Gå til innhold

Bør alkohol fjernes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
skaftetryne32 skrev (13 timer siden):

under sterk påvirkning vil relativt mange bli aggressive, voldelige og truende. 

Denne påstanden er jeg uenig i.

De fleste som er sterkt påvirket av alkohol og som har et normalt forhold til alkohol vil være utav stand til å gjøre noe annet enn å spy eller holde seg på bena.

De med mer toleranse prater stort sett tull før de tar til fornuft og legger seg.

De med alkoholproblemer holder dette veldig godt skjult fordi de er redd for å bli avslørt, og utagerende adferd er ikke i deres interesse.

Men det finnes alltids unntak og dette handler om personlighet. Er man i utgangspunktet en hissig person, forsterkes dette ved inntak av alkohol eller andre rusmidler som gjør det "oppkvikkende".

Det er min subjektive påstand.

I min verden, skulle jeg ønske at canabis var like akseptabelt som alkohol. Rett og slett fordi rusen er mer "dempende" (om det gir mening?) Altså, er man en hissig person, blir man mindre hissig.

Men likevel, jeg kjenner flere som bruker canabis daglig, og deretter overtenker alt mulig og tyr til "alternative" virkeligheter, ref: konspirasjonsteorier.

Konklusjon: Alt med måte.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
tigerdyr skrev (23 minutter siden):

Det er en loddrett løgn. 

Jo, alkohol er det mest skadelige man selger på butikken om man drikker hver dag. Ubestridt.

Edit: Bare de skadene alkoholproblemer gir for den det gjelder, de nærmeste og samfunnet, gjør at dette produktet er mest skadelig solgt på butikken. Også ubestridt.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Bugle said:

Jo, alkohol er det mest skadelige man selger på butikken om man drikker hver dag. Ubestridt.

Edit: Bare de skadene alkoholproblemer gir for den det gjelder, de nærmeste og samfunnet, gjør at dette produktet er mest skadelig solgt på butikken. Også ubestridt.

En løgn blir ikke mindre av hverken å bli gjentatt eller å feilaktig legge til "ubestridt".  

Lenke til kommentar
Bugle skrev (4 minutter siden):

Denne påstanden er jeg uenig i.

De fleste som er sterkt påvirket av alkohol og som har et normalt forhold til alkohol vil være utav stand til å gjøre noe annet enn å spy eller holde seg på bena.

De med mer toleranse prater stort sett tull før de tar til fornuft og legger seg.

De med alkoholproblemer holder dette veldig godt skjult fordi de er redd for å bli avslørt, og utagerende adferd er ikke i deres interesse.

Men det finnes alltids unntak og dette handler om personlighet. Er man i utgangspunktet en hissig person, forsterkes dette ved inntak av alkohol eller andre rusmidler som gjør det "oppkvikkende".

Det er min subjektive påstand.

I min verden, skulle jeg ønske at canabis var like akseptabelt som alkohol. Rett og slett fordi rusen er mer "dempende" (om det gir mening?) Altså, er man en hissig person, blir man mindre hissig.

Men likevel, jeg kjenner flere som bruker canabis daglig, og deretter overtenker alt mulig og tyr til "alternative" virkeligheter, ref: konspirasjonsteorier.

Konklusjon: Alt med måte.

 

Bra innlegg, vil bare tilfoeye at drikker du hver dag, saa blir du herdet, taaler mye mer. Mindre fyllesyk, men mer nerver, naar du blir edru.

Hvis jeg hadde drukket ei halv med brenneviv naa, saa hadde jeg blitt dritings.

Hadde jeg gaat paa fylla, i tre uker, maatte jeg hatt, ei halv ei, bare for aa komme i harmoni om morgenen, bli "normal".

Du taaler mye mer, har erfaring, tyr ikke saa lett til vold, beholder lettere fornuften, sitter ikke aa gjentar deg selv, og er rimelig snakkenes til. Takler alt bedre, paa en maate.

Foerste kvelden paa ei rotbloeyte, der det er lenge siden, du har drukket? Huff og huff! Du er i toppform, kjempesterk, number one, kjempemorsom, ( tror du ) daevelen, du driter deg ut. Og noe inni helvete fyllesyk, dagen etter, den bondeangeren.

Tror mange kjenner seg igjen, i den siste, selv om mange, i den alderen, de er i naa, ikke kjenner seg igjen, saa har de vaert kalv de ogsaa, en gang.

