Gå til innhold

Dyrere strøm med Høyre


Anbefalte innlegg

49 minutes ago, Mannen med ljåen said:
NULL skrev (31 minutter siden):

 

Hvorfor ikke? Vi importerer vin, biler og mobiltelefoner uten å eksportere disse tingene.

Tyskland krever ikke Troll og Think-biler i bytte mot at av vi får Volkswagen og Audi. Samsung mobiltelefoner havner i Norge uten at norske mobiltelefoner eksporteres til Sør-Korea.

Så det er fullt mulig. En kan for eksempel bytte mot andre varer og tjenester, eller betale med penger.

Energi er en mer ressursknapp vare og som det er er større avhengighet av. Dette for både grunnleggende samfunnsfunksjoner og næringsliv.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Det vet jeg godt. Derfor har vi ikke råd til å la Tyskland ta det fra oss.

Dette handler ikke om å hjelpe et Tyskland som er i nød. De valgte selv å legge ved atomkraftverk sine. De forårsaker nød her.

For så vidt enig i det. Men alle land kan sitte å tenke at det viktigste er å sikre egen energiproduksjon og gi billigst mulig strøm til seg selv. En endring av avtaler her kan da også være at land som ikke leverer strøm, kan få helt ekstreme priser når de plutselig skulle trenge strøm.

Som det ellers har vært sagt her: Norge tjener på strømeksport. Hva vi til syvende og sist ellers betaler kan reguleres på andre måter enn å trekke seg ut av strømmarkedet slik det er nå. I dag gjør vi det via strømstøtte.

Jeg også på det som viktigere at strømstøtte for bolig forbedres framfor støtte til fritidsboliger. Strømstøtte - og forutsigbarhet - for næringslivet er også viktig. 

Norske nettselskaper (i stor grad eid av kommuner, som fort bare tenker "budsjettet neste år") og Statkraft har ellers sviktet over lang tid når, og i stor grad på noe man har forutsett. Kapasiteten innenlands i strømnett må økes. Samtidig da sitter det politikere som ikke ønsker dette, for det kan bety at strømprisen øker i deres hjemfylker. Men det blir jo komisk når Sverige pga. et bedre strømnett kan importere strøm i nord rimelig, for å eksportere det i sør til høy pris. For strømproduksjonsselskapene, som gjerne også er netteierselskaper, har det vært enorme inntekter, men over tid har lite blitt brukt på å forbedre nettene. Så bygger man opp etterslep, og plutselig er det også krise når folk skal lade elbiler, levere strøm fra solceller og hva det måtte være lokalt, samt kapasitet i tilkoblinger til kjernenettene.

For investeringer i ny energiteknologi klarer vi ellers i dag å ha en politikk der det blir mer attraktivt for utenlandske investorer enn norske investorer, og til en viss grad tafatthet hos de etablerte norske kraftprodusentene - men disse må tilsynelatende ta større risikoer selv enn hvis noen kommer inn fra sidelinjen og får omså støtte fra stat eller garantier.... 

Men det er ikke mange år siden man gjorde det mye vanskeligere og dyrere å forbedre strømnettene. Spørsmålet er jo om folk er like kritiske til "monstermaster" i dag som for 10-12 år siden.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 minutter siden):

Som det ellers har vært sagt her: Norge tjener på strømeksport. Hva vi til syvende og sist ellers betaler kan reguleres på andre måter enn å trekke seg ut av strømmarkedet slik det er nå. I dag gjør vi det via strømstøtte.

Jeg også på det som viktigere at strømstøtte for bolig forbedres framfor støtte til fritidsboliger. Strømstøtte - og forutsigbarhet - for næringslivet er også viktig. 

Vi kan selge overskuddstrømmen og beholde det vi trenger selv. Ny strømproduskjon bør finansieres av den nye grønne næringen og ikke vanlige folk. Det å unnlate fritidsbolig og annet fra strømstøtte er idiotisk og folk blir automatisk i mot hele systemet.

Hva er poenget med at AS Norge skal tjene penger på strømmen? De kunne like godt ha satt opp skattene som tross alt regulerer bedre mellom fattig og rik.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tyskland kunne sikret egen kraftproduksjon ved å ikke legge ned atomkraftverkene. Når det er så lett å ta vår strøm, mangler de incentiv til å ta ansvar for eget lands energisikkerhet.

