Gå til innhold

Noen med erfaringer med "Safedrive"?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Waze (Google) er vel ellers noe som ikke er nevnt i tråden. Er nok brukere til at det er meget nyttig. Skulle ikke forundre meg at noe av datagrunnlaget, om ikke mye av datagrunnlaget, til tjenester som SafeDrive, GPS Radar er basert på API-ene Google har for å dele Waze-informasjon.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (2 timer siden):

Waze (Google) er vel ellers noe som ikke er nevnt i tråden. Er nok brukere til at det er meget nyttig. Skulle ikke forundre meg at noe av datagrunnlaget, om ikke mye av datagrunnlaget, til tjenester som SafeDrive, GPS Radar er basert på API-ene Google har for å dele Waze-informasjon.

 

Ja, det kan godt hende. Men jeg må si jeg har godt fra å være litt skeptisk til å ha litt troa Safedrive. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Når det gjelder varsel om dyr i veibanen så vil jo det si at noen faktisk har varslet dette via Safedrive

Vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet over sau helt inntil og i veibanen og selv om det ofte markeres med skilt så er det ikke alltid. Ser det er nevnt grus tidligere i tråden, oljesøl, møkk fra gjødselspreder etc. er heller ikke av det gode for tohjulinger så å få varsel om dette må være gull 🙂

Lenke til kommentar
NoBo skrev (1 time siden):

Vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet over sau helt inntil og i veibanen og selv om det ofte markeres med skilt så er det ikke alltid. Ser det er nevnt grus tidligere i tråden, oljesøl, møkk fra gjødselspreder etc. er heller ikke av det gode for tohjulinger så å få varsel om dette må være gull 🙂

Egentlig kunne jeg tenkt meg at man kunne spesifisere mer hva man varsler. Feks. så kunne man valgt og varlse kun motorsyklister hvis man skulle varsle grus i veien etc. Men det blir kanskje for mye greier og meningen er nok at dette skal være enklest mulig og forholde seg til. Greit nok....forsåvidt... :) 

Lenke til kommentar

Ny dag med Safedrive. I dag fikk jeg medling om to kontroller. En ett sted som var for langt unna til at jeg gadd å kjøre å sjekke, og en annen i hjembygda mi som viste seg å stemme. Dem pakket sammen når jeg kom dit men jeg fikk varselet en drøy time før dette. :) 

det ser it til så langt at dette fungerer greit :) 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 minutter siden):

Artig at du får nytte av den. Det sies Safedrive har over 80.000 brukere, så man burde få erfaringer fra andre her inne. 

Føler ikke at jeg blir bombadert med alskens varsler men at de varslene jeg før er ganske nyttige. Vertfall så langt. 

At denne i løpet av en sommerferie tur på 2-3 uker og 3-400 mil vil redde meg fra en laserkontroll er jeg ganske lverbevist om. 

I sommer passerte vi hele to laser kontroller på vei til Lofoten. Heldigvis var disse kontrollene i 50 soner. Der kjører jeg alltid i fartsgrensen uansett. Men man kan jo glemme seg bort om man er ukjent og da er Safedrive kjekk og ha :) 

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (13 minutter siden):

Ja, det er klart. Men tipper nok at denne ikke blir forbudt over natten. Jeg synes heller politiet burde endra måten dem utfører kontroller på som gjlr slike enheter mindre verdt for brukeren. 

hvis det ikke er lov til å varsle om kontroller så må dem også fjerne skiltene som varsler fotobokser ikke sant? 

I steden for å forby alskens ting, så er det vel bedre at politiet finner alternative måter og kontrollere på. Dem må jo tilpasse seg dem også. 

Men uansett må det jo også være mulig og få en app som varsler kontroller via lyd? Selv om det er ulovlig så tipper jeg politiet ikke har noen hjemmel for å sjekke telefonen din uten mistanke, noe dem neppe kan ha hvis dem allerede har stoppet deg i en fartskontroll.... 

Jeg tror det er døfødt for politiet og komme seg rundt slike varsler systemer ved å forby det. Det blir for enkelt. I steden synes jeg som sagt dem kan tenke litt ut av boksen. Dem kan jo bare kalle alle kontroller en promillekontroll (som Safedrive ikke varsler) å allikevel stå der med laseren.... problem løst...?

Lenke til kommentar

Litt rart den ikke er vanntett. De har da oversett MC markedet noe.

