Gå til innhold

Søke jobb med bare CV?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan blir dette sett på om en som lyser ut annonsen mottar bare CV uten søknadstekt? 

Min tankegang er at jeg har vist interesse for annonsert stilling, og viser hva jeg har jobbet med og hva jeg er god på. Og resten kan vi ta på intervju om det skulle komme så langt.
Lurer på hva blir oppfatning av de som mottar CV uten søknadstekst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel mer normalt å sende inn søknad uten CV isåfall? - Noen ber jo bare om nøkkelkvalifikasjoner, og skal bare ha CV på forespørsel.

Noe av det viktigste er jo å beskrive hvorfor du er den rette for akkurat den jobben, og vise at du er motivert, jeg ville tro det er viktigere enn CVen.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (11 minutter siden):

Det er vel mer normalt å sende inn søknad uten CV isåfall? - Noen ber jo bare om nøkkelkvalifikasjoner, og skal bare ha CV på forespørsel.

Noe av det viktigste er jo å beskrive hvorfor du er den rette for akkurat den jobben, og vise at du er motivert, jeg ville tro det er viktigere enn CVen.

Cv sier jo alt om kompetansen, om det ikke er med cv har en ikke noe grunnlag til å vurdere kandidaten og den legges vekk 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Cv sier jo alt om kompetansen, om det ikke er med cv har en ikke noe grunnlag til å vurdere kandidaten og den legges vekk 

Man kan skrive nøkkelkvalifikasjonene i søknadsteksten vet du ;) - Har sett flere jobbannonser som skal ha CV på forespørsel - Skriver du ikke en bra søknad da så gidder de selvsagt ikke be om CV.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde vært ansvarlig for ansettelser hadde jeg nok savnet en søknad da dette er en normalitet som forventes. En ren CV-database man søker i blir noe annet.

Personlig ville jeg nok ikke direkte kastet en ren CV-søknad. Er kandidaten av interesse vil nok uansett et intervju avdekke ting for videre vurdering, men samtidig er det lettere å vurdere deg som en person som bare sender ut CV fordi du ikke gidder å tilpasse søknad til hver potensiell arbeidsgiver.

En tidligere kollega av meg satt en gang i møte om jobbmuligheter hvor karen bare kastet ca halvparten av de uåpnede søknadene som hadde kommet inn til stillingen mens han sa "disse folkene er bare uheldige, så de skal vi i alle fall ikke ansette", så det finnes sånn sett mye rart av arbeidsgivere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (43 minutter siden):

Man kan skrive nøkkelkvalifikasjonene i søknadsteksten vet du ;) - Har sett flere jobbannonser som skal ha CV på forespørsel - Skriver du ikke en bra søknad da så gidder de selvsagt ikke be om CV.

Veldig uoversiktlig i motsetning til en CV. 

Leverer du ikke CV så ser jeg ikke poenget med søknaden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Manglende søknadsbrev er ikke en negativ ting, men en manglende positiv ting. Jeg stiller definitivt spørsmål til hvorfor noen ikke gidder å skrive noe, og det kan være nok til sortere deg vekk i første screening om du ikke imponerer veldig med CV.

 

Skriv søknadsbrev. Det trenger ikke å være langt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høres ut som en dårlig ide å kun sende CV, hvis man ønsker jobben. Man risikerer at arbeidsgiver tror at du ikke er så interessert og at du kun er villig til å bruke minimum innsats for å få jobben. Hvis du er veldig interessert i jobben så mister du en god mulighet til å skrive en god motivasjonstekst i søknaden og du kan bruke søknaden til utdype relevant kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

... men samtidig er det lettere å vurdere deg som en person som bare sender ut CV fordi du ikke gidder å tilpasse søknad til hver potensiell arbeidsgiver.

For å ta en slik vurdering vil jeg tro du må ha en erfaring med å ansette personer som har sendt bare CV-en. Hvis du har aldri ansatt en slik person hvordan kan du konkludere om personen kommer til å gjøre en verdifull innsats i virksomheten din eller ikke? 
På min side forstår jeg at for å overkomme denne vegen av overtro så må jeg nok levere en søknadsbrev for å øke sjansene til å komme på intervju. Men hvis jeg har lite tid, da tror jeg har flere sjanser å få jobb ved å sende 25 CV-er enn 1 tilpasset søknad.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Alex_Tc said:

For å ta en slik vurdering vil jeg tro du må ha en erfaring med å ansette personer som har sendt bare CV-en. Hvis du har aldri ansatt en slik person hvordan kan du konkludere om personen kommer til å gjøre en verdifull innsats i virksomheten din eller ikke? 
På min side forstår jeg at for å overkomme denne vegen av overtro så må jeg nok levere en søknadsbrev for å øke sjansene til å komme på intervju. Men hvis jeg har lite tid, da tror jeg har flere sjanser å få jobb ved å sende 25 CV-er enn 1 tilpasset søknad.

Hvis man ikke forholder seg til normene er det nok lettere å bli statistisk nedvurdert sånn jeg ser det. Hvis du er høyt kvalifisert innen IT så kan du vel få en jobb med å skrive mobilnummeret ditt på en serviett. Er det mange om beinet på jobben du søker tjener du nok på å være mer normativ. Poenget er arbeidsgiver ikke kjenner deg og søknaden din + CV er det som skal selge deg inn for videre oppfølging. Teknisk sett vil jo CV si det det meste for mange, men med søknaden kan du jo f.eks vise at du har satt deg litt ekstra inn i hvorfor du passer godt til behovene deres og hva du kan tilby som ikke direkte framkommer av CV.

