover og regler, vil bli det fornuftigste.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte blir du påtvunget alkohol?
Jeg har aldri blitt tvunget til å drikke alkohol, eller ertet for å ikke drikke.

Gruppepress er ganske vanlig i enkelte miljøer. Det du sier at aldri skjer deg, er noe som ganske ofte skjer på fest, det er litt rart og ikke drikke på fest eller når en er på byen her til lands, folk ser rart på deg om man er avholds. 

 

Dubious skrev (1 minutt siden):

Jeg har mange ganger blitt spurt om jeg vil ha kake/søtsaker, og sier man nei, så får en kommentarer. 

Blir du banket og voldtatt, eller får du bare kommentarer fra eldre kvinnelige slektninger om at du er blitt tynn ?

Greier du ikke si nei til søtsaker så skader du bare deg selv, alkohol brukere skader andre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 minutter siden):

Klarer ikke slippe paa det paradokse, i lovverket, paa dette her.

Skal de som foretrekker, de lettere rusmidlene, bli stigmatisert, som djunkier, naar du setter det opp i mot, det lovlige rusmidlet alkohol?

Alkohol er både blant de letteste og blant de tyngste rusmidlene vi har.   Med alkohol, så kan du ta deg en øl, eller et glass vin og være fullt fungerende. Du kan også bli helt ute av stand til å kontrollere deg selv.

Så har man andre rusmidler.. mange er lettere og mange er tyngre, men felles for de alle er at rusen nær sagt alltid er den sentrale delen. 

Det er ingen enkel debatt, og det er heller ingen enkle konklusjoner å trekke. Får du folk til å gå vekk fra alkohol og til cannabis, så vil man bare få en rekke andre problemstillinger. 

 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Alkohol er både blant de letteste og blant de tyngste rusmidlene vi har.   Med alkohol, så kan du ta deg en øl, eller et glass vin og være fullt fungerende. Du kan også bli helt ute av stand til å kontrollere deg selv.

Så har man andre rusmidler.. mange er lettere og mange er tyngre, men felles for de alle er at rusen nær sagt alltid er den sentrale delen. 

Det er ingen enkel debatt, og det er heller ingen enkle konklusjoner å trekke. Får du folk til å gå vekk fra alkohol og til cannabis, så vil man bare få en rekke andre problemstillinger. 

 

 

Kanskje det, men ikke saa kraftige, som problemene, relatert til alkohol, vil jeg si.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Kanskje det, men ikke saa kraftige, som problemene, relatert til alkohol, vil jeg si.

Jeg vet ikke. Problemene med alkohol gjelder i mange tilfeller helgefylla, ihvertfall når det kommer til ulykker og vold. Dersom man her heller hadde brukt cannabis, så vil jeg tro man hadde sett mindre av denslags, men jeg er usikker på effektene av hverdagsrusen. Altså, det å ta seg et glass øl til middagen, er noe helt annet enn å røyke seg en joint etter middagen. 

Så er det langt ifra slik at alle som blir drita er voldelige eller kjører i fylla. De aller aller fleste oppfører seg helt fint. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke. Problemene med alkohol gjelder i mange tilfeller helgefylla, ihvertfall når det kommer til ulykker og vold. Dersom man her heller hadde brukt cannabis, så vil jeg tro man hadde sett mindre av denslags, men jeg er usikker på effektene av hverdagsrusen. Altså, det å ta seg et glass øl til middagen, er noe helt annet enn å røyke seg en joint etter middagen. 

Så er det langt ifra slik at alle som blir drita er voldelige eller kjører i fylla. De aller aller fleste oppfører seg helt fint. 

Riktig det, men vi maa ikke glemme problemene, den gruppa, som ikke fikser det, skaper, paa dette stoffet.

En til. Jeg ville heller vokst opp med foreldre, som var henfalne, til cannabis enn alkohol.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Riktig det, men vi maa ikke glemme problemene, den gruppa, som ikke fikser det, skaper, paa dette stoffet.

En må heller ikke glemme at hele denne gruppen ikke slutter med all slik aktivitet kun fordi de ikke blir fulle lenger. 

Karltorbj skrev (5 minutter siden):

En til. Jeg ville heller vokst opp med foreldre, som var henfalne, til cannabis enn alkohol.