Nei takke meg til en joint, som du beholder fornuften paa, er helt rasjonell. Oppfoerer deg helt normalt.

Tror flere ville valgt det alternativet, slik at alkoholbruken, ville roet seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Glemte aa si, at etter en god stund paa fylla, der du brekker av, trenger du minst en uke, for aa faa nervene i sjakk igjen.

Mye ubehag i kroppen ogsaa.

Hva koster det aa proeve noe nytt, naar du ser den ruspolitikken, som har blitt foert de 50 siste aarene, hvordan den har fungert.

Det kan i hvert fall, ikke bli verre.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
tigerdyr skrev (48 minutter siden):

En løgn blir ikke mindre av hverken å bli gjentatt eller å feilaktig legge til "ubestridt".  

Alkohol er det mest skadelige man får kjøpt på butikken, i Norge. 

Jeg er såpass sikker på dette, både basert på forsking og subjektive observasjoner at jeg ikke trenger å dokumentere dette, da det er godt dokumentert allerede, og de med motsatt konklusjon må heller vise til sine kilder.

At alkohol i moderate mengder kan ha god helseeffekt, både fysisk og psykisk er jeg enig i.

Men totalen av fyll (og dets konsekvenser) og misbruk overgår denne helseeffekten med god margin.

Forbud mot alkohol: Nei

Mer penger brukt på forebygging: Ja

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
GP950mAh skrev (27 minutter siden):

Med en liberal alkoholpolitikk får man vold, drap og trafikkulykker. Det går ut over andres frihet og rettigheter.

På hvilken måte?

Om man kjøper alkohol før eller etter 20.00 spiller ingen rolle for de med alkoholproblemer, ei heller de med alkoholproblemer kombinert med personlighetsforstyrrelse eller annen psykisk problemer.

Det er helt bak mål at en befolkning må forholde seg til de med psykiske problemer, når man heller kan bruke mer ressurser på å hjelpe de, istedenfor å opprettholde et forbud.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Hva tenker du om en liberal cannabispolitikk?

Det er like skadelig som liberal alkoholpolitikk med mange av de samme skadevirkningene og kostnadene for samfunnet. Vår restriktive politikk holder narkotikabruken i befolkningen lav og dermed også skadevirkningene. Flere psykotiske, flere trafikkdrepte og økt press på sykehusene som man har opplevd der man har avkriminalisert eller legalisert er noe man bør unngå.

Bugle skrev (2 timer siden):

På hvilken måte?

Om man kjøper alkohol før eller etter 20.00 spiller ingen rolle for de med alkoholproblemer, ei heller de med alkoholproblemer kombinert med personlighetsforstyrrelse eller annen psykisk problemer.

Det er helt bak mål at en befolkning må forholde seg til de med psykiske problemer, når man heller kan bruke mer ressurser på å hjelpe de, istedenfor å opprettholde et forbud.

Økt tilgjenglighet gir økt forbruk, som igjen gir økte skadevirkninger, flere avhengige og flere trafikkdrepte, voldsutsatte, flere voldtekter som alkohol fører til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (På 27.8.2023 den 22.18):

Denne påstanden er jeg uenig i.

Spørs hva du mener med sterkt påvirket, jeg mener der de mister kontroll over sine hemninger som normalt sett ville hindret dem i og begå alvorlige kriminelle handlinger, at det skjer relativt ofte er det liten tvil om, så mange alvorlige voldshendelser er knyttet til alkohol, så mange seksuelle overgrep begått i hjemmet er knyttet til alkohol, det er hva som gjør alkohol til det desidert farligste rusmiddelet.

 

Bugle skrev (På 27.8.2023 den 22.18):

Men likevel, jeg kjenner flere som bruker canabis daglig, og deretter overtenker alt mulig og tyr til "alternative" virkeligheter, ref: konspirasjonsteorier.

Jeg kjenner en sånn en, men han er alkis, med andre ord, alt med måte.

Endret av skaftetryne32
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (15 minutter siden):

Interessant å se at så mange bet på trolling fra trådstarter (som forøvrig ikke har investert noe tid i tråden)

Han kom tydeligvis, med et godt tema.

Vi trenger aa vaakne bevisst, paa hva slags rusmidler, vi egentlig dealer med her.

Og vaere rasjonelle paa hvilke krefter, som virker i samfunnet, ved forbud.

Og i hvert fall ikke, velge det verste rusmidlet alkohol, som lovlig og de lette, som cannabis og khat ulovlig.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...