Gå til innhold

Gravøl for GSM (2G)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Heller en ut for alle biler som mister det siste de har av online funksjonalitet når 2G nettet blir slukket.

Og mobilsporing frå redningstenesten blir vanskelegare. Om eg har forstått det rett så kuttar redningstenesta telefonen ned til 2G for å forlenge batteritida og dermed gi betre tid til å finn telefonen/vedkommande som er sakna. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

2G, du tjente meg godt i barne og ungdomstiden. Med mine mursteiner av noen mobiler så ble det plutselig lettere å holde kontakten med venner og familie.

SMS var gratis de første årene, vi tulleringte til lærere og sextelefoner med skjult nummer.

Kjærester kom kjærester gikk, vi slo gjerne opp over SMS istedet for å ringe.

Rykter om fester ble spredt, på det meste var vi over 50 stykker på en fest bare på grunn av 2g telefoner og SMS meldinger. Det var en tid jeg aldri kommer til å glemme, takk 2G for at du var en del av livet mitt.

Bra nok @Bäcker ? :D

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjære GSM. Du kom inn i livet mitt som den karismatiske villmusa du var og tok meg med storm. Langt uti ødemarka der jeg bodde, startet jeg vårt forhold med en Nokia 1611 som hadde god batteritid og dekning overalt. Alle sms ble skrevet i CAPS LOCK. 

Telefonsamtaler var noe krokete i starten da været kunne sette en midlertidig stopper for moroa.

 

Med tiden ble det Ericsson telefoner, nyere Nokia med blinkende antenner og batterier i ymse størrelser. Venner kom og venner gikk. Samme gjorde telefonnumrene fra ulike operatører før man kunne portere nummeret.

Du ga meg alle følelser du kjære GSM! Alt fra ekstase til den faktiske tomme følelsen da kontantkortet gikk i minus, og man måtte fylle på med hele to kontantkort, for å komme i pluss!

Med tiden har vårt forhold vært noe distansert da nyere og bedre versjoner enn deg tok over din plass, men husker stadig tilbake til vår nyforelskede tid. Nå ligger du der akk for døden.

Kommer alltid til å minnes om deg, hilsen din kjære bruker 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg var oppriktig ikke klar over at Maseng, som var med og utviklet GSM standarden, også var en av gründerne bak NetCom GSM selskapet. Litt gøy å vite i ettertid. Dog litt synd de ble kjøpt opp av TeliaSonera. Identiteten er helt borte, bortsett fra når man søker opp nettverk manuelt via telefonen. 

Lenke til kommentar

Kan jo si litt om bakgrunnen for kjøpet:

I 1998 fikk svenske Telia en av de tre lisensene for GSM-1800. (De to andre lisensene gikk selvsagt til Telenor og NetCom.) Telia kom aldri i gang med å bygge noe nett. Et par år senere var NetCom til salgs, og de to viktigste budgiverne var svenske Telia og danske TDC. (Tror ikke TDC finnes lenger.)

Telia endte opp med tilslaget, og fikk med det et fiks ferdig nett, komplett med organisasjon, kundemasse og hele sulamitten. Da var det ikke nødvendig å ha GSM-1800 lisensen, og da ble det heller ikke bygget noe nett nummer tre den gangen.

Og NetCom dukker faktisk fortsatt opp på enkelte nettsøk.

Lenke til kommentar

Innen 31.12.2025 har du helt sikkert fått 4G/5G-der du bor. Jeg tror ikke de lar noen i stikken. I løpet av 2,5 år rekker de å sette opp *mange* nye basestasjoner, og oppgradere gamle.

Akkurat nå brukes 2x5 (2x10 enkelte steder) MHz på 900-båndet til 2G. Dette vil bli refarmet til 4G eller 5G etter behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemte forresten å nevne at bruk av mobildata var svindyrt for 20 år siden. Om jeg brukte WAP som vanlig internett surf (ikke dagens betydning), kostet det meg mellom 1500-2500 kr månedlig.

Utviklingen går frem, og i 2023 har jeg 1000 GB og to ekstra simkort på abonnementet hos ice til 366,-, og hatt den summen i faktura i månedsvis uten ekstra utgifter og all bruk inkludert.

