Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg sliter med å kunne uttrykke meg på en god måte


Gjest bc734...6e6

Anbefalte innlegg

Gjest bc734...6e6

Hei, jeg sliter med å uttrykke meg, på en god måte. Både skriftlig og muntlig. Ofte så ender jeg opp med å høres frekk ut på grunn av tonen jeg bruker (også skriftlig). Ellers så sier jeg for lite eller for mye. Jeg lurte på om noen har noe tips til hvordan man skal opptre høfflig, men også uformelt. Eller tips til hvordan jeg kan øve meg. Jeg har skrevet en del på forumer, men det virker ikke som det hjelper. Jeg blir takknemmlig for hjelp (skal man skrive det?).

Anonymous poster hash: bc734...6e6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bc734...6e6
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du inntrykket av at du er frekk? Får til tilbakemelding om det, eller er det bare egen refleksjon?

Jeg merker at jeg får lite reponds eller at jeg blir møtt med fiendtlighet

Anonymous poster hash: bc734...6e6

Lenke til kommentar
Gjest bc734...6e6 skrev (5 minutter siden):

Jeg merker at jeg får lite reponds eller at jeg blir møtt med fiendtlighet


Det gjør alle som skriver noe på nett, så det er neppe unormalt.

Det blir stadig vanligere utenfor nettet også, da stadig flere ser ut til å ha vokst opp i umøblerte hjem, og mangler totalt folkeskikk.

Nå må jeg innrømme at jeg selv har en tendens til å være noe skarp i debatter på nett, og kan fremstå nærmest uhøflig, men slik er det ofte på nettfora, det er ikke generelt steder man roser folk opp i skyene og bøyer seg i hatten, tvert i mot.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Guest bc734...6e6 said:

Jeg har skrevet en del på forumer, men det virker ikke som det hjelper. Jeg blir takknemmlig for hjelp (skal man skrive det?).

Anonymous poster hash: bc734...6e6

Forumer har generelt en mye mer direkte, uhøflig og konfronterende tone enn man vil bruke til vanlig. Å bruke mye tid på forumer gjør nok heller det motsatte av å hjelpe i denne saken. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest bc734...6e6
Gaea skrev (På 11.7.2023 den 23.02):

Språk-kategorien på forumet er fint sted å øve på å skrive bedre. Du kan skrive der, og få tilbakemeldinger på hvordan du best bør formulere deg. 

Om du blir møtt med fiendtlighet eller lite respons så trenger det ikke å skyldes deg. 

Å jeg skal prøve det, takk. Jeg vet det er vanlig å bli møtt med frekke svar på forum, men jeg tror det skjer oftere med meg på grunn av skrivemåten min.

Men hvor er språk-forumet?

Anonymous poster hash: bc734...6e6

Lenke til kommentar
Gjest bc734...6e6 skrev (På 11.7.2023 den 0.33):

Hei, jeg sliter med å uttrykke meg, på en god måte. Både skriftlig og muntlig. Ofte så ender jeg opp med å høres frekk ut på grunn av tonen jeg bruker (også skriftlig). Ellers så sier jeg for lite eller for mye. Jeg lurte på om noen har noe tips til hvordan man skal opptre høfflig, men også uformelt. Eller tips til hvordan jeg kan øve meg. Jeg har skrevet en del på forumer, men det virker ikke som det hjelper. Jeg blir takknemmlig for hjelp (skal man skrive det?).

Anonymous poster hash: bc734...6e6

Les bøker. Jo mer du leser, jo mer gode og reviderte formuleringer vil du se og absorbere. Og som med alt annet man skal bli flink til er det repetisjon som er nøkkelen. Altså, les så mye bøker du klarer, og etterhvert vil det du leser bli en mer og mer naturlig måte for deg å tenke på i forbindele med å uttrykke tanker.

Tenk på det slik at når du har lest en bok og du skal gjenfortelle innholdet, vil du da velge formuleringer som boken i all hovedsak bruker eller vil du bruke de som du selv mener er frekke? Når mange bøker er lest vil det bli mer og mer naturlig for deg å uttrykke deg anderledes. Det tar tid, men det fungerer. Det er ingen snarveier når det gjelder å lage gode metoder for å oversette ens tanker til ord.

En enkel måte er å lese litt hver eneste kveld når du legger deg. Det skal ikke så mye til før man har pløyd igjennom flere bøker bare man passer på å få dette inn i rutinene.

Da jeg selv begynte med dette fikk jeg email fra Amazon etter ett år hvor de kommenterte på hvor mange bøker jeg hadde lest. Da var det vel 39 bøker på ett år eller noe sånt. Altså drøye 9 dager per bok bare ved å lese litt før jeg sovnet. Etterhvert byttet jeg fra papir til Kindle appen på telefonen som fører statistikk over lesingen og har i skrivende stund en lese-streak på 259 uker i strekk.

Slikt hjelper på formuleringsevnen. Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Prøv deg på rollespill og gjerne i flere ulike roller enten som oppdiktede figurer du finner på selv, eller som eksisterende karakterer fra ulike spill. Du kan plukke opp mange sosiale ferdigheter fra sånt, både muntlig og skriftlig, på nett og i det virkelige livet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...