Igjen, det betinger i hvilken grad. Hvis foreldra dine drikker et glass vin til middag hver dag, så er det bedre enn om de røyker seg en bønne hver dag etter middag. Hvis valget skulle stå mellom det å være drita hver dag, eller rusa på hasj hver dag, så tror jeg man må inn med ett tredje valg, altså barnevern. 

Jeg mener jo at dersom man har barn, så avstår man fra alle slags former for rus, i deres nærhet. Et  unntak her, er faktisk at jeg syns det er greit å ta seg en enhet alkohol til mat, siden det ikke setter deg ute av stand til å være en god foreldre. Du kan kjøre til legevakta, og ungen din vil ikke se deg ruset. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

En må heller ikke glemme at hele denne gruppen ikke slutter med all slik aktivitet kun fordi de ikke blir fulle lenger. 

Igjen, det betinger i hvilken grad. Hvis foreldra dine drikker et glass vin til middag hver dag, så er det bedre enn om de røyker seg en bønne hver dag etter middag. Hvis valget skulle stå mellom det å være drita hver dag, eller rusa på hasj hver dag, så tror jeg man må inn med ett tredje valg, altså barnevern. 

Jeg mener jo at dersom man har barn, så avstår man fra alle slags former for rus, i deres nærhet. Et  unntak her, er faktisk at jeg syns det er greit å ta seg en enhet alkohol til mat, siden det ikke setter deg ute av stand til å være en god foreldre. Du kan kjøre til legevakta, og ungen din vil ikke se deg ruset. 

Ja selvfoelgelig, men dette foregaar jo.

Roeyker foreldrene saa mye hasj, at det gaar ut over oekonomi og unger, maa barnevernet, koples inn.

Bruker foreldrene for mye alkohol, er det ingen tvil.

Men det var ikke det, som var hovedpoenget mitt.

Jeg proever aa faa frem, hvor uskyldige og svake, disse lettere rusmidlene egentlig er, i forhold, til alkoholen.

Og synes de maa likestilles, lovmessig og liberaliseres ogsaa, for den saks skyld.

Endret av Karltorbj
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 timer siden):

Jeg proever aa faa frem, hvor uskyldige og svake, disse lettere rusmidlene egentlig er, i forhold, til alkoholen.

Og synes de maa likestilles, lovmessig og liberaliseres ogsaa, for den saks skyld.

Jeg skjønner poenget ditt, men det er litt vanskelig å sammenligne... Ett glass vin er da mye svakere enn å røyke en joint. Så hva er det du sammenligner? en kar som drikker en flaske jæger mot en som røyker en joint?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 27.8.2023 den 8.04):

Garantert gjøre større skade, det er derfor vi bør legalisere, i det minste mildere rusmidler. 

Nå har ikke jeg noe forhold til Mary Jane og liknende, men dette er alltid rusmidler kontrært til alkohol som kan nytes uten ruseffekten; iskald øl på en varm sommerdag, ett glass whiskey, ett glass rødvin til maten er alle måter man kan drikke alkohol uten rus. Man kan også tilsette vin i en saus og flambere med cognac. Jeg er tilfreds med både ett forbud og legalisering av Mary Jane, med untak av inntak til medisinsk bruk. Jeg har hørt rykter om positive resultater hos pasienter med migrene, merk dette er bare rykter.

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (4 timer siden):

Nå har ikke jeg noe forhold til Mary Jane og liknende, men dette er alltid rusmidler kontrært til alkohol som kan nytes uten ruseffekten; iskald øl på en varm sommerdag, ett glass whiskey, ett glass rødvin til maten er alle måter man kan drikke alkohol uten rus. Man kan også tilsette vin i en saus og flambere med cognac. Jeg er tilfreds med både ett forbud og legalisering av Mary Jane, med untak av inntak til medisinsk bruk. Jeg har hørt rykter om positive resultater hos pasienter med migrene, merk dette er bare rykter.

Tro meg det er ikke reint få connaisseurer når det kommer til cannabis. Smak/aroma verdsettes ganske høyt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da jeg bodde i Kambodia, fikk naborestauranten, som lagde tradisjonell, Khmermat besoek av politiet.

De kjeftet paa dem, for ar de tok for mye ganja i suppen. Folk kom dit og spiste frokost og gikk paa jobb etterpaa, saa det ble for mye.

Da ble de enige, om aa halvere mengden, saa var alt i orden.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...