Og så får vi helt ekstreme energipriser når Tyskland trenger strøm.

Hva legger du i påstanden at Norge tjener på strømeksport? Gjør vi egentlig det? Jeg har opplevd kraftig inflasjon og høyere utgifter på alt mulig. Strømkrise er inflasjonsdrivende. Nedsatt kjøpekraft og levestandard. Hvor kan jeg hente min andel av denne profitten som liksom skal gjøre at jeg tjener på det?

Jeg benekter ikke at det finnes noen i Norge som tjener på det, men vi som nasjon taper på det. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Vi skal importere strøm ved behov, men ikke eksportere strøm når andre har behov? 

Where's my slice?
I want more than equal rights
I want everything for free!

 

Ja, det stemmer. Selvsagt kan vi eksportere når vannmagasinene er fulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet det står dårlig til når de ber folk slette filer på harddiskene sine for å spare strøm.

https://dinside.dagbladet.no/data/slett-dem-na/78292061

Quote

Men for mange av oss vil det å slette mailer og duplikatfiler og ta en opprydning på diskene våre være et enkelt tiltak. Og hvis tilstrekkelig mange gjør det, så vil det også ha en reell effekt, fortsetter hun.

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Tyskland kunne sikret egen kraftproduksjon ved å ikke legge ned atomkraftverkene. Når det er så lett å ta vår strøm, mangler de incentiv til å ta ansvar for eget lands energisikkerhet.

Og så får vi helt ekstreme energipriser når Tyskland trenger strøm.

Hva legger du i påstanden at Norge tjener på strømeksport? Gjør vi egentlig det? Jeg har opplevd kraftig inflasjon og høyere utgifter på alt mulig. Strømkrise er inflasjonsdrivende. Nedsatt kjøpekraft og levestandard. Hvor kan jeg hente min andel av denne profitten som liksom skal gjøre at jeg tjener på det?

Jeg benekter ikke at det finnes noen i Norge som tjener på det, men vi som nasjon taper på det. 

Av de ekstra inntektene staten hadde på høy strømpris innlands i fjor, ble i underkant av halvparten gitt tilbake i strømstøtte. Høyprisbidraget vil videre sikre staten enda høyere andel av inntektene ved høye strømpriser i Norge. Videre går mye av inntektene til kommuner, samt at man har andre inntekter her som vel ikke direkte teller på dette områder - f.eks. momsen mistenker jeg regnes separat her og gir inntekter til staten.

Verdien av strømeksport går jo svært mye opp pga. de høye prisene. Ytterligere svekket krone gjør strengt tatt at for innenlandsøkonomi, får man en ytterligere inntekt. Ser man bare på statens inntekter, og ikke de lokale inntektene til kraftselskaper/kommuner, vil man kunne øke strømstøtten svært mye og fortsatt gå i pluss.

I 3 av de 13 siste årene har man ikke hatt et overskudd på krafteksporten. I fjor var det også overskudd, da vi eksporterte dobbelt så mye som vi importerte, samt hadde høyere pris på eksporten enn på importen.

Energiprisene er inflasjonsdrivende ja. Høye energipriser i utlandet vil også være inflasjonsdrivende med tanke på hva vi importerer. og ikke bare internt med tanke på både eget strømforbruk og strømforbruk i næringslivet. Nå er det flere årsaker til hva som driver inflasjonen nå, som gjelder en ganske stor del av økonomiene vi har mye handel med. 

Din del av profitten går inn i fellesskapet, med tanke på hvem som tjener på norsk strømproduksjon. Som tidligere sagt, det er nok en del avtaler nå der man ikke har sett for seg prisutviklingen, og der man slik sett har forpliktet seg til å selge for billig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Du vet det står dårlig til når de ber folk slette filer på harddiskene sine for å spare strøm.

https://dinside.dagbladet.no/data/slett-dem-na/78292061

 

Ser på en måte ut som man blander litt her. At det at det lagres mye unødvendig i skytjenester er uten tvil noe som trekker en del ekstra strøm, da disse datamengdene etter hvert er ganske så enorme.

