Gå til innhold

Flytte til Thailand?


Anbefalte innlegg

Mest sannsynlig så vil 1 baht bare om 10 år være verdt dobbelt så mye som nå, jeg er ikke pessimistisk av natur. Men det er slik utviklingen har vært og vil åpenbart fortsette.

Da har du bare 15 000 i mnd, og du vil ikke komme langt med 15 000 baht. Selv ikke nå, for ikke å snakke om i nær fremtid.

Det er bare realitetene, vi er ikke så rike og "privilegerte" som vi var før i tiden.

Du må også ha passert 50 for å få visa.

 

Du kan jo prøve å få en thai kone, da er det enklere for folk under 50 å få opphold der(ikke statsborgerskap)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man blir boende lenge et sted lønner det seg som oftest å eie stedet man bor, men i Thailand kan utlendinger ikke eie en tomt. Her er det gode muligheter for å inngå en avtale hvor man blir grundig lurt av noen man trodde man kunne stole på.

Utfordring 1:

4 millioner NOK for kanskje 40 år høres lite ut allerede med dagensk kostnivå i Thailand og du vil få dårligere råd hvert år.

Utfordring 2:

Hvor skal pengene plasseres?

-I banken taper man penger hvert år.

-For aksjer/fond venter man på en større korreksjon på kanskje 40% som kan komme i løpet av ett år.

-For eiendom er det store sjangser for å bli lurt slik jeg beskriver ovenfor.

Utfordring 3:

Thailand kan bli lei av fattige vestlige pensjonister som blir boende der. De ønsker heller friske rike turister som bare er der noen uker. De kan komme med tiltak som gjør det vanskelig/umulig for prosjektet ditt.

 

Lenke til kommentar
Suntec skrev (3 timer siden):

Thailenderne er mye frekkere enn afrikanere.

lol

Synes ikke helt det. Har inntrykk av at så lenge man oppføre seg pent, så er de alltid hyggelige.

 

Har besøkt steder hvor folk flest er langt mer uhøflige. Verst av alle steder,  New York.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye negativitet her. Bare flytt OP. Nyt livet. Når du er nede i 20.000kr så bruk pengene på en enveis billett tilbake til Norge. Etterhvert som du kommer opp i årene vil hetebølgene tære på en gammel kropp og du vil trenge en god lege og helsehjelp. Hjelp som er både bedre og gratis i Norge.

Thailand er ikke do or die. Finnes nok av land i den regionen du kan bo i som et alternativ hvis Thailand blir problematisk.

Lenke til kommentar
Arildness skrev (På 18.7.2023 den 0.31):

lol

Synes ikke helt det. Har inntrykk av at så lenge man oppføre seg pent, så er de alltid hyggelige.

 

Har besøkt steder hvor folk flest er langt mer uhøflige. Verst av alle steder,  New York.

Foeler meg veldig trygg, nede i, Soer oest Asia.

Verre med Syd Amerika.

Syv av, de ti verste, kriminaliserte, byene i verden, er visst, til der.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Suntec skrev (På 17.7.2023 den 20.37):

Man mottar norsk pensjon fra fylte 70 år selv om man bor i utlandet.

Hvis han skal slutte å jobbe som 40-åring så blir det vel ikke så mye pensjon å skryte av?  

 

Karltorbj skrev (På 17.7.2023 den 21.23):

Hvorfor Thailand?

Hva med de andre nabolandene i soer oest asia?

Kjekkere og billigere Visa regler.

Thailand har vel bedre infrastruktur og er mer utviklet generelt. I det minste i byområdene.  

 

PoseJaTakk skrev (19 timer siden):

Mye negativitet her. Bare flytt OP. Nyt livet. Når du er nede i 20.000kr så bruk pengene på en enveis billett tilbake til Norge. Etterhvert som du kommer opp i årene vil hetebølgene tære på en gammel kropp og du vil trenge en god lege og helsehjelp. Hjelp som er både bedre og gratis i Norge.

Thailand er ikke do or die. Finnes nok av land i den regionen du kan bo i som et alternativ hvis Thailand blir problematisk.

