Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinstasjoner tar nå 2000-3000 kr fra din konto.


Visste du at reservasjon er doblet fra 1500 til kr 3000?  

59 stemmer

  1. 1. Er dette opplyst og kjent for deg?

    • Ja
      11
    • Nei
      48


Anbefalte innlegg

Reservasjoner på kort er veldig vanlig, men ikke alle banker viser dette i transaksjonslisten. Hos noen må man selv regne ut hva som er reservert, ved (Kredittgrense)-(Tilgjengelig kreditt)-(Utestående beløp)=(Reservasjoner).

Eksempel: 50.000 - 23.000 - 24.000 = 3.000.

Når jeg er på reise i for eksempel USA har jeg mange tusen i reservasjoner. Dette er alt fra egenandel på leiebil, security deposit på hotell, belastede Uber-reiser som fortsatt står som reservasjoner og reservasjon hver gang jeg fyller bensin. Noen av reservasjonene kan bli hengende i ukevis, jeg har hatt noen som har hengt i månedsvis. Derfor viktig å ha tilstrekkelig kredittgrense på kortene.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snylter skrev (1 time siden):

Jeg fyller gjerne ca 250 liter om gangen, det er så mye at jeg må sette inn kortet to ganger.

Om de reserverer 1500,- eller 3000,- på kredittkortet spiller ingen trille for meg.

Det går bare opp med en pumpepris på under 12kr. Avgiftsfri diesel er vel ikke en gang så billig?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kron said:

250 x pumpepris på 20 er 5000kr. Må du ikke da sette inn kortet flere enn 2 ganger? Det går bare opp med en pumpepris på under 12kr. Avgiftsfri diesel er vel ikke en gang så billig?

Jeg fyller for kr 15,80 pr liter. Altså litt under 4k for 250 liter. Det er ikke alltid jeg fyller like mye, kommer an på hvor mye rester jeg har på tank og kanner. 2 ganger holder som regel

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Snylter said:

Jeg fyller gjerne ca 250 liter om gangen, det er så mye at jeg må sette inn kortet to ganger.

Om de reserverer 1500,- eller 3000,- på kredittkortet spiller ingen trille for meg.

Og kjører man moped eller motorsykkel så fyller man kanskje 5 eller 10 liter av gangen. Kjører man en litt lengre tur og fyller 3 ganger, så har man en samlet reservasjon på 9.000,- 

Det må vel være litt uhensiktsmessig.

Har man 2.500,- på kortet og skal fylle for 200,- så får man ikke en dråpe?

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snylter skrev (9 timer siden):

Jeg fyller gjerne ca 250 liter om gangen, det er så mye at jeg må sette inn kortet to ganger.

Om de reserverer 1500,- eller 3000,- på kredittkortet spiller ingen trille for meg.

Fyller du diesel, så bruk pumpene for lastebiler. 

Regner med at grensen er på pumpen, ikke på kortet. 

Lenke til kommentar

Jeg kjører på benserten, fyller opp tanken, og så går jeg inn og betaler. Null reservasjon.

I tilfeller jeg har betalt med kort har jeg aldri opplevd at beløpet har blitt stående som reservert i mer enn et par minutter. Som jeg har lagt merke til.

Er det virkelig et utstrakt problem? Blir man virkelig hengende med 9000 i reservasjoner om man drar på langtur med moped? 

På den mest lokale automatstasjonen reserverer de 600. Min datter hadde 612kr på kortet når hun lånte bilen. Rotet med pumpen og avsluttet uten og fylle. Forsøk to resulterte i en reservasjon på 12kr, og fyllestopp etter 12kr. Ringte naturligvis og var fortvilet, men pengene var tilbake før vi var ferdig med samtalen.

Men, det jeg spekulerer på er, om stasjonen fikk sjekket at saldoen var 12kr og trekker fra kortet dirkete, hvordan klarer man å svindle mer enn om man handler i butikken? Noen som vet hvordan det fungerte?

