Gå til innhold

Søke jobb med bare CV?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CVen sier om du er kvalifisert til stillingen, søknadsteksten sier hvorfor du er den rette for stillingen og hvorfor stillingen er den rette for deg. Jeg ville levert begge deler hvis jeg var interessert i en stilling, og hvis du ikke leverer begge ville jeg tenkt at du kanskje ikke var så interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos oss blir vanligvis fravær av søknadstekst sett på som negativt. Men vi har også forkastet kandidater pga. dårlige søknadstekster. Så om du er elendig til å skrive søknad, så kan det kanskje være best å unngå det. Men om du er normalt flink til å skrive, så send med en søknad. Det hjelper veldig. 

Lenke til kommentar

I de fleste stillingsannonser så står det beskrevet hvordan du skal søke på stillingen, og typisk står noe slikt.

Søknadsbrev og CV sendes elektronisk via linken "Søk på stillingen". Relevante vitnemål og attester lastes opp i jobbsøkerportalen. Noen vil også gjerne ha en kort video der de ber deg svare på noen spørsmål.

Hvis noen av disse ikke er levert inn(som søknadsbrev) så legges som regel søknaden til side.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (7 minutter siden):

I de fleste stillingsannonser så står det beskrevet hvordan du skal søke på stillingen, og typisk står noe slikt.

Søknadsbrev og CV sendes elektronisk via linken "Søk på stillingen". Relevante vitnemål og attester lastes opp i jobbsøkerportalen. Noen vil også gjerne ha en kort video der de ber deg svare på noen spørsmål.

Hvis noen av disse ikke er levert inn(som søknadsbrev) så legges som regel søknaden til side.

Dette er nok mer for stillinger som ikke kreves særlig kompetanse.

Jeg opplever stadig at HR sender videre folk som bare legger ved CV. For de har kompetansen vi er ute etter. Det hadde vært idiotisk å ikke ta første intervju med disse da de har det vi trenger på papiret. Om de treffer på de andre tingene finner en ut av under intervjuene.

Jeg har flere kandidater jeg skal møte denne måneden som bare har levert cv og svart på noen korte spørsmål som de må gjøre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Dette er nok mer for stillinger som ikke kreves særlig kompetanse.

Jeg opplever stadig at HR sender videre folk som bare legger ved CV. For de har kompetansen vi er ute etter. Det hadde vært idiotisk å ikke ta første intervju med disse da de har det vi trenger på papiret. Om de treffer på de andre tingene finner en ut av under intervjuene.

Jeg har flere kandidater jeg skal møte denne måneden som bare har levert cv og svart på noen korte spørsmål som de må gjøre.

Ansetter du folk fra forumet her?

Lenke til kommentar
On 7/14/2023 at 2:36 PM, DukeRichelieu said:

Av disse 200 søkerne - hvor mange søknader/CV-er leser du gjennom? Alle? 

Ja, leser igjennom og graderer alle. Dette er organisert med definert søknadsfrist og dato for evt intervju.

Men - det finnes kandidater som er så attraktive at om vi ventet til de datoene så ville de sannsynligvis ha signert for noen andre. Det er derfor dessverre ikke alltid en hundre prosent fair prosess. Kan garantere at det ikke skader å være frempå iallfall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...