Gå til innhold

En av fire jenter oppgir å ha blitt utsatt for grove seksuelle krenkelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev (27 minutter siden):

Ellers synd diskusjonen blir så preget av "kjekling". Det synes jeg ikke det fortjener. 

Denne diskusjonen fortjener kjekling, man tar et flytende konsept som "grove seksuelle krenkelser" og kjører det igjennom feministenes rigide perspektiv og du får søppel.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):


Flere seksuelle overgrep blant de unge. Voldseksplosjon blant barn i Oslo. Forklar hvorfor det ikke er noen sammenheng og klapp deg selv på ryggen.
image.thumb.png.cd1e0a6217be0a4bd502a5322ec6e612.png

https://www.dagbladet.no/nyheter/voldseksplosjon-blant-barn-i-oslo/80023973

 

Kan ikke du heller forklare sammenhengen? 

Også klapser du deg hardt i fjeset fordi du får alle problemer og utfordringer til å handle om innvandring. 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 time siden):

Det er utrolig hvor vanlig dickpics har blitt og hvor mange som sender det rundt. 

Hvis dette er sant, hvordan får personene som sender disse bildene kontaktinformasjonen til motakerene av disse bildene.

Dessuten hvis dette er sant så er det også ett resultat av en ødelagt dating kultur hvor kvinner også er villige deltagere i. Man kan ikke legge ansvaret av hva som skjer i slike situasjoner bare på ett kjønn.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, DjSlayer said:

Hvis dette er sant, hvordan får personene som sender disse bildene kontaktinformasjonen til motakerene av disse bildene.

Dessuten hvis dette er sant så er det også ett resultat av en ødelagt dating kultur hvor kvinner også er villige deltagere i. Man kan ikke legge ansvaret av hva som skjer i slike situasjoner bare på ett kjønn.

Hvordan fikk de som sendte Liv Signe Navarsete "Vi har lyst på fitta di " kontaktinformasjonen?

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
26 minutes ago, DjSlayer said:

Hvis dette er sant, hvordan får personene som sender disse bildene kontaktinformasjonen til motakerene av disse bildene.

Seriøst? Har du aldri søkt opp en person før? Det er stort sett veldig lett å finne en eller flere kontaktmuligheter til de aller fleste personer både kjente og ukjente.

 

Quote

Dessuten hvis dette er sant så er det også ett resultat av en ødelagt dating kultur hvor kvinner også er villige deltagere i. Man kan ikke legge ansvaret av hva som skjer i slike situasjoner bare på ett kjønn.

For noe tull. Ingen tvinger gutter til å sende dickpics, og de må ha en iq under skonummeret sitt om de tror de oppnår noe med det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (3 timer siden):

Jeg blir samtidig overrasket om ikke en relativt seksualisert (populær) kultur spiller inn, der jeg tror en har beveget seg vekk fra "kroppen er et tempel" og stadig nærmere "det er bare sex". Det fremstår på mange måter kontraintuitivt at dette tilsynelatende sameksisterer med en økt følsomhet og bevissthet rundt trakassering og overgrep, men jeg tror i en del tilfeller at ønsket om å "frigjøre" og fjerne tabuer ofte går på bekostning av åpenhet og "alvorsprater" rundt konsekvenser og hvor "alvorlig" sex og kropp faktisk er for temmelig mange. 

Den praten er vel å gjøre det mer sosialt akseptert det som allerede har skjedd "i skjul" eller har vært tabu. Og samtidig frigjøre de som ikke har turt å trosse normene men egentlig ville det.

Det er jo ikke slik at i gamle dager med antikkens Roma, Hellas, India (kamasutra?), Egypt osv. var kjent for å være pripne, der var ting ganske frigjort. Og voldtekt og trakassering har nok funnets så lenge som det har vært fysisk mulig for organismer å gjøre det.

Jeg tror dette bare har vært et steg for å fjerne mye av tabu som f.eks. kristendommen og Islam har presset/presser på ulike kulturer.  Jeg tror ikke det du sier om at kroppen er et temppel vs det er bare sex har noe særlig påvirkning her. Folk har tenkt slik begge disse tankene i alle år. Det handler bare om hva samfunnet sier er ok på de ulike tidspunktene. 

De som trakasserer driter jo i om mottakeren er åpen for det eller ei. Det er jo litt av greia, at de gjør hva de vil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (23 minutter siden):

Den praten er vel å gjøre det mer sosialt akseptert det som allerede har skjedd "i skjul" eller har vært tabu. Og samtidig frigjøre de som ikke har turt å trosse normene men egentlig ville det.

Det er jo ikke slik at i gamle dager med antikkens Roma, Hellas, India (kamasutra?), Egypt osv. var kjent for å være pripne, der var ting ganske frigjort. Og voldtekt og trakassering har nok funnets så lenge som det har vært fysisk mulig for organismer å gjøre det.

Jeg tror dette bare har vært et steg for å fjerne mye av tabu som f.eks. kristendommen og Islam har presset/presser på ulike kulturer.  Jeg tror ikke det du sier om at kroppen er et temppel vs det er bare sex har noe særlig påvirkning her. Folk har tenkt slik begge disse tankene i alle år. Det handler bare om hva samfunnet sier er ok på de ulike tidspunktene. 

De som trakasserer driter jo i om mottakeren er åpen for det eller ei. Det er jo litt av greia, at de gjør hva de vil.

