Gå til innhold

Jobb for en far som ikke kan bruke teknologi?


Gjest 9ef44...b60

Anbefalte innlegg

Gjest 9ef44...b60

Har en far som snart blir for gammel til å klare tungt fysisk arbeid, samtiding som han ikke har noen utdanning.

Finnes det jobber for en mann snart 60 som må fortsette å jobbe, men klarer ikke bruke teknologi? Kan bare bruke motorsag, men det blir for tungt for han.

Noen ideer? Vet ikke om dette er noe NAV kan hjelpe med siden han er ganske gammel og kanskje da ikke har mange rettigheter. 

Takk.

Anonymous poster hash: 9ef44...b60

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Reg2000 skrev (På 19.6.2023 den 23.53):

Ta lappen for buss eller lastebil kanskje? 

 

RRhoads skrev (På 20.6.2023 den 0.11):

Budbilsjåfør, bensinstasjonmedarbeider kanskje?

Buss:
Bilettmaskinene er en data som du ofte må logge inn og fortelle hvilken rute bussen skal kjøre, samt du må kunne selge biletter, månedskort og lignende, alt ligger inne i datan

Lastebil / budbil: 

90% av all logistikinformasjon er nå app/data styrt, hvor du skal hente varer hvor varene skal og fraktbrev er på egene digitale systemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Mato said:

 

Buss:
Bilettmaskinene er en data som du ofte må logge inn og fortelle hvilken rute bussen skal kjøre, samt du må kunne selge biletter, månedskort og lignende, alt ligger inne i datan

Lastebil / budbil: 

90% av all logistikinformasjon er nå app/data styrt, hvor du skal hente varer hvor varene skal og fraktbrev er på egene digitale systemer. 

Selv min mor på 80 klarer dette, og firmaer gir opplæring i bruken av slike enkle systemer. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (6 minutter siden):

Selv min mor på 80 klarer dette, og firmaer gir opplæring i bruken av slike enkle systemer. 

nå spurtes det etter jobber som ikke krever digital kunskap , så regner jeg nivået til kan ikke bruke en smart telefon .

Lenke til kommentar

(jeg startet originelt tråden anonymt)

Han klarer ikke teknologi. Prøvde ett kurs en gang via NAV, men han gråt når han var hjemme. Tror det er noe psykisk feil med han, mangler hjernedelen man lærer med. Men han er snart 60 så det er for sent å hjelp, og han vil ikke til psykolog. Vet det hørest patetisk ut, men sånn er det bare. Får  prøve finne en løsning.

 

Noen andre ideer?

Lenke til kommentar
fjs skrev (På 29.6.2023 den 18.28):

Hva med å få huet ut av ræva og lære seg litt om teknologi? Har en farmor på snart 90 som bruker både iphone og ipad daglig. Sitter kun i vilja.

Finnes masse kurs for nybegynnere

Han klarer det ikke. Har prøvd kurs, der det høres ut som han vil gråte etterpå. Han mangler noe i hjernen tror jeg, klarer ikke lære teknologiske ting. Ja, han er ignorant og ikke smart, men nå må jeg prøve gjøre det beste jeg kan for å hjelpe han.

Lenke til kommentar
Gjest 9ef44...b60 skrev (På 19.6.2023 den 23.29):

Har en far som snart blir for gammel til å klare tungt fysisk arbeid, samtiding som han ikke har noen utdanning.

Finnes det jobber for en mann snart 60 som må fortsette å jobbe, men klarer ikke bruke teknologi? Kan bare bruke motorsag, men det blir for tungt for han.

Anonymous poster hash: 9ef44...b60

Tenker du her mest på skogsarbeid og felling av trær? Eller vedkapp, trimming av trær, osv.? Hvis det er sistnevnte finnes det motorsager som veier ganske lite. Ingen problem å skaffe seg sag klar til bruk, som veier mindre enn 4 kg.

Lenke til kommentar
Gjest 9ef44...b60 skrev (På 19.6.2023 den 23.29):

Har en far som snart blir for gammel til å klare tungt fysisk arbeid, samtiding som han ikke har noen utdanning.

Finnes det jobber for en mann snart 60 som må fortsette å jobbe, men klarer ikke bruke teknologi? Kan bare bruke motorsag, men det blir for tungt for han.

Noen ideer? Vet ikke om dette er noe NAV kan hjelpe med siden han er ganske gammel og kanskje da ikke har mange rettigheter. 

Takk.

Anonymous poster hash: 9ef44...b60

Man har rettigheter, og kan få hjelp av NAV, selv om man er mange og femti og ganske gammel.

Lenke til kommentar

Vi vet ingenting om din fars erfaring og kunnskap, men hvis han ikke er i stand til å jobbe, og NAV ikke klarer å hjelpe han, så har han rett på økonomisk bistand.

Kanskje han bør sette opp et møte med forskjellige vikarbyrå. De har oversikt over hva som kreves i mange ulike typer jobber. Det kan være vikar på skole/SFO/barnehage. Vaktmester/gartnertjenester. Museumsvakt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Aldrack said:

Prøver meg med noen forslag:

Truckfører på lager? 

Telefonselger? 

Kundeveileder i en serviceavdeling? 

Bilutleier? 

Alle disse jobbene krever vel at man bruker en datamaskin for å registrere ting.

Tror så å si alle jobber krever at man benytter ett datasytem for å registrere timer/avspasering/ferie etc.. 

Dog kan man vel kansje få noen til å hjelpe seg med det.

Lenke til kommentar
On 6/20/2023 at 12:12 AM, :utakt said:

Butikk? Det beste jeg vet er å komme inn i en faghandel og møte på en godt voksen som kan alt mulig. 

Helt enig, og det verste eg vet er en ungdom som hverken kan noe, eller knapt har fått noe som helst opplæring, og han er den eneste i hele butikken. Viss de "kan" noe, så er det som regel "eg tror det". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...