Har alltid selv skrevet tilpassede søknader, og det har fungert fint for min del. Har du mange du ønsker å sende dem til kan du jo lage en høvelig generisk mal som du tilpasser litt til hvert selskap uten at det blir noe særlig mye jobb av det. På CV kan en jo ta med mer eller mindre alt eller eventuelt luke ut det minst relevante hvis en er høvelig spesifikk på jobben en søker.

Lenke til kommentar
vidor skrev (20 minutter siden):

... f.eks vise at du har satt deg litt ekstra inn i hvorfor du passer godt til behovene deres og hva du kan tilby som ikke direkte framkommer av CV.

Jeg har alltid tenkt at de som allerede jobber i bedriften forstår bedriftens behov mye bedre enn en som har aldri jobbet der. Jeg ville føle meg veldig pinlig hvis jeg måtte fortelle noen hvordan de skal løse problemene i bedriften sin og spesielt med min hjelp som aner ikke hvordan alt fungerer hos dem. Det tar meg hverfall et prosjekt i en bedrift for å begynne å se problemene og kanskje komme på noen ideer om hvordan løse de. Så jeg ville legge ansvar på de som ansetter til å se om mine kvalifikasjoner løser deres problemer og at min personlighet passer inn. Kanskje det er annerledes med de som er høy kvalifiserte, de kjenner enhver bedrift som sin egen bukselomme, men jeg er ikke en av de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kjem nok også veldig ann på type stilling. 

På ei typisk profesjonsstilling der kvalifikasjonen er det viktigaste så er det nok også viktigast at CVen er med. At du er interessert og motivert for jobben blir då underforstått ettersom du har sendt inn ein søknad. 

Til andre stillingar der type person og motivasjon er viktigast så er også søknaden det viktigaste vurderingskriteriet, at du då også er kvalifisert blir då underforstått ettersom du har søkt på stillinga. 

 

Mitt råd er at du i tillegg til å ta omsyn til type stilling, også prøver å sette deg inn i kva arbeidsgivar er ute etter. Du skal få fram at du er rett person til jobben, og då bør du finne balansen mellom ångi arbeidsgivar alle relevante opplysningar, samtidig som du held søknad og CV så kortfatta at den blir lest. 

Lenke til kommentar
On 7/9/2023 at 1:35 PM, Alex_Tc said:

Lurer på hvordan blir dette sett på om en som lyser ut annonsen mottar bare CV uten søknadstekt? 

Hos meg ville du dessverre risikere å ikke komme på intervju. Jeg kan ha 200 søkere og kanskje kapasitet til 25 intervju. Søknadstekst har en liten innvirkning, og kan være det som tipper deg ut av bunken.

Merk at dette er for jobber der kandidatene har lite erfaring fra før.

CV kan være nok for en senior stilling, men intervjuet blir litt tøffere på sosiale egenskaper.

Lenke til kommentar

Å kun sende en CV på en formelt utlyst stilling virker som en dårlig idé.

Med det sagt, så har jeg uoppfordret kontaktet firma med en kort introduksjon om meg og min bakgrunn, lagt ved CV og fått positiv respons i form av at de ønsker å kalle meg inn til intervju og hvor jeg også ofte har fått jobbtilbud (som jeg som regel takker nei til, hehe).

Men tenker det blir en litt annen situasjon enn å søke på en formelt utlyst stilling. 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (På 11.7.2023 den 15.55):

Jeg kan ha 200 søkere og kanskje kapasitet til 25 intervju. Søknadstekst har en liten innvirkning, og kan være det som tipper deg ut av bunken.

Av disse 200 søkerne - hvor mange søknader/CV-er leser du gjennom? Alle? 

Jeg har alltid oppfordret folk nær meg til å være raskt ute med å søke på en stillingsannonse og ikke vente for lenge ettersom jeg tenker at det er en stor fordel å være tidlig ute. Venter man til søknadsfristen er man gjerne nederst i bunken og kanskje har firmaet alt funnet såpass mange interessante kandidater at de ikke engang leser søknaden din.

Er det noe i dette?

Lenke til kommentar

Det kommer nok helt an på graden av tid tilgjengelig og hvor pragmatisk prosessen er. Statistisk sett har det normalt lite betydning å vente til søknadsfristen har gått ut før man begynner å gå igjennom søknadene for å finne dugelige kandidater. Man finner ofte helt greie folk i begynnelsen av søknadsperioden også, og jo tidligere en leser søknader jo mer sannsynlig er det at personen er tilgjengelig for ansettelse. Forskning som har gjort på ansettelser viser at det i snitt ikke lønner seg spesielt mye å være ekstrem headhunter da det utjevner seg så mye over tid at det bare i praksis fører til høyere ansettelseskostnader uten at man får noe spesielt bedre ansatte over tid.

Tror nok en god del selskaper behandler søknader i flere omganger og ikke venter helt til slutten, selv om det også nok er selskaper som gjør det for å få en bedre oversikt og ha all tilgjengelig info før en begynner å gjøre vurderinger.

Med det sagt vil jeg fraråde å sende søknad sent om det ikke er en god grunn til det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (35 minutter siden):

Av disse 200 søkerne - hvor mange søknader/CV-er leser du gjennom? Alle? 

Jeg har alltid oppfordret folk nær meg til å være raskt ute med å søke på en stillingsannonse og ikke vente for lenge ettersom jeg tenker at det er en stor fordel å være tidlig ute. Venter man til søknadsfristen er man gjerne nederst i bunken og kanskje har firmaet alt funnet såpass mange interessante kandidater at de ikke engang leser søknaden din.

Er det noe i dette?

Har på det meste hatt ca 80 søkere, leste søknad og CV fra samtlige unntatt de som opplagt manglet nøkkelkvalifikasjoner (snakke/skrive norsk feks).
Mange tar inn søkere fortløpende til intervju, også før fristen har gått ut, så det er helt klart noe i det du skriver. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...