Jeg synes det er uansvarlig å oppfordre til å bare reise avgårde uten å tenke gjennom det og planlegge. Det er mange som har gjort det, og det ender ofte ikke så bra. Uforutsette ting kan skje, og kanskje varer ikke helsa så lenge man skulle ønske. Det er mang en fattig strandet europeer der borte som fulgte ditt råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på når en gjør disse vurderingene er infrastruktur, helse osv. En fra mitt område har vært innlagt på sykehus i thailand pga ett moped sammenstøt. Behandlingen har vært dårlig og feil og det ser ut til at han ender opp med å amputere beinet pga feilbehandling av sår. Han ønsker ikke å gjøre dette i thailand pga manglende troverdighet til helsetjenesten, og kan heller ikke fly tilbake pga skader på lungene som heller ikke har vært rett behandlet. Fare for at lungene kollapser under trykket i flyet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/18/2023 at 4:28 AM, Musefella said:

Mest sannsynlig så vil 1 baht bare om 10 år være verdt dobbelt så mye som nå, jeg er ikke pessimistisk av natur. Men det er slik utviklingen har vært og vil åpenbart fortsette.

Så vidt jeg kan huske så var vekslekursen for 40 år siden 1 NOK = 3,50 Baht. Nå er den 1 NOK = 3,40 Baht

Det gir jo en endring på 10 øre over 40 år.

Hvis man har oppsparte midler og man forventer en negativ kursutvikling, så er det vel ingen grunn til å vente med å veksle fram til at det har oppstått en dårligere vekslekurs?

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Salvesen. said:

En annen ting å tenke på når en gjør disse vurderingene er infrastruktur, helse osv. En fra mitt område har vært innlagt på sykehus i thailand pga ett moped sammenstøt.

Nå er vel Thailand kjent for å være et "top 5" land i verden for såkalt medisinsk turisme. Det er det stedet der personer fra nabolandene og andre steder i verden drar for å få utført operasjoner og andre helsetjenester.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2459830/medical-tourism-eyed-as-cash-cow

En del land i området mangler godt utbygde helsetjenester, og da er så vidt vites Thailand ett av de landene som man drar til, for å kjøpe de helsetjenestene som man trenger, hvis man har råd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (24 minutter siden):

Så vidt jeg kan huske så var vekslekursen for 40 år siden 1 NOK = 3,50 Baht. Nå er den 1 NOK = 3,40 Baht

Det gir jo en endring på 10 øre over 40 år.

Valuta sier ingenting om prisstigning i ulike land.

 

Salvesen. skrev (1 time siden):

En annen ting å tenke på når en gjør disse vurderingene er infrastruktur, helse osv. En fra mitt område har vært innlagt på sykehus i thailand pga ett moped sammenstøt. Behandlingen har vært dårlig og feil og det ser ut til at han ender opp med å amputere beinet pga feilbehandling av sår. Han ønsker ikke å gjøre dette i thailand pga manglende troverdighet til helsetjenesten, og kan heller ikke fly tilbake pga skader på lungene som heller ikke har vært rett behandlet. Fare for at lungene kollapser under trykket i flyet. 

Finnes mange anekdoter og dette kunne like gjerne skjedd på ferie som med en fastboende. Tryggeste er jo å gjemme seg hjemme og aldri gå ut en dør. Livet er risikofylt er en 100% dødelighetsrate

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Nå er vel Thailand kjent for å være et "top 5" land i verden for såkalt medisinsk turisme. Det er det stedet der personer fra nabolandene og andre steder i verden drar for å få utført operasjoner og andre helsetjenester.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2459830/medical-tourism-eyed-as-cash-cow

En del land i området mangler godt utbygde helsetjenester, og da er så vidt vites Thailand ett av de landene som man drar til, for å kjøpe de helsetjenestene som man trenger, hvis man har råd.

Mange drar vell her for å skifte kjønn, da de har gjort dette lenge.

Men det er ikke det samme som å få kritisk helse behandling når det går til helsikken 

Lenke til kommentar
PoseJaTakk skrev (Akkurat nå):

Valuta sier ingenting om prisstigning i ulike land.

 

Finnes mange anekdoter og dette kunne like gjerne skjedd på ferie som med en fastboende. Tryggeste er jo å gjemme seg hjemme og aldri gå ut en dør. Livet er risikofylt er en 100% dødelighetsrate

Var absolutt ikke poenget mitt, men det er noe å tenke over før en gjør så stor endring.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Mange drar vell her for å skifte kjønn, da de har gjort dette lenge.

Men det er ikke det samme som å få kritisk helse behandling når det går til helsikken 

For de tilfellene som jeg kjenner til så har det dreid seg om alvorlige sykdommer som ikke kunne behandles godt nok eller hurtig nok i hjemlandet. 

