Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor fortsatt så dyr diesel?


dan83

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet, så er det ikke mangel på diesel i det globale markedet, så hvorfor er prisene vært så høye i sommer? Er det bare for å "tyne" ut mest mulig penger fra det norske folk?

Noen som vet om de driver på likt i andre europeiske land, eller følger prisene her mer det globale markedet?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, dan83 said:

Er det bare for å "tyne" ut mest mulig penger fra det norske folk?

Nei, her tar du helt feil. Hvis du har råd til å legge ut en mill for en Tesla (evt. hvilken som helst el-bil som faktisk kan konkurrere med dieselbiler på praktiske egenskaper som rekkevidde, lagringsplass, etc) så er ikke dieselprisen et problem.

De som skal tynes for penger er de som (velger å) kjører rundt på en eldre dieselbil med nærmest null i restverdi, og ikke kan ta seg råd til annet enn helt nødvendige reprasjoner på eksisterende bil. Gjerne småbarnsforeldre og unge mennesker i etableringsfasen.

Ofte blir det sagt (eller underforstått, lest mellom linjene) at disse nox-produserende menneskene har påført seg dette problemet selv ved at de ikke velger et mer miljøvennlig transportmiddel, evt reiser kollektivt. Dette kommer gjerne fra maktpersoner med mye sendetid på tv, de som enten har 5 minutter å gå til jobb fra toppleiligheta eller som er stolte eiere av sitt nye elbil-glis til 2 mill.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (23 minutter siden):

Nei, her tar du helt feil. Hvis du har råd til å legge ut en mill for en Tesla (evt. hvilken som helst el-bil som faktisk kan konkurrere med dieselbiler på praktiske egenskaper som rekkevidde, lagringsplass, etc) så er ikke dieselprisen et problem.

De som skal tynes for penger er de som (velger å) kjører rundt på en eldre dieselbil med nærmest null i restverdi, og ikke kan ta seg råd til annet enn helt nødvendige reprasjoner på eksisterende bil. Gjerne småbarnsforeldre og unge mennesker i etableringsfasen.

Ofte blir det sagt (eller underforstått, lest mellom linjene) at disse nox-produserende menneskene har påført seg dette problemet selv ved at de ikke velger et mer miljøvennlig transportmiddel, evt reiser kollektivt. Dette kommer gjerne fra maktpersoner med mye sendetid på tv, de som enten har 5 minutter å gå til jobb fra toppleiligheta eller som er stolte eiere av sitt nye elbil-glis til 2 mill.

Ja, det jeg mente, skal tyne penger ut fra de som velger å kjøre en dieselbil og som ikke har råd til en dyr elbil. Jeg tenker det mest miljøvennlige og økonomiske er å ta vare på den bilen man har, men er jo kjipt når dieselprisene er så dyre, spesielt hvis man kjører mye!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (33 minutter siden):

Noen som vet om de driver på likt i andre europeiske land, eller følger prisene her mer det globale markedet?

Dieselprisene i norge er ca det samme som i store deler av Europa.
Er vel for tiden søta bror som har høyest dieselpris. 
Pumpepriser på 23-28 kroner pr liter. (SEK) 22+
Danmartk 15-18kr (DKK) 23+NOK
Finland 1,76-1,9 (EUR) 20+NOK

Da har jeg tatt fram landene som er er naturlig å sammenligne oss med.
Merk at alle disse landene har lavere lønnskostnader en i Norge så mindre utgifter men ca samme pris ut til kunde.

Prisene på bensin og diesel følger international børs hvor alt handles i USD.
Så kjedene kjøper inn drivstoffet i USD og må konvertere prisene over til NOK/SEK/EUR.

Så må man også ta høyde for kvaliteten på Diesel.
Selv skyr jeg Svensk diesel som pesten, Den er alt for raffinert og "tørr" sliter på motorene.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (4 minutter siden):

Dieselprisene i norge er ca det samme som i store deler av Europa.
Er vel for tiden søta bror som har høyest dieselpris. 
Pumpepriser på 23-28 kroner pr liter. (SEK) 22+
Danmartk 15-18kr (DKK) 23+NOK
Finland 1,76-1,9 (EUR) 20+NOK

Da har jeg tatt fram landene som er er naturlig å sammenligne oss med.
Merk at alle disse landene har lavere lønnskostnader en i Norge så mindre utgifter men ca samme pris ut til kunde.

Prisene på bensin og diesel følger international børs hvor alt handles i USD.
Så kjedene kjøper inn drivstoffet i USD og må konvertere prisene over til NOK/SEK/EUR.

Så må man også ta høyde for kvaliteten på Diesel.
Selv skyr jeg Svensk diesel som pesten, Den er alt for raffinert og "tørr" sliter på motorene.

 

Så hvorfor varierer prisen opptil 2-3 kr mellom byer i samme fylke? Det virker jo som det bare er business, selv om  krigen er delvis skyld i de høye prisene naturlig nok!

Lenke til kommentar
dan83 skrev (4 minutter siden):

Så hvorfor varierer prisen opptil 2-3 kr mellom byer i samme fylke? Det virker jo som det bare er business, selv om  krigen er delvis skyld i de høye prisene naturlig nok!

hvorfor varierer prisen på en pakke kjøttdeg med 20-30 kroner mellom 2 butikker i samme gate?
Det er ikke ulovlig å tjene penger i norge, så stasjonene tar det dem kommer unna med.
Er så enkelt.
Liker man ikke det får man flytte til et av landene i Sør-Amerika som har pristak på drivstoff.