 

Operatørene skulle bare visst hvilken vei det gikk for alle melkekuene deres på 90 og 00 tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bäcker skrev (På 11.8.2023 den 9.57):

I 1998 fikk svenske Telia en av de tre lisensene for GSM-1800. (De to andre lisensene gikk selvsagt til Telenor og NetCom.) Telia kom aldri i gang med å bygge noe nett. Et par år senere var NetCom til salgs, og de to viktigste budgiverne var svenske Telia og danske TDC. (Tror ikke TDC finnes lenger.)

TDC Danmark lever "i beste velgående": https://tdc.dk/mobilnet / https://yousee.dk/5g

TDC Norge (med Get) ble kjøpt opp av Telia i 2018.

Bak betalingsmur:

Sitat

I likhet med Norge har Danmark tre mobilnett, etter at Telia og Telenor slo sammen sine nett i TT-Netværket i april 2012. I tillegg har mobiloperatøren Tre og TDC egne mobilnett i et land som Tre-direktør Morten Christiansen sier til Berlingske har en meget, meget overkommelig topografi og geografi.

https://www.insidetelecom.no/artikler/tre-sjefen-apner-for-a-sla-sammen-to-av-mobilnettene-i-danmark/524797

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bäcker skrev (På 11.8.2023 den 9.57):

Kan jo si litt om bakgrunnen for kjøpet:

I 1998 fikk svenske Telia en av de tre lisensene for GSM-1800. (De to andre lisensene gikk selvsagt til Telenor og NetCom.) Telia kom aldri i gang med å bygge noe nett. Et par år senere var NetCom til salgs, og de to viktigste budgiverne var svenske Telia og danske TDC. (Tror ikke TDC finnes lenger.)

Telia endte opp med tilslaget, og fikk med det et fiks ferdig nett, komplett med organisasjon, kundemasse og hele sulamitten. Da var det ikke nødvendig å ha GSM-1800 lisensen, og da ble det heller ikke bygget noe nett nummer tre den gangen.

Og NetCom dukker faktisk fortsatt opp på enkelte nettsøk.

Oppkjøpet av NetCom skjedde vel sikkert etter at forhandlingane om å slå saman Telia og Tenenor, populært kalla Telianor stranda? Det eg hugsar best frå dette er den svenske ministeren som kalla Norge for "den siste sovjetstaten". Noko han på mange måtar hadde rett i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (14 timer siden):

Noen som vet når stengingen begynner sånn ca.?

Vanskelig å si, men tipper at de fjerner 2G fra én og én basestasjon, i ferd med at bruken av 2G går ned. Det kommer de til å gjøre på en slik måte at brukerne ikke merker det.

Synd at finnsenderen.no ikke viser mobilbasestasjoner. Det hadde vært gøy å følge nedstengningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 9.8.2023 den 10.00):

Heller en ut for alle biler som mister det siste de har av online funksjonalitet når 2G nettet blir slukket.

Mye småtterier som går på 2G-nettet i dag. Er jo en grunn til at det blir stengt ned etter 3G. Jeg frykter min Seat Mii går på 2G-nettet, fordi den er utroooolig treg på å respondere. Jeg mistenker nesten det går SMS-er med kommandoer, men det høres jo litt usikkert ut egentlig.

Blir nok alskens trøbbel med heisalarmer, automatiske bommer man ringer til og sånne ting. Lurer på om de har planer om å sende ut brev eller lignende til de som faktisk er på 2G-nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bäcker skrev (12 timer siden):

Vanskelig å si, men tipper at de fjerner 2G fra én og én basestasjon, i ferd med at bruken av 2G går ned. Det kommer de til å gjøre på en slik måte at brukerne ikke merker det.

Synd at finnsenderen.no ikke viser mobilbasestasjoner. Det hadde vært gøy å følge nedstengningen.

Dei som framleis sit med ein telefon som er nokre år gammal vil iallefall merke det. Eg skriv dette på ein Samsung Galaxy S4 (oppgradert med LineageOS) som har BankID app og Vipps, men som aldri vil kunne ringe via 4G. Eg har betre ting å bruke pengane på enn bruk-og-kast, men vil setje pris på å få ei åtvaring frå Chilimobil slik at eg rekk å kjøpe ny mobil før Telia si 2G blir borte og eg plutseleg sit med eit reint nettbrett. Det vil sikkert også finnast ein del eldre folk som ikkje følgjer like godt med, og som kan risikere å ikkje få ringt etter hjelp den dagen dei ramlar overende på badet eller andre stader. Eg lurer forresten på kva teknologi tryggheitsalarmane brukar i dag, vil desse fungere den dagen 4G og 5G blir einerådande?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...