Har inntrykk at det fungerer slik at man først må ha diagnosen, og så må man forhandle pris, og så skrive kontrakt.

Det blir jo litt spesielt hvis man kommer inn liggende flat ut på en båre.

Det skal finnes et eget 3 måneder visum for de som reiser inn for medisinsk behandling av ulike typer.

https://canberra.thaiembassy.org/non-immigrant-visa-category-o-o-medical-visa/

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Salvesen. said:

Var absolutt ikke poenget mitt, men det er noe å tenke over før en gjør så stor endring.

Det er et godt poeng. Man kan jo også teste ut og se om ikke mer enn 3 måneder i tropisk land i slengen blir lenge nok.

Hvis man synes det er OK med litt variasjon og nedkjøling i Norge, så kan man jo pendle og beholde alle rettigheter i Norge.

Søker man et 2 måneder turistvisa så skal dette kunne utvides til 90 dager, og så skal det finnes reiseforsikringer som varer like lenge.

https://www.thaiembassy.com/thailand-visa/thailand-tourist-visa

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Var absolutt ikke poenget mitt, men det er noe å tenke over før en gjør så stor endring.

Helt riktig, en kan miste alle rettigheter, her i landet freks, hvis en ikke gjoer det riktig.

Markiii skrev (2 timer siden):

Thailand har vel bedre infrastruktur og er mer utviklet generelt. I det minste i byområdene.

Ogsaa helt riktig, men jeg skal love deg at pengehjulet, gaar raskere der. 

I Thailand, gikk jeg annenhver dag til ATM'en, i Kambodia, en gang i uken.

Hoeyere kvalitet paa matvarer, var vel det, jeg likte best, med Thailand

Ellers bruker de fastboende utlendinger, spesielt de ferske, som melkekyr, naar det gjelder visium. Naar jeg,bodde der i 7 mnd, maatte jeg til grensen, hver 14 dg, der tolleren, paasto, at det ikke var mitt pass, jeg hadde, bare for aa tappe meg for mer penger. Neste gang, fant de paa noe annet. Veldig dyrt, slitsomt og upraktisk

I Kambodia nabolandet, betalte jeg 250 dollar, for ett aar visium, der jeg sendte drosjesjaafoeren min, med passet mitt, til hovedstaden, for aa ordne det. Billig og praktisk. Husk paa aa velge business visa ikke turist, naar du kommer dit, foerste gang. Kostet 20 dollar mer. Sparer deg for mye problemer, hvis du finner ut at du vil vaere der lenge.

Maa ta et forbehold, paa at dette er 8 aar siden, det kan ha forandret seg, prisene, i hvertfall. selv om jeg tror, det er ganske likt. 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Enmannpaa27 said:

Jeg har fortsatt ikke funnet ut hva slags krav som stilles for å ordne visum.. 

Tror ikke det finnes noe retirement visa som er tilgjengelig for 40 åringer. Man må være 50. Kan man være fornøyd med å pendle i 3 mnd perioder, enten til Norge eller et annet asiatisk land, så er det vel bare tut og kjør på turistvisum.

Hvis man her en eller annen spesialisert og ettertraktet kompetanse så kan man søke jobb og få visum på basis av det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 timer siden):

Mange drar vell her for å skifte kjønn, da de har gjort dette lenge.

Men det er ikke det samme som å få kritisk helse behandling når det går til helsikken 

Nei, dette handler ikke bare om kjønnsskifte. Thailand er rangert som et av de beste helsesystemene i verden.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1746289/thailands-healthcare-ranked-sixth-best-in-the-world

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (6 timer siden):

Takk for svar alle sammen.

Jeg har fortsatt ikke funnet ut hva slags krav som stilles for å ordne visum.. 

Det er ytterst få land som fører en norsk migrasjonspolitikk, og det med meget, meget god grunn.

Du har følgende muligheter til å få oppholdstillatelse(ikke statsborgerskap):

-pensjonistvisum, må ha fylt 50 år og det er visse økonomiske betingelser
-Kjøpe elite visa, man kan da oppholde seg i landet i 5 år.
-Et eget program for personer med høy ekspertise og inntekt
-Investerer 10 millioner baht i thailands økonomi, dette kan være et alternativ for deg kanskje


Reise inn på turistvisum og unngå politi kontroller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...