(Allenstasjoker bruker vel dette systemet nå, så det kan vel ikke være mot forumreglene å si hvordan det ble gjort?) 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvordan det er nå men før fikk man fylt for det man hadde tilgjengelig på konto.

Reservasjon av beløp ble innført i 2020 grunnet at det fantes en mer avansert svindelmetode som var mulig tidligere.

I starten var det flere problem med dette nye om reservasjon på bensinstasjoner, grunnet flere mangler/avvik i banksystemene om rask fjerning av reservasjonen. Derfor ekstra mange avisoppslag om fortvilte kunder det første året. 

Nå fungere oppheving av reservert beløp langt bedre, men er fortsatt noe mangelfull. Helger, helligdager og visse tider på døgnet er fortsatt en risiko for at reservert beløp blir hengende for lenge før pengene frigjøres. Noe jeg syntes er uakseptabelt av bankene nå i 2023.

At man må ha kredittkort for å helt slippe at man får et par tusen "fryst" på konto fordi på fylte på "risikodager" blir for dumt. Påsken er eksempel på høy risiko om man har lite på konto. 

Fra Bits Norge:

Dessverre har det vist seg at det har vært enkelte tilfeller av feil ved reservasjon av beløp på konto, noe som ofte har medført at kortholdere har fått en feilaktig reservasjon hengende på sin konto i noen dager.

Bits følger derfor nøye med for å identifisere mulige feil slik at de kan rettes omgående, opplyser Hertzberg.

Han oppfordrer kortholdere som opplever at en reservasjon ikke annulleres når den skal om å kontakte kundeservice til sin bank. De kan nemlig slette en BankAxept-reservasjon fra en drivstoffpumpe som ikke er annullert slik den skal.

DNB sin nettside:

I sommermånedene får vi mange telefoner inn på kundesenteret vårt angående reservasjoner fra bensinstasjoner. Kundene ønsker at vi skal fjerne reservert beløp, men dette er dessverre ikke noe verken vi eller bensinstasjonen kan gjøre. Som oftest fjernes reservasjonen kort tid etter fylling, men i noen tilfeller henger den i noen dager, sier Silje Torsvik, avdelingsleder i DNB Kundeservice.

Det finnes riktignok en løsning for å unngå reservasjoner.

- Dersom man er avhengig av pengene man har igjen på konto etter fylling er et tips å betale i kassen for å unngå at pengene reserveres. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Hva gjør de annerledes på hverdager og helligdager? Kan de ikke gjøre likt som på hverdagene hele året?

Handler det om bemanning? Slår de av serveren for at teknikeren skal få helgefri?

Selv bensinstasjoner klarer å ha åpent 24/7.

Lurer jeg på også. Bankene sitter på mye gamle vaner. Som at man ikke kan overføre penger mellom kontoer i banker og få betalt regninger i helg og røde dager. Akkurat som før vi hadde nettbanker. 

Jeg stopper nok her nå. Startet tråden fortvilet over å ikke ha fått med meg at stasjoner nå tar kr 3000 i reservasjon, når jeg dagen etter fikk varsel fra banken om for lite penger på konto. Forstod da først ikke hva som hadde skjedd og det kunne heller ikke banken besvare på chat. Først dagen etter kom svaret om hengende reservasjon på kr 3000 hos Esso. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 11 år siden:

Sitat

Bensinbransjen selv mener at såkalte «pumpestikkere» hvert år fyller bensin for 50 millioner kroner uten å gjøre opp for seg. Bransjen anslår at cirka en fjerdedel av sakene dreier seg om bevisste tyverier.

https://www.aftenposten.no/norge/i/gP925/polititopp-vil-at-vi-skal-betale-bensinen-foer-vi-fyller-tanken