En ide kan være å ha en beskyttelse som tåler regn.... da med mål som passer enheten. Eldre GPSer var firkantet, så da er det kanskje hyggelig pris på passende beskyttelse også. Da man må 15 år tilbake for firkantede GPSer.

Bare et tilfeldig bilde...

 

Screenshot_20230727_001144_Chrome.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Enig. Jeg tror dem burde lage en waterproof versjon av denne, eller en MC versjon. Dem har en slik MC monteringssett med etui som er vanntett, men da får man ikke trykket på skjermen. 

Jeg tenker at en gjennomsiktig zip pose som man drar over gjør susen. Jeg kjlrte i høljregn i dag med min uten beskyttelse å det gikk helt fint, men den er delvis gjemt bak vindskjermen. 

Lenke til kommentar

Ny dag med Safedrive. I går kveld meldte den kontroll ca. 1.5 mil unna. Jeg valgte å kjøre dit for å sjekke om det faktisk var kontroll, og jaggu tror du ikke dem sto der med laseren :)

Riktignok i en 50 sone så der kjører jeg pent uansett, men det hender jo man kan glemme seg bort.

Eneste bakdelen med Safedrive er at den ikke tåler vann. Jeg skulle ønske dem kunne lage en som tålte det samtidig som skjermen fortsatt var trykkfølsom. 

Foreløpig fikser jeg den biten med å tre over en gjennomsiktig zip pose. jeg kjører uansett ikke mye i regn i store deler av året. Men i sommerferien hvor jeg er ute å kjører 2-3 uker i strekk så kan jeg fort komme borti en del regn og da må jeg ha noe som beskytter den mot det. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fire dager siden sist jeg meldte noe om Safedrive og det har ikke vært mange varslene, men i helgen ble jeg varslet om en kontroll i en 40 sone (som jeg uansett kjører pent i, men man kan fort glemme seg bort). Jeg kjørte pent og pyntelig gjennom kontrollen uten å bli stoppet selvsagt. 

Kontrollen ble varslet veldig tidlig tror jeg, for jeg fikk varselet nesten en time før jeg var der og da holdt dem på fortsatt. Dem pleier vel ikke å holde på så veldig lenge på hvert sted tror jeg.... 

I avisen dagen etter leser jeg at flere andre har blitt tatt og en av dem mistet førerkortet. 

Sitat fra lokalavisen:

Sitat

Utrykningspolitiet har mandag formiddag stoppet en bil som ble målt til 58 km/t i 40-sone på Gamlebyveien.

– Fører hadde seks prikker fra før. Politiet har tatt førerkortet i beslag og oppretter sak, skriver politiets operasjonsleder på X (tidligere Twitter).

Politiet melder ved 11:30-tiden at det i tillegg ble delt ut ni forenklede forlegg (bøter). Blant bilistene som fikk det, var høyeste fart 60 km/t.

Det skal sies at dette er en firefelts vei adskilt med midtrabatt og det er ingen fotgjengeroverganger eller påkjørsler på det lille strekket. Grunnen til den lave hastigheten på stedet tror jeg må være støy med tanke på de som bor der og ikke i SÅ stor grad trafikksikkerhet. 

Uansett.... det kan godt være at Safedrive sparte meg for noen kroner her.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 26.7.2023 den 6.36):

Jeg mener at jo færre distraksjoner man har (spesielt som motorsyklist) jo bedre oversikt får man.

Har ikke du kjøpt deg en dings som lyser opp mellom henda dine? 😉

Jeg ser poenget med denne hvis man er typen som er "disponert" for fartsbot.

Jeg har kjørt bil i 18 år, og har kjørt gjennom temmelig mange laserkontrollen, snittmålinger og fotobokser uten å få bot. Har fortsatt tilgode å treffe noe rundt en sving jeg ikke har klart å stoppe for.

Det er klart, på en vei med 80-grense er slike ting tatt hensyn til når man setter fartsgrensen. Kommer man rundt svingen i 90 eller 100 er det ikke sikkert man klarer å stanse i tide om det er noe i veien der.

Sånn, nok moral. Poenget mitt var nok at dette produktet paradoksalt nok retter seg mot en målgruppe som antageligvis ikke burde kjøpt seg det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (3 minutter siden):

Ellers fint å lese at politiet måler i 40- og 50-soner. Skulle ønske de gjorde det mer her hvor jeg bor også.

De som kjører i 60 i 40 her rundt skolen er mye farligere enn de som glemmer seg i 60-sona over jordene.