At du har ting lagret lokalt på din PC har nok liten praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Så det er altså for å REDDE KLIAMET at det norske folk skal betaler blodpriser på en vare som er nesten gratis å produsere? Så lenge det norske folk betaler blodpriser på strøm sørger det for å forhindre global oppvarming i Kina og India?

Hvilke "fagfolk" er det som snakker om rasjonering dersom folk betaler priser for en vare som er en del av en nødvendig infrastruktur for å leve i et sprengkaldt land? Snakker vi fagfolk eller lobbyister her?

NVE, norsk vassdrag og energietat. Det er de som sitter på tallene og advarer mot rasjonering om man innfører makspris og kutter avgiften. Sør-Norge som allerede er avhengige av importert strøm er spesielt utsatt.

Strøm er ikke gratis å produsere, og produksjonskostnaden er uvesentlig, ettersom vi uansett trenger en høyere pris enn det slik at vi kan få overskudd til å investere i nye kraftverk og oppgradering av nettet. Da forstår man hvorfor FRP sine lettvinne løsninger med makspris vil ha svært negative konsekvenser for landet.

Alle land i verden gjør en innsats for å få ned de menneskeskapte klimautslippene, det må også Norge gjøre. Alle land har forpliktet seg til det etter Paris-avtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, GP950mAh said:

NVE, norsk vassdrag og energietat. Det er de som sitter på tallene og advarer mot rasjonering om man innfører makspris og kutter avgiften. Sør-Norge som allerede er avhengige av importert strøm er spesielt utsatt.

Av all strøm som eksporteres, står vel sør-norge for 20%. Det meste skjer lengre nord i landet, og det mangler kapasitet til å transportere strøm fra midt/nord til sør. Men det man i sør bruker mer nå (som da tenker jeg også vest), er bl.a. strømmen til oljeplattformene. Naturligvis spiller en viss grad av forflytting av strøm innenlands en del også her - f.eks. at det går en del fra midt til nord-vest, der strømproduksjon i nord-vest kan gå til sør-vest osv.

https://www.nrk.no/nordland/strom_-midt-norge-og-nord-norge-star-for-80-prosent-av-stromeksporten-1.16101718

Med andre ord, hovedsakelig skjer eksporten fra de områdene som har relativt lave strømpriser egentlig. 

Lenke til kommentar

Det finnes begrenset med kapasitet til fornybar kraftproduksjon i Norge, men vi har nok til oss selv. Vårt bidrag til Parisavtalen er at veiene, togene, skipene, industrien, bygningsmassen osv. i stor grad er elektrifisert, og drives av vår fornybare strøm.

Hvis Tyskland legger ned atomkraftverkene sine og tar strømmen vår, må vi vurdere alternative energikilder, som gass, diesel, olje, kull, nedleggelse av industri (kan importere varer fra Kina, da går det på deres CO2-kvote) og droppe kjøp av ny elbil når den ikke lengre er konkurransedyktig på energipris. 

Dette går begge veier. Tyskland tar vår fornybare strøm i stedet for å produsere atomkraft. De bygger også kullkraftverk, fordi det ikke er nok.

Norge har ikke lengre tilgang på billig, fornybar strøm, så vi legger ned industrien vår, utbetaler trygd til de arbeidsledige, strømstøtte, og betaler import av kinesiske varer med pengene vi får fra Tyskland. Vi må også begynne å bygge kullkraft eller atomkraft for å erstatte strømmen som forsvinner til Tyskland.

Det hjelper ikke på de totale utslippene, tvert imot. Og kaster oss ut i fattigdom der vi ikke har råd til å ta dyrere, miljøvennlige valg.

Kan for eksempel nevne vintersportsstedet som drev snøkanonene med diesel, som var billigere for dem enn strøm. Slik redder vi klimaet.