Har sett "grønn" diesel til høyere pris en ufarget diesel så er ikke avgiftene man kan skylle på heller, når "avgifstfri" diesel er dyrere en diesel med avgift

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Det var da, et veldig beloep, Urealistisk hoeyt kanskje?

Men drastiske tiltak, som svir skikkelig, det blir vi noedt til aa iverksette.

Har ogsaa stor sympati, for de ressurssvake, men desverre, den dritten, maa vekk. 

Da faar vi heller angripe deres problemer, fra en annen kant, enn aa "subsidiere" dieselkjoering.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (37 minutter siden):

Helt idiotisk, el biler er ikke så miljøvennlig som mange tror som sikkert mange her inne vet. Slipper ut mye mer co2 under produksjon og det er kun her i Norge vi har "ren" elektrisitet via vannkraft. Meste av Europa bruker kull for produksjon av elektrisitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Eskove said:

Dieselprisene i norge er ca det samme som i store deler av Europa.
Er vel for tiden søta bror som har høyest dieselpris. 
Pumpepriser på 23-28 kroner pr liter. (SEK) 22+
Danmartk 15-18kr (DKK) 23+NOK
Finland 1,76-1,9 (EUR) 20+NOK

Da har jeg tatt fram landene som er er naturlig å sammenligne oss med.
Merk at alle disse landene har lavere lønnskostnader en i Norge så mindre utgifter men ca samme pris ut til kunde.

Litt på siden, men Danmark har betydelig høyere lønnsnivå enn Norge. Tett på 50% høyere faktisk. Dog har de now høyere inntektsskatt (men ikke så mye)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (1 time siden):

Så hvorfor varierer prisen opptil 2-3 kr mellom byer i samme fylke? Det virker jo som det bare er business, selv om  krigen er delvis skyld i de høye prisene naturlig nok!

Alle vet at bensinstasjonene samarbeider, og leker priskrig, hvor de senker prisene, så plutselig øker de alle prisene til maks før de igjen starter å senke prisene. 
Før så skjedde dette på faste dager, nå er det mer tilfeldig. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Spørs om man må utvandre snart..... For 5 år siden jobbet jeg med en del dansker, supre folk. De dro visst hjem for godt for ca 3-4 år siden, tjente (mye) dårligere her enn hjemme. 

Ja, er faktisk noe jeg har i bakhodet selv. Spesielt siden folk fortsatt tror på "verdens rikeste land" gnålet og stemmer deretter ved valg her på berget. Det samme gjelder forsåvidt høye drivstoffpriser. Dette er nå tydeligvis noe det norske folk ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Maskinfører said:

AP sa jo nå er det vanlig folks tur så da ble  det bare sånn ☹️

Det private markedet håver inn på høye priser, og det er selvfølgelig soliaister og Ap sin skyld...

Det er ikke rart det blir politikerforakt, når velgere overhode ikke har peiling på politikk.

Endringene i prisene på fossilt drivstoff handler nesten utelukkende om at det private næringsliv har et slags monopol forhold ovenfor forbrukerne. Det er noen få kjeder som "alle" er avhengige av å handle med. De kan omtrent sette hvor høy fortjeneste de vil. Dette er langt mer i tråd med høyere politikk, en venstre politikk.. 

men hvem bryr seg vel om fakta..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Raffineriene konverterer råolje til flere ulike produkter, deriblant bensin og diesel. Internasjonal pris på disse produktene blir bestemt av tilbud og etterspørsel på verdensmarkedet. Denne prisen noteres på flere internasjonale børser, og selskapene forhandler innkjøpspris på bakgrunn av dette.
  • Handelen med råolje og drivstoffprodukter skjer som regel i dollar. Selskapene i Norge kjøper drivstoff fra raffinerier eller terminaler her i landet, eller importerer fra utlandet. Prisen i norske kroner vil dermed også bli påvirket av dollarkursen.
  • Tilbud og etterspørsel vil også være en påvirkende faktor. Tilbudet avhenger av blant annet råoljeprisen, raffinerikapasitet og dollarkurs. Etterspørselen avhenger blant annet av sesongsvingninger.
Lenke til kommentar
2 hours ago, WiiBoy said:

Det private markedet håver inn på høye priser, og det er selvfølgelig soliaister og Ap sin skyld...

Det er ikke rart det blir politikerforakt, når velgere overhode ikke har peiling på politikk.

Endringene i prisene på fossilt drivstoff handler nesten utelukkende om at det private næringsliv har et slags monopol forhold ovenfor forbrukerne. Det er noen få kjeder som "alle" er avhengige av å handle med. De kan omtrent sette hvor høy fortjeneste de vil. Dette er langt mer i tråd med høyere politikk, en venstre politikk.. 

men hvem bryr seg vel om fakta..

 

Du tenker bensinstasjoners lille påslag har mer betydning enn statens avgifter som utgjør ca 50% av prisen? Skal du bry deg om fakta er det fordelaktig å ikke være helt på vidda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakket med noen svensker som ikke skjønte noe av norske drivstoffpriser. I Sverige var de vant med prisforskjeller på f.eks. 20 øre, men her så de at prisene gikk opp og ned med opptil 5 kroner fra en time til en annen, eller fra ett sted til et annet en mil unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...