Uansett, så er ikke formålet mitt og argumentere rundt Safedrive i denne tråden. Den diskusjonen kunne blitt veldig lang. Jeg er dog oppmerksom på at den befinner seg i en slags gråsone. Enkelte kan utnytte den, men jeg tror flertallet har den av andre grunner. 

Jeg liker å vite hva som befinner seg rundt neste sving. Det gjør meg mer bevisst. Det være seg om det er en fare av noe slag eller en laserkontroll. Safedrive melder nemlig kontroll rundt 1-2 mil før du treffer den og siden du er blitt gjort oppmerksom på kontrollen så får du ikke boten dekket av Safedrive hvis du blir tatt. 

Så selv om det står at kontrollpunktet er 5 km. unna, så tar du ikke sjansen på og ligge over fartsgrensen for man vet jo ikke NØYAKTIG hvor kontrollen ble meldt og det kan godt være det er noen hundre meter feilmargin etc. 

Det betyr at man kjører pent over lenger strekninger når kontroller varsles, for man vil jo være sikker på at man ikke blir tatt. Det er ikke som med fotobokser hvor man vet nøyaktig hvor dem står og kan gasse på så fort vi har passert den og bremse ned før vi passerer den. 

Er enig med deg at politiet bør holde flere fartsmålinger i 30/40/50-soner. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Ser UP vil forby denne så tror ikke jeg ville betale 1200,- for får neppe disse tilbake om det blir forbudt 

UP kan jo ikke forby en dritt uten at et nytt lovverk settes på plass. UP får betalt for å sørge for at lovverket følges.

personlig har jeg nok tjent den inn alerede, så for meg er det ikke så farlig uansett. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

UP kan jo ikke forby en dritt uten at et nytt lovverk settes på plass. UP får betalt for å sørge for at lovverket følges.

personlig har jeg nok tjent den inn alerede, så for meg er det ikke så farlig uansett. 

Nei jeg har ingenting imot Safedrive var ikke sånn ment men det vil nok bli lobbet for  sikkert har du tjent den inn er det ikke noen sak trodde du skulle kjøpe :D 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 25.7.2023 den 12.52):

Verdien av den 'dyr i veien' varslingen er jeg veldig skeptisk til. Dyr vil stort sett krysse veien, ikke befinne seg på den over lengre tid. Så innen noen har rapportert inn at det er dyr i veien ett sted og dette propagerer til brukerne er dyret for lengs borte, men et annet dyr krysser veien et annet sted. Problemet med slike varslinger blir dermed at de skaper falsk trygghet. Man kan sikker fortelle seg selv at en slik varsling bare er et ekstra sikkerhet, men all erfaring tilsier at mennesker ikke greier å la være å ha risikokompenserende oppførsel. I.e. at fraværet av varsel på en slik enhet vil føre til at brukere kjører med noe mindre margin.

 

Der tar du feil. Verdien er kjempehøy for de som bor der det ferdes mye storvilt. Det er ikke slik at elgen, rådyr eller hjort piler over veien og forsvinner langt inn i skogen. De står ofte og beiter langs veien og ofte på jorder og slikt til bonden. Da er det fint at man blir varslet på forhånd at det oppholder seg dyr rett ved veien. Det er noe jeg opplever OFTE og blitt varslet mange ganger. Kjekt å bli varslet når det står 300 reinsdyr rundt svingen også. 
 

Bjerknez skrev (På 25.7.2023 den 17.48):

Jeg har allerede sluppet unna en bot ved at en av de i følget hadde en slik. Jeg kjenner også flere med gode erfaringer med en slik. 

Den dyrevarslingen er også jeg skeptisk til, da dyrene er borte når jeg er der varslingen ble laget. Den er ikke perfekt, men den jeg kjøpte er EGENTLIG allerede spart inn ved at en av de andre i følge hadde en slik. 20 km/t over fartsgrensen i 90 sone blir nok fort 5.000 kroner. 

også slipper jeg å tenke på at en laserkontroll vil ruinere meg, så lenge jeg følger med på varslene og eller registrerer en kontroll jeg ble tatt i slik at boten blir betalt av Safedrive. Kjenner to som har fått boten sin betalt. 

Men dem betaler ikke boten hvis det er snakk om førerkortbeslag. 

hindringer i veien er også kjekk. Da sakker man ned litt ekstra og er litt ekstra våken i disse områdene. 

Joda det å bli varslet at det oppholder seg dyr ved veibanen er helt gull det. Ser de som kommentere ofte denne funksjonen her og på facebook har ikke peiling hva de prater om. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...