Gå til innhold

Flytte til Thailand?


Anbefalte innlegg

7 hours ago, Musefella said:

-Kjøpe elite visa, man kan da oppholde seg i landet i 5 år.

Kan du kikke om de linkene jeg fant ser ut til å ha riktig infomasjon(?!). Lurer på om ikke opplysningene stemmer med "det jeg har hørt".

Elite visa:

https://www.thailandelitevisas.com/thailand-elite-visa-2023-update/

https://www.thaiembassy.com/thailand-visa/thai-elite-visa

Investment visa:

https://www.juslaws.com/articles/a-guide-to-the-thailand-investment-visa

Interessant for oss alle å ha alle alternativene på plass, selv om mitt personlige valg ville være heller å bruke litt av pangene på å pendle, og for eksempel holde i gang en business i Norge som kan gi inntekt.

Når man har passert 90 dager i tropisk klima og på sandstrand og disco, så er det greit å komme seg hjem for nedkjøling og grovbrød med hvit ost.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (På 17.7.2023 den 22.28):

Mest sannsynlig så vil 1 baht bare om 10 år være verdt dobbelt så mye som nå, jeg er ikke pessimistisk av natur. Men det er slik utviklingen har vært og vil åpenbart fortsette.

Da har du bare 15 000 i mnd, og du vil ikke komme langt med 15 000 baht. Selv ikke nå, for ikke å snakke om i nær fremtid.

Det er bare realitetene, vi er ikke så rike og "privilegerte" som vi var før i tiden.

Du må også ha passert 50 for å få visa.

 

Du kan jo prøve å få en thai kone, da er det enklere for folk under 50 å få opphold der(ikke statsborgerskap)

Kjenner en utdannet thailender som velger å bo i norge med 50000 brutto per mnd over 14000 nok i Thailand, og mener det er ett mer komfortabelt liv.

Om en thailender ikke gidder bo i Thailand med 47700 baht i mnd så tror jeg 15 000,- blir litt kjedelig ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/17/2023 at 8:37 PM, Suntec said:

Man mottar norsk pensjon fra fylte 70 år selv om man bor i utlandet. Men pass på helseforsikring. Det er svindyrt å være forsikret gjennom norsk helsetjeneste. Finnes andre private forsikringer som er mye billigere. Jeg har en som dekker alle sykdommer inntil 5 mill og koster ca 5.500,- NOK i året.

Obs, 5.500 kr/år gjelder vel bare når man er ganske ung?  Virker merkelig at det koster så lite for en 75-åring.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
5 hours ago, krsitoffer1 said:

Kjenner en utdannet thailender som velger å bo i norge med 50000 brutto per mnd over 14000 nok i Thailand, og mener det er ett mer komfortabelt liv.

Om en thailender ikke gidder bo i Thailand med 47700 baht i mnd så tror jeg 15 000,- blir litt kjedelig ja. 

Ut av nysgjerrighet: sender denne thailenderen penger hjem (familiære forpliktelser) ?

Lenke til kommentar
13 hours ago, krsitoffer1 said:

Kjenner en utdannet thailender som velger å bo i norge med 50000 brutto per mnd over 14000 nok i Thailand, og mener det er ett mer komfortabelt liv.

Om en thailender ikke gidder bo i Thailand med 47700 baht i mnd så tror jeg 15 000,- blir litt kjedelig ja. 

En Thailender ( forsker )på min tidligere arbeids plass flytta nettopp tilbake til Thailand pga hun fikk et jobb tilbud der som var alt for bra til og si nei til, lønna var ikke alt for mye dårligere enn i Norge og pga inflasjon, pris økning i Norge så var det et veldig lett valg i følge hun. 
 

Lenke til kommentar

Kjempe spennende å tenke på. 

Har man råd, så ser jeg ingen grunn til å la være såfremt du ikke har egen familie her som trenger deg, som f.eks barn i oppveksten.

Jeg har tenkt tanken selv mange ganger. Jeg har uføretrygd, men er ikke så gammel enda. Så er nok vanskelig for meg uten videre å kunne gjøre dette. Varmt klima og hyggelige mennesker, what not to like. Ikke langt til mange andre kule land også som Sør-Korea, Japan og Singapore.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 19.7.2023 den 19.31):

fra mitt område har vært innlagt på sykehus i thailand pga ett moped sammenstøt.

Kjøre scooter og motorsykkel i Thailand er gamling med livet.  Det ville jeg aldri gjort. Skjønner ikke at folk kjører selc når sånne taxi tuktuk for alt slikt er så lett tilgjengelig. Pickup taxier osv.

Kjempebillig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...