Jeg har som sagt litt vondt for å tro at et mer lettvint forhold til kropp og sex ikke også skulle påvirke hvordan en ser på å eksempelvis ta på noen eller prøve seg på en fysisk måte. Jeg tror også det er en feilslutning at alle som har utført det som omtales i artikkelen "driter i om mottakeren er åpen for det eller ei", da det høres usannsynlig ut at alle disse hadde som intensjon å være ufyselige eller trakassere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Psykake said:

Kan ikke du heller forklare sammenhengen? 

Også klapser du deg hardt i fjeset fordi du får alle problemer og utfordringer til å handle om innvandring. 

Er er noen som har *lest* rapporten fra den aktuelle undersøkelsen? Jeg finner ingen grunn til å lage tabu ut av eller overdrive betydningen av innvandring. Ærlighet og søken etter sannhet bør komme først. På dette forumet bør man altså søke innsikt og ikke se det som et mål for "påvirkning". Slikt fungerer mest som støy og ofte mot sin gode hensikt. De fleste av oss er vel ikke ansatt i en troll-fabrikk? 🙂

Norge har vel fått en innvandrer-befolkning på over 1 mill de siste 20-30 åra. Dette er nytt og det er vel naturlig å se etter om dette kan bidra til å forklare endringer i statistikk på adferd. Vi kan neppe gjøre noe med friksjonen som oppstår relatert til (for) stor innvandring. Vi kan bare tilpasse oss. Det kan være nyttig for eksempel å vite om en bør holde sin datter unna  fremmed-kulturelle skoler. Og går din datter på en slik skole likevel - og du har selv innvandrer-bakgrunn fra for eksempel Pakistan eller Midt-Østen, så kan det kanskje være lurt å passe på at hun for eksempel har på seg hijab. Dette sigaliserer sosial kontroll og kan holde gutter unna fra å klå på henne. For du vil vel ikke at noen av hennes mannlige familie-medlemmer kommer og knuser nesen din? 🙂  Kanskje er det veldig smart å ha på seg hijab i enkelte miljøer. 

Jeg tror at det har skjedd en endring i seksuell adferd mange steder blant unge. Dette har ofte ikke noe med innvandring å gjøre. Ungdom er mer grenseløse nå sammenlignet med tidligere. Dette betyr ikke at det bare var bedre før, men grenseløs adferd var vel tidligere mer avgrenset til spesielle steder og miljøer. For eksempel i lukka katolske menigheter kunne det forekomme pedofili og går man langt nok tilbake i tid så kjenner man til at mannen i huset (eller hans venner) ustraffet kunne klå på og kanskje voldta tjeneste-piker. Insest/pedofili er kanskje nå redusert pga av at flere har sagt ifra og fått for eksempel faren sin i fengsel for det? 

Og så er det noen her som argumenterer med at "de fleste seksuelle overgrepene er i hjemmene - så ikke tenk på hva som foregår på skolene" 🙂 Dette mener jeg er uproduktive bidrag her. Støy.

 

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (13 timer siden):

I de "gode gamle" dagene måtte jentene bare takle å bli klådd på når det var fest. Nå får de lov til å si ifra i større grad. Det skjedde jevnlig på fester i min ungdom.

Forrige gang jeg var på et sted med dansemusikk, var det en av de godt voksne damene som la an på meg.
Hun flørtet åpenlyst og ville gjerne ha tett kroppskontakt og solide håndgrep.
Det ble ikke noe mer den kvelden fordi jeg fant noen mindre påtrengende damer å danse med.

Var dette en krenkelse ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (6 minutter siden):

Forrige gang jeg var på et sted med dansemusikk, var det en av de godt voksne damene som la an på meg.
Hun flørtet åpenlyst og ville gjerne ha tett kroppskontakt og solide håndgrep.
Det ble ikke noe mer den kvelden fordi jeg fant noen mindre påtrengende damer å danse med.

Var dette en krenkelse ?

Nei.

Men ser poenget ditt. Hadde du vært en spinkel jente og det var en godt voksen og massiv mann.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Inspector said:

Forrige gang jeg var på et sted med dansemusikk, var det en av de godt voksne damene som la an på meg.
Hun flørtet åpenlyst og ville gjerne ha tett kroppskontakt og solide håndgrep.
Det ble ikke noe mer den kvelden fordi jeg fant noen mindre påtrengende damer å danse med.

Var dette en krenkelse ?

Det var i hvert fall ikke et overgrep som du burde rapportere🙂 Opplevelsen burde heller fremme din livslyst.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Og så er det noen her som argumenterer med at "de fleste seksuelle overgrepene er i hjemmene - så ikke tenk på hva som foregår på skolene"

Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at vi skal overse det som skjer i skolene, det er noe du legger til, en såkalt stråmann. 

Og undersøkelsen er for elever på videregående skole, å ikke i forhold til seksuelle overgrep begått på skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 timer siden):

Forrige gang jeg var på et sted med dansemusikk, var det en av de godt voksne damene som la an på meg.
Hun flørtet åpenlyst og ville gjerne ha tett kroppskontakt og solide håndgrep.
Det ble ikke noe mer den kvelden fordi jeg fant noen mindre påtrengende damer å danse med.

Var dette en krenkelse ?

Hvis jeg hadde sluppet alle hemninger, ville vi sannsynligvis havnet i senga med tilhørende muligheter for at en av partene angret seg og anmeldte motparten.
Det som holdt meg igjen var at begge parter var i et forhold og min relative edruelighet. 
Sannsynligvis følte hun seg avvist og krenket etter episoden.

Avstand mellom et spennende nytt forhold og en ulovlig krenking er kort og diffus.
At de krenkede klager på strenge beviskrav og manglende forståelse, er forståelig men bør ikke være avgjørende..
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...