Når det gjelder pengene mine som "går til fellesskapet" kunne vi gjennomført noe liknende på en mer rettferdig måte, som å innføre dobbel skatt til nabokommunen hvis du ikke selv bor i en kraftkommune. Og hva skal staten med mer penger når innbyggerne er fattige og statskassa renner over? Jeg trenger pengene mine selv nå som alt stiger i pris. Får vi noen gang glede av disse pengene?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 30.7.2023 den 11.28):

Det vet jeg godt. Derfor har vi ikke råd til å la Tyskland ta det fra oss.

Dette handler ikke om å hjelpe et Tyskland som er i nød. De valgte selv å legge ved atomkraftverk sine. De forårsaker nød her.

100%: Tyskland har gjort det her mot seg selv og har ingen andre enn seg selv å takke for sitt industrielle og økonomiske selvmord. Kun dem selv. Null sympati. Null medlidenhet. De får gjenåpne kjernekraftverkene igjen, ikke snylte på norsk energi. Null sympati. Null solidaritet fra min side.

Trulss skrev (På 30.7.2023 den 12.05):


Hva er poenget med at AS Norge skal tjene penger på strømmen?

Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd det kanskje er for bevisst å ruinere bedrifter og inndra kjøpekraft? Men det ville vel være å dra det litt langt?

Mannen med ljåen skrev (På 30.7.2023 den 12.05):

Jeg benekter ikke at det finnes noen i Norge som tjener på det, men vi som nasjon taper på det. 

Kyniske energiprofittører og stortingspolitikere som stemmer opp sin egen lønnsøkning tjener på dette.

 

GP950mAh skrev (På 30.7.2023 den 17.45):

NVE, norsk vassdrag og energietat. Det er de som sitter på tallene og advarer mot rasjonering om man innfører makspris og kutter avgiften. Sør-Norge som allerede er avhengige av importert strøm er spesielt utsatt.

 

Jaha, men da...da bekrefter jo du at politikerne faktisk LYVER. La oss ta deg på ordet her; de lyver faktisk når de sier at de "snur hver stein" for å få ned stømprisen. De ØNSKER faktisk å flå forbrukerne med svindyre strømpriser "fordi alternativet er rasjonering". Så alt snakket om å "snu enhver stein" og "følge utviklingen nøye" er et spill for galleriet og kun det. Det bekreftes gjennom dette.

Med andre ord: Støre sto på talerstolen og løy og visste at han løy da han i 2017 sa at AP aldri ville gå inn for en politikk som ville gi norske forbrukere og norsk industri dyrere strøm:

 

Og etter at han ble statsminister har han ytterligere vist hvilken frekkhetens nådegave denne mangemillionærarvingen har:

https://frifagbevegelse.no/ntb/regjeringen-sier-nei-til-momskutt-pa-strom-6.158.938453.5796c1525b

APs EGET ENERGIUTVALG går inn for å kutte i momsen på strøm, men ufelibarige Støre vet alltid best og flåser det hele vekk med noe klassisk størisk retorikksvada som er hans varemerke; de pengene trenger de selv vistnok; Norge er jo så lutfattig så. Men igjen beviser han jo for alle som kan se, høre og huske at han har løyet både til folket og eget parti: svindyr strøm har han ØNSKET hele tiden. Og jeg tviler på at norske småbedrifter er så viktige for ham til syvende og sist; ja da han påstod det i 2017 men i det siste året har han jo sagt at mange av disse ikke har livets rett uansett og at "bedrifter går alltid konkurs, sånn er det". Og uansett; hans venner i BlackRock som han har hemmelige møter med kan jo ta over hele greia sammen med andre multinasjonale selskap; hva kan gå galt liksom? Det lever uansett han selv godt med.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (På 30.7.2023 den 17.45):

 

Strøm er ikke gratis å produsere, og produksjonskostnaden er uvesentlig, ettersom vi uansett trenger en høyere pris enn det slik at vi kan få overskudd til å investere i nye kraftverk og oppgradering av nettet. Da forstår man hvorfor FRP sine lettvinne løsninger med makspris vil ha svært negative konsekvenser for landet.

