Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til familiebil


WBG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WBG skrev (1 minutt siden):

Takker for gode tips og råd. Jeg er veldig usikker men har litt mer retning nå i forhold til før. Har egentlig vært fastlåst på en XC70, men de er så innmari dyre med en høy kilometerstand. 
Det Peugeot 5008 og Skoda superb ser ut som flotte biler. 
De er med i vurderingen. 
Men jeg begynner å helle litt mot elektrisk for første gang, men må sikkert fire på noen av mine krav om jeg ønsker å holde meg til rundt 250k. MG er billig ser jeg. Nesten helt ny bil til mitt budsjett. 
TM3 er også en lekker bil som egentlig er alt annet enn en SUV. 

Barneseter er det viktigste å ha god plass til. Vi har 2 av dem og det er svært sjelden vi har bruke for sitteplass i midten bak. 
 

 

Siden dere har barneseter ville jeg tatt med barnesetene når dere skal prøve biler. Se hvor trangt det blir å ta inn og ut ungene. Der er det stor forskjell i praksis fra bil til bil. Også hvordan ungene sitter. Om de har utsikt etc. Mange unger blir bilsyk i enkelte biler mens andre går helt fint.

Også inn ut med barnevogn etc. 5008 er jo en litt høyreist bil, men hvordan er det med døråpning?

Jeg hadde forresten en Berlingo en stund, når vi hadde 3 barn i barnesete. Overraskende grei bil, til meget fin pris. Derimot ikke noe du tar kjappe forbikjøringer med, men helt grei motor ift daglig bruk. Rimelig i drift. Og enormt lett å ta unger inn ut. Og med å bytte ut de originale hjulene så blir den bilen helt kurant å kjøre. De originale hjulene er mye for små for bilen. Den kommer vel og i El-utgave..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

XC90 er en millionbil, så man må kjøpe noe ganske gammelt for å komme innfor budsjett.

Det er akkurat det, både den og XC70 er rundt 2012-2015 modell med rundt 200.000 på telleren til 250k. 
 

 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (3 minutter siden):

Siden dere har barneseter ville jeg tatt med barnesetene når dere skal prøve biler. Se hvor trangt det blir å ta inn og ut ungene. Der er det stor forskjell i praksis fra bil til bil. Også hvordan ungene sitter. Om de har utsikt etc. Mange unger blir bilsyk i enkelte biler mens andre går helt fint.

Også inn ut med barnevogn etc. 5008 er jo en litt høyreist bil, men hvordan er det med døråpning?

Jeg hadde forresten en Berlingo en stund, når vi hadde 3 barn i barnesete. Overraskende grei bil, til meget fin pris. Derimot ikke noe du tar kjappe forbikjøringer med, men helt grei motor ift daglig bruk. Rimelig i drift. Og enormt lett å ta unger inn ut. Og med å bytte ut de originale hjulene så blir den bilen helt kurant å kjøre. De originale hjulene er mye for små for bilen. Den kommer vel og i El-utgave..

Er akkurat der jeg er litt usikker med en "klump" av en bil. Her vi bor har vi enormt mange bobilturister som jeg ønsker å kjøre forbi, mye svingete veier og ønsker å ha en bil med futt i som kan gjøre dette kjapt og trygt. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, WBG said:

Er akkurat der jeg er litt usikker med en "klump" av en bil. Her vi bor har vi enormt mange bobilturister som jeg ønsker å kjøre forbi, mye svingete veier og ønsker å ha en bil med futt i som kan gjøre dette kjapt og trygt. 

Dersom du heller mot elektrisk. Så vil jeg påstå at det er kun TM3 som er en komplett bil i området 250'.

MG har litt store begrensninger i rekkevidde/ladehastighet for det jeg vil anse akseptabelt som familiebil

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (5 timer siden):

Jeg hadde forresten en Berlingo en stund, når vi hadde 3 barn i barnesete. Overraskende grei bil, til meget fin pris. Derimot ikke noe du tar kjappe forbikjøringer med, men helt grei motor ift daglig bruk. Rimelig i drift. Og enormt lett å ta unger inn ut. Og med å bytte ut de originale hjulene så blir den bilen helt kurant å kjøre. De originale hjulene er mye for små for bilen. Den kommer vel og i El-utgave..

Sykt kjekk bil, men de elektriske har ikke Multispace-takløsningen med masse oppbevaringsplass, rekkevidden er vel 14-15 mil under optimale forhold sommerstid og de tidlige (pre 2018?) har etter hva jeg vet slitt noe med slitasje i overføringen mellom gir og motor.

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (46 minutter siden):

Ja, det der er ikke det aller værste. MEN, den har noen typiske feil som MÅ sjekkes ut før salg. Er de fikset så er dette helt kurant bil. Ikke det aller beste, ikke det aller værste.
Sjekk og for rust, disse ruster friskt om de ikke stelles.

Tenkte det kunne være et forslag. Ikke samme kjørekomfort som volvo men helt grei. Er overraskende romslig og "gratis" på småkjøring. På langkjøring må den derimot stå konsekvent på "save-modus" ellers sluker den bensin over en lav sko. Den er også meget romslig i baksete,veldig praktisk for barneseter.

Endret av Powertrainer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke crossover er å anbefale, ut i fra driftsikkerhet og alt annet jeg ønsker? Jeg må fire på noen av kravene om jeg ønsker det meste på lista mi, samt elektrisk. Da ofrer jeg heller litt bagasjeromsplass for å få bakseteplass. Går jeg for fossil er utvalget mye større. Crossover har jeg sett mye Suzuki hvor jeg bor, ellers lite. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, WBG said:

Hvilke crossover er å anbefale, ut i fra driftsikkerhet og alt annet jeg ønsker? Jeg må fire på noen av kravene om jeg ønsker det meste på lista mi, samt elektrisk. Da ofrer jeg heller litt bagasjeromsplass for å få bakseteplass. Går jeg for fossil er utvalget mye større. Crossover har jeg sett mye Suzuki hvor jeg bor, ellers lite. 

Har hørt at folk er fornøyde med Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid.

7års nybilgaranti EDIT: eh nei, her blanda jeg, er bare 5. Dersom du ikke kjører langt daglig så kanskje mange av turene kan gjennomføres på strøm?

Kan ikke nok om disse til å vite rekkevidde, komfort eller plass. Men mange i ditt prisleie

https://www.finn.no/315886367

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Har hørt at folk er fornøyde med Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid.

Anbefaler i så fall å finne en 2019 (eller nyere), da kom de med 2,4 l bensinmotor i stedet for 2,0 l, og den elektriske ytelsen ble også kraftig forbedret. Outlander PHEV har CVT, og med den større motoren har den lavere turtall og bedre komfort. CVT og liten motor vil si at motoren ligger på 5.000 rpm i alle motbakker.

Lenke til kommentar
zanta skrev (9 minutter siden):

Anbefaler i så fall å finne en 2019 (eller nyere), da kom de med 2,4 l bensinmotor i stedet for 2,0 l, og den elektriske ytelsen ble også kraftig forbedret. Outlander PHEV har CVT, og med den større motoren har den lavere turtall og bedre komfort. CVT og liten motor vil si at motoren ligger på 5.000 rpm i alle motbakker.

Da får man jo også med nybilgaranti, hvis bilen er kjøpt ny i Norge (7 år). Ikke akkurat en fest å kjøre, synes Cr-V og Santa Fe er å foretrekke i klassen, men de koster som regel mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...