50 millioner høres jo mye ut - selv om det sikkert har sunket en del siden den gangen pga økt kortbruk, færre betjente stasjoner og økt elbilandel (= lavere totalsalg til personkunder). På den andre siden så ble det solgt 830 millioner liter bensin i detaljhandel (bensinstasjoner) og 2251 liter diesel. Med et grovt anslag på 20 kr/l i snitt så blir det en total omsetning på 61,6 milliarder kroner. "Pumpestikk" utgjorde altså i 2012 noe under 1 promille av omsetninga. For å dekke inn tapet må pumpeprisen heves med i snitt 1,6 øre, det er penger vi betaler. 50 millioner pr år fordelt på 2,9 millioner personbilister blir ca 17 kr per stk per år. Bare for å få litt grep om størrelseorden på problemet vi snakker om.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

For 11 år siden:

https://www.aftenposten.no/norge/i/gP925/polititopp-vil-at-vi-skal-betale-bensinen-foer-vi-fyller-tanken

50 millioner høres jo mye ut - selv om det sikkert har sunket en del siden den gangen pga økt kortbruk, færre betjente stasjoner og økt elbilandel (= lavere totalsalg til personkunder). På den andre siden så ble det solgt 830 millioner liter bensin i detaljhandel (bensinstasjoner) og 2251 liter diesel. Med et grovt anslag på 20 kr/l i snitt så blir det en total omsetning på 61,6 milliarder kroner. "Pumpestikk" utgjorde altså i 2012 noe under 1 promille av omsetninga. For å dekke inn tapet må pumpeprisen heves med i snitt 1,6 øre, det er penger vi betaler. 50 millioner pr år fordelt på 2,9 millioner personbilister blir ca 17 kr per stk per år. Bare for å få litt grep om størrelseorden på problemet vi snakker om.

Ser jo bedre nå at det er Bsnkene som har påtvunget stasjonene dette, med reservasjon. Fra artikkelen 

Politisjefens ønske om å innføre forhåndsbetalt bensin møter døve ører i bensinbransjen.— Vi vil ikke se på vår kundegruppe som kjeltringer.

Falske skilter, triksing med kort og klart kriminelle. Problemet var nok mest kriminelle fra andre deler av Europa. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 7.8.2023 den 21.42):

Nope. Med mindre drivstoffsystemet lekker mye. Tanken etc. er veldig godt forseglet. For skikkelig gamle biler, mopeder, MC, plenklippere etc. så kan det være en fordel å ha full tank. Bare ikke med E10. 😛

Det er tanklufting på moderne biler ellers hadde bensintanken fungert som på en formel 1 bil etterhvert som den tappes. Men moderne biler har gjerne litt mindre utfordringer med det og om dieselfilteret byttes på riktig intervall/dreneres så går det som regel problemfritt.  

Jeg tjente meg en billig ATV på dette fenomenet nylig. Fikk den 40k under markedspris fordi den gikk dårlig. Ved feilsøking oppdaget jeg 10Psi på fuelrail mot 40 som er spec og jeg fant 2-3dl vann i tanken. Løftepumpen var også korrodert så den måtte byttes for å få trykket opp igjen. 

trikola skrev (På 7.8.2023 den 18.19):

Betyr det egentlig så mye i en innsprøytningsmotor?

Jo, men problemet er mindre enn før av årsakene nevnt av sedsberg. Kondens forekommer fortsatt, men med plast tanker og system som er mer robust så har vi utviklet oss på den fronten også. 
 

til topic så er jeg enig med mange andre at når bensin prisen er som den er så må man nesten ha beløpet så høyt så en slipper å doubletappe. Jeg har 100L tank på ene bilen og 80 på den andre. Når det var 26kr litern måtte jeg bruke kortet to ganger om jeg hadde kjørt den helt ned på reserven før fylling på begge som bør være unødvendig. Reservasjon løftes jo i 99.999% av tilfellene umiddelbart før man rekker å sjekke omtrent. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...