 

Produksjonskostanden er uvesentlig? Det koster UNDER 12 øre å produsere strøm. Gjennom det meste av det moderne Norges historie var rimelig strøm til hele befolkningen en bærebjelke og fundament i velstandsutviklingen og det var en PRIORITERING for norske politikere helt tilbake til 1906 og frem til den ulykksalige energiloven av 1991 som aldri skulle blitt vedtatt å forsvare dette systemet, selv om kynsiske profittører fra starten av ønsket å slå de grådige klørne sine inn i dette; noe de desverre har klart i nyere tid. Men Norge ville aldri opplevd den eventyrlige rikdommen og velferdsstaten vi har fått hadde gribbene lyktes den gangen. Og nå brytes det hele ned og forsvarerne av systemet forstår det ikke og bruker all verdens argumenter for å forsvare at dette er det eneste rette. Oppgradering av nettet har vi alltid gjort i moderne norsk historie og vi klarte det utmerket uten å berike grådige og griske profittører på bekostning av innbyggerne. Hvorfor er det praktisk talt umulig nå når det var det før? Er det ikke slik at Norge renner over av penger? Står og faller hele vår økonomi på at strømprisene ikke må bli "for billige"? Et slikt argument er veldig veldig vanskelig å overbevise meg om for å si det....mildt.

For øvrig er det mange steder vi kan hente inn penger for å finansiere oppgradering av nettet uten å flå forbrukerne og industrien med blodpriser på noe som er viktig infrastruktur. Vi kan jo for eksempel starte med en høyst nødvendig på overtid slanking av den oppblåste offentlige sektoren for eksempel. Mye penger å hente der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Jaha, men da...da bekrefter jo du at politikerne faktisk LYVER. La oss ta deg på ordet her; de lyver faktisk når de sier at de "snur hver stein" for å få ned stømprisen. De ØNSKER faktisk å flå forbrukerne med svindyre strømpriser "fordi alternativet er rasjonering". Så alt snakket om å "snu enhver stein" og "følge utviklingen nøye" er et spill for galleriet og kun det. Det bekreftes gjennom dette.

De ønsker ikke det, de ønsker å få ned strømprisene, men ikke for en hver pris. Rasjonering er noe det er bred enighet blant politikere, fagetatene og nordmenn flest at man må unngå. 

Morromann skrev (50 minutter siden):

For øvrig er det mange steder vi kan hente inn penger for å finansiere oppgradering av nettet uten å flå forbrukerne og industrien med blodpriser på noe som er viktig infrastruktur. Vi kan jo for eksempel starte med en høyst nødvendig på overtid slanking av den oppblåste offentlige sektoren for eksempel. Mye penger å hente der.

Statnett finansierer utbyggingen av strømnett og oppgradering av kraftverkene gjennom nettleia, det skjer ikke gjennom statsbudsjettet. Og med et stort fremtidig behov for både vedlikehold og utvidelse trenger de en strømpris som er høyere enn produksjonskostnaden for å finansiere det.

Morromann skrev (50 minutter siden):

Produksjonskostanden er uvesentlig? Det koster UNDER 12 øre å produsere strøm. Gjennom det meste av det moderne Norges historie var rimelig strøm til hele befolkningen en bærebjelke og fundament i velstandsutviklingen og det var en PRIORITERING for norske politikere helt tilbake til 1906 og frem til den ulykksalige energiloven av 1991 som aldri skulle blitt vedtatt å forsvare dette systemet, selv om kynsiske profittører fra starten av ønsket å slå de grådige klørne sine inn i dette; noe de desverre har klart i nyere tid. Men Norge ville aldri opplevd den eventyrlige rikdommen og velferdsstaten vi har fått hadde gribbene lyktes den gangen. Og nå brytes det hele ned og forsvarerne av systemet forstår det ikke og bruker all verdens argumenter for å forsvare at dette er det eneste rette. Oppgradering av nettet har vi alltid gjort i moderne norsk historie og vi klarte det utmerket uten å berike grådige og griske profittører på bekostning av innbyggerne. Hvorfor er det praktisk talt umulig nå når det var det før? Er det ikke slik at Norge renner over av penger? Står og faller hele vår økonomi på at strømprisene ikke må bli "for billige"? Et slikt argument er veldig veldig vanskelig å overbevise meg om for å si det....mildt.

Hvilke profitører? Statnett er eid av staten og norske kommuner og fylkeskommuner. 

 

En reversering tilbake til slik det var før 90-tallet vil ikke fungere idag fordi verden har endret seg. Nå er alle våre naboland med i EU og deltar i ACER, det europeiske samarbeidet som regulerer handelen med strøm mellom land. Går Norge ut av dette samarbeidet vil vi ikke lenger kunne kjøpe og selge strøm hos våre naboland som vi har nytt godt av og har gitt oss lavere strømpriser og stabil tilgang til strøm i tiår. 

 

Strømprisene er tilbake på normalen i de fleste sonene. https://strøm.no/dagens-strømpris

Endret av GP950mAh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Går Norge ut av dette samarbeidet vil vi ikke lenger kunne kjøpe og selge strøm hos våre naboland som vi har nytt godt av og har gitt oss lavere strømpriser og stabil tilgang til strøm i tiår. 

 

Du kan umulig ha fulgt med det siste året.

At vi har forpliktet oss til å kjøpe dyrt og selge billig til bl.a. Tyskland, har IKKE holdt strømprisen lav og stabil etter at de åpnet nye kabler med større kapasitet.

Disse avtalene kan vi godt melde oss av, eventuelt gi de som sitter i kontrollrommet nye instruksjoner slik at de klarer å gjøre jobben sin på en måte som et bra, og ikke at de ødelegger landet.

Kanskje kablene kunne være nyttige annethvert år. Trenger ikke å rive dem, om man bare skrur dem av.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Du kan umulig ha fulgt med det siste året.

At vi har forpliktet oss til å kjøpe dyrt og selge billig til bl.a. Tyskland, har IKKE holdt strømprisen lav og stabil etter at de åpnet nye kabler med større kapasitet.

Disse avtalene kan vi godt melde oss av, eventuelt gi de som sitter i kontrollrommet nye instruksjoner slik at de klarer å gjøre jobben sin på en måte som et bra, og ikke at de ødelegger landet.

Kanskje kablene kunne være nyttige annethvert år. Trenger ikke å rive dem, om man bare skrur dem av.

Strømprisen er tilbake på nivået før vi åpnet de nye kablene.

Tilbud og etterspørsel svinger time for time, så disse kablene er nyttig hele tiden og helt nødvendig for å hindre rasjonering og strømmangel og for å få solgt strøm når vi har overskudd.

Skrur vi av kablene får vi ikke lenger importert strømmen vi trenger, og det å bygge ut demningene slik at vi kan samle opp nok vann til å klare oss vil koste enormt mye og aldri bli samfunnsøkonomisk lønnsomt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 30.7.2023 den 18.02):

Av all strøm som eksporteres, står vel sør-norge for 20%. Det meste skjer lengre nord i landet, og det mangler kapasitet til å transportere strøm fra midt/nord til sør. Men det man i sør bruker mer nå (som da tenker jeg også vest), er bl.a. strømmen til oljeplattformene. Naturligvis spiller en viss grad av forflytting av strøm innenlands en del også her - f.eks. at det går en del fra midt til nord-vest, der strømproduksjon i nord-vest kan gå til sør-vest osv.

https://www.nrk.no/nordland/strom_-midt-norge-og-nord-norge-star-for-80-prosent-av-stromeksporten-1.16101718

Med andre ord, hovedsakelig skjer eksporten fra de områdene som har relativt lave strømpriser egentlig. 

Dette er helt åpenbart galt. Hovedårsaken til at det blir galt, er at de definerer innenlands handel som eksport og import.
Man kan ta forrige uke som eksempel (uke 29):

Nettoeksport fra Sør-Norge:
Til Sverige: 117GWh
Til Danmark: 77GWh
Til Nederland: 80GWh
Til Tyskland: 152GWh
Til England: 219GWh

Nettoeksport Nord-Norge:
Til Sverige: 84GWh

Så skal det sies at 2022 var annerledes. Hovedgrunnen til dette var at man eksporterte så mye i 2021, at magasinene i Sør gikk ned i en kritisk fyllingsgrad. Dermed fikk man naturlig nok ikke eksportert like mye i 2022.
I år derimot, er vi tilbake i en mer normal situasjon.

Endret av sk0yern
eksport -> nettoeksport.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...